Așa grăit-a José Pedro Aguiar-Branco, Ministrul portughez al Apărării vinerea trecută.
Aflat într-o vizită de lucru – la fel ca și Mircea Dușa, omologul său român, care a vizitat uzina de la Moreni – José Pedro Aguiar-Branco a declarat la sediul OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal, că vânzarea celor 12 F-16 către România este foarte avantajoasă, nu doar din prisma aspectelor financiare, ci și datorită plusului de prestigiu, personalul Forțelor Aeriene Române urmând să fie antrenat și specializat în Portugalia.
Cum ar zice englezu’: it’s a win-win situation…
… Cel puțin pentru unii.
Revenind la domnul José Pedro Aguiar-Branco, acesta a declarat la finalul vizitei la OGMA, că înțelegerea între cele două guverne europene implică suma de 186 milioane de euro, dintre care 108 milioane vor fi folosiți pentru aducerea avioanelor multirol în stare de zbor precum si pentru modernizarea acestora și antrenamentul personalului Forțelor Aeriene Romane (9 piloți și 79 tehnici).
“Contractul are valoarea de aproximativ 186 milioane de euro dintre care 108 vor fi cheltuiti în vederea pregătirii avioanelor scoase la vânzare. Din acești 108 milioane, aproximativ 40 vor ajunge la companii portugheze ce vor furniza echipamentele și serviciile necesare modernizării aeronavelor”, a declarat Aguiar-Branco.
Mai multe detalii aflăm, n-o să vă vină să credeți, tot din presa portugheză.
Astfel, cotidianul Publico anunța că prima tranșă de zgomoței europeni a intrat în vistieria publică a Lisabonei încă de joi, 10 Octombrie. Cifra exactă este de 47 milioane de euro (dubios sau nu, conform presei mioritice, prima tranșă a fost în valoare de 100 milioane de euro ). Restul de plăți vor fi eșalonate anual până în 2017 când ultimul dintre cele 12 F-16 MLU ar trebui să fie livrat beneficiarului. Negocierile între cele două guverne au durat câteva luni dar înțelegerea formală și perfectarea acordului au depins de obținerea unei aprobări din partea Guvernului Statelor Unite, care are dreptul de proprietate intelectuală asupra avioanelor.
În momentul de față inventarul FAP cuprinde 39 F-16A/B aduse la standard MLU (unele dintre ele fiind neoperaționale). Dintre acestea, nouă exemplare au fost scoase la vânzare încă din 2006, conform Lei de Programação Militar, fară a avea efecte negative asupra capacității de acțiune a Força Aérea Portuguesa. Începerea livrărilor este planificată în 2016, ultimul multirol F-16 urmând să ajungă în România în 2017.
Tot în 2017 este planificată și capabilitatea operațională inițială (IOC) pentru escadrila F-16 a Forțelor Aeriene Române. IOC-ul urmează să fie obținut cu sprijin din partea FAP și USAF.
Din Portugalia vor fi achiziționate 9 simple, alte trei duble (aflate momentan în conservare la AMARC, peste baltă) urmând să fie puse la dispoziție portughezilor de către americani. Din cele 186 milioane de euro pe care le vor primi portughezii, 108.2 milioane vor fi cheltuite pentru aducerea în stare de zbor și modernizarea celor 12 Efuri Șaișpe (toate la aceeași configurație – OFP M5.2), instruirea și antrenamentul a noua piloți și 79 tehnicieni (care să asigure sprijinul și mentenanța aeronavelor), precum și suport logistic la beneficiar. Din acesti 108.2 milioane, 40 vor fi încasați de operatori industriali portughezi care vor executa lucrările de recondiționare și modernizare ale aeronavelor multirol. Net, 78 miloane de euro vor întra în bugetul Forțelor Armate ale Protugaliei până în 2017, urmând a fi folosiți la întărirea capabilităților acestora.
Bun!
Avem mai multe cifre…
186 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea portugheză. 628 milioane de euro – cifră oficială comunicată de partea română. După toate aparențele include și cheltuielile de infrastructură (hangare,ateliere de reparații, pistă de decolare-aterizare) chetuieli care ar ajunge la aroximativ 52 milioane lei (undeva la 11 milioane de euro) potrivit unei declarații date de Corbeliu Dobrițoiu, pe vremea când ocupa fotoliul de Ministru al Apărării; alte 100 milioane de euro vor fi cheltuiți pe înarmarea avioanelor.
Putem presupune deci că diferența de bani – foarte consistentă de altfel – ar putea ajunge peste ocean ca și contravaloare a unor servicii de antrenament, sau/și sprijin logistic.
Surse:
Defesa.pt
Publico.pt
– Marius Constantin –
Trebuie sa platim la portughezi si la americani…
Foarte probabil suma include si armamentul. Sunt curios ce tip si in ce cantitati.
De ce numai 9 piloti?
Meritam si noi macar in banii astia cel putin 6 grifoni noi:)
Dupa parerea mea, cea mai buna alegere pentru RoAF ar fi venit tocmai din China si anume JF-17 sau IAR-95 pentru cunoscatori!
Avantajoasa pentru portughieji si americani, poate. Si pentru cei care or sa bage la jep restul de sute de milipoane, sub forma de comisioane …
🙂
Am scris si mai sus:
Cum ar zice englezu’: it’s a win-win situation…
… Cel puțin pentru unii.
In mod clar diferenta consistenta (ar iesi peste 330 milioane de euro) se va duce pe antrenament tactic la americani si pe suport logistic (cu piese de schimb si toate cele)…
Ramane doar sa asteptam pana cand americanii (DSCA) vor publica oficial exact ce va contine pachetul…
Cam penibil ca trebuie sa ne rugam sa publice strainii ce cumparam noi. In primul rand este datoria guvernului Romaniei sa tina cetatenii informati. Sau nu?
Stati sa vedeti ce armament punem pe ele, ca e diferenta de cateva sute de milione… Doar 9 piloti initial bineinteles… 🙂
@Robert Ionut
Ohohooooo, ca bine glasuiesti matale: sedeti sa vedeti ce de armamenturi armamenturizate punem pe ele 🙂 🙂 🙂
Lumeeee lumeeee: Python3, Magic2, Opher si Lizard 🙂 ?
Sa intelegem ca aici te mai baga cineva in seama? Altcineva in afara de mine 🙂 ca eu am niste motive 🙂
Bon, pai 9 piloti sunt suficienti, ca din 12 or sa zboare numa’ 6 🙂
Iar restul de 6 merg la MAI dupa cum urmeaza:
– 2 F16 la Inspectoratul General de Aviatie al Ministerului Afacerilor Interne
Astia au “inspectorat de aviatie” si vor sa mai faca 10 piloti de elicoptere 🙂
Probabil ca deja au depasit numeric dotarea RoAF 🙂
– 1 F16 la Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Afacerilor Interne
– 1 F16 la Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
– 1 F16 la Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date
– 1 F16 la UM0215 sau cum s-o mai numi acuma 🙂
Alea 6 vor fi inarmate separat din bugetul MAI cu Carpati, casti, scuturi, bastoane si gaze lacrimogene.
Asa-i ca am dreptate nea Roberte specialistu’ in dotari?
Pacea fie cu voi acolo in ‘sistem’ 🙂
@gsg9 Acest site nu este asa plin de frustrati si criticatori nesatisfacuti. Din pacate am citit cu regret comentarile pe celalalt forum pe seama asemblarii de masini militare Renault la Mizil. Bineinteles ca nesatisfacutii si au dat ei cu parerea ca domne nu e bine nici asa, ca moare Roman…. din seria romanul nu este niciodata multumit si satifacut.
Acum revenim la noi, asta cu bagatul inseama chiar nu ma intereseaza. Sunt oameni si aici care ma critica, dar aici pot face o dezbatere civilizata si nu cu injuraturi de frustrati mintali… si iar revenind la noi gsg9, sa zicem mersi ca le avem si pe astea, pentru ca la ce buget are MAPN deja e un efort, si gandeste te ca trebuie sa tina operationale si celalalte programe care merg inainte. Se incearca “a face”, daca ar fi bani mai multi iti dai seama ca si armata ar arata mai bine, dar cand au fost bani intre 2004-2007 guvernantii de atunci au fost foarte foarte prosti, atunci se puteau cumpara 36 de F16 noi cu off set si gata, atunci se puteau cumpara multe lucruri, pentru ca existau bani. Am ratat din pacate aceea ocazie…
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-24680.html
aici scrie ca de fapt avioanele cumparate de romania o sa sufere un “downgrade” privitor la capacitatea de lupta, e adevarat?
Asta vorbeste serios? Eu n-am auzit de diferentele acestea(sa nu le zic discriminari) in alianta.
“They will be infact downgraded in their combat capability because Portugal is a NATO founding member and Romania is not. Romanians are in a lower tier regarding classified stuff. “
Romania aproape ca a semnat un contract pentru F-16 Block 52, net superioare la ce au portughezii ca sa nu mai vorbim ca i sau oferit Eurofightere sau F/A-18 Super Hornet.
Interesant, acelasi tip vrbeste despre aparatul cu numar 15140, insa acesta este inregistrat ca fiind distrus la 28 ianuarie 2008 in urma unui accident.., aparatul are status w/o, adica without..
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/1501/
Poftim raspuns de la domnul cu postul in cauza, atunci cand i se spune adevarul in fata. Din pacate, aceasta este in marea majoritate atitudinea lor fata de noi, indiferent de Afganistan, Irak sau oriunde altundeva (unde baietii nostri le sar in ajutor, nu francezii, portughezii sau altii).
Scuze si raspunsul domnului aici: http://www.f-16.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=261292#261292 (nu s-a copiat link-ul prima data).
Probabil omu ala e portughez si ca sa le mai indulceasca amaru ca li se “jumuleste” mica flotila aeriana si raman cu avioane si mai putine (nu ca noi aveam cine stie ce) li s-a servit asta ca ce “tari” sunt ei in NATO, fac singuri modernizari si iau decizii cine ce sa primeasca.
Asa ca omu a rabufnit pe forumuri cu ideile astea, crezand ca se racoreste cumva
E evident o prostie asta cu “downgrad”-u, Mig-21 Lancer avea o avionica la fel de avansata ca orice F-16 la vremea lui, ba chiar mai buna (americanii inca nu aveau ceva similar cu casca DASH parca, nici macar pe F-22), Suedia cu Gripen nici macar nu e in NATO, plus de asta poti oricand sa faci imbunatatiri cu evreii de ex.
Cred ca ce spune ala sunt niste mofturi sau ifose ale unuia putin frustrat hehe.
Asta nu inseamna insa ca nu luam teapa cu avioanele astea
Fratilor comentarii sint multe si daca ar fi asa cum sa mentonat pe blog in legatura cu modernizarea hirburilor de f16 la blok 40 ar fi un nou tun dat armatei romane ear cei care au facut si au intermediat aceasta afacere ar merita ani grei de temnita pentru ca aici e vorba de banul public care este cheltuit itrun mod necorespunzator Dca se doreste exploatarea migului 21 pe orizontul anilor 2020 am putea lua versiuni de la chinezi cu motoare mai noi autonomie de zbor mai mare , da lucru acesta nu se stia in 2009 cind a inceput modernizarea migului 21 vreo 80 de bukati nu near strica nici acum sa le modernizam cu rachete cu raza lunga si il putem exploata in paralele cu f 16 2 sau 3 exacadrile cite se va hotari sa ea politicienii nostri ear in acest timp am putea construi in colaborare cu turcia sau israel o versiune de atac a supersonicului de atac usor f20 tigershark sau f5 tigris , sau in colaborare cu china am putea construi in tara o versiune a chinezilor cum ar fi jl 9 gqzgou jf 17 mig21advaced sau versiunea xt de i a r e transonic sau i a r e 109 swift care stiti cu scandalul acela cu radu berceanu , solutii exista da ceeace nu vad e ca nu se prea doreste mai nimic in tara asta