Categories: AviaţieDiverse

Perspectivele RoAF cu F-16

F-16AM Portu

Aseară Ministrul Apărării, Corneliu Dobrițoiu a acordat un interviu la postul public de televiziune, interviu în care a clarificat chestiunea achiziției avioanelor de luptă F-16 care s-a decis astăzi în urma ședinței CSAT.

Astfel este oficial: România va cumpăra 12 avioane F-16 ex-portugheze, care anterior au fost produse pentru USAF în anul 1984 iar la sfârșitul anilor 1990 au fost donate de SUA către Portugalia, care le-a modernizat la standardul MLU pentru ca între 2005-2006 să le oprească de la zbor și să încerce să le vândă.

Potrivit Ministrului Apărării afacerea se va ridica la suma de 500 milioane de euro (600 milioane de dolari) si va include aproximativ 120 milioane dolari pentru avioane propriu zis (10 milioane per aparat), refacerea avioanelor, piese de schimb, echipament tehnic, antrenamentul piloților si al tehnicienilor. Separat de cele 500 milioane, România va mai cheltui încă 100 milioane dolari pentru armamentul avioanelor, iar refacerea pistelor va costa aproximativ 50 milioane RON, respectiv 10 milioane euro.

Trecerea piloților și a tehnicienilor de pe MiG-21 pe F-16 se va face în două etape, prima se va desfășura în Portugalia. Cea de-a doua va avea loc în Statele Unite, daca americanii vor considera necesar, contra cost.

Achiziția celor 12 avioane face parte, potrivit lui Dobrițoiu, din strategia Forțelor Aeriene de a se dota cu avionul F-35.
Această strategie se se va desfășura în 3 etape, prima o reprezintă achiziționarea a 12 F-16 pentru echiparea unei escadrile, a doua etapă va fi realizată prin selectarea unui număr de avioane MiG-21 care încă mai dispun de o resursă suficientă de zbor pentru echiparea unei a doua escadrile, urmând ca în următorii ani F-16 și MiG-21 să fie folosite în paralel, cea de-a treia etapă va fi atinsă prin dotarea cu avionul F-35 în jurul anului 2030, moment în care F-16 și MiG-21(?!) vor fi retrase din exploatare.

De reținut ar mai fi : avioanele F-16 pe parcursul celor 15-20 de ani de exploatare nu vor beneficia de nici un fel de modernizare, iar contractul de achiziție nu va presupune offset.

– Victor –

Noile avioane pentru Fortele Aeriene Romane vor fi de fapt vechi…

Cele mai noi MiG-uri 21 au fost fabricate in 1975. Toate F-urile 16 au fost fabricate in 1983-1984. Mai mult decat atat. Fortele Aeriene Romane vor renunta la un avion care costa 9500 euro/ora de zbor (conform declaratiilor ministrului Dobritoiu si ale Generalului Carnu) in favoarea unui avion care costa… 9500-10000 euro/ora de zbor. Avantaj clar F-16! Un alt “plus” il constituie configuratia “noilor” avioane (la mana a treia) : Bk20 (in urma trecerii prin programul MLU), nu Bk.40 asa cum a declarat domnul Ministru aseara la TVR. Pe langa avantajele evidente ale configuratiei aerodinamice, Fortele Aeriene Romane vor beneficia de dezavantajele (la fel de evidente ale) avionicii: radarul de pe Bk.20 este net inferior celui disponibi in prezent pe LanceR. De asemenea F-16 Bk.20 nu este compatibil cu sistemul DASH… Ce-i drept ar putea fi modernizat, evident, contra cost.

Cel putin teoretic, avioanele F-16 ce vor fi aduse din Portugalia mai au 4000-4500 ore de zbor, datorita trecerii prin programul MLU. Avand in vedere ca au fost stocatte (probabil nu in conditii foarte bune) se scade din aceasta rersursa uzura statica (uzura fizica la care celulele au fost supuse datorita factorilor de mediu, pe timpul stocarii).

Una peste alta, Fortele Aeriene Romane castiga o platforma mai manevrabila, cu o incarcatura mai mare si o raza de actiune mai mare fata de MiG-ul 21 Lancer. De asemenea “castiga” si un sistem de armament mai slab… Numarul de exemplare in serviciu va fi de asemenea mai mic: la o disponibilitate de 70-75%, un sfert dintre aparate vor fi la un momendat la sol, in diverse stadii de mentenanta. Din restul de exemplare disponibile (8) fiecare baza aeriana va mentine doua in serviciul QRA (deci 4 in total). Asta ar mai lasa disponibile 4 aparate pentru antrenamentul pilotilor….

– Griffon236 –

Later Edit:

Se pare ca nu va fi oricum nevoie de sistemul DASH sau o compatibilizare a F-urilor cu acesta… Au deja instalat sistemul JHMCS…

Multumesc lui George Visan ca mi-a atras atentia asupta acestui aspect 🙂

 

Navighează în portal:

Resboiu Master; Armata Română;Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;

Marius Constantin

View Comments

    • :))
      Poate chiar mai devreme... In completarea adusa textului lui victor n-am adaugat o treaba? Ce sa intampla daca, Doamne-fereste, cade vre unul? Cum va fi inlocuit? Cum Va afecta asta programul de antrenament al pilotilor? De unde bani pentru ilocuirea aparatelor distruse?
      De asemenea Ministrul Dobritoiu a dat suma de 50 milioane de lei ca fiind necesara pentru reconditionarea pistei de la Baraganu. Totusi, infrastructura de aerodrom nu e reprezentata doar de pista, mai trebuiesc si hangare, si cai de rulare, etc. N-o sa poti face cu F-urile ce faceai cu MiG-ul. N-o sa le poti lasa iarna in ger si zapada...

    • si eu incep sa cred la fel, parca treaba asta cu portughezii nu poate fi o solutie pentru fortele aeriene - 9.000 insi cu 9-12 avioane? nici trainere nu vom mai avea in curand.

      sper ca in cativa ani chiar vom vorbi de o noua achizitie, pe alte coordonate, si nu va fi vorba de completari din avioanele casate de Belgia sau altii.

  • No, putem sa ne imbatam, ca sa uitam ca am primit o astfel de stire :(

    Cred ca mai rau nu se putea, mai bine luau 12 MIG21 BIS de la Croati si le modernizam "de-o tura" impreuna cu celelalte 24 prevazute ale noastre, sa avem ce zbura inca 8-10 ani, pana ar fi venit altii mai competenti si mai luminati la nivel de decizie (desi cum evolueaza lucrurile, nu prea mai am sperante). Si in astia max. 10 ani, poate luam vreo 24 avioane noi cu offset, daca se respecta conditia de mai sus...

    Sa nu zic acum, ca aceasta decizie va pune cruce cu adevarat la ramasitele industriei noastre aeronautice... poate doar Aerostar va mai supravietui o vreme cu refacerea resursei la 12-24 de MIG-21... insa fara infuzie de tehnologie noua.

    • Nu vad realismul pe nicaieri.

      Poti sa sustii chestia asta cu cumpararea a 12 MiG-21 Bis de la croati? Ca eu nu vad avantajul.

      • Realismul ar fi doar daca MIG 21-urile croate mai au resursa de zbor suficienta, oricum decizie proasta buna doar din perspectiva ca poti ca sa nu modernizezi nimic la infrastructura bazei aeriene.

          • Dintre cele 22 de MIG21 Bis/UMD pe care pare sa le aiba croatii, s-ar putea sa se mai gaseasca 10-12 cel putin care sa aiba inca resursa de zbor pentru a fi re-modernizate si refacuta resursa la Aerostar Bacau.
            Tocmai faptul ca s-au gandit sa le trimita la resapat la noi arata ca nu sunt chiar la capatul vietii, avioanele lor fiind produse pana prin '81.

            Ma gandeam ca vor vrea sa scape de ele dupa ce aleg si ei un nou multirol si putem sa le adaugam la programul de resapare Lancer "plus", pentru a zbura inca vreo 6-8 ani. Oricum vom avea nevoie de cateva zeci de MIG21 in serviciu pentru urmatorii 4-5 ani, pentru a umple golul pana la livrarea "noilor" avioane.

            Avantajul este ca Aerostar va avea ceva de lucru inca vreo cativa ani pentru a putea prelua apoi din mers eventual alta tehnologie. Altfel, pe linie militara nu vor primi mai nimic in urmatorii ani.

            La genul asta de "realism" ma refeream...

          • Asta ar insemna sa cheltuim vreo suta de milioane de ler pe ele si sa le operam cu restrictii de viteza si plafon si sa ne lovim de o problema majora: MiG-21 LanceR sunt MF-75, adica au doar ceasurile de Bis, o parte din ele fiind deja inlocuite in cadrul aducerii la standardul LanceR. Motoarele nu sunt la fel. Asta ar fi o problema.

            Si dupa 4-5 ani dam iar 6-700 de milioane de ler pe F-16,luate de data asta de la nisip?

          • Chiar ei au declarat ca vor face asta... ca vor opera si Lancer.

            Eu ma gandeam la o versiune mai buna de MIG 21...

          • Da, stiu. Am urmarit emisiunea aseara. Mi-a recomandat-o un om deosebit.

            Stiu ca te refereai la MiG-21 "BisD" si ar fi bani cheltuiti de pomana. Nu ne-ar incalzi cu nimic sa luam o escadrila de la croati si dupa cativa ani sa cheltuim alti 6-700 de milioane pe F-16 second hand.

  • Nu stiu ce veti face voi, insa, asa cum am scris si pe blog-ul domnului Adelin Petrisor, nu ma voi resemna pana cand prima transa pentru avioanele portugheze va fi platita si primul avion va pune roata in Romania, si nici atunci, pentru ca minimul necesar pentru Romanaia este undeva intre 48 si 72 de avioane… dupa cum a recunoscut si dl. ministru al apararii Corneliu Dobritoiu.

    Voi continua sa promovez ideea de offset si avioane noi, deoarece o datoram celor din armata dar si industriei militare romanesti precum si celor care vor sa munceasca in Romania in domenii de inalta calificare!

    Nu avem nici un drept sa ne resemnam, pana nu obtinem pentru tara si pilotii nostri ceva similar cu oferta Saab, ce tocmai a fost comentata pe RoMil

    • am impresia ca spui vorbe mari cu foarte mare usurinta.spun asta deoarece inainte sa scrii pe bloguri militare(nu tehnica militara era pasiunea ta) erai prezent pe site-uri cu un specific diferit.tu de fapt promovezi monarhia.cauti un loc unde sa cresti.unde sa-ti faci un "nume".iar Taslauanu e singurul care ti-a dat ocazia sa te manifesti liber.pana la el nu erai luat in serios nicaieri.nici de Vosganian,nici de primarul Timisoarei si altii pe care ii bombardezi cu mesaje cautand sa ti se acorde atentie.posibil sa gresesc dar cum spunea si Iulian nu esti prins in realitate.
      Bun:
      1.daca luam F-16( si vom lua)alt avion nu mai pupam noi.odata prinsi in hora cu F-16 nu mai putem/suntem lasati sa iesim.ma rog, tu poti sa crezi ca poti schimba ceva.daca asta te face sa te simti important esti liber sa visezi in continuare.

      2.nu vi se acorda atentie. de ce? nu demonstrati ca aveti importanta. ca puteti aduna o armata in jurul unei idei.Petitia este ceva demn de toata lauda dar este o arma cu 2 taisuri.fara sa stiti ati creat un barometru care arata numarul celor carora va adresati.443 de IP-uri in 4 zile.scazand sotiile, colegii, vecinii, copiii,bunicii,cei atrasi prin promovarea petitiei obtinem cifra exacta a celor care va urmaresc in mod constant.e dureros dar e realitate.cifra de un milion si ceva de Ip-uri unice trebuie stearsa.foarte putini au revenit pe blog iar aceasta realitate ti se datoreaza intr-o oarecare masura si tie Marius Z. sa ne aducem aminte de articolele in care cereai portavioane? nu mai stiu cate distrugatoare? submarine nucleare? F-20 adus la stadiul de trainer transonic?scrisori in Polonia in care prezentai avioane aflate la stadiul de idee(IAR-XT) etc,etc,etc.
      O zi buna!

      • MCM,
        vad ca esti foarte interesat de ce fac eu... Oare de ce? O faci din proprie initiativa?

        Monarhia poate mi-ar place, dar nu sunt adeptul ei neconditionat. In primul rand conteaza tara pentru mine.

        Si gresesti, petitia nu a fost facuta sa mi se acorde atentie ci pentru ca este nevoie sa se dezbata problema offset-ului! Si poate sa se ia decizii mai bune pe viitor, pentru Romania. Sau tu esti multumit asa? Ma semnez la ceea ce scriu pentru ca imi asum, spre deosebire de tine care te fofilezi.

        Cat despre ideile pentru Timisoara, sa stii ca multe dintre alea s-au discutat si ras-discutat si s-au tot amanat sau abandonat. Le-am pus acolo pentru ca mi s-a parut interesant sa existe o lista de posibile proiecte.

        Si daca zici de dl. Vosganian, sa stii ca am fost in UFD pe vremuri, cand venea dansul sa ne vada in Timisoara la organizatia de tineret... Iar orientarea mea a fost in general spre liberali, chiar daca nu am fost de acord cu ce au faut intotdeauna. De aceea m-am adresat lor. Probabil si sunt undeva la ei pe liste ca membru inactiv, de cand au absorbit pe cei din UFD.

      • Cat despre petitie, sa stii ca foarte multi o distribuie sau o citesc dar nu o semneaza pentru ca fie sunt comozi, fie le e frica sa-si puna numele acolo, fie sunt siguri ca nu se va intampla nimic.

        Asta ti-o spun din discutiile cu cunoscuti, pentru ca am fost curios sa inteleg.

        Si asta inseamna ca noi romanii avem o problema la capitolele asumarea responsabilitatii si spirit civic.

        Asta trebuia sa intelegi din numarul total, sa nu te mai chinui cu tot felul d e intrebari.
        Si da, poate fi un barometru pentru celalalt site, sa nu zica Iulian ca fac reclama... Si asta inseamna ca nu ne este teama de adevar, ca suntem putini.

        Si nici o ruda de-a mea nu cred sa fi semnat petitia pana acum.

      • Eu n-am aruncat in voi, ti-am mai spus sa va rezolvati problema intre voi. Si parca v-am si rugat sa nu va mai paruiti degeaba...

        Si n-am publicat nici un link acum... banuind ca si voi mai intrati acolo, asa cum si eu vin aici cu placere. Dar daca asa stau lucrurile... cum vreti. Nici nu voi mai comenta ca sa fiti linistiti, daca asta vreti.

        • Nici eu nu am afirmat ca ai aruncat tu. Am zis ca de la voi se arunca cu noroi.

          Intreaba-l pe nero flash de ce ne trimite mailuri si ne face in tot felul. Si cum de isi permite sa invite pe cei din echipa Resboiu sa manance rahat cu lopata. Daca isi imagineaza ca asta este vreun gest barbatesc, intreaba-l daca nu cumva ar trebui sa ii fie rusine din bun simt avand in vedere ca in redactia Resboiu sunt si patru doamne.

          Iti pot forwarda mailurile colegului tau, ca si dovada.

          • Pierzi timpul degeaba. Se stie deja.

            In fine, pacat ca nu isi vede fiecare de treaba lui. Dar, ne-am lungit cam mult cu discutia pe tema asta urata. Avem de dezbatut subiecte interesante si o putem face atata timp cat avem bun simt in noi.

            Un singur aspect insa as vrea sa il mai spun, de data asta in gluma: punem pariu ca nereusita/lipsa de impact a petitiei voastre va fi tot din vina noastra? Tine minte, pentru ca am sa iti spune doar: ti-am zis eu!

            Si, lasati-o mai moale cu Dobritoiu. Il faceti in tot felul si dupa aia ii ziceti dl. Dobritoiu. Asa ati facut si cu Radu Tudor, l-ati facut in tot felul si dupa aia scriati ca e nu stiu in ce fel pentru ca nu va raspunde la mailuri. Dar, revenind la Dobritoiu, decizia de a se achizitiona F-16 din Olanda si Portugalia era de dinainte ca Dobritoiu sa fie numit.

            In rest, spor la treburi. :)

          • Eu nici pe dl. Dobritoiu si nici pe dl Radu Tudor nu i-am facut altfel decat in aceasta formula de adresare...

            Pentru restul, nu cred ca e raspunderea mea, ca doar nu suntem la cresa.

          • Marius Z., transmite si informatia asta pt buna informare a cititorilor vostri:
            1. TBT 8X8 :
            Directorul Digital Bit (partener in proiectul TBT 8x8) Bogdan Rădulescu
            „Firma Iveco A SEMNAT un parteneriat cu grupul de firme Romarm pentru realizarea în România a proiectului naţional TBT 8×8. Firma Iveco va furniza tehnologia şi va ajuta Romarm cu capabilităţi tehnice pentru instruirea oamenilor şi pentru realizarea în România a acestui produs. TBT 8×8 este considerat un produs de vârf, fiind unul dintre cele mai moderne transportoare amfibii blindate existente astăzi.
            Firma Iveco este unul dintre principalii lideri în producţia de vehicule blindate şi neblindate pentru diferitele armate, iar această colaborare considerăm că este un semn bun, pentru că astfel şi industria românească va avea acces la noile tehnologii şi vom realiza un proiect, zicem noi, bun şi pentru armata română”, a mai declarat, pentru „Revista forţelor terestre” directorul Bogdan Rădulescu.
            aceste interviuri au aparut dupa BSDA.deci... IVECO,da? ori nu voi erati cei ce injurau atunci acest proiect?acum e bine?
            2. Contractul cu Columbia...olelei!ce scrie acolo?
            informatia este urmatoarea:
            Columbienii nu mai cumpara tancuri defel! (deci nici TR 85M1 :) ) si vor accelera achizitia de APC/IFV.Surpriza!Saur 2 nu e printre MARII favoriti.cei 3 Finalisti sunt
            Stryker/LAV III - General Dynamics Canada
            Pandur III - General Dynamics Europe
            Otokar Arma 8x8 - au intrat pe lista de curand dupa ce o delegatie columbiana a vizitat compania turca
            O zi buna!

          • Singura informatie buna pentru aceasta saptamana este colaborarea cu IVECO, doamne ajuta sa avem macar APC/IFV fabricae in Romania

          • Colegii lui marius zgureanu au anuntat si anul trecut ca vom vedea la bsda 2012 tbt in realitate si blindajul reactiv. Si au dat-o in bara desi dadeau de inteles ca au ei niste informatii...

            Acum vad ca au spus de expomilul viitor ca vedem ce nu a vazut parisul.

            Plin de gafe pe acolo, MCM, ai dreptate daca stau sa ma gandesc.

          • E copilaresc sa tragi pe cineva la raspundere pentru declaratia unui director, caruia i s-au taiat apoi fondurile pentru realizarea proiectului...

          • Ce urat din partea lui!!!!!!! Rusine, rusine multa! Nu mi-a placut niciodata cand v-ati certat dar s-a vazut cu ochiul liber ca sunteti provocati prin nenumarate jigniri din partea lor!

            La oi Nero nu la scris pe un site public!

  • Sunt declaratii goale si electorale, mai vorbim prin decembrie, Dobritoiu incearca sa acopere prin declaratii impasul din CSAT, acolo nu a fost decisa achizitionare, a fost aprobat doar ”initierea programului”. Si nu ai voie ca ministru al apararii sa vorbesti de achizitie si sa recunosti ca nu ai oficial un program pentru avionul multirol. Daca va uitati pe pagina Departamentului de Armamente veti vedea ca nici programul si nici macar proiectul de ”Conceptie graduala..blabla” nu exista oficial. A fost doar o gaselnita pentru a inventa un limbaj de comunicat care sa fie vandut presei. Sedinta se dorea un prilej pentru a forta premierul si ministrul de finante sa se angajeze fianciar in mod oficial prin marirea bugetului apararii din 2013, si atunci Ponta a plecat.Nu va creste bugetul nu vedem avioane decat la shouri si nu cred ca va creste. Daca nu creste si tot vom lua atunci vor fi puse pe butuci alte programe, se vor canibaliza altele.
    Nu va mai luati si voi dupa tot ce zboara, hehhehe

    • Aia nu a fost decat sceneta pe de-o parte si o marlanie de partea ailalta.

      In mai toate strategiile fiscal-bugetare ale MF post 2010 pentru bugetul militar sunt alocati cam 0,8% din PIB, si asa va ramane cel putin pana in 2015, daca nu mai mult.

      Bugetul militar a ajuns la 0,8% din PIB incepand cu anul 2008 dupa marirea pensiilor.

      Pentru viitor ma indoiesc ca vom putea avea aloca mai multi bani, poate vom reusi sa mai scrijelim dupa ceva mici sume de bani.

      Principalele probleme pentru marirea bugetului MApN vor fi deficitul structural de la fondul de pensii de 15% din buget(3,5 miliarde euro), si obiectivul convenit cu FMI de reducere in continuare a deficitului bugetar de la undeva 3% in prezent pana spre 1% in urmatorii 2-3 ani cu orizonturi de zero deficit bugetar si chiar excedent(cea ce mi se pare o aiureala care va constitui o frana in dezvoltarea Romaniei).

      Atat de gaura de la pensii cat si obiectivele fixate cu FMI, neica basescu este complet responsabil, putea la fel de bine sa blocheze programul si sa zica ca el vrea minim 100 de F-18 noi la fel de realist cred ca era.

      • da, Base este responsabil cu Boc si acum vrea doar sa bage guvernul USL in corzi, dar si guvernul USL este jalnic

    • anul trecut USL striga ca Basescu vrea sa cumpere 24 de avioane second hand de la SUA plus antrenament si modernizare iar anui, asta guvernul PNL-PSD cumpara avioane second hand dar MAI SLABE tehnologic fata de cele din SUA

      • Raul, sa nu il uitam nici pe Tariceanu si impactul lui asupra programului de achizitie a avionului multirol pentru Romania.

        • Atunci cred ca a fost tot Base de vina, s-au certat pe ce avioane sa ia. Tariceanu vroia din Europa (probabil Gripen), Base vroia F-16. Si cei de la Armata tindeau spre Gripen nou, cu offset, din ce am inteles si am citit (desi EF a fost considerat cel mai bun, nici o surpriza).

          Pana la urma Basescu a rezolvat treaba, inclusiv prin eliminarea din functii a unor comandanti incomozi, vezi cazul Ciorogarla. Dupa ce a "zburat" din functie seful Aviatiei a intrat in sfarsit in linie dreapta "viziunea" cu F-16.
          Nici asta nu ar fi asa de rau, daca se facea in aceleasi conditii cu oferta Gripen, adica avioane noi cu offset si transfer tehnologic. Pana si cei de la Eurofighter au oferit asta.

          In schimb totul se face din genunchi, pentru interese personale si impotriva interesului national

  • Io ma repet, daca se vor lua astea 12 F-16 MLU pentru 600 milioane dolari, afacerea asta daca se va semna in 2012 valoreaza dublul sumei contractelor de aparare desfasurate intre 2004-2012..iar lucrul cel mai grav este faptul ca inca este bine, raul cel mare inca nu a venit, sau luat 12 F-16, se resapeaza inca 12-24 MiG-21, se mai pacalesc rachetele inca 10 ani, Pumele inca pot sa zboare, Tetalurile sa pluteasca, momentul dramatic va venii dupa 2020, perioada in care daca se vor aglomera un numar foarte ridicat de programe de inzestrare, care nu vor mai suporta amanari, nu le faci desfintezi arma, care la un calcul grosier se duc la peste 15-20 miliarde euro in banii de acum, si uite asa te va lovi dupa 2020 ce nu sa facut intre 2004-2012..

    Contractul asta are 2 mari probleme, avioanele astea care vor zbura pana in 2030 si chiar dupa nu au nici un fel de modernizare, deja sunt depasite in momentul de fata, dupa 2020 vor fi niste dinozauri, cred ca era obligatorie o modernizare, niste radare AESA te mai costau 100-150 milioane dolari pentru 24 de bucati, a doua mare problema este ca sunt mult prea putine, 12, sunt pana si sub standardul ala minim minimorum de 16, cel de minim bun simt era de 24, cu MiG-21 nustiu cum o sa o dreaga, poate o sa reuseasca sa traga de ele 10 ani, dar dupa 2020 ce vor face?Vor incerca sa mai ia 10-12 F-16 sh, sau incearca 10-12 F-35? initial americanii spuneau ca daca v-om comanda F-35 in 2016 ei ni le vor putea livra in 2020, poate sa inchiriem niste F-16, problema complicata.

    Eu tot nu inteleg in fond un lucru.

    Vor mentine 12 F-16 sa spunem pe Luna si inca 12-24 MiG-21 resapate pe Borcea?

    Sau le vor amesteca, 6 F-16 + 6-12 MiG-21 pe fiecare baza aeriana ?

    • daca le amesteca este un cosmar logistic de proportii, asa macar ai tehnicieni responsabili cu F 16 intr-o parte iar in cealalta sunt tehnici cu experienta la MIG 21.
      Pana una alta puteau sa incerce preluarea prin leasing a avioanelor in uz si nu sa cumparam cu banii jos vechituri.
      Sincer la cat de vechi sunt dati-mi voie ca sa ma indoiec ca MIG 29-le de pe Mihail Kogalniceanu trecute prin RK nu erau mai bune.
      La alea aveam expertiza si infrastructura in tara, puteam cere offset pentru RK de la rusi, o investitie Gazprom ceva ca oricum ne inghit incet companiile de gaz....

      • Fenchea Marius, din gura e usor sa zici ca am face si am drege. Visezi mult, mai mult decat orice optimist. Din pacate traim aici in lumea reala: MiG-29 nu este un avion fiabil, de aia si renunta la el niste tari... compatibilitatea NATO nu prea putea fi asigurata decat intr-o masura mica, precum cea asigurata de LanceR, iar situatia MiG-urilor 29 de pe kogalniceanu este extrem de jalnica - adica ne-ar costa mult RK-ul fiecarui avion - si tot nu ar fi de ajuns, pentru ca mai trebuie sa cumparam si piese de schimb, motoare de schimb, armament si munitii.

        • Am un indiciu pentru tine, crezi ca te costa toate aceste impreuna cu ora de zbor 600 de milioane de dolari?! Eu cred ca nu!
          Stiu cat de jalnica este starea avioanelor si in mod normal aici ar trebui sa investigheze procurorii militari.
          Pana si bordurile de atac care sunt din material compozit se exfoliaza...ce pot ca sa iti spun este si ca Polonia, Sovacia si Bulgaria le folosesc, culmea vor sa le duca pana prin 2025! Deci RK-ul se poate face, da?
          In ceea ce priveste compatibilitatea NATO aveam programul Sniper remember?
          Si sa iti mai spun ceva cat de compatibil este F 16 cu Tornado de exemplu?! Ia zi-mi si mie sau Super Etendard cat este de compatibil cu F 16?
          Cam asa este si MIG 29 compatibil cu F 16....si in plus downgradarea din soft a motoarelor duce MIG 29 A la 650 de ore de zbor pentru motoare, ceea ce inseamna destul de mult fata de cele 300.
          Ia in calcul ca si structura MIG 29 A/B romanesti nu este zburata decat 600-1000 de ore de zbor din 3500 cat a fost priectata din start.
          Toate asta fara MLU specific MIG 29 asa cum au facut indienii.
          Deci ar fi o varianta, degeaba unii vad doar second-ul in fata ochilor, noua ne trebuie avioane noi!
          Hai sa mai vorbim si de faptul ca F 16 AM / BM portugheze sunt mai vechi decat MIG 29 ucel putn unele dintre ele si daca noi nu facem nicio modificare o sa avem avioane aer-aer cu capabilitati limitate din cauza radarului si a lipsei castii Elbit DASH care echipeaza LanceR-ul, practic ne intoarcem in timp undeva inainte de anul 1996.
          Am fost a doua tara dupa Israel care am folosit casca DASH la acel moment, mult superioara variantelor rusesti si sovietice din acea perioada, intre timp cam toti si-au achizitionat si sisteme de afisare si ochire pe casa, degaeaba ai piloti buni si le dai armament depasit.

          • Marius, am stabilit deja ca portughezele au JHMCS, adica generatia a doua a DASH... Despre radare...nu mai zic absolut nimic :(

          • Sniper nu se compara ca si compatibilitati NATO cu Tornado, SuE, F-16. Nu incerca sa ma trombonesti. Mai bine ai cauta sa vezi ce fiabilitate are MiG-29 pe acolo pe unde si-au luat teapa cu el cand l0au cumparat.

            Tu ai ramas fixat pe MiG-29 ca avion bun pentru ca la prezentarea in Vest a facut impresie buna.

          • Da? Ia du-te pe pagina celor de la Kabel 1 sau celor de la N-TV, sunt nemti si o sa iti spuna ei cum este cu MIG 29-le prin gura pilotilor germani.
            Incearca sa convingi polonezii ca nu sunt bune si ca mai bine s-ar da cu F 16 MLU/OCU decat cu F 16 Block 50/52+ si MIG 29 G

        • E mai usor sa spui "noi nu putem ca nu ne lasa altii" tot timpul pentru romani sunt de vina rusii, americanii, Baroso, UE, niciodata clasa noastra politica!
          Trebuie ca sa ne punem sa face curatenie la noi in curte si apoi sa ne uitam la altii.
          La fel o sa vorbim despre Delfinul, corvetele NPR Tarantul, Fregatele pe care nu vor rusii sa le modenizam etc.
          Ministerul de Interne si-a reparat MI 17 in Ukraina, Ministerl Apararii este impotent in a gasi solutii de ce oare?
          De ce ma folosim T 55 nemodernizate can exista o droaie de pachete de modernizare inclusiv in tarile vestice, de ce am refuzat Leopard 2 A4?
          De ce Typhoon T 1 pentru bulgari va fi bun iar pentru noi nu?
          Cat credeti ca pot compensa pilotii din diferenta tehnologica?
          10 ani? 15 ani dar ce faci cand ai tehnologie de 20 de ani minim.

    • Probabil ca una din baze va avea avioanele F-16 iar celelalte 3 vor avea in continuare Mig-21 pana cand le vor lua locul alte avioane. Personal nu cred ca vor reusi sa duca Mig-ul 21 pana in 2030 (fizic vorbind ca moral..deja e dus cu toate modernizarile)Probabil le vor inlocui tot cu avioane F-16 second hand sper eu de o calitate mai buna decat cea pe care se zice ca o au avioanele portugheze. In anii urmatori pe masura ce va intra F-35 in serviciul operational sa vedem ce fel de F-16 vor trage pe dreapta aliatii si asa vom afla de unde mai luam avioane. Mai cred ca avioanele portugheze sunt luate "in viteza" ca sa acopere golul lasat de tot mai multe Lancere scoase din uz dupa ce decizia de a cumpara avioane a tot fost amanata timp de 8 ani.

      • Doar doua baze mai detin avioane de vanatoare: Campia Turzii si Fetesti/Borcea/Baraganu/Cocargeaua (dupa cum ii place fiecaruia sa numeasca F.A. 86 Aeriana).

        Pe Bacau sunt avioanele IAR-99 SOIM si elicoptere.

        Mihail Kogalniceanu... s-a americanizat, ca sa zic asa.

        Boboc gazduieste S.A.F.A. si paserile de scoala: Yak-52, IAR-316, IAR-99 STANDARD.

        Baraganu (Flotila 86 Aeriana Fetesti) are nevoie de pista noua - trebuia facuta toamna trecuta, apoi am mai auzit ceva prin primavara, dar nimic. Insa, pana vom opera F-16 pe teritoriul Romaniei mai e.

        Anla'shok, ai dreptate. F-16 astea portugheze s-au luat "in viteza" chiar daca decizia era de ceva timp.

  • sint dezamagit de decizia csat, este o optiune nasoala si banii sint aruncati pe geam dupa dorinta americanilor. actionam la comanda si sintem blegi.

    • nu e decizia CSAT ci a guvernului USL !
      CSAT doar a aprobat ceea ce guvernul a decis pt ca banii vin de la guvern

      • Guvernul nu cumpara armament de capul lui. Fiind vorba de aparare achizitiile trebuie sa treaca mai intai prin CSAT si nu invers. Guvernul spune " atati bani avem asta putem" iar CSAT decide daca se face achizitia sau nu, de restul ocupandu-se din nou guvernul.(asta vorbind la modul simplist)

        • au lalaito prea mult si acum nu mai era alta solutie
          bani de aparate noi nu sant(poate 12 maxim 24 s-ar gasi da sant prea putine)si atunci au ales SH
          daca calitate nu e macar sa fie cantitate
          dupa intrarea in productie de serie a f-35 o sa se umple piata de f-16 sh
          o sa cumparam si alte loturi de f-16 ca bani de f-35 nu vor fi nici atunci
          asa ca pentru urmatori 40 de ani f-16 devine aparatul ROAF
          si nici nu e o afacere asa rea , putem achizitiona 50-60 de aparate
          dupa ce asimilam parte logistica si de instruire la preturi de 10-15 mil . bucata

          • Ba sunt bani de aparate noi!
            Sunt si nici macar nu costa chiar atata de mult, si din banii de F 16 second hand s-ar putea taia lejer cel putin jumatate!
            Acum 2 ani faceau toti pe nedumeritii ca nu ne oferea SAAB avioanele cu armament acum cheltuim 600 milioane + 100 milioane pachetul de inarmare si nu mai spune nimeni nimic?
            Pun pariu ca cu maxim 100 de milioane in plus am fi luat Gripen C/D noi! Si le primeam si cu rate pe mai multi ani!

  • In situatii disperate se impun masuri radicale. Eu as cumpara acum 24 EF 2000 cu offset de cel putin 100% si cu perioada de gratie. E criza si se poate cumpara mai "ieftin" din perspectiva conditiilor de creditare si de offset daca esti destul de inteligent si serios. In acest moment m-as indatora iar cei la care m-as indatora ar fi interesati sa pot si plati recuperand investitia. In 2030 nu se stie care vor fi relatiile intre SUA si o UE tot mai centralizata din punct de vedere al politicilor militare si nimc nu garanteaza ca UE va zbura F35. As avea piloti antrenati pe cea mai buna tehnologie a momentului din UE, as avea acces la cea mai noua tehnologie si mi-as recrea o baza industriala serioasa in domeniul aviatiei. Mai trebuie doar seriozitate, viziune si curaj...dar asta e deja prea mult pentru noi. Nu le avem pe toate trei, poate nici macar pe una din cele trei..

        • F35 parca a fost piratat de catre chinezi iar F22 parca a fost anulat.., sper ca nu vorbesc prostii..

          Deci nimic nu e sigur ca se va intampla peste vreo 15-20 de ani..

          • F 22 exista in 187 de exemplare construite acum stiu ca zboara 178 dar nu sunt foarte sigur de numarul exact.
            F 35 a fost piratat pe la codurile sursa dar nu l-au facut chinezii si nici nu o sa poata sa il faca prea curand.
            Faza proasta este ca noi ne gandim la ce o sa cumparam peste 20 de ani cand Europa s-ar putea sa dispuna de un aparat de generatia a 5-a sau chiar 5++ sau chiar 5.5!
            Typhoon si Rafale sunt peste orice F 16 sau F 18 sau F 15 in ceea ce priveste avioanele multirol si la aer-aer doar F 22 este superior.
            Daca in 20 de ani apare o revolutie la nivelul radarelor foarte posibila de altfel, F 35 isi pierde principalul asset tehnologic
            in fata avioanelor din generatia a 4-a europene.
            Nu este nici mai manevrir nu este nici mai rapid si nu este capabil de supercroaziera.
            Tind sa cred ca ar trebui sa avem o strategie pentru prezent, un program pentru maxim 5 ani si macar jumatate dein flota de avioane sa fie noua.
            Gripen C/D sau F 16 block 50/52 erau solutiile financiare viabilesi sustenabile, nu se vrea si pace.....sia sta la nivel de stat.
            Toti s-au cam saturat ca sa tot faca oferte in vant pentru Romania, si EADS-ul si SAAB-ul si Dassault-ul.
            ESTE ECHIVALENT CU A INCERCA PE UNUL SA IL AJUTI CA E BEAT SI A CAZUT IN BALTA SI EL CONTINUA SA SE ZBATA CA SA RAMANA IN BALTA CU MIASME CA LUI ACOLO II PLACE, asta este Romania in prezent - viitor luminos!

          • De acord. trebuie sa fim realisti.

            Daca F 35 a fost "piratat" la codurile sursa inseamna ca e vulnerabil si in acest moment si ca nimic nu ii garanteaza invulnerabilitatea peste 20 de ani.

            Ai dreptate cand spui ca nu putem alege azi ceva ce vom utiliza abia peste 20 de ani in materia asta, care are un grad foarte mare de mobilitate. Trebuie sa gandim azi cat mai bine pentru azi si trebuie sa facem asta in fiecare zi..

          • mortala comparatia cu betivul - sau as zice ca suntem unul care se afunda in mlastina dar refuza ajutorul pentru ca are un bat in mana si se agata de el - chiar daca nu tine nimeni capatul celalalt.

  • As creste coeficientul de incredere al pilotilor, care ar sti ca pot dobora orice le iese in cale dinspre est si as schimba mentalitatea de la cea de vanat la cea de vanator.., si asta ar fi mare lucru..

    Din pacate conducatorii nostri civili si militari ar trebui reesapati ei insisi..

    Oricum ceva ar trebui facut.., nu pot ramane lucrurile chiar asa.

    Ce e trist e ca nu am vazut nici o reactie negativa din nici o parte a spectrului politic, ori nu stiu despre ce e vorba.. ori e cu mult mai rau.., caz in care e momentul sa avem o societate civila adevarata..

    Cam ceva ce faceti si voi pe site-ul vostru..

  • suntem o tara membra nato?oare prin ce miracol am aderat?cu 12 bucati devenim in top 5 putere mondiala :)...ma intreb oare acesti parlamentari au vreun habar despre armata?sau oare noi suntem prosti carei votam!!din toate optiunile domni(lingai!) parlamentari au facut alegerea cea mai proasta!!domnu ministru vorbeste despre f35 de parca ar mai fi la guvernare..probabil o sa avem si noi f35 peste 80 de ani ...daca nu ne permitem sa cumparam 12 aparate noi de generatia 4!! acelasi minciuni acelasi poveste pacat de armata romana unde a ajuns!!!

    • Oare ce calificare are domnul ministru al apararii sa se pronunte in legatura cu ce tip de avioane au nevoie pilotii nostri, ce studiu sta la baza alegerii tipului de avion?

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

1 week ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

1 week ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

3 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

4 weeks ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

4 weeks ago