În paralel cu reparațiile și mentenanța avioanelor L-159 existente, Aero Vodochody a lucrat continuu la modernizarea capabilităților acestui tip de avion pentru a-l transforma într-o platformă care să corespundă cerințelor pentru antrenamentul piloților avioanelor de generația a cincea.

Săptămâna trecută, după cinci ani de muncă intensă, prototipul (demonstrator) L-159T2X a decolat pentru întâia dată. Fabricantul urmează să testeze modernizările aduse:

Avioanele L-159 produse de către compania cehă Aero Vodochody se află în dotarea curentă a forțelor aeriene ale Cehiei și Irakului, precum și în exploatarea companiei Draken Europe.

Până în prezent, Aero Vodochody a construit optzeci și șase de avioane L-159 în diferite configurații.

“We have developed a new wing and an integral tank that increases the range, especially for two-seat configurations. It will also allow us to increase the number of usable wing pylons. We also plan to integrate completely redesigned avionics and precision weapons technology against ground targets. With the upgrade, we want to ensure long-term and efficient use of the aircraft for our customers.”

A declarat Milos Trnobransky, proiectantul șef al avioanelor L-39, L-59 și L-159 construite la Aero Vodochody.

Între avantajele aeronavei L-159 comparativ cu competitorii se numără costul scăzut de operare și ușurința mentenanței în exploatarea zilnică.

Capabilitatea de a opera eficient și cu un cost scăzut împotriva dronelor, mulțumită radarului puternic de la bord, se dovedește a fi un atu foarte important în zilele noastre.

Draken Europe a ales acest tip de avion pentru a-l utiliza în rolul de agresor în cadrul antrenamentelor piloților din Royal Air Force, inclusiv a celor care zboară F-35.

Iulian Iamandi