Proiectat integral în România, avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 a executat primul zbor la data de 21 decembrie 1985, de pe aeroportul Craiova, la comenzile prototipului înmatriculat S-001 aflându-se locotenent-colonelul Ştefănel Vagner, pilot de încercare la Centrul de Încercări în Zbor, unitate bazată pe aerodromul craiovean.
Mai multe informaţii despre IAR-99, pe siteul www.aripi-argintii.ro.
La zi aniversară, oare ce ar fi potrivit să spunem? Nu de inspiraţie duc lipsa în acest moment, dar.. am nişte supărări. Sunt multe de spus şi mai ales multe de nespus.
Rezumându-mă doar la aspectele pozitive, IAR-99 este un avion iubit. Iubit mult. Imperfect, dar iubit.
Să facem o urare de la mulţi ani? Nu. Eu nu doresc avioanelor IAR-99 o carieră lungă. Atât, consider că a fost de ajuns. Este momentul să ne luăm rămas bun de la IAR-99 şi să îl înlocuim cu un produs nou, mai performant şi mult mai fiabil din start decât iubitul ’99.
Şi vreau ca înlocuitorul să fie unul românesc.
Practic, după posibilităţi, şansele cele mai mari le are o evoluţie a acestui tip. Sper ca proiectul IAR-XT să nu moară şi mai ales, sper, să fie o evoluţie cât mai performantă.
Cât mai mult ore de zbor prietenilor şi prietenelor de la Boboc şi Bacău şi zboruri fără incidente!
Asta cred că ar fi, de fapt, cea mai potrivită urare la zi aniversară.
P.S.: Nu pot să închei acest articol fără să mă gândesc la oamenii deosebiţi ale căror nume sunt strâns legate de IAR-99.
Condoleanţe familiei şi apropiaţilor Comandorului Aurelian Cojocaru.
Multă sănătate Locotenent-Comandorului Relu Ioana.
Iar lui John, îi dorim să instruiască numeroase generaţii de piloţi care să ne bucure prin evoluţiile lor acrobatice pe la viitoarele spectacole aviatice.
– Resboiu –
Navighează în portal:
Resboiu Master; Armata Română; Forţe Speciale; Space; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;
https://picasaweb.google.com/117337987861401523163/27Octombrie2012Craiova60AniDeAviatieReactiva#5804128151058939666
“Proiectat integral în România, avionul subsonic de antrenament reactiv avansat şi atac la sol IAR-99 a executat primul zbor la data de 21 decembrie 1985″. nene resboiule, esti nostalgic. se poate, proiectat in romania? nimic americanesc? au fost in stare romanii sub dictatura sa gandeasca, sa proiecteze avioane?
de doua zile astept sa zica cineva ceva, poate un ” odihneasca-se in pace” pentru cel care a fost Wagner Nicolae Ștefanel col.aviator, 41 ani, decedat in 1990. am sa zic eu “dumnezeu sa il ierte si sa il odihneasca”, pentru ca subtilii cunoscatorii intr-ale armatei au catadicsit sa-si spuna parerile avizate despre situatia din mali, desi sunt convins ca trei-sferturi dintre ei, luati la repezeala, nici nu stiu pe unde vine. probabil ca le pute un avion romanesc depasit, facut cu sacrificii. toti stiu, mai mult ca sigur, pe de rost diferentele dintre f-35 si su-50, dar sa spuna un simplu R.I.P. era prea mult. am vrtut sa zic “rusine” dar imi este mie rusine de rusinea lor. in rest, succes misiunii ONU in mali!
Dorel, nu sunt pro-american. Probabil ca uneori sunt nostalgic, dar citatul nu imi apartine. Este preluat de pe site-ul prietenului si colegului nostru Alin Ionescu, dupa cum am specificat cu link.
Dumnezeu sa il odihneasca in pacea sa pe Lt. Col. Vagner Stefanel, Dumnezeu sa il ierte pe Lt. Col. Ionescu Mihai, cei cazuti la datorie cu prototipul Soim – 001, la CÎZ Craiova, in vara lui 1990.
nu m-am gandit nici o clipa ca ai fi pro-american, pentru ca in ultima instanta chiar nu conteaza, era un a propos pentru altii. eu nu sunt nici pro-american nici pro-rus, sunt doar un parlit de roman care este mandru de asta.
am dorit doar sa le amintesc celor care insira cu nonsalanta calitatile unor produse si oameni de aiurea, ca avem si noi produsele si oamenii nostri, din pacate din ce in ce mai putini.
asta am vrut sa spun, un simplu r.i.p. era un firav semn de respect atat pentru un avion cat si pentru un om. toata stima pentru gestul vostru de a va aminti de ei.
si ca sa nu creada cineva ca nu a inteles bine, nici o consideratie pentru cei ingrijorati de situatia din mali, nu de altceva, dar onu o va rezolva la fel de bine ca intotdeauna.
Mie nu imi pute, dar IAR-99 este asa cum ai spus si tu, un avion depasit facut cu sacrificii :)))