IAR şi Bell Helicopter lucrează la un studiu economic privind mutarea unei linii de producţie pentru elicopterele americane la Ghimbav. În şase luni, concluzia.

AH-1Z Viper

AH-1Z Viper

Acţionarii IAR Ghimbav au aprobat în această săptămână Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pe anul în curs. Astfel, profitul net ar urma să crească la 11,7 milioane de lei, în timp ce veniturile aşteptate în acest an ar urma să înregistreze un plus de 35%, până la 250 de milioane de lei, aceeaşi creştere fiind înregistrată şi în ceea ce priveşte cheltuielile, acestea urmând să ajungă la 236 de milioane de lei.
Compania şi-a programat pentru acest an investiţii de zece milioane de lei în activitatea curentă.

Suma ar urma să crească în urma studiului pe care specialiştii IAR Ghimbav şi Bell Helicopters îl realizează în această perioadă în ceea ce priveşte necesarul investiţional în vederea mutării unei linii de producţie a producătorului American de elicoptere la Braşov. „Un rezultat al acestui studiu îl vom analiza probabil peste şase luni”, ne-a declarat Neculai Banea, directorul general al IAR Ghimbav.

Banea susţine că programele Bell şi Airbus sunt diferite şi se pot realiza concomitent, fără ca cele două companii să se „războiască”.  „Noi avem un contract general cu Airbus pentru elicoptere multirol H215, varianta 215M (militară), şi noi suntem dispuşi ca orice variantă vrea Armata Română să o putem oferi. Pe măsură ce iese elicopterul Puma din dotarea armatei, ar trebui să intre acest tip în dotare. De 47 de ani trăim din licenţe Alouette şi şi Puma, s-au format piloţi şi tehnicieni pe aceste tipuri de elicoptere, şi Armata tot cu acestea operează. Cazul ideal e să înlocuieşti Puma cu Super Puma, mai uşor faci o trecere şi a piloţilor, iar IAR îşi îmbogăţeşte gama de produse cu H215”.

În ceea ce priveşte Bell Helicopters, programul de dotare al armatei vizează achiziţia de elicoptere de atac, cu doar doi piloţi, fără încărcătură. Americanii sunt interesaţi să aducă la Ghimbav o linie proprie de producţie, iar compania IAR Ghimbav va produce elicoptere sub brandul Viper, cel al elicopterelor de atac ale concernului Bell Textron.

„Va fi o secţie din IAR Ghimbav care va produce exclusiv pentru cei de la Bell”, a explicat Banea.

Mihai Fifor, ministrul Apărării Naţionale, a dat şi el de înţeles, anul trecut, că cele două programe de dotare a armatei cu cele două tipuri de elicoptere pot coexista. „Foarte importantă este cooperarea pe care o avem cu IAR Ghimbav, respectiv Airbus, pentru achiziţionarea de elicoptere de clasă medie. Aceste elicoptere urmează să se producă pe linia de producţie de la Braşov. (…) Pe de altă parte, s-au semnat primele documente cu o companie renumită tot în domeniul producţiei de elicoptere, mă refer la Bell Helicopters, pentru 45 de elicoptere. Este, practic, pentru prima dată când această companie ar urma să producă elicoptere în afara Statelor Unite şi dânşii doresc să aducă în România o linie de producţie”, a declarat el.

da

Sursa: BZB

Iulian Iamandi