Diverse Marină

Damen contestă licitația de corvete

Damen - corveta SIGMA romaneasca

Damen – corveta SIGMA romaneasca

Damen a înaintat o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) luând în considerare un litigiu inițiat anterior de Fincantieri, și – în paralel – a sesizat Curtea de Apel București pentru multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare esențial „Corvetă
multifuncțională”.

Facem următoarele declarații pe această temă:

  • Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naționale.
  • În loc să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, licitația ridică și mai multe suspiciuni, incertitudini și controverse care au impact asupra reputației României și asupra programelor de achiziții publice atât în țară cât și în străinătate.
  • Acțiunile noastre vin în contextul în care autoritățile nu au reușit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitație.
  • Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informații clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorități. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre dintre participanții la licitație nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. In plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării, fapt care este contrar cerințelor licitației.
  • Damen este, de asemenea, de părere că o cooperare între doi participanți la licitație ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora. Renunțarea la o procedură legală inițiată de către unul dintre participanți a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.
  • Securitatea națională și procedurile licitației trebuie să asigure respectarea deplină a normelor impuse și verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale.
  • În condițiile în care autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa și Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS). Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească și cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat și în termenele de buget și de timp stabilite.
  • Damen este mai hotărât ca niciodată să rămână un partener de nădejde al României pentru construcția de nave civile și militare. Damen va rămâne în România!

36 Comments

  • Deci incepe treaba – olandezii au citit si probablil s-au gandit mult cu niste avocati ce e de facut. Argumente:
    “toate părțile implicate în licitație, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate și de încălcare a confidențialității” – bun
    “să fie suspendată licitația până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare” – asa ar fi normal
    “întrebări de natură etică cu privire la licitație” – hai mai flacai – care etica?
    “scurgeri inacceptabile de informații clasificate”- vrem capete (cu nume si prenume)
    ” corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un șantier naval de pe teritoriul țării” – asta e de semantica
    “o cooperare între doi participanți la licitație” – cu doua taisuri. Se accepta daca la momentul lansarii licitatie cei doi erau entitati separate, dar pana la finalizarea acesteia cei doi au fuzionat la nivel global. Daca nu sunt inca fuzionati, ci doar se discuta despre o posibila fuziune, atunci sunt descalificati (trebuiau sa se asocieze de la inceput).
    “verificarea capabilităților declarate și solicitate ca fiind autentice și reale” – cam greu de realizat…
    “autoritățile au declarat public faptul că prețul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câștigătorului” – pai o fi declarat dar daca in licitatie e scris ca se bazeaza pe pretul cel mai mic atunci e irelevant. Oamenii pot vorbi vrute si nevrute…
    “Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești” – pai na – si aialalti considera ca ei au avut cea mai buna oferta…
    “Damen va rămâne în România!” – si aialalti la fel …

    Deci as zice ca e intemeiata contestatia, cel putin cu primele argumente.
    Deci vedem anul asta semnatura de contract? Taie cineva tabla in 1Q2020? Sau o tot amanam?

  • A castigat ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica si cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare ( ma refer la SN Constanta).
    Ma asteptam ca licitatia sa fie contestata.

    • Eu din cate am inteles, licitatia a fost “castigata” de oferta cu pretul cel mai mic, conform criteriului de atribuire. Ai alte date?
      “ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica” – dotarea tehnica conforma caietului de sarcini. Asa a fost scris – asa primesti. Daca aialalti puneau SM6, lasere si LRASM trebuiau sa castige numai ca aveau cea mai serioasa dotare?
      “ofertantul cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare” – irelevanta pozitia SNC avand in vedere ca faceau parte dintr-o asociere.

  • @Mihai
    Revezi procesul de privatizare si actionariatul Sn C. Intre Sn C si partidul de guvernamant a fost si este o legatura foarte stransa -acestea sunt”alte date”. Pe aceasta baza se poate trage concluzia ca SnC a fost favorizat.
    Nu ma refeream la capabilitatile tehnice raportate la caietul de sarcini, ci la expertiza Damen Galati raportata la Sn C.
    Cate nave militare a construit Sn C?

    • Bre – stabilim treaba de la inceput ca te faci ca nu vezi: SNC e in asociere cu Naval Group, iar Damen Group are punct de lucru la Galati si Mangalia.
      Ce treaba are actionariatul SNC, modul de privatizare in povestea asta? Ajungem sa ne contram ce sobor de popi au slujit la deschiderea santierelor navale in 1900 toamna si care dintre ei au moaste mai frumos mirositoare ca sa numim santierul ales de Dumnezeu sa ne faca corvetele…
      Cum a fost SNC favorizat cand criteriul de atribuire a fost oferta cu pretul cel mai mic? Mata stii a citi au ba?

  • “Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informatii”, vezi ca scrie mai sus. Acest lucru poate constitui un element de favorizare a Sn C, inclusiv in stabilirea pretului.
    Daca consideri ca actionariatul nu are relevanta, traiesti intr-o lume paralela.
    Scuteste-ma cu chestiunile de genul “sti a citi”.

    • “Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informatii”, vezi ca scrie mai sus. Acest lucru poate constitui un element de favorizare a Sn C, inclusiv in stabilirea pretului. – poate constitui un element de favorizare a oricarui dintre cei trei participanti atata vreme cat nu se cunoaste inspre ce sursa s-au scurs aceste informatii.
      Cu toate acestea, eu sunt de parere ca aceste “scurgeri” au legatura cu informatiile aparute in presa cu legatura la dotarea corvetelor si oferta financiara a participantilor:
      “Andrei Ignat, indicat acum de minister ca eliberat din funcţia de secretar de stat, a formulat în ultima perioadă o serie de sesizări privind elemente pe care le consideră nereguli în hotărârea de guvern pentru achiziţia corvetelor, inclusiv scurgerea unor informaţii clasificate în mass-media, fapt pentru care a amânat luarea unei decizii pana la lămurirea tuturor aspectelor.”
      https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/secretarul-de-stat-din-aparare-demis-a-sesizat-parchetul-privind-contractul-corvetelor-de-1-miliard-euro.html
      Si lucrul asta l-am dezbatut in primul comment – (il reiau aici daca trebuie) – sunt destui cu ochii albastrii care sa stiu unde sa caute si sa gaseasca pe cei care au furnizat informatii pentru presa. Adica trebuie sa pice capete, cu nume si prenume.
      Revenind la argumentul Damen, poate fi admis ca valid, iar licitatia va fi anulata daca acest motiv va fi considerat ca unul foarte intemeiat (adica presa a primit cifrele imediat ce au ajuns la autoritatea contractanta, deci puteau ajunge si in mainile participantilor care nu trimisesera inca ofertele) sau poate fi considerat un motiv minor (cu caderea capetelor responsabile) care nu a afectat cursul licitatiei (adica presa a primit specificatiile tehnice si ofertele tuturor participantilor dupa depunerea ultimei oferte, lucru care nu mai putea schimba in nici un fel castigatorul licitatiei, fiid doar o bresa de securitate).

      Referitor la actionariat – ai informatii cine face parte din actionariatul Naval Group (inclusiv cu punctele de lucru de la Galati si Mangalia), Damen Group (inclusiv cu punctele de lucru de la Galati si Mangalia) sau Fincantieri (cu punctele de lucru Vard Braila si Tulcea)?

    • SI ca tot veni vorba de “etica” – ar fi depus Daman Group contestatia daca ar fi fost declati castigatori? Pe baza gradului inalt de moralitate pe care il au tarile foarte vestice si nordice? Chiar ar fi fost interesant exercitiul…

  • In baza bunelor relatii pe care Sn C le are cu intregul spectru politic (singura conditie este ca partidul respectiv sa fie la putere) s-au rezolvat multe probleme, inclusiv stergeri de datorii catre stat.
    Daca prin intermediul acelorlasi relatii a fost castigata licitatia prin oferirea unui pret artificial mai mic, consecinta va fi aceea ca vor fi facute compromisuri in constructia navelor pentru a se reusi incadrarea in costuri.
    Reusita programului depinde de o licitatie corecta.

    • Doar speculezi daca nu ai si surse. Asa si Damen Group a primit stergerea unor arierate la Mangalia. Nu cred ca Braila sau Tulcea erau foarte profitabile cand au fost preluate de Vard. Deci despre ce vorbim?

      Nu sunt eu CNSC, nu esti nici tu, nu e nici Iulian. Ce se decide acolo asa e. Ca iti place tie, sau mie sau lui Iulica.

      Apoi daca e etic sau nu e de discutat…

  • Normal ca speculez. Nu sunt ei cel care ascta telefoanele si intercepteza e-mailurile.
    Dupa cum am mentionat, nu doresc decat o licitatie CORECTA.
    Nu mi-a trecut prin cap ca rezultatul se poate decide pe resboiu.ro

    • Atunci suntem de acord ca prima afirmatie: “A castigat ofertantul cu cea mai slaba dotare tehnica si cu cea mai redusa experienta in construirea navelor militare ( ma refer la SN Constanta).” e irelevanta dpdv al licitatiei.
      Iar speculatiile pot fi din toate partile, nu numai in defavoarea unui participant, si nu trebuie considerate ca adevarate decat prin probarea lor. Daca tot vorbil de CORECTITUDINE. Cand Marius a preluat comunicatul nu a scris si de bursa zvonurilor…

  • Nu stiu de ce trebuie sa fiu de acord cu tine. Aici este o platforma de dezbatere, nu suntem la plenara PCUS.
    Consider ca experienta Damen Galati in constructia navelor militare este un element important. Chestiunea cu “este irelevanta dpdv al licitatiei” este haioasa. Licitatia nu este un scop in sine, navele trebuie livrate in parametrii proiectati, fara intarzieri si depasiri de costuri.
    Damen Galati a demonstrat ca poate indeplini aceste obiective. In cazul SnC este doar o premiza.

    • Daca autoritatea contractanta a stabilit licitatia va avea drept castigator oferta financiara cea mai buna (cu care sunt de acord) atunci afirmatia ta e intr-adevar irelevanta pentru licitatie. Ca iti place sau nu. Asta pt ca nu esti autoritatea si parerile si consideratiunile tale nu reprezinta nimic.
      “Licitatia nu este un scop in sine…” – pai cine a zis ca e? licitatia e doar un mijloc de departajare. Scopul e scris in caietul de sarcini.
      ” …navele trebuie livrate in parametrii proiectati, fara intarzieri si depasiri de costuri.” – pai asa scrie in licitatie. Si unde vezi matale problema? S-a terminat perioada contractanta si nu au fost indeplinite obiectivele? nici macar nu a fost semnat contractil si matale deja te antepronunti.
      Speculezi peste masura “Damen Galati a demonstrat ca poate indeplini aceste obiective” – de unde pana unde? A construit Damen Galati 4 corvete Sigma 10514 in termenul specificat in licitatie?
      Si de unde sti ca SNC nu poate “indeplini aceste obiective”? Faci parte dintr-un grup de analiza strategica in domeniul contructiilor navale? Zi si ceva de Fincantieri, sa stim mai multe…

  • Damen Galati a construit 29 de nave militare intre care se remarca HNLMS Johan de Witt de 16800 t. Aceasta este premiza pe care ma bazez cand afirm ca santierul isi va indeplini obligatiile. Cate nave militare a construit SnC? ZERO!!! Un santier cu ZERO experienta se lanseaza intr-o licitatie cu pretul cel mai mic! In plus, Naval Group nu avea alta cale de a particip a la licitatie decat prin asocierea cu SnC (oricum nu aveau de unde alege); se simte improvizatia de la o posta.
    “nu esti autoritatea si parerile si consideratiunile tale nu reprezinta nimic” HA! HA! HA! usurel sa nu faci atac cerebral!

    • Damen Galati poate sa construiasca cate nave militare vrea – licitatia nu se castiga oe baza de experiente anterioare ci pe baza ofertei financiare. Se pare ca aici n-ai inteles matale si nici nu vrei sa intelegi.
      Autoritatea contractanta a analizat ofertele si le-a acceptat pe toate, adica toti participantii pot indeplini obligatiile contractuale.
      Parerile si consideratiunile matale sunt doar a lu` matale si se pare ca autoritatea contractanta are altele…

  • S-au mai vazut licitatii castigate cu cel mai mic pret, apoi au fost incheiate acte aditionale care au dus un pret final mai ridicat (o caracteristica a contractelor cu statul).
    Pentru SnC e un dublu castig: atat cel financiar cat si cel legat de scolarizare in domeniul constructiilor militare. Sa speram ca nu statul va fi cel care va pierde.
    Oricum, Damen Galati este superior SnC pe toate planurile. Dupa finalizarea contractului, Naval Group se va retrage, iar SnC va reveni la constructiile civile, fara pretentii.
    Parerile mele imi apartin, este irelevant pentru mine daca esti de acord sau nu cu ele.

    • Nu vad unde e problema atat timp cat legislatia permite incheierea de acte aditionale. Aceleasi clauze sunt valabile pentru oricare dintre participanti.

      Parerile lu` matale sunt ale lu` matale si ai © pe ele. Numai ca autoritatea contractanta are niste conditii destul de clare cu care matale nu esti de acord. Asta e alta problema…

  • Problema nu este autoritatea ci este REALITATEA.
    Realitatea este aceea ca SnC are ZERO nave militare lansate, deci ZERO experienta, deci acum invata si ei cum se construiesc. Prin urmare, probabilitatea de a se depasi termenele si costurile este ridicata.
    Ca legislatia permite acte aditionale este un aspect, ca acestea trebuie platite, este cu totul altceva. Probabil ca acesta este si motivul pentru care au dat un pret mai mic, se scot ulterior cu aditionale.
    Chiar si constructiile SnC in domeniul civil sunt de o complexitate inferioara realizarilor Damen Galati, deci o alta premiera la Constanta.
    Preferam sa nu se faca experimente pe programele de inzestrare ale marinei militare.

  • Realitatea o percepe fiecare cum vrea. Tu esti fan Coca Cola eu sunt Pepsi. Amandoua sunt bune. Autoritatea contractanta decide pe baza pretului care castiga licitatia.

  • Coca Cola este mai bun decat Pepsi chiar daca are un pret mai mare. Calitatea este importanta pentru ca navele vor avea un serviciu indelungat.
    Autoritatea contractanta a optat pt un santier mediocru.Vom vedea la final cat a fost de ieftin.
    Subiectul ramane deschis pt ca sunt convins ca treptat vor iesi la iveala combinatiile din spatele autoritatii contractante.

    • Vad ca inca te faci ca nu intelegi – licitatia se castiga de catre oferta financiara si atat. Nivelul minim de calitate, echipare si celelalte conditii fiind indeplinite de catre TOTI participantii. Ca unii au inclus mai multe decat erau necesare in cerinte – problema lor. Inseamna ca nu stiusa citeasca. Daca-mi vinzi Coca Cola cu pahar inclus si 1 ban mai scump decat Pepsi atunci n-ai decat sa pierzi.

  • Deci cei de la Damen si Fincantieri sunt niste tampiti, nu au mai participat la o licitatie, nu mai vorbim ca ar putea castiga una…
    Trebuia sa vina Naval Group care n-a investit nimic in Romania sa intre intr-o asociere de complezenta cu un santier oarecare si sa umfle banii.
    Cel mai slab competitor, uzand de slabiciunile sistemului, s-a aruncat la pretul cel mai mic si a castigat licitatia.

    • Bre, faci ca nu intelegi sau chiar nu intelegi? Pretul cel mai mic.
      A depus Damen oferta cu pretul cel mai scazut? nu
      A depus Fincatieri oferta cu pretul cel mai scazut? nu
      A depus Naval oferta cu pretul cel mai scazut? da

      Slabiciuni, neslabiciuni, preferinte, nepreferinte, pana la dovada contrarie Naval a castigat licitatia

  • Am observat ca argumentul tau este pretul cel mai mic.
    Insa SnC trebuie sa beneficieze de un transfer de tehnogie de la Naval Group, sa asimileze transferul tehnologic, eventual sa angajeze personal suplimentar. Va face Naval Group un transfer tehnologic optim intr-un santier care nu-i apartine? Va putea SnC sa faca fata provocarii tehnologice? (aici nu ma refer la angajamente voluntariste, ci
    la realitate).
    Nu am facut referire la varianta de inarmate MBDA vs RAYTHEON si BOEING. Poate ca ar fi mai ieftina (ca pret final) varianta americana pt ca s-a semnat deja un contract cu Raytheon.
    Sunt multe incertitudini, personal nu cred ca SnC va putea duce la capat comanda, situatie care va genera costuri suplimentare, intarzieri in livrari sau chiar reduceri in cadrul programului.
    Iti reamintesc o vorba din batrani “scumpul mai mult pagubeste”.

    • Nu e argumentul meu, asa s-a stabilit. Licitatia se castiga pe baza ofertei financiare.Si Naval a avut cea mai buna oferta.
      Restul e speculatie ieftina cum ca daca si cu parca…

  • Tipic Românesc. Cred ca o să mai treacă multă apă pe Dâmbovița până găsim facem și noi ceva serios. Tot timpul licitații cu scandal, nereguli etc. , ba la autostrăzi, ba la construirea unor nave, vai ș’amar de noi.

  • @Mihai
    tu tii cu ursul…….
    sau: nu vezi padurea din cauza copacilor…..

    Asa ca te rog sa imi dai voie sa speculez……
    nu vreau sa iti zdruncin increderea in proceduri/caiete de sarcini, fiecare cu opinia lui….

    Daca vrei sa te ascunzi in spatele unor proceduri sau caiete de sarcini idioate, gandite de MApN, unul mai de success decat altul, atunci ai dreptate.
    (tab-uri care sa atinga 120km/ora, motoare care sa se incadreze intr-o norma de poluare inexistenta, rachete antinava unde singurul ofertant a retras oferta…….)

    Damen are cele mai mari santiere ale grupului in Romania, Mangalia si Galati.
    Fincantieri are 2 santiere in Romania.
    Deci ambele au interesul sa livreze intocmai si la timp.
    Naval e asociat cu Santierul de “reparatii nave” Ct.

    Navele le folosesti 30 de ani. Naval face navele pe bucati oriunde, le sudeaza si vopseste la Ct, ia banii si pa. Vrei modernizari pe durata de viata a navelor, le vei primi daca are Naval timp, ca nu cred ca un abonat la sifonatul banilor din contracte cu statul e capabil sa dezvolte si altceva.

    Nu cred ca atunci cand iti cumperi o masina sau o casa pt tine cauti doar pretul cel mai mic.
    MApN mai ramane sa ceara echipare cu torpile fotonice, sau galere, cam asa sunt caietele de sarcini gandite de ei.
    Orice stat sanatos la cap pe lumea asta cere pt echipamente militare macar intretinere in tara, implica pe cat posibil industria locala, incearca sa dezvolte si sa mentina capacitate industrială prin dotarile militare, numai Romania parca isi cumpara haine sau legume.

    Noi sa fim sanatosi ,la trup, ca la cap nu ne mai facem bine.
    Stam mai prost ca in 1914 🙁

    Zic si io, nu dau cu paru’…..

    • Bre – nu e de tinut cu unul si cu altul, optiunile mele sunt irelevante, eu vorbesc din punct de vedere al oranduirii licitatiei (cu aspectele ei de natura legala pe care oricum doar o Curte le poate decide).
      Poate inca n-ai citit primul post sau nu l-ai inteles.

      Daca vrei sa vorbim/ sa ne dam cu parerea care dotare e mai buna, performante, etc – aia e alta discutie (care oricum cred ca a fost dezbatuta cand s-a lansat licitatia si am inceput cu totii sa speculam ce si cum). Acilea vorbim doar de declararea castigatorului licitatiei.

      Ca vrei matale sa speculezi – n-ai decat. Eu iti zic doar ca acele acuzatii pe care matale le invoci nu au baza solida daca nu aduci si argumente/surse. Ca la tribunal – nu conteaza ceea ce stii ci ceea ce poti dovedi. Si da, asta chiar cu pretul neaflarii adevarului. Se cheama statul de drept. Adevarul adevarat e irelevant. Si in epoca asta traim chiar daca nu-ti place tie, sau mie, sau lui Iulian ori Marius. Ca nu mai suntem in epoca Lenin cand ajungea ca cineva sa “stie/sa fi auzit” ceva….

      “Daca vrei sa te ascunzi in spatele unor proceduri sau caiete de sarcini idioate, gandite de MApN, unul mai de success decat altul, atunci ai dreptate.” – pai vezi – inteleg ca-mi dai dreptate. Daca vrei sa vorbim ce ar fi trebuit sa scrie in caietul de sarcini atunci putem discuta mult si bine. Sau cine face caietele, cum se fac si de ce. Dar acilea vorbeam despre licitatie. Caietul a fost facut, jucam dupa el. Bun sau rau…

      “Damen are cele mai mari santiere ale grupului in Romania, Mangalia si Galati.” Rectificare – Damen are doar Mangalia si aproape jumatate (49%) din Mangalia. Asta ca sa nu punem in carca ce nu e a lor.

      “Fincantieri are 2 santiere in Romania.” – Nu chiar – Vard are 2 santiere (Tulcea si Braila); pai si SIF-urile au Santierul Naval Orsova. Ce treaba are una cu alta? Sau speculezi ca Naval/SNC va lucra cu Vard prin prisma viitoarei colaborari cu Fincantieri?

      “Naval e asociat cu Santierul de “reparatii nave” Ct.” – Poti sa-l numesti santier de “reparatii nave”, numai ca acolo s-au contruit cele mai mari nave romanesti (aproape 300 m) si inca se contruiesc nave mari.

      “Navele le folosesti 30 de ani. ” – mai pune 30 la aia primii. Sau poate avem nave noi si nu stiam.
      “Naval face navele pe bucati oriunde, le sudeaza si vopseste la Ct, ia banii si pa.” – Damen la fel. Ca au santier in Romania bonus pentru ei.

      ” Vrei modernizari pe durata de viata a navelor,” – tu chiar crezi ca va mai moderniza constistent cineva ceva la oricare nave noi? De cati ani stau fregatele in “modernizare”? Dar Tetal-urile?

      “Nu cred ca atunci cand iti cumperi o masina sau o casa pt tine cauti doar pretul cel mai mic.” – de aia exista caiet de sarcini. Indeplineste cerintele, se califica la licitatie. Castiga pretul cel mai mic.

      “MApN mai ramane sa ceara echipare cu torpile fotonice, sau galere, cam asa sunt caietele de sarcini gandite de ei.” – atat se poate la momentul de fata. Pesemne altii mai buni nu avem. Asta e situatia..

      “Orice stat sanatos la cap pe lumea” – bre – matele sincer te-ai trezit? nu traim in lumea ideala…

      Si in incheiere, ca vad ca nimeni nu a gasit comunicatul Naval:
      https://newsweek.ro/economie/naval-group-si-santierul-naval-constanta-resping-campania-de-fake-news-la-adresa-asocierii

      http://www.ziare.com/stiri/armata/naval-group-si-santierul-naval-constanta-resping-cu-fermitate-campania-de-fake-news-la-adresa-asocierii-1569615

      Si acum cireasa de pe tort, am gasit-o chiar azi:
      certificare MApN pentru SNC (inclusiv reparatii/conversie nave):
      http://www.snc.ro/40/hseq-management-system/static.html

      comparand cu cea Damen Galati doar pentru constructie nave noi:
      https://www.damen.com/-/media/New-Corporate-Damen/Images/Companies/Damen-Shipyards-Galati/Downloads/Certificates/AQAP_2110_Certificate_2018.pdf

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: