Mock-up al fuselajului anterior IAR-99TD,cu radar Vixen 500E

Aflat la Academia Tehnica Militara, cu ocazia unei ceremonii in urma careia institutia de invatamant militar a primit denumirea onorifica “Ferdinand I”, ministrul apararii Mihai Fifor a facut unele declaratii legate de programul achizitiei de corvete multifunctionale precum si de viitorul avioanelor IAR-99.

Sa le luam pe rand, in ordine inversa.

Ministerul Apararii Nationale doreste sa inceapa in acest an modernizarea a 21 de aeronave IAR 99 Soim. Acestea ar urma sa fie avioanele scoala pentru pilotii care vor opera aeronavele F16 din dotarea Fortelor Aeriene Romane. Primul avion a fost dus deja la Uzina de la Craiova si a fost stabilita o colaborarea pentru inceperea modernizarii intre Armata, Ministerul Cercetarii si  Ministerul Economiei.

Incepand cu 1988 Avioane Craiova a livrat la beneficiar 25 de exemplare din avionul de antrenamet IAR-99. Anterior au fost construite 3 prototipuri (S-001, S-002 si S-003/7003, primul zburand in 1985). Din totalul de 28 de exemplare fabricate, 6 au fost pierdute in accidente (primul si al doilea prototip, avioanele de serie cu numerele de bord 710, 714, 718, 721). Incepand cu 1996, 13 avioane din totalul de 28 construite au fost trecute printr-un program de modernizare). Informatii detaliate gasiti aici.

Al treilea prototip IAR-99, S-003/7003, aflat in inventarul Centrului de Incercari in Zbor de la Craiova a fost alocat unui program de modificari derulat de INCAS si Avioane Craiova ca parte a proiectului IAR-99TD (demonstrator tehnologic). IAR-99TD ar fi trebuit sa execute primul zbor anul acesta, urmand sa beneficieze de instalarea unui motor de generatie noua si de noi echipamente. De asemenea s-a luat in calcul instalarea unui radar AESA Vixen 500 produs de Leonardo.

Revenind la anuntul facut de ministrul apararii: nu se intelege clar daca modernizarea celor 21 de exemplare se refera la aducerea tuturor avioanelor aflate in inventarul Fortelor Aeriene Romane la standardul unic Soim, sau daca vor fi transformate toate la noul standard TD, remotorizate, cu avionica noua si radar Vixen 500.

***

Mihai Fifor, si-a exprimat speranta ca, pana la finele anului, sa poata fi desemnat un castigator pentru constructia celor celor patru corvete multifunctionale. O conditie este ca navele de lupta sa fie produse într-un santier din Romania prin transfer tehnologic. De asemenea, printr-un program off-set, sa fie modernizate fregatele Regele Ferdinand si Regina Maria din dotarea Fortelor Navale Romane.

Pe 26 Februarie programul de inzestrare corveta multifunctionala a fost redeschis, ofertantii avand ca data limita pentru depunerea propunerilor 10 Aprilie, ora 10. Ofertantii incsrisi la competieie au fost Germania – TKMS (K-130), Franta – Naval Group (Gowind 2500), Italia – Fincantieri (Multirole Corvette), Olanda – Damen (SIGMA 10514) si Turcia (ADA/Milgem). Atat italienii cat si olandezii detin deja santiere navale in tara: Vard Tulcea si Vard Braila, respectiv Damen Galati si Mangalia.

Potrivit anuntului de participare, corvetele multifunctionale ar trebui sa aiba un deplasament minim de 1600 de tone, sa poata executa cu succes misiuni anti-aeriene (AAW) anti-nava (ASuW) si anti-submarin (ASW), fiind echipate cu sistem integrat de conducerea a luptei, senzori, sonar si armament.

Marius Constantin