Su-25 al VVS lanseaza capcane termice si o racheta S25 in timpul unui exercitiu

Su-25 al VVS lanseaza capcane termice si o racheta S25 in timpul unui exercitiu (via mycity-military)

Zilele trecute Izvestia ne informa că la Irkut a început dezvoltarea unui nou avion de atac ușor pe baza lui Yak-130. Mai nou, aceeași sursă informează că un rezultat oficial al competiției este așteptat pe data de 17 Februarie.

Din informațiile date publicității de Statul Major al VVS, cele două propuneri prezentate până acum sunt Yak-131, o dezvoltare a proiectului Yak-130, submisă de OKB Yakovlev și o dezvoltare a proiectului clasic din era sovietică, Su-25, submisă de OKB Suhoi.

Competiția a fost anunțată in 2011, iar caietul de sarcini a fost creionat de VVS la începutul lui 2012 și în luna Mai, Birourile de Proiectare Yakovlev si Suhoi și-au prezentat propunerile. Cerințele VVS prevăd un avion de asalt care să poată săcombată țintele fixe, infantera și vehiculele inamice, ziua și noaptea, în orice condiții meteo, să fie echipat cu radar și să folosească armament de precizie, să fie puternic blindat și în configurație monoloc.  Yak-131 nu prea se încadrează în aceste specificații (mai ales în ceea ce privește, numărul de locuri și blindajul).

O altă cerință a VVS este ca finalistul să intre in faza de testare până la mijlocul lui 2014 și să intre în producție de serie până în 2020.

Un reprezentant al Complexului Militar Industrial a declarat că în urma modernizării extensive la care va fi supus Su-25, acesta va deveni practic un nou avion. Conform aceleiași surse proiectul Suhoi va a vea ca bază de plecare varianta dublă-comandă, pentru școală și antrenament Su-25UB, locul instructorului fiind carenat și ocupat de un rezervor de combustibil. Astfel, raza de acțiune va crește de la 300 km până la 1000 km. Fuselajul anterior va fi complet reproiectat (până aici pare să fie vorba de o îmbunătățire a proiectului Su-25T/TM).

Postul de pilotaj va fi presurizat, permițând cresterea plafonului de zbor de la 5-6 mii metri până la 11000 metri. Greutatea maximă la decolare va fi de 14,5 tone dintre care 6 tone încărcătură de luptă.

Axonometrii ale Su-25T si Su-25 (colaj via airforceworld)

Axonometrii ale Su-25T si Su-25 (colaj via airforceworld)

Sistemul de conducere a focului bazat pe telemetrul-iluminator laser Klen-PS(Клен-ПС) va fi inlocuit cu unul nou: SOLT-25 (sistem optic laser termal). Conform acronimului, sitemul va combina un telemetru laser cu o camera TV de inalta rezolutie si un sistem de termoviziune. Deși una dintre cerințele militarilor a fost capabilitatea de a utiliza NVG, cei de la Suhoi sustin ca prin folosirea SOLT-25 pilotul nu va mai avea nevoie de aceste “accesorii”. De asemenea se preconizează utilizarea unui radar cu scanare electronică activă care, in conjuncție cu sistemul electro-optic, ar putea asigura distrugrea a 4-6 ținte intr-o singură trecere. Armamentul principal va fi reprezentat de sistemul de rachete supersonice antitanc 9A4172 Vikhr (9A4172 Вихрь).

– Marius Constantin –