IAR-99 Soim, ZPD Otopeni

IAR-99 Soim, ZPD Otopeni 2013

N-am avut nimic de spus în urma reportajului Realităţii TV intitulat “Şoimul românesc în picaj” difuzat serile trecute.

Ce era să zicem? Că e în picaj, au zis-o cei de la Realitatea. Că-i bun, dar se putea să fie şi mai bine, am mai spus-o. Că n-ar strica un Şoim cu capabilităţi superioare, e logic.

Că iubim IAR-urile 99… se vede de prin pozele noastre, căci rareori ratăm evenimentele la care evoluează – şi şi atunci, doar din probleme lumeşti: timp şi mai ales bani.

IAR-99 Soim

IAR-99 Soim

Şoimul românesc. Mai ştiţi definiţia dorului? Durere şi plăcere. Asta simţim când apare pe cer, când urlă din reactor şi se desprinde de pistă ori atunci când pune roţile.

"718" şi echipajul... un trio de "Dream Team"

“718” şi echipajul “R & R”, un trio de “Dream Team”

Durere şi plăcere, dor. Amintiri. Uite, aici l-am văzut ultima dată pe “718”. Scriam cândva o mână de cuvinte cu amintiri de atunci:

“Cerul era urât şi ploua mărunt, în reprize. Ne-am apropiat descumpăniţi… dar locotenent comandorul Relu Ioana ne-a liniştit: cum iese soarele, decolăm!

Apoi, le-am povestit de trăznaia cu IAR-99 Soim modificat de noi în seria 900, am adresat întrebări şi ne-am învârtit pe lângă avion până ce o nouă repriză de picături ne-a gonit în Spartan, la adăpost şi la discuţii cu locotenent comandorul Melinte.

Oameni deosebiţi.”

IAR-99 Standard 701 si 703 Oltenia Aeronautica

IAR-99 Standard 701 si 703 Oltenia Aeronautica, foto: Alin C. Ionescu

La institutul de cercetări aerospaţiale se lucrează în prezent la un proiect de îmbunătăţire a versiunii actuale. Noul Şoim, o aeronavă cu totul nouă, care se află deja pe planşele cercetătorilor şi proiectanţilor, va fi rebotezat în IAR-DT/New Generation.

Director general I.N.C.A.S.: “…includem o nouă generaţie de radare şi inclusiv o upgradare esenţială pentru toată partea de avionica până la schimbarea radicală a alor sisteme şi subsisteme componenete ale aeronavei… care să satisfacă cerinţele unei perioade probabil peste cinci ani de zile de a intra în serviciu”.

Viitorul aparat va avea capabilităţi de avion şcoală, în plan secund. Principalul obiectiv al proiectanţilor este să transforme Şoimul într-o aeronavă de poliţie aeriană, cu armament specific, care să asigure graniţa de Est a blocului Nord-Atlantic.

Următoarea generaţie de Şoim este o misiune uşor de realizat pe planşă. Dificil e însă de imaginat că poate fi pusă şi în practică.

Mişa Popic: “Lucrurile astea nu se intampla peste noapte si va fi iarasi un proces de durata pentru ca asta este ciclul in aviatie…dar faptul ca acest concept de demosntrator este agreeat de catre ministerul apararii prin lansarea comenzii ..constituie un fel de garantie”.

Fragment preluat de pe site-ul Realitatea.

IAR-99 Standard Nr. 706, 701 şi 705 - Boboc 2012

IAR-99 Standard Nr. 706, 701 şi 705 – Boboc 2012

Ceea ce ar fi trebuit sa capteze atentia in respectivul filmulete e cu totul si cu totul altceva…
Sunt cateva cadre in reportajul ala de 38 de minute care ar trebui sa ne puna pe ganduri…

Marius Constantin

Haideţi să comentăm reportajul realizate de Realitatea TV, după încă trei Şoimi:

Şoimi peste Arcul de Triumf

Şoimi peste Arcul de Triumf

“V” de la Victorie, Şoimule românesc!

 

– Iulian Iamandi –