Ce chestie! Yak 130 are unghi de atac de 45 de grade si printr-o singura apasare de buton se comporta ca un F16, Mig29 sau SU30. Constructorul spune ca se pot antrena pe el si piloti de pe generatia a 5-a! Pe aia de pe T50 or sa-i antreneze cu Yak 130?! Misto.
Moldoveanul din Moldova ( de peste Prut )
February 5, 2012 at 1:27 pm - Reply
da, pilotii pentru Su – 50 vor fi antrenati pe YAK-130., asa spun rusii
Resboiu … incepe sa-mi placa politica ta, dai foarte multe stiri desprea viatia Rusa, sa inteleg ca pana la urma aceste avioane sunt frumoase si tottimpul descoperi cate ceva interesan la ele. Parca in discutiile anterioare despre aviatia Rusa demonstram ca ele chiar dovedesc a fi cele mai evoluate la ora actuala.
Subiectele legate de tehnica militara a Rusiei sunt foarte interesante. Si chiar ne place sa urmarim evolutia rusilor, atat tehnico-militar & spatial, cat si geopolitic si economic.
Marius Fenchea
February 5, 2012 at 11:46 am - Reply
Cine recunoaste programul CAD folosit in proiectare? Pe la 5:07-5.12 se vede bine ceea ce folosesc, sigur nu e Catia V5 si nici ProEngineer sa fie NX al Siemens?
eu m-am uitat ff atent la fabrica lor si la cate am vazut de dezastru. Incearca sa arete cat de cat a fabrica dar mai au mult de lucru.. Vazand astea ma bucur ca suntem aliati cu americani si ca in cel mai rau caz rusia e dusmanul.nu le-as da voie nici sa produca piese pentru industria auto :)) P.s. am lucrat la o fabrica de componente pentru aviatia civila, vorbesc in cunostinta de cauza..
Moldoveanul ( de peste Prut )
February 5, 2012 at 3:05 pm - Reply
La ei uzinile nu au fost modernizate si nici reparate de mai mult de 20 de ani…., asta e rezultatul, acum sint in proces de modernizare si restructurale,iar efortul principal il pun desigur pe constuctia avioanelor. Din alt p.d.v la rusi “fata” uzinei nu va fi niciodata ca la americani, ei sint mai simpli si lucreaza in conditii mai simple si mai severe, de aici si pretul mai ieftin l a tehnica. Asa cel putin inteleg eu lucrurile.
Da. Pai ei au mostenit baza tehnico-materiala a URSS-ului (in parte). Si o buna bucata de timp n-au avut bani si s-au multumit sa o conserve. Eltsin si FMI i-au adus aproape de colaps in deceniul 9. Da ce conteaza unde fac tehnica daca ea arata asa de bine. Pe mine nu m-a interesat cu ce programe lucreaza pe calcuri ce pereti are uzina sau ce povestea prezentatorul. M-a interesat insa ce ziceau responsabili uzinei. Si pe astia ai cred. Astia nu sunt nici propagandisti nici ziaristi nici membrii de partid. Sunt specialisti de prima mana.
Moldoveanu ( de peste Prut )
February 5, 2012 at 5:39 pm - Reply
..pai,daca “lingi”cumva botul avionului si faci “limbrici” sau te intoxifici? 🙂 ( 🙂 )
Marius Fenchea
February 5, 2012 at 5:49 pm - Reply
In primul rand sa sti ca conteaza foarte mult mediul de proiectare CAD in care lucrezi ceea ce am vazut la rusi nu este deloc invechit cum vor unii sa spuna, in al doilea rand asa este in aeronautica, la o seria de productie mica asa cum sunt avioanele nu ai nevoie de roboti industriali, industria armamentului este altceva fata de automotive, ganditi-va ca majoritatea avioanelor abia daca trec de cateva sute de exemplare ori la seia asta nu merita pur si simplu sa ai roboti pentru asamblare sudare si asa mai departe.
Sigur ca poate fabrica lor nu arata ca si linia Lockheed Martin pentru F 35 dar pana la urma si Rols-ul se face manual si este mai bun decat masinile facute in serie pe banda asa ca……nu va mai uitati chioras, si tieti cont ca aceasta fabrica poate fi mult mai usor clonata in 30-40 de exemplare in caz de conflict de durata.
in fabricile care produc componente de avioane e controlat nivelul de umiditate de praf si temepreatura si din ora in ora se trimit rezultatele spre Boeing de exemplu. Munictorii nu au instructiunile de lucru in fata deci lucreaza din “memorie”, unde sunt planurile de control?, etc… sa fiu auditor le-as inchide fabrica in 5 secunde..
Marius Fenchea
February 5, 2012 at 11:23 pm - Reply
Da ce grozav esti tu…..si pe la noi au mai trecut din astia zmei si nu am inchis, 🙂 asa ca la rusi nici atata…..
1. Nu sti ce ti s-a aratat din fabrica si ce nu ca nu ai fost tu cu camera de filmat.
2. Nu cred ca li se dadea sa fabrice subansamble de Airbus A 320 doar asa pe ochi frumosi.
3. Daca stabilitatea productiei unui avion tine de conditiile climatice si acel avion este unul de lupta si suprematie aeriana…atunci ai o problema de concept, o arma tebuie sa aiba o plaja mult mai extinsa de utilizare si o arma nu se fabrica de cele mai multe ori in conditii ideale.
4. Si de AK 47/ 74 s-au spus multe si totusi de la cati ani de la intrarea in productie inca este un produs de referina in ceea ce priveste robustetea si fiabilitatea?
sunt inginer de meserie. Am lucrat la fabrica care facea bordul la cam toate boeingurile si airbusurile..tu unde ai lucrat in domeniu? Ca si reclama la tiriac auto, la noi si la rusi merge si asa 🙂
Barny … aici te contrazic, nu esti singurul inginer din domeniul aerian … ce spui tu acolo e o utopie, poate ca au ei unele reguli in Boeing si Loked, dar avioanelor nu le trebuie exact aceasta strictete crancena.
Si credema ca stiu foarte bine ce vb.
adevarul,ca din ce se vede din filmulet le cam lipseste trazabilitatea,fac ei avioanele …dar avioanele astea au subansamble,piese de schimb…daca ei nu tin o evidenta stricta la ce monteaza ,cum identifica loturile defectuoase …
manipularea si conditiile de umiditate,temperatura sunt foarte importante in aviatie…dupa aia radarul ar trebui sa aiba n ore de functionare intre defectiuni si nu ajunge…
Cand pe AIR FORCE ONE au ajuns piese de schim contrafacute … ce vrei sa mai ceri de la o lume in care predomina pretul si contractele pe NV.
Sincer in fabricile rusesti mi se pare chiar mult mai bine pusi la punct decat Boeing in care fac hartie pentru fiecare subansamblu dar in schimb sunt proiectate prost si cu materiale ieftine
ex. Boeing 787 Dreamliner probleme la materialele compozite destul de problematice
Airbus A380 microfisuri destul de riscante.
Pana la urma tot rusul stie ce face, materiale mai grele dar mult mai caliative si rezistente pentru orice tip de utilizare.
niko
February 6, 2012 at 3:59 pm
asta ce spui tu e ptr ca la ei functioneaza foarte bine trasabilitatea…nu spun ca rusii la irkut fac lucruri rele,oricum din filmulet lipsesc procesele complexe
chestia asta cu” rusul stie ce face”…e din categoria ,”mai bine sa nu raspund”
inginerie aplicata….inseamna ca inginerul care participa in procesul de proiectare ,participa si la fabricare,…sa stai cu plansa in fata in birou,habar nu ai ca surubul tinde sa se intepeneasca dupa 3 spire si trebuie dat cu vaselina si dupa aia trebuie sa-i pui o clema sa nu se desfaca
mai lasati miturile cu ingineru’ ce a proiectat stealthu’ si era rus….de ce nu au fost in stare s-o puna in practica
trasabilitate,controlarea proceselor o au toti in mai mica sau mai mare masura ,difera cat de bine o fac…iti dau un ex:ah 64 ,un aparat aproape artizanal,foarte tehnologic,dar artizanal…are o fiabilitate foarte slaba ,nu a componentelor in sine,ci a procesului de fabricatie
cobra ,construit in serie…foarte fiabil in toate conditiile
niko
February 6, 2012 at 4:03 pm
in plus ce spui tu e preventiv…nu s-a prabusit niciunul ,dupa aia sa spuna ca s-a rupt aripa….
la su 27 si celelalte aparate rusesti…crezi ca nu apar tensiuni in material
in aviatie ,vibratiile sunt foarte puternice,la toate aparatele apar tensiuni,fisuri,de aia exista si verificarea vizuala inainte de orice zbor
utopie? uite-te numai la fabrica Deplhi din Iasi ce au aia acolo in sala de montaj a pompelor pt VW Euro 5. Ramai mut.. In firmele serioase care sunt axate pe calitate sa stii ca asa se intampla..
Fenchea Marius
February 6, 2012 at 2:06 pm - Reply
Bine…..unde am lucrat Mahle, Siemens VDo, actualmente Continental Automotive, cred ca nu e chiar putin avand in vedere ca nu am inca 30 de ani, si nu este vorba de merge si asa, nu ai fost prezent nu ai ce comenta, nu cred ca faci audit prin un film video cu fabrica, si de cate ori mergi de exemplu in China verifici acolo ca filmul poate sa iti ofere o impresie gresita.
la voi la Continental la Timisoara cei care lucreaza pt industria auto, ma refer unde se produc piese electronice cum e atmosfera? numai la Carei la Conti unde se produc furtune e un pic mizerie.. Cum zicea si colegul Kala unde e trasabilitatea? cum lucrezi tu cu manusi din care ies firele? daca ajunge in ceva pompa hidraulica un fir, varza se face pompa aia. Ia intreaba la Delphi la Iasi numa cum arata sala unde se asambleaza pompele de injectie? Nu sunt impuritati mai mai de 5 microni..
Fenchea Marius
February 6, 2012 at 3:37 pm - Reply
Sa iti spun ceva, la noi la Timisoara este “farmacie” la elementele de la IID adica clustere si central display-uri, la fel si la airbag-uri la fel si in Sibiu la Transmission evident sunt lucruri total diferite, si sa nu crezi ca vreodata Continentalul lider de piata in foarte multe domenii cu electroica inclusa este sub standardele de la Delphi.
Nu uita ca ceea ce ai vazut pe linia de la Irkut este doar prelucrarea de subansamble mari unde nu este necesara o astfel de curatenie. Profilele din duraluminiu sunt executate conform unui program CNC, faptul ca tu nu ai vazut plansele nu inseamna ca nu exista, si daca esti atent o sa vezi si o masina de masurat in coordonate acolo.
Probabil eticheta finala se pune pe produs dupa verificarea la masina 3 D, in aeronautica toate piesele sunt verificate.
Fi sigur ca au trasabilitate la produse.
barny
February 6, 2012 at 4:48 pm
hai ca ne-am luat inginerii la harta :)) ce zic restu oare? 🙂
Eu citesc cu placere si despre cum era inainte si despre cum este acum. Si, mai sunt si invidios! Comparativ, sunt invidios pe conditiile in care lucrati. De exemplu, CNC-uri Messer, de cutting, cu oxigaz (nu aveau montate capetele de plasma si laser, aveau cate 4 pe oxigaz). Autocad + NEST. La un moment dat, nu mai avea firma bani de necalificati si, dupa ce terminam proiectarea pieselor si incadrarile optime, treceam si pe roboti, cu manusi facute praf si foi de tabla enorme. Tabla din otel, grosime pana la 200 mm, diferite lungimi si latimi. Paturile aveau 12 x 2.4 metri util. Mai recent, Autocad, Corel, ArtCam, CNC Router, 3.2 x 2.2 metri, magazie de 10 unelte si, la fel, proiectare, incadrari, manipulari, operare robot. Nu am avut nevoie sa ma duc pe la sala de fitness… le-as fi indoit aparatele.
Printerele si cutter-plotterele au fost o joaca. 😀
Pe nicaieri insa conditiile despre care vorbiti. Deci, cum spuneam? Sunt chiar invidios…
mie nu mi s-a parut dezastru deloc in fabrica 🙂
mi-a placut foarte mult starea in care erau vechiturile lor afara – comparat cu starea in care tinem noi vechiturile istorice de avioane sau “tehnica in conservare”, ca tot vorbeam pe aici de alea 29 de la kogalniceanu sau cate lancere mai sunt capabile sa zboare
rusii fac cateva avioane, o gramada de prototipuri, si ceva repere pentru airbus (cred ca mai mult din asta traiesc) nu productie de serie
cnc-urile erau alea de la siemens sinumerik care sunt foarte ok cred eu
asamblatul manual pe stand se face la fiecare avion, nu cred ca face nimeni avionul cu roboti de sudura ca o caroserie auto
suhoiurile noi au multe repere din aliaje de titan pe care le-au introdus dupa ce in primele modele au aparut fisuri de la prea mult dat cu avionul peste cap – partea aia chiar nu au cred ca au filmat-o, ar fi fost intr-adevar interesanta, si acolo cred ca au scule rusesti
ce era “dezastru” – aia mi s-a parut a fi o scoala de ucenici asociata fabricii, unde aveau aia freze si strunguri de pe vremea tovarasului lenin
si rafturile alea cu planuri de calc a la 1950 – iarasi mi se par ok
ca sa faci ceva ca lumea iti trebuie traditie si continuitate – uite robert bosch sau siemens in germania, si rusii aia cred ca asta incercau si ei
complet diferit fata de romania unde niste politruci au impartit totul pe aproape nimic, si normal ca ce ai primit pe nimic atata valoreaza si sa poti sa distrugi totul pentru valoarea fierului vechi
compara fabrica aia cu ce a ramas din turbomecanica de exemplu
ma rog, parerea mea, fiecare crede ce vrea
Da. Am lucrat intr-un institut de proiectari care azi nu mai exista si pot sa-ti zic ca planurile alea pe foaie de calc sunt “unicatele”. Au aceeasi valoare ca un tablou pictat facut de un artist plastic tocmai pt. ca sunt unice. Un desen tehnic e o mica opera de arta din punctul asta de vedere. Si sunt unice. Nu se pot face doua la fel tocmai pt. ca se fac de om. In film prezentatorul vorbea de conditiile de temperatura si umiditate le care sunt conservate si spunea ca termenul e de 100 de ani.
calc desenai cu tus
apoi era ozalidul, scula rdg-ista 🙂
erau si copiatoare pentru a4, facute parca pe undeva la tg mures, dupa un proiect furat cred ca de la imperialistii americani de la xerox 🙂
Venea inginerul cu schita si cotele. Apoi desenatorul ridica la scara cu tus pe hartie de calc. Eu am avut Rotring. Si faceai un “unicat”. Dupa aia te duceai la serviciul “Editie” la “Heliograf” si faceai cate “duplicate” vroiai pe hartie de ozalid. Cel mai bun calc era ala iugoslav, nu se zgaria niciodata. Copiile pe ozalid iesite de la Heliograf erau de culoare mov.
erau si plottere dupa 1985 – pe A0, cu calc, hartia era fixata electrostatic pe o masa din sticla
ce am vazut eu cand eram student la centrul teritorial de calcul, erau cehesti, legate la I77 sau coral pe port serial, cu 4 capete in care se puneau penite rotring (atata puteau, 4 culori)
si aveau un limbaj de comanda propriu – de schimbat penita, pen up&down, si de mutat carul cu capetele de tus in alta coordonata, in linie sau arc de cerc
foarte ok erau 🙂
Paul … am fost intr-o fabrica in germania Bielomatik, am fost ca trainer pentru niste prototipuri de masini, iti pot spune ca (de meserie in tinerete, prelucrator prin aschiere de la freze pana la rectificare) baietii de acolo munceau cu aceleasi utilaje la fel ca mine pe vremuri (bineinteles acolo unde necesita masini clasice) iar acesta firma lucra pentru marcile de renume de masini.
Sa fim intelesi, la piesele unicat (in general simple) si care sunt strict pentru teste e mult mai usor sa te uiti pe un desen tehnic si cu un meserias cu ceva experienta la carma iti scoate piesa aia la micron la fel ca un utilaj de sute de mii de euro dar intr-un timp mai scurt si fara stres.
Moldoveanu ( de peste Prut )
February 5, 2012 at 5:48 pm - Reply
ce nu-mi place mie e ca uzina e situata foarte aproape de China..
Asa si Komsomolsk pe Amur e langa China. Si acolo se fac submarine Akula.
Marius Fenchea
February 5, 2012 at 11:27 pm - Reply
Da este aproape de China dar pana una alta….China este un aliat al Rusiei din prezent.
Oricum nu este singura fabrica de avioane din Rusia asa ca oarecum au plasat-o in timpul comunistilor, atunci era logic sa o puna in parete apropiata a Chinei, teoretic era foarte greu de lovit de catre USA sau Europa.
moldoveanul ( de peste Prut )
February 5, 2012 at 11:36 pm - Reply
…iar acum tre sa gindeasca ca pot fi loviti si din partea asta..Banuiesc eu ca nu sint ei prosti se gindesc si la asta.
Ce chestie! Yak 130 are unghi de atac de 45 de grade si printr-o singura apasare de buton se comporta ca un F16, Mig29 sau SU30. Constructorul spune ca se pot antrena pe el si piloti de pe generatia a 5-a! Pe aia de pe T50 or sa-i antreneze cu Yak 130?! Misto.
da, pilotii pentru Su – 50 vor fi antrenati pe YAK-130., asa spun rusii
Resboiu … incepe sa-mi placa politica ta, dai foarte multe stiri desprea viatia Rusa, sa inteleg ca pana la urma aceste avioane sunt frumoase si tottimpul descoperi cate ceva interesan la ele. Parca in discutiile anterioare despre aviatia Rusa demonstram ca ele chiar dovedesc a fi cele mai evoluate la ora actuala.
Subiectele legate de tehnica militara a Rusiei sunt foarte interesante. Si chiar ne place sa urmarim evolutia rusilor, atat tehnico-militar & spatial, cat si geopolitic si economic.
Avem motive nu-i asa? 🙂
Cine recunoaste programul CAD folosit in proiectare? Pe la 5:07-5.12 se vede bine ceea ce folosesc, sigur nu e Catia V5 si nici ProEngineer sa fie NX al Siemens?
Mie imi pare a fi un NX 4 Modeling;)
eu m-am uitat ff atent la fabrica lor si la cate am vazut de dezastru. Incearca sa arete cat de cat a fabrica dar mai au mult de lucru.. Vazand astea ma bucur ca suntem aliati cu americani si ca in cel mai rau caz rusia e dusmanul.nu le-as da voie nici sa produca piese pentru industria auto :)) P.s. am lucrat la o fabrica de componente pentru aviatia civila, vorbesc in cunostinta de cauza..
La ei uzinile nu au fost modernizate si nici reparate de mai mult de 20 de ani…., asta e rezultatul, acum sint in proces de modernizare si restructurale,iar efortul principal il pun desigur pe constuctia avioanelor. Din alt p.d.v la rusi “fata” uzinei nu va fi niciodata ca la americani, ei sint mai simpli si lucreaza in conditii mai simple si mai severe, de aici si pretul mai ieftin l a tehnica. Asa cel putin inteleg eu lucrurile.
Da. Pai ei au mostenit baza tehnico-materiala a URSS-ului (in parte). Si o buna bucata de timp n-au avut bani si s-au multumit sa o conserve. Eltsin si FMI i-au adus aproape de colaps in deceniul 9. Da ce conteaza unde fac tehnica daca ea arata asa de bine. Pe mine nu m-a interesat cu ce programe lucreaza pe calcuri ce pereti are uzina sau ce povestea prezentatorul. M-a interesat insa ce ziceau responsabili uzinei. Si pe astia ai cred. Astia nu sunt nici propagandisti nici ziaristi nici membrii de partid. Sunt specialisti de prima mana.
..pai,daca “lingi”cumva botul avionului si faci “limbrici” sau te intoxifici? 🙂 ( 🙂 )
In primul rand sa sti ca conteaza foarte mult mediul de proiectare CAD in care lucrezi ceea ce am vazut la rusi nu este deloc invechit cum vor unii sa spuna, in al doilea rand asa este in aeronautica, la o seria de productie mica asa cum sunt avioanele nu ai nevoie de roboti industriali, industria armamentului este altceva fata de automotive, ganditi-va ca majoritatea avioanelor abia daca trec de cateva sute de exemplare ori la seia asta nu merita pur si simplu sa ai roboti pentru asamblare sudare si asa mai departe.
Sigur ca poate fabrica lor nu arata ca si linia Lockheed Martin pentru F 35 dar pana la urma si Rols-ul se face manual si este mai bun decat masinile facute in serie pe banda asa ca……nu va mai uitati chioras, si tieti cont ca aceasta fabrica poate fi mult mai usor clonata in 30-40 de exemplare in caz de conflict de durata.
in fabricile care produc componente de avioane e controlat nivelul de umiditate de praf si temepreatura si din ora in ora se trimit rezultatele spre Boeing de exemplu. Munictorii nu au instructiunile de lucru in fata deci lucreaza din “memorie”, unde sunt planurile de control?, etc… sa fiu auditor le-as inchide fabrica in 5 secunde..
Da ce grozav esti tu…..si pe la noi au mai trecut din astia zmei si nu am inchis, 🙂 asa ca la rusi nici atata…..
1. Nu sti ce ti s-a aratat din fabrica si ce nu ca nu ai fost tu cu camera de filmat.
2. Nu cred ca li se dadea sa fabrice subansamble de Airbus A 320 doar asa pe ochi frumosi.
3. Daca stabilitatea productiei unui avion tine de conditiile climatice si acel avion este unul de lupta si suprematie aeriana…atunci ai o problema de concept, o arma tebuie sa aiba o plaja mult mai extinsa de utilizare si o arma nu se fabrica de cele mai multe ori in conditii ideale.
4. Si de AK 47/ 74 s-au spus multe si totusi de la cati ani de la intrarea in productie inca este un produs de referina in ceea ce priveste robustetea si fiabilitatea?
sunt inginer de meserie. Am lucrat la fabrica care facea bordul la cam toate boeingurile si airbusurile..tu unde ai lucrat in domeniu? Ca si reclama la tiriac auto, la noi si la rusi merge si asa 🙂
Barny … aici te contrazic, nu esti singurul inginer din domeniul aerian … ce spui tu acolo e o utopie, poate ca au ei unele reguli in Boeing si Loked, dar avioanelor nu le trebuie exact aceasta strictete crancena.
Si credema ca stiu foarte bine ce vb.
adevarul,ca din ce se vede din filmulet le cam lipseste trazabilitatea,fac ei avioanele …dar avioanele astea au subansamble,piese de schimb…daca ei nu tin o evidenta stricta la ce monteaza ,cum identifica loturile defectuoase …
manipularea si conditiile de umiditate,temperatura sunt foarte importante in aviatie…dupa aia radarul ar trebui sa aiba n ore de functionare intre defectiuni si nu ajunge…
Cand pe AIR FORCE ONE au ajuns piese de schim contrafacute … ce vrei sa mai ceri de la o lume in care predomina pretul si contractele pe NV.
Sincer in fabricile rusesti mi se pare chiar mult mai bine pusi la punct decat Boeing in care fac hartie pentru fiecare subansamblu dar in schimb sunt proiectate prost si cu materiale ieftine
ex. Boeing 787 Dreamliner probleme la materialele compozite destul de problematice
Airbus A380 microfisuri destul de riscante.
Pana la urma tot rusul stie ce face, materiale mai grele dar mult mai caliative si rezistente pentru orice tip de utilizare.
asta ce spui tu e ptr ca la ei functioneaza foarte bine trasabilitatea…nu spun ca rusii la irkut fac lucruri rele,oricum din filmulet lipsesc procesele complexe
chestia asta cu” rusul stie ce face”…e din categoria ,”mai bine sa nu raspund”
inginerie aplicata….inseamna ca inginerul care participa in procesul de proiectare ,participa si la fabricare,…sa stai cu plansa in fata in birou,habar nu ai ca surubul tinde sa se intepeneasca dupa 3 spire si trebuie dat cu vaselina si dupa aia trebuie sa-i pui o clema sa nu se desfaca
mai lasati miturile cu ingineru’ ce a proiectat stealthu’ si era rus….de ce nu au fost in stare s-o puna in practica
trasabilitate,controlarea proceselor o au toti in mai mica sau mai mare masura ,difera cat de bine o fac…iti dau un ex:ah 64 ,un aparat aproape artizanal,foarte tehnologic,dar artizanal…are o fiabilitate foarte slaba ,nu a componentelor in sine,ci a procesului de fabricatie
cobra ,construit in serie…foarte fiabil in toate conditiile
in plus ce spui tu e preventiv…nu s-a prabusit niciunul ,dupa aia sa spuna ca s-a rupt aripa….
la su 27 si celelalte aparate rusesti…crezi ca nu apar tensiuni in material
in aviatie ,vibratiile sunt foarte puternice,la toate aparatele apar tensiuni,fisuri,de aia exista si verificarea vizuala inainte de orice zbor
Uite un inginer de a meu care stie 😀
utopie? uite-te numai la fabrica Deplhi din Iasi ce au aia acolo in sala de montaj a pompelor pt VW Euro 5. Ramai mut.. In firmele serioase care sunt axate pe calitate sa stii ca asa se intampla..
Bine…..unde am lucrat Mahle, Siemens VDo, actualmente Continental Automotive, cred ca nu e chiar putin avand in vedere ca nu am inca 30 de ani, si nu este vorba de merge si asa, nu ai fost prezent nu ai ce comenta, nu cred ca faci audit prin un film video cu fabrica, si de cate ori mergi de exemplu in China verifici acolo ca filmul poate sa iti ofere o impresie gresita.
la voi la Continental la Timisoara cei care lucreaza pt industria auto, ma refer unde se produc piese electronice cum e atmosfera? numai la Carei la Conti unde se produc furtune e un pic mizerie.. Cum zicea si colegul Kala unde e trasabilitatea? cum lucrezi tu cu manusi din care ies firele? daca ajunge in ceva pompa hidraulica un fir, varza se face pompa aia. Ia intreaba la Delphi la Iasi numa cum arata sala unde se asambleaza pompele de injectie? Nu sunt impuritati mai mai de 5 microni..
Sa iti spun ceva, la noi la Timisoara este “farmacie” la elementele de la IID adica clustere si central display-uri, la fel si la airbag-uri la fel si in Sibiu la Transmission evident sunt lucruri total diferite, si sa nu crezi ca vreodata Continentalul lider de piata in foarte multe domenii cu electroica inclusa este sub standardele de la Delphi.
Nu uita ca ceea ce ai vazut pe linia de la Irkut este doar prelucrarea de subansamble mari unde nu este necesara o astfel de curatenie. Profilele din duraluminiu sunt executate conform unui program CNC, faptul ca tu nu ai vazut plansele nu inseamna ca nu exista, si daca esti atent o sa vezi si o masina de masurat in coordonate acolo.
Probabil eticheta finala se pune pe produs dupa verificarea la masina 3 D, in aeronautica toate piesele sunt verificate.
Fi sigur ca au trasabilitate la produse.
hai ca ne-am luat inginerii la harta :)) ce zic restu oare? 🙂
Eu citesc cu placere si despre cum era inainte si despre cum este acum. Si, mai sunt si invidios! Comparativ, sunt invidios pe conditiile in care lucrati. De exemplu, CNC-uri Messer, de cutting, cu oxigaz (nu aveau montate capetele de plasma si laser, aveau cate 4 pe oxigaz). Autocad + NEST. La un moment dat, nu mai avea firma bani de necalificati si, dupa ce terminam proiectarea pieselor si incadrarile optime, treceam si pe roboti, cu manusi facute praf si foi de tabla enorme. Tabla din otel, grosime pana la 200 mm, diferite lungimi si latimi. Paturile aveau 12 x 2.4 metri util. Mai recent, Autocad, Corel, ArtCam, CNC Router, 3.2 x 2.2 metri, magazie de 10 unelte si, la fel, proiectare, incadrari, manipulari, operare robot. Nu am avut nevoie sa ma duc pe la sala de fitness… le-as fi indoit aparatele.
Printerele si cutter-plotterele au fost o joaca. 😀
Pe nicaieri insa conditiile despre care vorbiti. Deci, cum spuneam? Sunt chiar invidios…
mie nu mi s-a parut dezastru deloc in fabrica 🙂
mi-a placut foarte mult starea in care erau vechiturile lor afara – comparat cu starea in care tinem noi vechiturile istorice de avioane sau “tehnica in conservare”, ca tot vorbeam pe aici de alea 29 de la kogalniceanu sau cate lancere mai sunt capabile sa zboare
rusii fac cateva avioane, o gramada de prototipuri, si ceva repere pentru airbus (cred ca mai mult din asta traiesc) nu productie de serie
cnc-urile erau alea de la siemens sinumerik care sunt foarte ok cred eu
asamblatul manual pe stand se face la fiecare avion, nu cred ca face nimeni avionul cu roboti de sudura ca o caroserie auto
suhoiurile noi au multe repere din aliaje de titan pe care le-au introdus dupa ce in primele modele au aparut fisuri de la prea mult dat cu avionul peste cap – partea aia chiar nu au cred ca au filmat-o, ar fi fost intr-adevar interesanta, si acolo cred ca au scule rusesti
ce era “dezastru” – aia mi s-a parut a fi o scoala de ucenici asociata fabricii, unde aveau aia freze si strunguri de pe vremea tovarasului lenin
si rafturile alea cu planuri de calc a la 1950 – iarasi mi se par ok
ca sa faci ceva ca lumea iti trebuie traditie si continuitate – uite robert bosch sau siemens in germania, si rusii aia cred ca asta incercau si ei
complet diferit fata de romania unde niste politruci au impartit totul pe aproape nimic, si normal ca ce ai primit pe nimic atata valoreaza si sa poti sa distrugi totul pentru valoarea fierului vechi
compara fabrica aia cu ce a ramas din turbomecanica de exemplu
ma rog, parerea mea, fiecare crede ce vrea
Da. Am lucrat intr-un institut de proiectari care azi nu mai exista si pot sa-ti zic ca planurile alea pe foaie de calc sunt “unicatele”. Au aceeasi valoare ca un tablou pictat facut de un artist plastic tocmai pt. ca sunt unice. Un desen tehnic e o mica opera de arta din punctul asta de vedere. Si sunt unice. Nu se pot face doua la fel tocmai pt. ca se fac de om. In film prezentatorul vorbea de conditiile de temperatura si umiditate le care sunt conservate si spunea ca termenul e de 100 de ani.
Apropos, cum se multiplicau planurile in perioada pre ’89?
calc desenai cu tus
apoi era ozalidul, scula rdg-ista 🙂
erau si copiatoare pentru a4, facute parca pe undeva la tg mures, dupa un proiect furat cred ca de la imperialistii americani de la xerox 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozalid_process
ozalid era liliachiu nu alb in nici un caz 🙂
Nu era furat, primisera ai nostri documentatia la una din vizitele lui Ceausescu in America din anii ’70, evident era un model deja depasit.
de cand nu am mai auzit cuvantul ozalid :)) Pfuu faine vremuri
Pe hartie de ozalid
La Heliograf.
Venea inginerul cu schita si cotele. Apoi desenatorul ridica la scara cu tus pe hartie de calc. Eu am avut Rotring. Si faceai un “unicat”. Dupa aia te duceai la serviciul “Editie” la “Heliograf” si faceai cate “duplicate” vroiai pe hartie de ozalid. Cel mai bun calc era ala iugoslav, nu se zgaria niciodata. Copiile pe ozalid iesite de la Heliograf erau de culoare mov.
erau si plottere dupa 1985 – pe A0, cu calc, hartia era fixata electrostatic pe o masa din sticla
ce am vazut eu cand eram student la centrul teritorial de calcul, erau cehesti, legate la I77 sau coral pe port serial, cu 4 capete in care se puneau penite rotring (atata puteau, 4 culori)
si aveau un limbaj de comanda propriu – de schimbat penita, pen up&down, si de mutat carul cu capetele de tus in alta coordonata, in linie sau arc de cerc
foarte ok erau 🙂
Paul … am fost intr-o fabrica in germania Bielomatik, am fost ca trainer pentru niste prototipuri de masini, iti pot spune ca (de meserie in tinerete, prelucrator prin aschiere de la freze pana la rectificare) baietii de acolo munceau cu aceleasi utilaje la fel ca mine pe vremuri (bineinteles acolo unde necesita masini clasice) iar acesta firma lucra pentru marcile de renume de masini.
Sa fim intelesi, la piesele unicat (in general simple) si care sunt strict pentru teste e mult mai usor sa te uiti pe un desen tehnic si cu un meserias cu ceva experienta la carma iti scoate piesa aia la micron la fel ca un utilaj de sute de mii de euro dar intr-un timp mai scurt si fara stres.
ce nu-mi place mie e ca uzina e situata foarte aproape de China..
Asa si Komsomolsk pe Amur e langa China. Si acolo se fac submarine Akula.
Da este aproape de China dar pana una alta….China este un aliat al Rusiei din prezent.
Oricum nu este singura fabrica de avioane din Rusia asa ca oarecum au plasat-o in timpul comunistilor, atunci era logic sa o puna in parete apropiata a Chinei, teoretic era foarte greu de lovit de catre USA sau Europa.
…iar acum tre sa gindeasca ca pot fi loviti si din partea asta..Banuiesc eu ca nu sint ei prosti se gindesc si la asta.