Turcii nu se incurca. Atunci cand doresc sa isi mareasca arsenalul, sau doar sa cumpere ceva… of-the-shelf, o fac in stil mare – si nimeni, aparent, nu este ingrijorat.
De data aceasta insa, vecinii si prietenii nostri otomani se pare ca au poftit la o bucata pe care nu o pot inghiti. Ori, inca nu.
Despre ambitiosul program de realizare a unui avion multirol “made in Turkey” dublat de achizitia in masa a avioanelor F-35 americane, da… despre aceste subiecte cumulate vorbim.
S-ar putea sa fie prea mult pentru vistieria de la Stanbul.
Oficialii din industria de aparare estimeaza la peste zece miliarde de dolari pretul construirii a zece prototipuri pentru viitorul avion de lupta national.
Mai exact – sau mai probabil… – “Any figure in the range of 11 bilion to 13 bilion would be realistic”, afirma un oficial familiarizat cu programul in cauza.
Acelasi familiarizat avanseaza si un numar probabil de avioane ce vor fi construite in cadrul intregului program: doua sute de bucati.
“We target $100 million per aircraft,”
“I think 200 is a realistic figure given our aging fleet of aircraft that will phase out in the decades ahead.”
Ceea ce vrea sa insemne ca Turcia va cheltui intre 31 si 33 miliarde de dolari pentru avionul bastinas pe care spera sa il proiecteze, dezvolte si produca, valori despre care analisti independenti spun ca sun prea optimiste.
“We know that Turkey’s plans do not include developing an engine for the Turkish fighter. Moreover, I think, $100 million per aircraft is too optimistic given Turkey’s technological constraints, its high-cost industry and the fact that a newcomer [to the fighter industry] like Turkey will always suffer setbacks and trials and errors during the entire process.”
Turcia a purtat discutii cu fabricantul suedez de avioane Saab pentru aspecte legate de proiectarea pre-conceptuala a intaiului avion de lupta cu reactie al tarii. Saab este producatorul lui JAS 39 Gripen, un avion de lupta usor cu un singur motor, proiectat pentru inlocuirea avioanelor Saab 35 Draken si Saab 37 Viggen in cadrul Flygvapnet.
Despre programul TF-X – asa cum se numeste programul avionului de lupta bastinas – se doreste sa dea rod un zbor prin 2023.
Vizirul Recep Tayyip Erdogan va decide asupra programului, mai spre finalul acestui an.
Intre timp, Turcia, a carei hergelie de avioane de lupta sunt doar din rasele americane, are in plan si cumpararea lui F-35.
Influenta americana si deschiderea fata de tehnologia made in US este data si de faptul ca de modernizarea avioanelor F-16 turcesti s-a ocupat Lockheed Martin.
Cele o suta de F-35 planificate pentru cosul de cumparaturi ar putea costa Turcia vreo 16 miliarde de dolari, aducand bugetul destinat acestei achizitii dar si cel necesar multirolului bastinas la o impreuneala de circa 50 de miliarde de dolari.
Sursa: Hurriyet Daily News
Hm. Oameni seriosi, cu preocupari dincolo de “Paza Aeriana”. Si chiar le datoram un rand de multumiri, dublat cu unul de scuze, celor de la Türk Yıldızları pentru anul trecut.
Multumim, deci, ca au trecut cu avioanele lor peste Statuia Aviatorilor.
Respect!
Si scuze, pentru ce a iesit vreo doua zile mai tarziu…
E un cantec: “Asa-i romanu…”
– Iulian Iamandi –
Nu le lipseste nimic turcilor ptr. a finaliza programul TFX:mentor supercalificat au,starea financiara este FB(18,2 mld $ buget militar),integrator cu 1500 ing,dincare 850 la R+D ,experienta licenta F-16 etc.
Eu tare cred ca TF-X o sa migreze spre Gripen E/F construit eventual cu specifiatii turcesti deoarece se estimeaza o serie mare si customizarea este posibila si probabila.
Acesta ar fi cea mai logica masura financiara.
Acum sa vedem…..
foarte probabil ca d’aia i-au luat pe cei de la Saab sa le faca proiectul, o sa iasa un fel de Gripen E.
nu stiu insa ce planuri au ei cu acest avion – daca vor un multirol sau daca vor un avion specializat, si daca e specializat, pe ce anume?
Presupun ca turcii vor sa fie independenti in domeniul constructiei si exploatarii aviatiei asa ca isi doresc un avion realizat integral in Turcia.Un parteneriat cu SAAB este benefic pentru industria de profil din Turcia, pentru SAAB pentru ca are nevoie de banii turcilor si binenteles pentru George Visan care vrea sa stie SAAB in siguranta.
LOL!
Cat de aproape ar fi sansa Romaniei la un TFX C100:Turcia a invitat si Brazilia sa-i fie partenera la proiectul avionului de generatia a V-a si nu numai.
http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/147372/brazil%2C-turkey-to-cooperate-on-ships%2C-aircraft.html
Poate sunt eu mai pesimist in dimineata asta, Alber, dar ce am putea face noi in cadrul proiectului astuia?
Pai in primul rand sa ne manifestam interesul,sa incercam macar sa intram in acest club select ce se creaza, poate primim nota de trecere:cofinantare de proiect,ceva resurse umane,stiu eu poate si ceva capacitati de productie cu asimilare de tehnologii.Dar ar produce si un mare impact psihologic in RO.Si oricum cu turcii am mai incercat candva niste acorduri de cooperare.
Un nou articol cu bugetele necesare programului TF-X:
-cercetare-experimentare:11-13 mld.$,
-achizitii 200 avioane :20 mld.$
http://www.defensenews.com/article/20130922/DEFREG01/309220003/Turkey-Could-Face-Huge-Fighter-Bill