Imaginaţi-vă o lume fără Rafale.
Cum ar fi fost? Ce implicaţii ar avea lipsa avionului ăsta? Cum s-ar fi descurcat Franţa fără el? Ce am fi văzut în locul lui Rafale?
Point of Divergence:
1985:
a. Franţa nu iese din programul comun şi participă la ceea ce se va numi Eurofighter, împreună cu Marea Britanie, Germainia Federală, Italia şi Spania.
Apropos, rămânerea Franţei în program va duce la schimbarea numelui, ori tot Typhoon are să fie botezat? Ar fi dus participarea Franţei la apariţia unei versiuni ambarcate a produsului Eurofighter?
b. Franţa iese din programul comun de mai sus şi continuă programul Mirage 4000.
c. Franţa, ca şi în POD-ul “b”, o ia pe propria cărare, mai ieftină, modernizând avioanele din dotate şi extinzându-le durata de viaţă. Deci, o Franţa cu Mirage F1, Mirage 2000, Jaguar şi Super Etendard.
Sursă poze: Wikipedia
Pei… in primul rand nu ar ma fi fost “doborat” amaratul ala de Galeb, in Libia.
In al doilea, nu au mers cu Mirage 4000 dintr-un motiv bine definit…. Deci ar fi fost mai viabil punctul “C”, ala cu modernizari succesive de F1, 2000, Jaguar si SuE…
In lipsa lui Rafale si neimplicandu-se in programul comun, sunt sanse sa fi investit in Mirage 4000 pentru nevoi proprii si… pentru eventuale vanzari dupa care sa se strofoace ca acum cu Rafale.
Bre, 2000 si 4000 au fost dezboltate in acelas timp, dar s-a luat decizia operationalizarii doar pentru M2K, Rafale….a iesit in lume mult mai tarziu…
😉
Da, dar acum nu este realitate. E doar un what if. :)Asa ca, lasa-l sa curga. Sa traiasca si Mirage 4000 macar o data… 🙂
Merita remarcat ca de retragerea din proiectul EF a beneficiat exclusiv compania Dassault, care a primit in felul asta o gramada de bani ca sa dezvolte totul. Daca ramaneau, Franta ca tara cheltuia mai putin si obtinea cam tot aia… asa practic lobby-ul corporatist a luat bani din buzunarele tuturor francezilor si i-a pus in buzunarul unora.
Daca ar fi fost EF in loc de Rafale… pai sa vezi atunci vanzari. Si pretul ceva mai bun.
Nici EF nici Rafale: cel mai logic ar fi fost Jaguar navalizat. Ieftin si robust, plus ca nu te impiedica nimeni sa ii pui electronica. Daca britanicii au acum Harrier nu vad de ce francezii nu pot avea Jaguar, care e mai mult mai rapid si cara mult mai mult. Bineinteles ca e greu sa ne inchipui Franta partenera la F-35, dar asta e mai mult din cauza lobby-ului Dassault, nu ca nu s-ar potrivi pt Charles de Gaulle.
Cred ca daca nu se retragea Franta din proiectul EF, acuma EF era deja la tranche 3 si avea succes in India .
Tot fara clienti ar fi ramas. Mai bine se alaturau proiectului Eurofighter.
eu cred ca Franta ar fi avut mult mai repede in anii ’90 un concurent serios pentru F 15 E deoarece asta ar fi devenit Mirage 4000, in continuare atat Mirage 2000 cat si Fratele mai mare ar fi avut parte de upgrade-uri mai dese, in urma razboiului din Golf multe tari arabe si-ar fi luat si Mirage 4000 si Mirage 2000 la pachet deoarece s-ar fi dovedit mult mai versatil Mirage 4000 decat F 15 C de exememplu.
A doua chestiune acum nu am fi vorbit doar de F 16 vs. Gripen ci am fi vobit si despre Mirage 2000 mentinut la zi cu avionica si sistemul de armament la fel ca si azi si ceva in pluc linia de fabricatie ar fi fost deschisa!
Portavionul Charles de Gaule ar fi primit avioane ambarcate cu aripa delta si probabil suprafate canard fixe derivate din Mirage 2000 probabil, Brazilia si-ar fi luat varianta imbarcata din acest avion.
Acum in Libia Mirage 4000 s-ar fi remarcat la fel cum a facut-o Rafale si probabil ca Typhoon ar fi fost in continuare eclipsat de un avion francez in rolul de multirol, de data aceasta Mirage 4000 fiind in prim plan.
Franta ar fi avut bani acum sa investeasca intr-un avion de generatia a 5-a pe care l-ar fi dezvoltat impreuna cu Suedia in orizontul de timp 2020 asa cum azi se dezvolta proiectul NEURON.
La nivelul raderelor si sistemelor de achizite de date si sisteme de ochire Mirage 4000 ar fi stat la fel de bine ca si Rafale, chiar si radarul purtat este posibil sa fi avut aceleasi performante BVR.
Typhoon ar fi fost in schimb avionul de suprematie aerian incontestabil in spatiul european nu ca si acum la paritate cu Rafale, WVR Typhoon nu ar fi avut adversar comparabil insa ca dotare cu rachete Mirage 4000 ar fi pastrat paritatea cu Typhoon fiind totodata primul avion francez care face o lansare de Meteor.
se pare ca la Rafale va trebui sa se mareasca puterea motoarelor (Snecma M-88-2) asta fiind o cerinta a UAE.ce solutie va fi aleasa daca va trebui sa se mareasca puterea si tractiunea motoarelor de pe Rafale nu se stie. ori niste Snecma M-88-2 mai puternice dupa modelul F-404-GE-400 devenit F-414-GE-400 sau o modernizare a Snecma M-53-P2, motoarele de pe Mirage 4000 si Mirage 2000.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale