6 Iunie 1944 Operatiuna Overlord. Incepautul Sfarsitului.

Acum 70 de ani  incepea sfarsitul celei de-a doua conflagratii mondiale. Pentru prima data dupa Dunkirk frontul se muta din nou pe continentul European.

Aliatii iau cu asalt coasta de nord a Frantei. Pe timul noptii aliatii fac uz de 2200 de bombardiere pentru a ataca tintele de pe coasta si din interiorul continentului. Imediat dupa miezul noptii dragoarele de mine incep operatiunile de curatare a canalului manecii.

  • 00:15 Pentru un real succes pe plajele unde aveau sa debarce aliatii au fost parasutati 13.000 de parasutisti apartinand  Diviziilor Aeroportuate Americane 82 si 101, turpe ce aveau ca obiectiv  anihilarea pieselor de alrtilerie, a comunicatiilor si impiedicarea intaririlor ce aveau sa vina spre plaje.
  • 00:16 Primele planoare britanice aterizeaza langa podurile Pegas si Horsa  – Acestea pozitii sunt repede ocupate de catre parasutistii diviziei 5 si 7
  • 01:30 Trupele apartinand D.A.101 incep sa fie parasutate in spatele plajei Utah
  • 2:30 Parasutistii apartinand D.A. 82 captureaza orasul  Sainte-Mère-Église (fiind si primul oras eliberat)
  • 4:00 Intaririle aveau sa soseasca in planoare.
  • 5:45 Se deschide focul asupra pozitiilor de pe plaje ce faceau parte din “Zidul Atlanticului”
  • 6:30 Urmau sa aibe loc primele debarcari pe plajele Omaha si Utah

 

Utah

Defensiva  – doua batalioane – 919 Grenadier

Ofensiva –  Regimentul 8 Infanterie – Divizia 4 Infanterie este primul regiment care pune piciorul pe plajele din Normandia la ora 6:30 – nu si-au indeplinit toate obiectivele stabilite in cauza curentului ce i-a purtat 1,8 km mai la sud – Utah avea sa primeasca 21.000 de soldati (197 de victime).

Normandy_1

Omaha

A fost cea mai bine aparata plaja. Sarcina de o ocupa a revenit Diviziilor de Infanteirie 1 si 29 care au luat cu asalt apararea germana formata din Divizia 352 Infanterie.

A fost un dezastru combinat – de teama sa nu isi loveasca proprii oameni  bombardierele aliate au lansat bombele mult prea tarziu aceastea lovind solul dincolo de obiectve, curentul puternic a impins navele desante spre est fata de pozitile stabilite, astfel multe nave au ramas prinse in bancurile de nisip, soldatii fiind nevoiti sa mearga/inoate 45-90 metri sub doua valuri ,de apa si de gloante trimise neincetat spre ei, obstacolele de pe plaje nu au fost indepartate – Plaja Omaha era inca intacta cand infateristii au pus piciorul pe ea. Tancurile DD ce trebuiau sa ii sustina nu au ajuns la mal, 27 din cele 32 s-au scufundat cu tot cu 33 de oameni din echipaj, cele care au ajuns au ramas rapid fara muntie si au fost inghitide de flux.

  • 8:30 – Intaririle au fost sitate o vreme caci obstacolele nu au fost inlaturate, nu se putea avansa iar suplimentarea cu trupe nu ar fi insemnat decat tinte fara nici o sansa in fata mitralierelor germane. Cateva distrugatoare au reluat focul de suport pentru trupele de pe plaje.

Iesirea de pe plaja se facea doar prin 5 rigole puternic aparate. In jurul orelor 10:30 doar 600 de oameni reusisera sa ajunga pe teren mai inalt. In jurul pranzului artileria germana a ramas fara munitie, abia atunci trupele americane au avut sansa sa avanseze.

Cu aproape 2000 de victime obiectivele stabilite pentru D-Day au fost indeplinitele in totalitate abia in ziua D+3

d_day_257450k

 

Gold

  • 6:20 – 3 din 4 piese de artilerie germane au fost distruse de catre cuisantele Ajax si Argonaut, ultimul continuand sa traga pana in amiaza zilei, pe 7 Iunie garnizoana acestuia urma sa se predea.
  • 7:30 – Cazemata de la La Riviere ce adapostea un tun de 88mm este cucerita.

Atacurile aeriane nu au reusit sa loveasca punctual cheie Le Hamel dotat cu tunuri de 75 mm ce pazea plaja in lungime. La ora 16:00 un tanc modificat AVRE reuseste sa distruga acest obiectiv.

shell

Infanteiria a “curatat” casele fortificate din linia tarmului, la est au reusit sa se uneasca cu canadienii ce debarcasera la Juno. Orasul Bayux nu a fost capturat decat a doua zi datorita inversunarii cu care trupele germane apartinand Diviziei 352 Infanterie au luptat.

Pierderi suferite de aliati s-au ridicat la aproximativ 1000 de soldati.

Juno

Debarcarile au fost intarziate datorita valurilor  iar infanteria a ajuns inaintea blindatelor suferind astfel pierderi majore in timp ce debarcau. Majoritatea obuzelor au ratat pozitile din defensiva germana. Cei de pe plaja au reusit sa creeze cateva iesiri in acel infern.

D-day_-_British_Forces_during_the_Invasion_of_Normandy_6_June_1944_B5246

In jurul oraselor Courseulles-sur-MerSt Aubin-sur-Mer si Bernières-sur-Mer punctele de aparare ale defensive germane erau alcatuite din cuiburi de mitraliera, tunuri de 75 mm, fortificatii de beton, sarma ghimpata si mine anti-personal. Orasele au trebuit sa fie “curatate” casa cu casa – etaj cu etaj. In timp ce avansau spre orasul Beny-sur-Mer (5km) au intampinat rezistenta si au fost nevoiti sa opreasca ofensiva.

Elemente ale Brigazii 9 Infanteiri Canadiere au avansat pana la aerodromul Carpiquet in acea dupamaiaza. Aerodrom ce avea sa fie capturat o luna mai tarziu, acea fasie de pamant avea sa devina  scena unor lupe crancene.

Pana la caderea serii fasia de nisip lega Juno de Gold,aveau sa acopere 19 km in lungime si 10,5 km in teritoriu.

Pierderele canadienilor pe plaja Juno au fost de 961 de oameni.

Canada_JunoBeach_1_RCNCOMMANDO

Sword

  • 7:30 – 21 din cele 25 de tancuri din primul val au reusit sa ajunga pe plaja pentru a oferi infanteriei protectie. Plaja era minata si cu foarte multe obstacole facand munca echipelor de genisti dificila. In conditiile de vant puternic fluxul a venit mai devreme, plaja a devenit congestionata.

Regimentul 736 de Infanterie apara punctul Hillman ce a cazut abia la orele 20:15

Batalionul 2 Infanterie a inceput sa avansez spre Caen pe jos, dar au fost nevoit sa se retraga

  • 16:00 Divizia 21 Bilindate cu tancuri Panzer au contra-atacat Aliatii intre plajele Sword si Juno aproape reusind sa sparga linia. Dar a intampinat rezisntenta din partea Diviziei 3 Britanice apoi fiind chemata sa apaere zona dintre Caen si Bayeux

Pierderile estimate ale aliatilor au fost mai mari de 1000.

 

A fost cea mai mare invazie marina din istorie, cu aproximativ 5000 de vase de desant si assalt, 289 de vase de escorta, 277 de dragoare de mine. Aproape 160.000 de militari au trecut canalul manecii in acea zi  si 875.000 aveau sa debarce pana la sfarsitul lunii Iunie.

Pierderile in prima zi au fost estimate la aproximativ 12.000 dintre care  4.414  (2499 americani iar 1915 de alte nationalitati) fiind confirmate ca pierderi. Trupele Germane au pierdut 1000 de soldati.

In prima zi obiectivele erau orasele Carentan , St. Lo, Caen, si Bayeux si o fasaie de 10-15 km in teritoriu, dar nu au fost indeplinite.

Cele 5 capete de pod nu au fost conectate decat dupa 12 Iunie timp in care aliatii aveau un front lung de 97 km si 24 km adancime, Orasul Caen care erau un obiectiv major inca era in mainile germanilor la sfarsitul zilei si avea sa fie capturat abia pe 21 Iulie

Pe plaja Omaha o parte din docurile Mulberry inca sunt vizibile la fel si cateva obstacole

Un monument al eroilor americani este ridicat pe o fosta pozitie defensiva germana.

Pointe-du-Hoc este neschimbat din 1944 – craterele inca fiind vizibile, buncarele de beton inca in acelasi loc. In Colleville-sur-Mer se afla “Cimitirul American din Normandia”. Un muzeu despre debarcarile de pe plaja Utah  este in Sainte-Marie-du-Mont, un alt muzeu este dedicat paraustistilor la Sainte-Mère-Église, doua cimitire germane sunt in apropiere.

Podul Pegas – tinta Parasutistilor Britanici – a fost schimbat in 1994 cu unu asemnator in aparenta, iar cel din 1944 acum inglobeaza un muzeu. Sectiuni din docurile Mulberry inca sunt pe fundul marii la Arromanches iar bateria de la Longues-sur-Mer este conservata in apropiere, Centrul Juno a fost deschis in 2003 si a fost finantat de guvernul Canadian, Franta si veteranii canadieni.

Ma uit in urma si nu pot sa nu le Multumesc acelor oameni – de peste mari – ce si-au dat viata, si-au varsat sangele pentru o Europa libera.

5356b89076871omaha_beach_vierville

Surse:

www.BBC.com

www.dday-overlord.com

 

– C.S. Ing. Ovidiu Humă –