Categories: Aviaţie

Rusia: prea putine interceptoare!

Rusia, harta politică

În urmă cu ceva timp, am mai avut un articol în care vorbeam despre Forţele Aeriene Ruse, cu 18 procente din cele 188 interceptoare rapide de tip MiG-31 aflate la alarmă în orice moment, gata de a decola pentru a prinde şi zmotoci orice intrus prin cerul lor. La fel, parcă am spus acolo şi că un număr mare dintre cele 240 de avioane Su-27 dedicate superiorităţii aeriene sunt de asemenea în alertă, gata de a sprijini MiG-urile 31 Foxhound şi de a angaja lupta cu avioanele adverse care ar ameninţa rapidele dar nemanevrabilele MiG-31 optimizate pentru misiuni rapide de inteceptare şi angajamente aeriene liniare de scurtă durată.

Beleaua e că Rusia are de acoperit vreo doo’j de mii de kilometri de frontieră cu mai puţin de 600 de avioane, plus că majoritatea radarelor poziţionate în apropierea graniţelor sunt vechi, sau chiar nefuncţionale. În prezent, sistemul radar este reconstruit, dar… adunate, foarte probabil Rusia nu va mai atinge vreodată inventarul de interceptoare (2300 în 1991) şi numărul de staţii radar precum la finalul Războiului Rece. Acum, baza stă în avioanele MiG-31 şi Su-27.

Între timp o parte din MiG-urile 31 sunt modernizate în varianta MiG-31BM, dar procesul acesta se va întinde de-a lungul a opt ani. La final, circa şaizeci de Foxhound-uri vor dispune printre altele şi de radare noi cu raza de 320 kilometri, capabile de a urmări simultan până la zece ţinte.

Modernizarea unei părţi din flota de interceptoare MiG-31 Foxhound vine la fix, având în vedere că acestea sunt într-o stare proastă.

Dar, oare cât de actuale mai sunt aceste avioane? Să ne amintim că MiG-31 este la rându-i o modernizare a MiG-25, care a fost dezvoltat pentru a contracara bombardierul american B-70.

Atunci când SUA au abandonat în 1967 programul B-70, pentru că acesta era prea scump, dar şi datorită deciziei de a se merge pe bombardiere care penetrează la joasă altitudine şi mare viteză, faţă de mare altitudine şi mare viteză, ruşii au continuat programul MiG-25 şi i-au schimbat rolul pentru a îndeplini misiuni de recunoaştere.

MiG-ul 25 Foxbat s-a dovedit a fi un avion excelent pentru noul rol, putând zbura mai sus şi mai repede decât celelalte avioane de vânătoare folosite în acest scop, deşi nu la fel de sus precum avioanele americane dedicate special misiunilor de recunoaştere – U-2 şi SR-71. Dar, SUA nu vândut nimănui aceste două avioane, pe când Rusia a făcut o grămadă de bani din vânzarea de MiG-25 către orice ţară dispusă să plătească banii ceruţi pe el, precum şi din antrenarea echipajelor care aveau să zboare acest tip de avion.

MiG-ul 31 a adus rezolvarea unei liste lungi de probleme pe care le aveau avioanele MiG-25, fapt care l-a transformat într-un interceptor impresionant. Cu o greutate de 46 de tone, avionul are senzoti pasivi de mare distanţă (200 kilometri) şi rachete R33 ghidate radar cu o rază de 150 kilometri. Pe lângă R33, MiG-31 poate utiliza şi alte tipuri de rachete, precum şi bombe ghidate.

La fel ca şi MiG-ul 25, ’31-ul nu este foarte manevrabil, dar poate atinge viteze foarte mari (până la 3200 km/h), însă asemenea originalului are picioare scurte – raza de acţiune este de doar 720 kilometri.

Varianta curentă, MiG-31M, este de fapt o acumulare de modernizări care s-au desfăşurat începând de la colapsul Uniunii Sovietice. De atunci, circa 200 din cele trei sute de MiG-31 rămase au fost modernizate sau se află în aşteptarea modernizărilor. În ultimii ani flota de MiG-31 au înghiţit o grămadă de bani pentru reparaţii şi antrenamentele de luptă, ajungându-se în prezent la o disponibilitate de pestre 75 %, de la 25 % rata din anii de criză.

Dacă în prezent doar 180 MiG-uri 31 mai sunt capabile de zbor, este bine de ştiut că în anii ’80 inventarul atingea 500 de bucăţi. În prezent, flota de MiG-31 Foxhound este răsfirată rar pe frontierele Rusiei, cu escadrilele concentrate în regiuni cu mare risc de a întâmpina intruşi de mare performanţă: China şi Europa.

În afara de avioanele operaţionale, mai există sute de MiG-uri 31 la saramură, ce pot fi reparate şi modernizate la nevoie.

Sursa: Strategypage

 

Resboiu

View Comments

  • poi am inteles...rusii stau prost cu fighterele...dar cate interceptoare au americanii si cate rusii?(ca nu imi vine nici macar un sg model de interceptor american in minte).....

    • Mig 31P e cel mai potent interceptor din lume. Varianta modernizata BM, cica va avea capacitati aer-sol ceea ce ar fi infricosator.

  • Conceptia strategica a americanilor nu are la baza interceptoare pentru ca nu considerau ca au nevoie. In anii razboiului rece singurii vectori sovietici care puteau atinge teritoriul SUA erau ICBM si SLBM (exceptand Alaska). Bombardierele strategice americane de la bazele din Europa, Turcia, Japonia si Coreea de Sud puteau usor lovi teritoriul URSS de unde si nevoia de interceptoare din clasa Mig-25 si Mig-31 a URSS.
    In alta ordine de idei avionul F-15 datorita altitudinii mare dela care poate opera (in 1984 cred a lansat o arma ASAT de la 24 km altitudine) putea indeplini si rolul de interceptare a avioanelor sovietice de bomardament strategic.

  • daca ar fi un razboi intre BUlgaria si Romania, cine ar castiga? bine inteles fara interventii internationale, ONU, NATO, RUSIA. ma refer la tecnica militare, resurse, masinarie de razboi, etc

  • Hehe razboiul junghiurilor. Noi mai avem o armata de 85000 militari iar bulgarii abia mai ating 26.000 (doua brigazi din care una de operatii speciale). Greu de spus :D.

    • UN AL TREILEA RAZBOI BALCANIC :)).
      da dar la randul nostru noi aven vreo 22 de milionane de oameni, pecand ei 7,5.
      sa nu uitam ca au vreo 4 fragate, clar mult mai varza decat ale nostre, si mi sa pare ca au mai multe tancuri?

      • Le face Marasestiul pe toate pentru ca fregatele alea sunt mai mult corvete si sunt intr-o stare mai slaba decat Type-22 -urile noastre. Tancuri aveau mai multe inainte de 89 acu.....

        • bine e clar ca castigam
          dar daca ar fi un rasboi ci Ucrania pt Moldova ¿cine ar castiga? e situatia Romania-Bulgaria?

          • din cate am citit, Ucrania ar fi mai tare, pacat ca oameni care ii avem sunt bine pregatiti, dar nu avem si material militar la nivel. avioanele lor sunt superioare, au mai multii soldatii si cred ca si armament. la unicul capitol la care stam mai bien este marina.
            lucrurile ar sta alfel daca am fi avut vreo 48 de eurofighter, sau f16, sau f18, rafale sau grippen, vreo 200 de TR-85 modernizate, si in loc de pusca mitraliera, FAMAS, AUG, G35, MP5 sau M4, sin cateva Eurocopter, Apache, sau Black Hawk.(am face printre cele mai bune armate din lume =))
            Daca ar fi un razboi cu Ungaria, am castiga? (da le declar razboi la toate tarile vecine, mai lipseste saraci din Serbia) avand in vedere ca au mai bune avione mai bune, si ca am putea utiliza marina fluviala! =)

  • voi va-ti abatut de la tema nitzel..
    Eu am mai repetat la articole anterioare, ce au acum rusii operational pentru interceptie este - picatura de apa.., Ei au nevoie acum nu mai putin de 300 MiG 31 modernizate care sa poata fi ridicate TOATE in aer in orice moment ,plus radare noi.

  • Sunt tare curios cate Su 27 + Su 30 si Su 35 au de toat rusii in aresenal si cate MIG 29 le mai zboara, in Rusia se face simtita nvoia stringenta de un avion de vanatoare usor monomotor care sa fie ridicat in numar mare in caz de alarma si sa umple golul lasat de fightere foare specializate gen MIG 31, cine stie ce ne va rezerva viitorul - poate un Gripen cu avionica rusesca si motor de Su 27? - Nu cred ca sefii aviatiei Ruse au vizitat degeaba bazele aeriene din Suedia anul trecut.

    • Rusii au facut o mare greseala ca au renuntat la dezvoltarea Sukhoi S-54, S-55 si S-56 .

  • dupa date oficiale 281 de Su 27 toate modificarile ( + 100 in rezerva )
    Su 30 - 15bucari; Su 35 - 11bucati ( astea cred ca abia incep sa intre in serie )

    MiG 29 - 226 bucati ( + 300 in rezerva,din care cred ca vre-o 100 pot fi revitalizate )
    Asta de pe Wikki
    + vre-o 4 de MiG 35, ( MiG 35 banuiesc va intra in productie de serie pentru VVS, dupa ce termina 48 de MiG 39 K pentru portavionul indian si pentru Kuznetov. )
    Cifrele astea e greu de verificat, mai ales acum cu restructurarea VVS ului , permutari, schimbari de denumiri s.a.m.d.
    ce sa vorbim, chiar daca toate vinatoarele astea zboara - pentru asa tara ca Rusia e mai putin decit putin.
    Su 35 nu cred ca vor construi multe, ( poate vre-o 48 - 60, + vre-o 100 de Su-50,multumita contractului cu India ) ) dar MiG 35 le-ar trebui macar vre-o 300 noi
    In ce priveste Gripen..., nu cred,mai degraba vom vedea un MiG 35 cu tehnologii de la Gripen si de la Rafale... :)

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago