Ruşii de la Irkut Corp. lucrează la îmbunătăţiri care să transforme Yak-ul 130 dintr-un avion de antrenament într-unul de atac uşor.
Prima etapă a modernizării include instalarea unui sistem de realimentare în timpul zborului şi container cu echipamente optronice. Activităţile de dezvoltare pentru aceste sisteme se vor încheia în 2013.
În următoarea fază, proiectanţii vor lucra la echiparea avionului cu radar. Pentru această temă sunt evaluate trei opţiuni: Phazotron-NIIR, PESA, cu antenă slotată, denumit pentru acest avion FK-130; radar de bord Tikhomirov-NIIP; radar pod de la fabrica Leninetz. Proiectantul şi furnizorul vor fi aleşi până la finalul acestui an, iar dezvoltarea este programată pentru 2013 – 2014.
Instalarea radarului pe Yak-130 va permite acestui tip de avion să achiziţioneze ţinte pentru rachete aer-sol cum ar fi Kh-31 (AS-17 Krypton), Kh-38, Kh-29 (AS-14 Kedge).
Yak-130 poate acroşa în prezent peste trei tone de armament, inclusiv rachete aer-aer cu rază scurtă R-73 (AA-11 Archer) termoghidate, bombe ghidate KAB-500, bombe cu cădere liberă, rachete neghidate, sau un tun GSh-23L în gondolă. Armele pot fi acroşate pe nouă puncte de acroşaj extern: şase sub aripi, două pe capetele de plan şi unul sub fuselaj.
Irkut sugerează că varianta de atac a avionului Yak-130 pot fi folosite în conflicte de joasă intensitate pentru a angaja obiective de suprafaţă, dar şi obiective aeriene care evoluează cu viteză mică.
Forţele Aeriene Ruse operează în prezent 12 avioane Yak-130.
Sursa: Aviation Week
– Resboiu –
———————————————————
Link-uri utile:
Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.
Sunt curios ce s-a intamplat cu radarul de spuneau ei ca l-au integrat deja pe YAK 130, era doar pe hartie?! YAK 130 o sa devina un avion cu capabilitati foarte bune de lupta, la 3 Tone de armament acrosat…mai mult cu 1000 de kg fata de MIG 21 LanceR, daca va putea lansa si racheta R 77 R atunci sa vezi capabilitati.
Nu mai bine luam din astea 24 ca sa facem trecerea pe F 35?! Sunt noi si robuste, parca vad ca sunt si foarte fiabile – varianta M 346 nu face nimanui cu ochiul?
Lasa, ca facem noi IAR-XT! Atunci sa vezi…
Stii foarte bine ca Romania nu va cumpara din pacate tehnica ruseasca.Teoretic, o solutie de compris ar fi FA50-ul, realizat de sud coreeni, cu tehnologie americana.Asa am putea impaca si capra si varza.Practic nu scapam de F16 SH, cu sanse foarte mari versiunea A/B.
M 346?! Ce spui de el, nu e rusesc, este european!
Din postarea ta am inteles ca te referi la YAK130.Din punctul meu de vedere si rusii sunt europeni , apartin culturii europene,si se pricep la foarte multe, inclusiv la avioane.
Intre M346 si FA50, mie mi se pare mai ok sud-coreeanul.
Sunt cam putine IAK-130 construite, dar avionul asta e pe drumul cel bun.