Categories: Aviaţie

Gripen E/F, aproape gata…

Gripen NG, inainte de decolare

Conform declaratiilor lui Andrew Wilkinson, directorul de marketing al campaniei SAAB in Brazilia, demonstratorul Gripen NG si-a atins scopul. Mai exact demonstrarea fezabilitatii si a nivelului de risc pentru proiectul Gripen de noua generatie.

Programul de teste va fi continuat de noile versiuni ale multirolului suedez, Gripen E (monoloc), respectiv Gripen F (biloc). Wilkinson a declarat ca, spre deosebire de Demonstratorul Gripen NG, doua exemplare sunt (sau vor fi) nou construite, renuntandu-se la modificarea unor prototipuri mai vechi. Se continua numerotarea prototipurilor, 39-7 si 39-8 aflandu-se in diverse stadii de executie a montajului.

Gripen E 39-7 are deja montate aripile, fuselajul si alte cateva repere noi, fabricate de SAAB sau partenerii industriali cu care suedezii impart riscurile programului. Conform lui Wilkinson, 39-7 va executa zborul inaugural in aceasta vara, urmand ca 39-8 sa se alature programului de teste in cursul anului viitor.

Vestile sunt bune pentru elvetieni, care mai mult ca sigur isi freaca mainile cu nerabdare. Mai ales ca E/F-ul urmeaza sa primeasca niste bunataturi marca Selex…

Sursa:

Poder Aereo

 

 

Marius Constantin

View Comments

  • Pentru cei care nu credeau ca Gripen E/F aka NG o sa existe asta este dovada ca la capitolul multirol ieftin SAAB este cu un pas inaintea Lockheed Martin al carui F 16 V este in stadiu de studiu de fezabilitate.
    As putea sa pun pariu ca ambele avioane vor zbura si vor avea vanzare pe piata, acum ramane de vazut si cat din F 16 V provine din F 16 Block 60 al UAE.

    • Bre...
      Gripen E 39-7 este aproape finalizat; se mai asteapta doar livrarea catorva repere de catre cei de la Selex (banuiesc ca-ti cam dai seama care sunt)...
      Sursa zice doar de asamblarea lui 39-7/8 dar, cetind printre randuri ne cam dam seama ce va cuprinde pachetul... (de senzori cel putin)

    • SAAB a inceput mai repede sa lucreze la Gripen NG.Sunt convins ca cel tarziu anul viitor, si cei de la Lockheed Martin vor iesi in fata, cu F16 Viper.In afara de avionica, si posibil motor, ce altceva va mai diferentia Viperul de Block 60, de exemplu?
      Pentru ca foarte multe tari nu isi permit sa achizitoneze si sa exploateze avioane bimotoare, sau F35, cu siguranta ca vor opta pentru NG sau Viper(din considerente politice si strategice, mai mult pentru Viper).

  • Uite asa ca sa stim si noi ce pierdem :))))

    Bre sa stam linistiti,F-16 este inevitabil :)))

  • Nu cred ca F 16 este inevitabil, o sa vedem noi....cand vine oferta de la Lockheed Martin cheala si fara offset o sa schimbam spre oferta cea mai buna SAAB!
    Asa sper eu ca o sa alegem un efort sustenabil nu unul cu hei rup-ul si dupa care sa ne doara "spatele".....
    @Griffon imi dau seama despre ce pachet este vorba....bravo Selex, bravo SAAB, o sa construiasca cel mai bun avion calitate pret dintre avioanele de generatia 4.5-4.75 dintre cele vestice.
    Alo Romania se aude si pe la conducerea noastra ce oferta au altii (SAAB) si Eurofighter pentru Romania?

    • Bre ca sa o viram spre Gripen avem nevoie de niste pro-europeni,din pacate astia lipsesc mai ales in deciziile legate de aparare,aia cu putere de decizie in zona asta sunt unul mai pro american ca celalalt.

      Crezi ca Dobritoiu,recunoscut fan al F-16,a fost degeaba uns Ministru Apararii?

      Crezi ca degeaba sa dus ala micu cu Gitenstein in Afganistan?

      Crezi ca degeaba LM au fost singurii prezenti cu avioane la BSDA?

      Crezi ca degeaba a iesit Gitenstein in perioada aia sa mai spuna o duda de F-16?

      • Vom vedea...acum se asteapta toti ca sa joace dupa cum le canta americanii, asa a fost si in Ungaria si Cehia inainte de a lua in leasing Gripen-ul, F 16 venea cu cun pret bun doar in conditiile in care Bulgaria si Croatia s-ar fi bagat in combinatie, alaturi de Ungaria - toti au spus "PAS" asa ca nu mai este "smart defence" si fiecare cu jucariile lui.
        Visul Lockheed Martin de a prinde un contract de aproximativ 70 - 100 de avioane F 16 s-a facut tandari, fiecare tara isi va cumpara ce isi permite, Ungaria merge pe Gripen, Croatia asteapta sa vada ce alegem noi (sau nu) si Bulgaria asteapta...Asa ca F 16.........mai va!
        Si inca ceva timpul trece MIG 21 LanceR se apropie de sfarsit de cariera si de bine-meritata retragere.....
        Si cine o sa poata sa ne dea avioane in leasing pana ne vin noua cele noi?
        Suedia! Asa ca Gripen!

          • Eu asa sper ca in ultimul ceas sa le-o tragem la aia "smart" care se si visau cu sacii in caruta, apropos oferta SAAB aia cu 24 de avioane cica ar ramane in picioare si a fost asa facuta incat era jenant sa continue cu F 16 second hand....in acel moment, era clar pe baza de comisioane....
            Inca ceva Uniunea Europeana s-ar putea sa sanctioneze la un moment dat Romania pentru nerespectarea legii la nivel de uniune cu privire la offset-ul in domeniul militar asa ca....
            Este din ce in ce mai interesant.
            Cu toate aceste carti pe masa este cam greu sa iei F 16 fara un offset solid si un contract beton dar politicienii romani sunt specialisti in a da cu oistea in gard!

          • Pai problema Romaniei este ca nu are bani, asa ca offsetul e vital, mai ales ca are si un numar mare de pensionari militari .

        • ..pana vin "cele noi"(care sigur n-or sa vina..noi) o sa ne alegem cu SH-uri de F16! Gitenstein, si alti "stein" de pe aici, au decis demult pt noi ca va fi F16, care cel mai probabil vor fi modernizate cu firme israeliene!:)) Deci oricat visam noi la Grippen E/F, sau macar C/D..si oricat visam noi la offsetu' SAAB, cred ca trebuie sa ne maturizam si sa intelegem ca interesul populatiei romane(ca popor nu mai suntem) este strans legat de profiturile si castigul altora! ...adica o sa primim margele colorate pe care o sa le platim cu greutatea lor in aur, si-o sa zicem si saru'mana..ca asa e "strategic" doar! ;)))
          Imi place tara mea..mai ales de cand e colonia altora..sunt fan! :)))

          • Eu cred ca o sa fie altfel din cauza faptului ca o sa se creeze un curent de opinie contra unei achizitii de second hand, oamenii pur si simplu s-au saturat sa fie tot timpul tzepuiti de autoritati, noi nu o sa stam cu mainile in san si o sa presam spre transparenta, sincer si eu m-am gandit la emigrare....si ma gandesc din ce in ce mai serios fiindca toate is in Romania intoarse pe dos si nici nu prevad inviitoarul apropiat o revenire la normalitate....Dar vom vedea, mizez pe Gripen!
            Mizez ca nu o sa fie atata de prosti politicienii romani si nu o sa se ia dupa "steini'

          • Sa te auda Dzeu, dar pe mine logica m-a impins sa cred ca-i F16sh, pt ca domnisoru Ponta a spus clar ca va mentine si intari legaturile cu licuriciu al' mare..iar Grippen nu-i de la licurici! ..si nici Dobritoiu n-o sa zica altceva! Cei care au spus ca Grippen e alegera firesca pt noi au fost eliminati din sistem, ramanand doar "patriotii" adevarati!:) Cat despre presiune si transparenta..nu vad eu cum Antenele lu' Felix or sa puna tunurile pe guvernu Ponta pt afacerea F16, pt ca si el este la ciolan si n-o sa-si dea singur la gioale..adica n-o sa dea in procentele lu' USL, ca de abea ajunsera si ei la butoane pt binele nostru fireste!:)) Paradoxal, e posibil sa faca urat taman PDLu' ca doar acu e in opozitie nu? :)) ..si din fanii no.1 ai F16, or sa ajunga sa ne explice ei cat de bun e Grippen si cat de bun e offsetu' pt Romania! :D Oricum Doamne ajuta, si speranta moare ultima!

        • Poate ne dau grecii cateva F16, la un pret bun, ca si asa au probleme financiare enorme.
          Personal as merge clar, fara nicio ezitare pe Gripen NG.

      • Subscriu.Cu siguranta Romania va cumpara F16, insa sunt foarte reduse sansele sa cumparam Viper si sa beneficiem de un offset cel putin ca cel pe care vor sa il ofere suedezii.
        Daca primim pe gratis Eurofighter aceste aparate vor zace mai mult de 90% din timp, pe pista.Sa nu uitam experienta Austriei cu Eurofighterul, care a rupt bugetul armatei austriece, motiv pentru care EF-ul sta acum mai mult pe pista.Austriecii au cumparat in special politic, cumparand de la germani avioanele, ignorand costurile de exploatare si mentenanta acestui avion, iar acum regreta ca nu si-au cumparat si ei Gripen asa cum vor face probabil elvetienii.Sa nu ignoram PIB-ul Austriei, respectiv puterea economica a acestei tari in comparatie cu a noastra.Daca EF-ul i-a rupt rau de tot la buzunar pe austrieci atunci pe noi credeti ca ne va afecta financiar mai putin?

        • Ntz. Austriecii au cumparat ca cehii - pe ratiuni economice. Offsetul de la Eurofighter a fost mai mare si mai consistent decat cel oferit de Saab. Eurofighter e Germania, Italia, UK si Spania, in timp ce Saab e doar Suedia.
          Problema austriecilor e ca au cerut Tranche 1 la final, renuntand la Tranche 2. Iar Tranche 1 e plin de bube....Nu se asteptau austriecii la prb de fiabilitate ale acestuia... Plus ca fara capabilitate BVR e lipsit de sens...

          • Austriecii au cumparat Eurofighterul de la nemti, la sugestia acestora, in special din motive politice.Ca au beneficiat si de offset, este o alta poveste.Ca este transa 1 sau 2, costul orei de zbor la EF este tot acelasi.Asta ii ustura la buzunar pe austrieci, costul orei de zbor, nu ca acest gen de avion nu ar avea capabilitati BVR, cum zici tu.Pana la urma ce folos ca EF este fabricat de cine este, daca la austrieci sta mai mult pe pista?
            Dupa cum foarte bine stii, SAAB inseamna, in afara de Suedia, U.K., si peste 60%USA,intrucat majoritatea componentelor si armamentului sunt fabricate de companii americane si adaptate de suedezi la avionul realizat.

          • Eu nu cred in legende cu ora de zbor extraordinar de scumpa la Eurofighter, este bimotor atata tot, ti-ai luat practic un fel de F 15 E sau Suhoi Su 30/35 "impachetat" in alt ambalaj, avion de suprematie aeriana, performant dar care costa.
            Nu se poate sa fie ieftin, bimotor, evaluat la aer-aer cu cele mai mari sanse dupa F 22 si sa ai pretentia sa te coste foarte putin ora de zbor.
            Calculul este gresit un Typhoon cu offset costa mai putin ora de zbor global vobind decat F 16 fara offset.

          • Daca nu ar fi adevarat costul orei de zbor la EF, sau Rafale, suficient de mult pentru noi ca tara incat sa nu ne permitem asemenea costuri, tare ma indoiesc ca nu ar fi facut presiuni asupra noastra cei de la EF(Germania in special), in special, sau francezii pentru Rafale.Faptul ca nu isi promoveaza cu intesitate avioanele in Romania ma fac sa cred ca tarile din spatele celor doua avioane sunt perfect constiente ca Romania nu isi permite sa exploateze un asemenea aparat, de aia nu sunt interesati de noi.
            Marius F, ce motiv ar avea austriecii sa se planga de costul orei de zbor la cele 14-15 aparate EF(nu stiu exact cate au acum), si sa nu prea zboare cu ele, daca nu ar costa asa de mult ora de zbor?

          • Austriecii vin de la J 35 Draken care este un monomotor ieftin de intretinut, facut dupa principiul cerut de Fortele Aeriene Suedeze - deci ma gandesc ca nu depasea 4000 de euro pentru misiunile de politie aeriana conditiile in care la Typhoon costul este undeva la 12000 de euro.
            Practic eu cred ca toate tarile membre UE o sa se indrepte spre un tip de aparat multirol ieftin de operat gen Gripen, F 16 sau Mirage 2000 si inca un tip de avion puternic de suprematie aeriana gen Rafale, Typhoon, F 15 pe care nu si-l vor permite decat cei mari.
            Strategia Frantei mi se pare ca va fi urmata si de celelalte tari europene.

          • Franta, treptat, va renunta la Mirage 2000, si va exploata doar Rafale.
            Majoritatea tarilor vor incerca sa exploateze cat mai putine modele de avioane, de regula multirol, pentru a scadea cheltuielile financiare legate de asigurarea logisticii.Si americanii au dorit sa exploateze doar F22 si F35, insa din pacate pentru ei, nu le iese pasenta.

          • @Sorin

            Care sunt motivele politice ale Austriei in raport cu Germania? Sa se uneasca?? Nici macar atat. Sa intre in UE? - e deja membra. Sa intre in NATO - nici nu se pune problema. Costul orei de zbor e o variabila, dar devine important in momentul cand investesti putin in aparare. Rolul lui Typhoon este sa obtina superioaritate aeriana - de aici importanta capabilitatilor BVR. In lipsa lor achizitia e fara sens. Pentru politia aeriana e prea scump.
            Bae Systems nu mai este actionar Saab AB. Gripenul nu este rezultatul vreunei colaborari similare cu Eurofighterul. General Electric furnizeaza motorul, asta nu inseamna ca Gripenul e coprodus sau automat GE vine sa-ti faca offset ca achizitionezi motoare modificate de suedezi.

          • Austria are o relatie politica si economica, speciala cu Germania, si este foarte normal sa fie asa, fiindca cele doua tari au o cultura comuna.Germania si Austria s-au unificat atunci cand au aderat la U.E.si spatiul Schengen.Asa ne vom unifica si noi, sper, la timpul potrivit, cu Republica Moldova.
            Multe din componentele si subansamblele Gripen sunt made in USA, fabricate de producatori americani de profil.Gripen poate folosi inclsiv doar armament american,daca asta se doreste, sau armament european, sud-african sau israelian.Iti cumperi si folosesti ce armament vrei tu.Nu esti dependent doar de un anumit producator de armament.Pentru mine asta inseamna foarte mult, atat politic cat si financiar.
            Costul orei de zbor influenteaza decisiv unele tari sa opteze pentru un anumit model si tip de avion.
            Costul orei de zbor este ignorat doar de tarile bogate care au alocat un buget consistent pentru aparare.

  • de niste politicieni pro-romani mai degraba, in loc de pro-europeni sau pro-american
    atenti pe ce cheltuiesc banul public, ca impoziteaza si taxeaza in romania

    • :-) stiam de F 22 ca este la fel de manevrabil ca si un Su 30/35 BM de destul de mult timp, asta ar trebui sa dea de gandit celor care spun ca lupta s-ar duce azi doar BVR nu-i asa?
      Amercianii nu prea ii cred si fiecare generatie de avioane de lupta este din ce in ce mai manevrabila, tot asa de nemanevrabil o sa iasa si F 35-ul LOL!

  • Au trecut 9 ani de la postarea acestui articol iar Gripen E/F încă nu a intrat în producția de serie , fata de F16 Viper, block 70/72, care a fost comandat, inclusiv de doi vecini ai tarii noastre, Slovacia și Bulgaria.Si exista posibilitatea ca și Croația sa opteze pentru F16 Viper.
    Un fost pilot militar american de F16 A afirmat ca dacă Gripen E/F va avea și în realitate, calitățile pe care acum le are în documentația tehnica, va fi superior lui F16 Viper.
    Americanii doresc mai puține F35(inca suferă din plin de bolile copilăriei) datorita costurilor foarte mari de exploatare și mai multe avioane de generația 4.5.
    Deoarece F16 este pretențios la întreținere și exploatare, cei din aviatia militara americana ar dori mai degrabă un alt avion, de generația 4.5, realizat de la decat sa se doteze cu F16, fie el și block 70/72.

    • @Sorin: Noi nu putem compara cu americanii. Nici macar cu puterile militare ceva mai mici decat ei - gen Marea Britanie, Franta, etc. Cand spun asta nu ma gandesc la bani neaparat sau la dimensiunea statelor respective ci la obiective. Tarile respective au interese militare globale. Din pacate noi suntem mult prea neinsemnati ca stat ca sa putem avea interese militare peste mari si tari. Armamentul il alegi si in functie de ce obiective ai.Tarile care s-ar compara cu noi (ca si obiective pentru ca nu sunt chiar in acelasi context) ar fi ceva de genul Polonia, Finlanda, Suedia...ca sa dau doar cateva exemple. Personal ca avion imi placea Rafale insa pretul nu prea era pentru buzunarele noastre.

    • https://www.thedrive.com/the-war-zone/39081/swedens-bigger-badder-gripen-fighter-packs-a-lot-of-punch-in-an-incredibly-efficient-package

      Ba zburat deja varianta de serie - " December 2020 saw the first of a planned 60 Gripen Es being handed over to the Swedish Air Force to commence the joint test program for verification and validation between Saab, the Swedish Armed Forces, and FMV, the Swedish procurement agency. This manner of joint testing is seen as an important way for Saab to closely monitor the needs of Sweden’s frontline forces — something it takes very seriously as it rolls-out a near-continuous series of upgrades to meet the latest requirements."
      Deci sunt on track cum spun americanii. Si sa nu uitam Gripen E/F este mult mai mult decat o modernizare de la varianta Block 50/52+ la Block 70/72+ au alt motor, alte puncte de acrosare, alt pachet de razboi electronic si AESA de o generatie mai noua.

      • O fi efectuat ore de zbor Gripenul E/F însă încă nu este validat si nu a intrat în producția de serie.As fi preferat sa cumpărăm Gripen C/D în loc de ce avem acum.As fi preferat sa cumpărăm Gripen E/F decât F16 C/D SH sau F16 Block 70 însă următoarea achiziție de avioane ,la noi, va fi tot F16.Daca banii nu erau o problema, as fi preferat Eurofighter Tranche 4 sau Rafale F4, selecția lasand-o pe seama piloților militari.
        Îmi place de croați care au optat pt Rafale SH în loc de F16, fie el și nou.Inclusiv US.Air Force este sătulă de întreținerea pretentiosului F16 asa ca analizează oportunitatea dezvoltării unui avion de generația 4.5 care sa înlocuiască F16.Pe 23 iunie se anunță câștigătorul licitației de avioane multirol din Elveția.Pe surse se zice ca elvețienii ar fi optat pentru Rafale F4 care este un aparat multirol de top, superior lui Gripen E/F.Urmeaza tot anul asta, selecția la finlandezi.Din motive financiare și politice întrucât prețul cerut pt F/A18 E/F depășește bugetul finlandezilor, cred ca va fi selectat Eurofighter Tranche 4 sau Rafale F4.

        • Rafale, chiar si in varianta la mana a doua este cu mult peste F16 A/B pe care le-am luat noi. Chiar si cu MLU tot nu se ridica la nivelul lui Rafale. In afara de asta ce ma surprinde este pretul - croatii au platit intr-adevar o idee mai mult decat noi, cam un miliard de euro daca nu ma insel, insa au si obtinut un avion mai aproape de timpurile noastre. In cazul nostru am din ce in ce mai mult impresia ca afacerea cu F16 vechi este un fiasco. De la portughezi nu prea mai putem lua altele pentru ca nu mai au. Si ne mai trebuie cel putin inca pe atatea avioane ca sa putem inlocui Mig-urile 21.

          • unde scrie ca trebuie sa luam de la portughezi toate avioanele ?
            ai terminat infrastructura necesara sa operezi inca 2 escadrile de F 16 ?
            ce buget ai sa cumperi?,programul e dependent de alocarile bugetare pt achizitii si e facut sa achizitionezi in ani de zile nu maine
            nu o sa fie urmatoarele achizitii pe calapodul primei escadrile ,pt ca numai ai nevoie sa antrenezi in strainatate pilotii ,modernizarea si upgradeurile se fac la Aerostar Bacau
            avand in vedere lipsa de transparenta a Mapn achizitia va fi anuntata cand va fi facuta ,probabil ori la aprobarea in parlament a bugetului pt ea ori de SUA pe site DOD la contracte daca achizitia va fi prin guvernul american

          • Nu trebuie sa luam de la portughezi. Daca nu ma insel au mai fost tatonari si cu alte state pentru F16 la mana a doua insa nu s-au concretizat. Cat despre buget refuz sa cred ca daca o tara mica precum Croatia a putut sa cheltuie 1 miliard de euro noi nu am avea banii astia. Este mai mult o chestie de vointa.
            Pana la urma un miliard de euro investiti in fortele aeriene nu ar trebui sa reprezinta o suma asa de mare pentru un stat cu PIB-ul nostru actual.
            Nu stiu cum au facut croatii de au scos avioanele de la francezi la un pret asa de bun. Si pretul include si training-ul: https://www.airforce-technology.com/news/croatia-to-buy-12-french-rafale-fighter-jets-for-1-2bn/

          • Doar un singur lucru as vrea sa mai adaug. Cred ca ar fi timpul ca Romania sa faca un efort si sa investeasca sa spunem in jur de 4-5 miliarde de euro in niste avioane noi(F35, Rafale sau chiar Eurofighter) pe care le putem folosi inca 25-30 de acum incolo fara upgrade-uri majore. La cate miliarde ne-am imprumutat in ultimii 10-15 ani inca vreo 5 in plus nu cred ca ar mai conta si ar fi folosite cu folos. Am zis 4 miliarde de euro avand ca referinta Belgia. Belgienii au ales F35 ca inlocuitor al vechilor F16 pe care le aveau si de banii astia au cumparat 34 de avioane. Nu inteleg de ce altii poti cumpara mereu lucruri noi iar noi nu putem face niciodata asta ?

          • ,,Cred ca ar fi timpul ca Romania sa faca un efort si sa investeasca sa spunem in jur de 4-5 miliarde de euro in niste avioane noi(F35, Rafale sau chiar Eurofighter) pe care le putem folosi inca 25-30 de acum incolo fara upgrade-uri majore. ''
            Pe langa acei bani, cel putin inca pe atat costa exploatarea avioanelor.
            Daca s-ar face ce spui tu, nu ar mai exista banii necesari pentru celelalte programe de inzestrare al fortelor armate, mult mai prioritare decat avioanele.
            Sa nu ignoram situatia financiara foarte precara in care se afla Romania.
            Daca am face ce zici tu, am fi in situatia unuia cu salariu minim pe economie, care risca sa isi piarda sursa de venit, si care trebuie sa foloseasca si intretina un Mercedes clasa S sau Ferrari, ambele ultima versiune aparuta pe piata.

          • @Sorin: Romania nu se afla intr-o situatie asa de grea acum. Datoriile noastre ca procent din PIB sunt mult mai mici decat al multor alte state europene asa ca nu ar fi o problema sa ne imprumutam. Mai ales ca in perioada asta si UE mai inchide ochii la cresterea deficitelor (este adevarat ca nu se stie pentru cat timp). Cum poti sa iti explici ca Grecia, un stat totusi sarac, isi permite sa cumpere mereu armament nou si in cantitati relativ mari ? (si vorbim de lucruri scumpe). Pentru mine este foarte greu de inteles de grecii pot si noi nu (si sa nu uitam vorbim de Grecia, un stat aproape in faliment acum citiva ani).

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

2 weeks ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

2 weeks ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

3 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

4 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

1 month ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

1 month ago