Ziua de joi, 29 martie  a început cu o știre bombă, un deputat declara că România are de ales între avioane F-16 noi sau la mâna a doua care acum s-ar afla în dotarea armatelor Portugaliei și/sau Olandei, iar decizia urma să fie luată în ședința CSAT care urma să aibă loc câteva ore mai târziu.

Consiliul Suprem de Apărare al Țării s-a reunit și în atmosfera tipică prăbușirii unui regim  a hotărât că: nu era de om era de urs și încă ceva legat de Ministerul de Interne.

Cel mai probabil așa cum anticipa parlamentarul opoziției, dacă nu s-a luat o hotărâre în acea ședință , probabil una dintre ultimele ale acestei puteri , o hotărâre ar urma să fie luată cel mai devreme în cursul anului 2013 de către potențiala viitoare putere, decizie care în cel mai optimist caz (în care hotărârea va fi luată anul viitor), va veni prea târziu cea ce va avea consecințe foarte grave pentru Forțele Aeriene și a capacității de apărare a țării, din anul 2015 România ar putea rămâne fără nici un supersonic în stare de zbor pentru cel puțin un an.

Dar iată că săptămâna începe nu o nouă știre, respectiv publicarea “Viziunii PNL în domeniul apărării” fără a avea spectaculozitatea vechii știri ne poate oferi o imagine a direcției pe care MApN o va urma pe termen mediu și lung.

Potrivit liberalilor bugetul militar aflat în momentul de față la un nivel de 1,31% din PIB ar urma să beneficieze de o creștere anuală de 0,30% din PIB , astfel încât în anul 2013 bugetul ar urma să fie de 1,31% din PIB (va fi primul an de guvernare așa că nu se pune), cea ce la un PIB de 145 mld Euro (potrivit prognozelor Comisiei Naționale de Prognoză), ar reprezenta 1,9 mld Euro, în anul 2014 bugetul militar a urma să fie de 1,6 % din PIB cea ce la un PIB de 157 mld Euro ar urma să reprezinte aproximativ 2,5 miliarde de Euro, în anul 2015 bugetul MApN ar urma să ajungă la 1,9% din PIB cea ce la un PIB de aproximativ 173 mld Euro va fi de 3,1-3,2 mld Euro, în anul 2016 bugetului apărării îi vor fi alocați 2,2% din PIB cea ce la un PIB de aproximativ 200-22o mld Euro (potrivit prognozelor FMI), ar urma să reprezinte între 4,4-4,8 miliarde de Euro, iar în anul 2017 ar urma să fie atins obiectivul alocării a 2,38% din PIB cea ce la un PIB de 230-250 mld Euro (estimare personală), ar urma să fie între 5-6 miliarde de euro, bineînțeles sunt estimări relative care corespund unei situații ideale în care respectivele PIB-uri vor fi atinse și situația politică și cea bugetaro-economică va permite alocarea acelor procente pentru bugetul armatei.

Din aceste sume 25 % ar urma să fie folosite pentru cheltuieli legate de înzestrarea și modernizarea tehnicii de luptă, 20% pentru mentenața  acesteia iar restul sumelor urmează să fie alocate pentru cheltuielile de personal, susținerea obligațiilor față de NATO plus alte cheltuieli.

Liberalii de asemenea susțin inițierea unei strategii de dotare pe termen lung care s-ar întinde pe 30 de ani și care ar însemna cel mai probabil abandonarea actualului program de înzestrare început în anul 1999 al cărui termen de finalizare este anul 2025.

La nivelul anului 2030, armata „în viziune liberală” ar urma să arate în linii foarte sumare așa :

1. Structuri de comandă și control:

  •  Statul  Major General:  rol,  coordonarea procesului  de generare si regenerare a fortelor;
  • Statul  Major al  Fortelor Terestre: rol  de generare si regenerare a fortelor terestre;
  • Statul Major al Fortelor Aeriene: generare si regenerare a fortelor aeriene;
  • Statul  Major al  Fortelor Navale:  generare si regenerare a fortelor navale;
  • Comandament  Operational  Intrunit:  rol  de conducere a fortelor in operatii (organizat pe  structuri tip “Joint”) ;
  • Comandamentul  Logistic  Intrunit:  rol,  coordonarea  procesului logistic de generare si regenerare a fortelor si  asigurarea logisticii operationale.

 

 

2. Capabilități Forțele Aeriene:

  • Transport Aerian Strategic : SAC/NATO : C-17 (x 200  ore zbor/anual);
  • Transport  Aerian Tactic :  4 aparate C-130,  7 aparate C-27J (scurt-mediu  curier),  elicoptere  transport  Puma/Puma modernizat (motoare Makila);
  • Aviatie  de  lupta:  avioane  multirol  de  generatia  a  cincea:  2 escadrile (x 16 aparate F-35)
  • Aparare anti-aeriana : (SHORAD , V/SHORAD , HSAM )

 

3. Capabilități Forțele Navale:

  • Nave de lupta multifunctionale: 4-5 LCS ;
  • Escadrila Elicoptere navale si  navalizate pentru misiuni  SAR: 16 aparate ;
  • Fregate tip C-22: 2 nave;
  • Supraveghere maritima: Sistemul SCOMAR ;
  • Batalion Infanterie Marina.

 

4. Capabilități Forțele Terestre.

  • 1  Divizie  Infanterie  (x  3  Brigazi  de  manevra),  la  dispozitia NATO ;
  • 1 Divizie Infanterie (x 4 Brigazi de manevra), pentru generare si regenerare a fortelor;
  • 2  Escadrile  de  Elicoptere  de  atac  (cu  posibilitatea  cresterii numarului acestora);
  • Sisteme de avioane fara pilot de nivel tactic si operativ.

 

Viziunea PNL asupra viitorului armatei se aseamană până la confuzie cu documentele MApN despre propriul viitor emise de-a lungul ultimilor 10 ani, probabil emiterea acestui document are legătura cu Generalul Dobrițoiu, membru PNL și posibil viitor ministru al apărării.

Actualul document aduce câteva detalii foarte interesante care vorbesc despre viitorul dotării armatei, cea mai importantă informație pe care documentul o conține este legată de susținerea de către PNL a obiectivului actual al RoAF de a se dota după anul 2020 cu avionul F-35, cea ce marchează (cel puțin teroretic), un consens la nivelul clasei politice pentru viitorul avion multirol al Armatei Române, care ar urma să fie F-16 (noi sau la mâna  a doua), urmat undeva între 2020-2030 de un număr de 20-30 de aparate F-35.

Tot despre viitorul Forțelor Aeriene este de așteptat o menținere a actualei configurații în cea ce privește capabilitățile de transport, compusă  din 4 avioane C-130 Hercules, 7 C-27 Spartan și actuala flotă de elicoptere IAR-330 care urma să fie modernizate.

De asemenea este de așteptat trecerea elicopterelor de atac din subordinea SMFA în subordinea SMFT.

Viziunea PNL în domeniul apărării trebuie tratată în primul rând ca un act de campanie electorală, este destinat  militarilor, rezerviștilor și  pasionaților de fenomenul militar al căror număr este de numărul zecilor de mii de oameni respectiv voturi, pentru care s-au pronunțat cuvintele magice 2,38% din PIB urmate de o înșiruire de echipemente pe care armata cu ministru liberal la comandă ar urma să le achiziționeze.

Ce se va intampla dupa preluarea puterii de către actuala opoziție este greu de prevăzut însă pentru dotarea armatei se așteaptă vremuri foarte grele determinate de amânarea la nesfărșit a celor mai multe programe de înzestrarea care urmau să fie făcute după anul 2004, cea ce va face imposbilă înlocuirea lor în timp util, în general este de așteptat ca pentru dotarea armatei să se opteze fie pentru menținerea în dotare a actualelor sisteme de armament chiar dacă sunt complet depășite (TAB-uri, camioane, tancuri T-55/TR-580, piese de artilerie), prelungirea duratei de viață la maximul posibil al altor sisteme de armament (rachetele anti-aeriene, nave ) și adoptarea unor soluții de subdotare care să permită României să își respecte un minim din obligațiile față de NATO, aici mă refer în special la programul avionului multirol caz în care cel mai probabil se va opta pentru achiziția unui număr de 16-24 avioane F-16, noi sau la mâna a doua , urmând ca undeva în 2020-2030 aviația să …