Vladimir Putin a promis ca va semna documentele prin care Rusia va livra Serbiei avioane de vanatoare, tancuri si vehicule blindate.
Declaratia a fost facuta ieri de ministrul apararii Zoran Djordjevic. Potrivit acestuia, Putin si-a exprimat acordul asupra livrarii echipamentelor in timpul unei intalniri cu premierul sarb Aleksandar Vucic, intalnire ce a avut loc luni la Moscova. Serbia a r urma sa primeasca in curand 6 avioane MiG-29, 30 tancuri T-72 si 30 de vehicule blindate BRDM-2.
“Presedintele Federatiei Ruse a declarat ca va semna un decret iar cand acesta va fi semnat vom actiona in consecinta. Asteptam ca procesul sa fie finalizat in Rusia si asteptam sa vedem cum va fi livrat echipamentul in Serbia”, a declarat Djordjevic.
Inainte de a ajunge in Serbia, cele 6 avioane MiG-29 ar trebui sa survoleze spatiul aerian al unor tari membre NATO (Romania, Bulgaria) ramanand de vazut daca acestea vor face calatoria de livrare prin mijloace proprii sau demontate si ambalate in cutii, la bordul unor avioane de transport.
Anterior Djordjevic a declarat ca tara sa este interesata de achizitia din Rusia de sisteme antiaeriene (Buk-M2, Tunguska si radare tridimensionale) precum si de deschiderea unui centru local de mentenanta pentru elicoptere Mi-8.
Via:
DefenseNews
***
Revenind la MiG-urile 29…
In momentul de fata sarbii mai au in inventar 4 exemplare din cele 10 livrate initial incepand cu Septembrie 1987, pana in 1992. Sase dintre acestea au fost doborate in timpul campaniei NATO din 1999 (si datorita starii precare in care se aflau din cauza lipsei prelungite a pieselor de schimb si a mentenantei corespunzatoare).
Ca tot veni vorba de livrarea lotului initial, iata un filmulet cu sosirea MIG-urilor 29 din URSS (a se remarca “combinezoanele de zbor” purtate de pilotii sovietici) :
La momentul actual, sarbii isi asigura protectia spatiului aerian cu 4 MiG-29 (3 simple 9.12B si un 9.51, cu dubla comanda) si 3 MiG-21 UM. Dintre acestea in stare de zbor mai sunt doua simple 9.12B, dubla 9.51 si un MiG-21 UM.
Primele informatii despre potentiale livrari de avioane de lupta au inceput sa apara in presa la sfarsitul anului trecut, odata cu discutiile dintre oficialii sarbi si cei rusi. Dupa aproape 25 de ani de la prima livrare de avioane MiG-29, sarbii ar urma sa primeasca inca 6 exemplare.
Rusii vor livra, cu titlu de donatie, doua bilocuri MiG-29 UB (9.51 A), si patru monolocuri ( un 9.12A si trei 9.13), toate in stare de zbor. Toate cele 6 avioane au facut parte din Regimentul 31 Aviatie de Vanatoare, cu baza pe aerodromul Millerovo, fiind relocate pe aerodromul Kubinka, odata cu conversia Regimentului 31 pe avioane multirol Su-30 SM.
Dupa indelugi discutii, s-a agreat ca reparatiile, modernizarea si aducerea la standardul unic (9.13 – avioanele simpla-comanda) pentru toate cele 10 bucati sa fie facuta local, la centrul de reparatii Moma Stanojlović. Aceasta solutie a fost convenita de comun acord astfel incat Fortele Aeriene ale Serbiei (RViPVO) sa-si pastreze capacitatea de aparare a spatiului aerian national. In cazul in care revizia si reparatiile s-ar fi facut in Rusia, sarbii s-ar fi gasit in imposibilitatea executarii serviciului de politie aeriana de la sfarsitul acestui an si in cea mai mare parte a lui 2018.
Cu ocazia Aero India, potrivit unor informatii publicate de agentia de presa Ria Novosti, Rosboronexport ar fi semnat contracte pentru livrarea de piese de schimb catre Serbia. De asemenea sarbii ar fi semnat si un contract pentru livrare de armament (32 de rachete, cel mai probabil R-77 RVV-AE, cu ghidaj activ radar).
Avioanele pe care rusii le vor livra sunt fabricate intre 1987 si 1989 si, dupa toate aparentele au trecut prin procesul de revizie capitala in intervalul 2010-2014, putand fi zburate pentru alti 4-8 ani.
Dupa finalizarea livrarilor sarbii vor avea in dotare o escadrila de MiG-29 formata din zece exemplare, dupa cum urmeaza:
Tara de provenienta | Tip/cod in nomenclatorul RViPVO | Model | Numar de bord/serie |
Serbia | MiG-29 UB / NL-18 | 9.51 | 18301 |
MiG-29B / A-18 | 9.12B | 18101 | |
MiG-29B / A-18 | 9.12B | 18102 | |
MiG-29B / A-18 | 9.12B | 18108 | |
Rusia | MiG-29 UB / NL-18 | 9.51A | 75 Albastru/RF-92196; 18303? |
MiG-29 UB / NL-18 | 9.51A | 101 Albastru/RF-29166; 18304? | |
MiG-29A / A-18 | 9.12A | 14 Albastru/RF-92185; 18115? | |
MiG-29 / L-18 | 9.13 | 04 Albastru/RF-93709; 18116? | |
MiG-29 / L-18 | 9.13 | 10 Albastru/RF-93717; 18117? | |
MiG-29 / L-18 | 9.13 | 31 Albastru/RF-93713; 18118? |
Dupa livrare, toate avioanele simpla-comanda inclusiv cele aflate deja in inventarul RViPVO, vor fi aduse la standard unic 9.13.
Spre deosebire de MIG-29 9.12, modelul 9.13 transporta mai mult combustibil intern (un rezervor de 240 litri fiind instalat in coama dorsala), acesta fiind primul pas facut de inginerii MiG pentru corectarea marelui defect al Fulcrum-ului: raza de actiune foarte mica. De asemenea, pe langa rezervorul suplimentar PTB-1500, de 1500 litri acrosat sub fuselajul central, inca doua rezervoare PTB-1150 de 1150 litri pot fi acrosate sub aripi, distanta de zbor ajungand astfel pana la 2900km. Tot in coama dorsala 9.13 are istalat un sistem de contramasuri electronice L203 Gardenia 1FU (SPS 171). Greutatea acrosajelor a fost marita pana la 3200 kg.
Operatiunile de reparatii si modernizarea vor fi executate pe plan local la centrul Moma Stanojlović de catre specialisti si tehnicieni rusi. Se preconizeaza ca pe viitor la acest centru sa se execute reviziile periodice si reparatiile capitale, totul cu personal autohton. De asemenea, se preconizeaza ca toate avioanele simpla-comanda sa fie modernizate prin insatlarea radiolocatorului Zhuk-ME, potrivit unor informatii aparute in presa de profil din Serbia.
Costul estimat al programului – revizia, reparatia, aducerea simplelor la standardul unic 9.13, instalarea radarelor Zhuk-ME, lot de piese de schimb care sa asigure exploatarea celor zece avioane pentru urmatorii 14 ani – ar putea fi intre 180 si 230 milioane de euro.
Marius Constantin
Interesanta este suma cheltuita de sarbi. O paralela ceva cu cat am platit noi pe modernizarea celor 12 F 16, presupun ca nu se poate face, avand in vedere ca informatii publice vis a vis de impartirea pe costuri, MAPN-ul nu a facut.
Poate la performante ar fi mai usor! 🙂
Trebuie avut in vedere faptul ca sarbii opereaza deja MiG-29. La noi costurile au fost mai mari, din motive evidente:infrastructura, instructie, armament. Avioanele noastre au costat 180 milioane de euro. Restul merge pe echipamente si servicii conexe
Parcă m-ai vroiau să ia S-300 și 8 Mig-29 din belarus.
foarte bine, sa se spele pe cap cu epavele alea rusesti, miguri si teuri de doi bani.
Da T-uri de doi bani dar care sunt mai bune decat T 55 AM pe care le operam cu mandrie, si T-urile alea de doi bani au FCS-ul mult mai modern decat ceea ce avea Irak-ul in ’91.
Tare as vrea sa vad cu cat sunt mai eficiente Abrams-urile saudte vs. T 72 syriene ca pana la urma o arma este la fel de buna ca si echipajul care o foloseste, sarbii cred ca sunt mult mai profesionisti decat arabii.
Oarecum surprinzator este ca T 72 urmeaza dupa ce sarbii opereaza T 84 varianta ocala din prima generatie de T 72…..
ei si tu acuma, compari T72 cu Abrams, ce naiba, esti copil?
Uita-te la arabi ca in Yemen si abrams-ul scote flame din turela la fel, daca folosesti gresit o arma este proasta, daca o folosesti inteligent acceasi arma poate fi mult mai buna si eficienta.
Pai vezi, de asta inca opereaza romanii T 55, MIG 21 si restul de acareturi ale muzeului militar….ca-s mari meseriasi si se descurca cu ce au. 🙂
Nu le trebuie altceva…..sunt ca soldatul sovietic, merge cu tigara aprinsa pe sub apa! :))))
Perversa miscare
Croatia,Bosnia si Kosovo sunt amenintate direct si astfel se pastreaza o stare de instabilitate in Balcani care foloseste Rusiei
30 de T72 nu ameninta pe nimeni.
Nu ameninta intr-adevar pe nimeni din niste tari normale dar daca ne uitam la compozitia fortelor armate din Balcani -30 de T72 sunt mult mai periculoase pentru vecinii dotati cu T 55 sau T 72 din primele modele.
Mai important ar fi un ajutor know-how,nu in natura:
http://s1268.photobucket.com/user/venoid/media/20150506_101212.jpg.html
O ard si astia cu proiecte din `80
https://en.wikipedia.org/wiki/Novi_Avion
Mai suspina pe la noi unii cu IAR-95
Bre – nu erau astia tara aia mandra de facea LAZAR? pai ce rahatu` praf sa faci cu BRDM-2?
Proiectul cu trainer-supersonic se discuta sa fie finantat de UAE prin 2012.
Iar de BRDM-2 nu stiu care ar fi interesul,produc ceva asemanator si mai modern.
Au modernizat si senilatul:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8_%D0%91%D0%92%D0%9F_M80%D0%90_-_Modernized_IFV_M80A.jpg
De ce sa li se interzica survolul? Nu vad motiv. Ei cer permisie, li se aloca un culoar de zbor platesc taxa aferenta folosirii spatiului aerian si gata.
Pilotii de mig sunt la costum? buna asta !