F-16 MLU belgiene (foto WingsOverEurope)

Belgia a inceput formal demersurile pentru achizitia unui nou tip de avion multirol. Anuntul oficial de trimitere a RFP-urilor a fost publicat pe data de 17 Martie.

Ministrul belgian al apararii a dat unda verde programului de inlocuire a celor 54 F-16AM/BM pe care BAC (Componenta Aeriana Belgiana) le opereaza la momentul actual, cu 34 noi platforme aeriene multirol.

Sub deviza “mai putine avioane, aceleasi ambitii”, responsabilii cu doctrina nationala de aprare au fixat la 34 numarul de avioane necesare, dintre acestea 6 exemplare urmand sa fie disponibile in permanenta pentru operatii comune NATO si alte doua alocate permanent misiunilor de politie aeriana (QRA) in spatiul aerian al BENELUX-ului (Belgia, Olanda si Luxemburg).

“Avem nevoie de mai putine avioane pentru ca noua generatie poate sta mai mult in aer si pentru ca o parte mai mare a antrenamentului va putea fi facuta in simulatoare”, a declarat Steven Vandeput, ministrul belgian al apararii. Desi anterior belgienii stabilisera ca ar avea nevoie de un numar minim de 40 noi avioane de lupta, din cauza fondurilor limitate necesarul a fost in cele din urma limitat la 34.

In momentul de fata in inventarul Componentei Aeriene a Belgiei se afla 44 de monolocuri F-16 AM si 10 bilocuri F-16 BM. Acestea vor trebui inlocuite in intervalul 2023-2028.

RFP-uri au fost trimise catre Direction Générale de l’Armement, in Franta, pentru Dassault Rafale; FMV in Suedia, pentru SAAB Gripen E; Joint Program Office (JPO), pentru Lockheed Martin F-35A Lightning II Joint Strike Fighter (JSF); UK MoD, pentru Eurofighter Typhoon si US Navy Program Manager Air (PMA) 265, pentru Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

Potrivit guvernului, detaliile RFP-ului vor fi facute publice dupa ce toti producatorii vizati vor raspunde solicitarilor. Selectia finala ar trebui facuta pana in 2018.

Noile platforme aeriene i-ar costa pe belgieni o valoare estimata de 16.4 miliarde de dolari. Aceasta ar include costurile de achizitie si costurile de operare pe o durata de 40 de ani.

Potrivit colonelului Harry Van Pee, responsabilul militar pentru programul de inlocuire a F-16, costul pe ciclul de viata (life-cycle cost – LCC) de aproape 40 de ani, de la demararea  achizitiei si pana in 2058, este cam de trei ori mai mare decat valoarea efectiva a avioanelor ce vor fi achizitionate.

Via:
Jane’s

Marius Constantin