F-16, Aggressor Squadron

Fortele Aeriene ale Statelor Unite intentioneaza modernizarea a aproximativ 300 aeronave multirol F-16, ca masura de inchidere a nisei ce ar putea sa apara pana la operationalizarea avioanelor F-35, de generatie cinci. Avioanele F-16 din blocurile 40/42 si 50/52 vor fi supuse unui program de extidere a perioadei de utilizare a celulei – service life extension programme (SLEP) si unui program de modernizare si crestere a capabilitatilor avionicii – combat avionics programmed extension suite (CAPES).

Conform celor declarate de Mark Mol, colonel, director de program in cadrul F-16 System Programme Office (SPO), al USAF la Hill AFB: It provides a very significant capability to the F-16 platform that puts it on par, I do believe, with some of the other platforms that have AESA [Active Electronically Scanned Array] today”

Programul CAPES presupune atat modificari ale avionicii cat si modificari de software. Astfel, noua varianta va primi un nou radar AESA – ramane de vazut daca acesta va fi Raytheon Advanced Combat Radar (RACR) sau Northrop Grumman Scalable Agile Beam Radar (SABR), o competitie in acest sens urmand sa fie organizata de USAF in viitorul apropiat – un sistem de razboi electronic Terma ALQ-213 (care ve reduce foarte mult cantitatea de munca depusa de pilot, prin imbunatatirea interfetei om-masina, asigurand un grad mai ridicat de automatizare), un sistem integrat de comunicatii – integrated broadcast system (IBS) care sa azigure fuzionarea informatiilor primite atat din surse externe (Link 16) cat si de la senzorii instalati pe aeronava – si o unitate centrala de afisare – center display unit (CDU).

CDU va asigura afisarea datelor generate de IBS, permitand pilotului sa le exploateze mai usor, va afisa harti de inalta rezolutie generate de radarul AESA, date despre tinte primite via IBS, imagini video preluate de la containere de descoperire si desemnare a tintelor, precum si date necesare navigatiei sau informatii legate de sisteme, permitand renuntarea la instrumentele de zbor analogice. Acest sistem de afisare este deja instalat pe unele avioane F-16 ale Garzii Nationale Aeriene (US ANG).

Conform declaratiilor lui Mol, realizarea softului care sa integreze toate aceste noi sisteme este una dintre cele mai mari provocari.

Referitor la programul de extindere a resursei – SLEP – de la 8000 ore pana la 10-12000 ore, Mol a declarat ca Fortele Aeriene si Lockheed Martin (ca si contractor principal) deruleaza un program extensiv de testare a rezistentei pe o celula F-16 in uz si ca in functie de rezultatele acestor teste: “We may not need to SLEP all the aircraft, just do the remaining life on them.”

Kiturile de modernizare ar trebui sa fie testare la sol intre 2014-2015, testele in zbor urmand sa inceapa in 2016 iar fabricatia in 2017. Tot in 2017 e preconizata inceperea achizitionarii kiturilor iar instalarea lor ar trebui sa se desfasoare incepand cu anul urmator.

Sursa:
FG

– Griffon236 –

———————————————————

Link-uri utile:

Revista Resboiu; Forumul Resboiu; Pagina de gardă a portalului; Ramura dedicată Armatei Române; Ramura dedicată spaţiului; Ramura dedicată dronelor.