José Pedro Aguiar-Branco, in vizita la OGMA

José Pedro Aguiar-Branco, in vizita la OGMA (credite: vezi foto)

Așa grăit-a José Pedro Aguiar-Branco, Ministrul portughez al Apărării vinerea trecută.

Aflat într-o vizită de lucru – la fel ca și Mircea Dușa, omologul său român, care a vizitat  uzina de la Moreni – José Pedro Aguiar-Branco a declarat la sediul OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal, că vânzarea celor 12 F-16 către România este foarte avantajoasă, nu doar din prisma aspectelor financiare, ci și datorită plusului de prestigiu, personalul Forțelor Aeriene Române urmând să fie antrenat și specializat în Portugalia.

Cum ar zice englezu’: it’s a win-win situation

… Cel puțin pentru unii.

Revenind la domnul José Pedro Aguiar-Branco, acesta a declarat la finalul vizitei la OGMA, că înțelegerea între cele două guverne europene implică suma de 186 milioane de euro, dintre care 108 milioane vor fi folosiți pentru aducerea avioanelor multirol în stare de zbor precum si pentru modernizarea acestora și antrenamentul personalului Forțelor Aeriene Romane (9 piloți și 79 tehnici).

“Contractul are valoarea de aproximativ 186 milioane de euro dintre care 108 vor fi cheltuiti în vederea pregătirii avioanelor scoase la vânzare. Din acești 108 milioane, aproximativ 40 vor ajunge la companii portugheze ce vor furniza echipamentele și serviciile necesare modernizării aeronavelor”, a declarat Aguiar-Branco.

Mai multe detalii aflăm, n-o să vă vină să credeți, tot din presa portugheză.

Astfel, cotidianul Publico anunța că prima tranșă de zgomoței europeni a intrat în vistieria publică a Lisabonei încă de joi, 10 Octombrie. Cifra exactă este de 47 milioane de euro (dubios sau nu, conform presei mioritice, prima tranșă a fost în valoare de 100 milioane de euro ). Restul de plăți vor fi eșalonate anual până în 2017 când ultimul dintre cele 12 F-16 MLU ar trebui să fie livrat beneficiarului. Negocierile între cele două guverne au durat câteva luni dar înțelegerea formală și perfectarea acordului au depins de obținerea unei aprobări din partea Guvernului Statelor Unite, care are dreptul de proprietate intelectuală asupra avioanelor.

În momentul de față inventarul FAP cuprinde 39 F-16A/B aduse la standard MLU (unele dintre ele fiind neoperaționale). Dintre acestea, nouă exemplare au fost scoase la vânzare încă din 2006, conform Lei de Programação Militar, fară a avea efecte negative asupra capacității de acțiune a Força Aérea Portuguesa. Începerea livrărilor este planificată în 2016, ultimul multirol F-16 urmând să ajungă în România în 2017.

Tot în 2017 este planificată și capabilitatea operațională inițială (IOC) pentru escadrila F-16 a Forțelor Aeriene Române. IOC-ul urmează să fie obținut cu sprijin din partea FAP și USAF.

Din Portugalia vor fi achiziționate 9 simple, alte trei duble (aflate momentan în conservare la AMARC, peste baltă) urmând să fie puse la dispoziție portughezilor de către americani. Din cele 186 milioane de euro pe care le vor primi portughezii, 108.2 milioane vor fi cheltuite pentru aducerea în stare de zbor și modernizarea celor 12 Efuri Șaișpe (toate la aceeași configurație – OFP M5.2), instruirea și antrenamentul a noua piloți și 79 tehnicieni (care să asigure sprijinul și mentenanța aeronavelor), precum și suport  logistic la beneficiar. Din acesti 108.2 milioane, 40 vor fi încasați de operatori industriali portughezi care vor executa lucrările de recondiționare și modernizare ale aeronavelor multirol. Net, 78 miloane de euro vor întra în bugetul Forțelor Armate ale Protugaliei până în 2017, urmând a fi folosiți la întărirea capabilităților acestora.

Bun!

Avem mai multe cifre…

186 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea portugheză. 628 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea română. După toate aparențele include și cheltuielile de infrastructură (hangare,ateliere de reparații, pistă de decolare-aterizare) chetuieli care ar ajunge la aroximativ 52 milioane lei (undeva la 11 milioane de euro) potrivit unei declarații date de Corbeliu Dobrițoiu, pe vremea când ocupa fotoliul de Ministru al Apărării; alte 100 milioane de euro vor fi cheltuiți pe înarmarea avioanelor.

Putem presupune deci că diferența de bani – foarte consistentă de altfel – ar putea ajunge peste ocean ca și contravaloare a unor servicii de antrenament, sau/și sprijin logistic.

Surse:
Defesa.pt
Publico.pt

– Marius Constantin –