Atingerea IOC (Initial Operational Capability) reprezintă o realizare importantă pentru Koninklijke Luchmacht (KLu, Forțele Aeriene Olandeze), mai ales că perioada de început a exploatării avioanelor F-35A Lightning II de către olandezi nu a fost una ușoară.

F-35A Lightning II KLu

F-35A Lightning II KLu

Sosirea primului F-35A al KLu pe Baza Aeriană Leeuwarden, în ziua de 31 Octombrie a anului 2019, a fost marcată de un eveniment nefericit. Avionul a avut parte de salutul cu apă… numai că amestecul cu care a fost stropit a fost o spumă pentru stingerea incendiilor, nerecomandată pentru învelișul special radar absorbant al aeronavei.

Astfel… primul F-35A olandez a fost imobilizat pentru câteva zile, timp în care avionul a fost verificat pentru eventualele riscuri de coroziune.

O minune, nu?

Îmi imaginez o serie luuungă de reacții românești, miștouri desigur, dacă se întâmpla așa ceva la sosirea primului F-16 românesc. Plus articolele serioase dar critice din presa mare. Și un articol de spălare a rușinii în Observatorul Militar, în care s-ar fi arătat cu degetul către fițuicarii ăștia din mediul onlai, experții ăștia de Facebook, adică spre suptsemnatul care deranjează în loc să bage gunoiul sub rogojină. Da, continui să afirm că F-16 norvegiene nu sunt ok ci doar o cârpeală, încă o cârpeală și noroc cu achiziția de avioane Spartan, că în rest…

Dar, ne-a ferit… nu Doamne-Doamne, ci faptul că suntem mai isteți cu cinci minute. Calitatea factorului uman este la alt nivel și militarii români merită tot ce este mai bun. Nu contează eforturile financiare. Dar, asta este o altă discuție.

Revenind la aliații noștri, ar mai fi de spus una-alta.

În luna Aprilie, toate avioanele F-35A de pe Leeuwarden (adică nouă) au fost reținute la sol după ce motoarele a trei dintre ele au dat semne de boală. La verificări, s-a concluzionat că a fost vorba de pietricele și nu la rinichi.

KLu a informat că reactorul de pe F-35A este mai puternic decât cel de pe F-16 și inhalează și proiectează chietricele. Mai multe. Evident, a fost necesar un timp pentru reparații.

Orișicât, Escadrila 332, cea din subiect, a reușit să participe la exerciții, inclusiv la Frisian Lightning II, exercițiu care a constat în relocarea pe Baza Aeriană Volkel, la scurt timp după începere. Adică, mai la alarmă așa…

Și tot 332 a participat la Frisian Lightning III în luna Octombrie, exercițiu în care au fost dislocate opt avioane F-35 din Olanda în SUA la Baza Aeriană Edwards.

Așa s-a clădit IOC-ul. La ei. La noi a durat mai mult și am îndoieli în ceea ce privește IOC-ul “complet” la Escadrila 53, o escadrilă aparent completă.

“We are taking another important step in our transition to a future-proof air force. I expect that, on our way to full operational capability, we will enter a period of intensive deployment of this new weapon system.”

A declarat generalul Dennis Luyt, șeful de Stat Major al KLu.

Conform Ministerului olandez al Apărării, IOC-ul reprezintă capabilitatea KLu de a trimite o patrulă formată din patru F-35A, cu personal și echipament, oriunde în lume pentru o perioadă scurtă de timp.

În prezent, Olandat s-a alăturat unui grup mic format din opt țări, inclusiv SUA, Australia, Marea Britanie, Italia și Norvegia.

Inițial, ca și chestie, Olanda a comandat treizeci și șapte de avioane tip F-35A Lightning II fabricantului Lockeed Martin după care a suplimentat comanda cu încă nouă astfel de aeronave.

Începând cu 1 Mai 2021, KLu a recepționat șaptisprezece avioane F-35A, dintre care opt au baza în Statele Unite ale Americii.

Iulian Iamandi