Bine, nici eu nu mai am vederea precum în tinerețe, dar dacă mă încordez văd și în culori. Nu văd însă deloc IAR-99 SM…
Acum ceva timp s-a lăsat cu tăiat panglica, sau buricul, e-te că nici cu memoria nu mai stau bine.
Dar, vreau să văd!
Să aud!
Să mă bucur, să ne bucurăm, să ne crească moralul… iaca, produsul românesc mult lăudat…
Facem și noi ceva, boss?
Iulian Iamandi
1 / 102Avanpremiera Black Sea Defence and Aerospace 2024Fortele pentru Operatii Speciale, parada militara de 1 Decembrie 2023Noi atacuri cu drone ale Rusiei în proximitatea graniței românești1 / 102
Modernizarea scumpa (5.5 mil EUR/aparat) din care 50/50 e cu Elbit (furnizor de echipamente).
Hai, fie – sa manance si Avioane o paine, – se termina programul si dupa ce fac? au idei?
Sau cine cineva de sus cu un gand bun, ca doar se vorbise de F-35? Care F-35 nu are varianta UB deci trebuie un trainer avansat pentru el (evident in orizontul 2030+).
Deci privatizare pe 0 lei cu KAI, cumparat cateva T/F-50 (pentru pregatire avansata/politie) si ca offset – sa modifice 99-ul in 99-II/NG/99+1 (varianta trainer dedicat F-16) cu ceva compozite, sisteme moderne si motor nou.
Comanda de 16+ buc, eventual se tocmit cu bulgarii (viitori zburatori de F-16) pana nu se hotarasc pentru L-39NG. Adica munca pentru 3-4 ani fara probleme. Mai pune si asamblare/ceva productie de KT-100/KT-1 ca si IAK-52 cu motor radial sunt cam vintage/retro.
Poate nu m-am exprimat in cel mai bun sens.
Prin “sa modifice 99-ul in 99-II/NG/99+1 (varianta trainer dedicat F-16) cu ceva compozite, sisteme moderne si motor nou.” inseamna sa reproiecteze Soimul, cu fabricatie de la 0, nu reconversie
Pai hai sa incercam o specu… ipoteza mai aproape de meandrele concretului si ale realitatii cvasi-cotidiene.
Iegzista o explicatie … pardon, o probabilitate ca IAR-99 sa cam ia drumul IAR-ului 93.
Mai precis, ale noastre institutii (fie din subordinea MAPN fie de la MEC) sunt toate dotate cu shredere de documente, ceea ce inseamna ca daca (sa zicem) se iau caietele de intretinere si cateva hartii tehnice si se alimenteaza respectiva ustensila de birou, atunci se abandoneaza zburatoarea. Si asta fiindca, fara istoric, nu va mai fi considerata sigura de zbor restectiva “pasare”.
Cel putin asta era unul din motivele pentru care am fost “scapati” de “cateva” 93-uri noi noute dupa lovilutie.
Nu cred ca e vorba de taiat – din doua motive:
1- nu avem alte trainere mai bune
2- nu mai avem excedentar de aeronave ca sa taie din total (MiG-urile d-abia asteapta sa fie pensionate).
Iar ca sa se distruga toate documentele, mi se pare prea putin probabil, existand deja si versiuni digitale ale Soimului:
http://www.marketwatch.ro/articol/15478/INCAS_revolutioneaza_cercetarea_aerospatiala_romaneasca_in_mediul_virtual_3D/pagina/1
Salut Mihai.
Nu este vorba de planurile de constructie ale unei aeronave.
Ci de documentatia de exploatare: la ce regim de zbor a fost supusa structura, la ce mentenanta s-a facut, ce deficiente s-au identificat si cum s-au eliminat / ameliortat.
Daca la o masina te incumeti sa pui un motor din surse necunoscute si fara numar de kilometri / istoric revizii, in aeronautica nimeni nu se incumeta la asa ceva.
F-urile pe care le-am luat si pe care le vom lua au 100% digitalizat istoricul la nivel de piesa. Asa is de nebuni americanii cand vine vorba de arme.
La IAR-uri ca sa refaci un istoric, ar trebui sa identifici tehnicienii care au lucrat pe ele (nu neaparat care le-au asamblat de noi), sa ii mai gasesti in viata si sa te poti baza in anume masura pe memoria lor.
Cam pe asta ar fi mizat si “baietii” pentru 93-ul nostru, ca distrugand documentatia sa aiba motive plauzibile altii sa le scoata din uz si pt dat la taiat.
Sau asa circula o versiune a povestii, impartasita mai discret de cativa oameni prin ale online-ului.
Nu puteam taia niste vechituri sovietice sau chinezesti? Am taiat fix ce era in tipla, desi nu rupeam zarile cu MIG-23 sau alte oratanii.
Nu prea inteleg la ce te referi. La 99 Standard? La Soim? Sau la noul SM?
Eu vorbeam de ideea unui Soim nou, unde evident ca istoricul bine documentat va ajuta in proiectare pentru eliminarea problemelor, dar acolo istoricul aeronavei va fi luat aproape de la 0. Ca fara faza de testare nu il receptioneaza nomeni.