În cadrul vizitei oficiale în Israel, prim ministrul Ludovic Orban s-a întâlnit cu premierul israelian Benjamin Netanyahu. În cadrul vizitei, delegației României i-au fost prezentate tehnologii avansate din domeniul apărării ale Elbit Systems, inclusiv UAS-ul (sistemul aerian fără pilot/dronă) Hermes 450.
Elbit Systems a anunțat că va deschide o linie de asamblare de drone în România, dup ce în mai 2020, Avioane Craiova, Romaero și Elbit Systems au semnat un memorandum de colaborare pentru a produce drone în România.
Părțile componente ale dronelor ar fi produse la Elmet Bacău (subsidiara Elbit Systems în România) și asamblate în totalitate în România.
Elbit Systems are deja patru capacități de producție în România:
- Simultec (Măgurele) – Produce simulatoare pentru forțele aeriene, terestre și navale, dezvoltă programe software și integrare hardware;
- A/E Electronics (Bacău) – Produce și testează subansamble electornice, cu destinație militară și civilă;
- Elmet (Bacău) – Produce sisteme și subsisteme electromecanice, printre care drone și turele cu echipaj și telecomandate (cu arme în calibrele 12,7mm, 25 mm și 30 mm);
- Elmet Măgurele – Unitate de producție pentru sisteme terestre care va funcționa ca centru de producție și integrare pentru turelele și stațiile de luptă contractate de Elbit Systems în cadrul unor programe locale, dar și ca hub regional conceput să acopere cererea de astfel de sisteme pentru alte țări.
Despre Elbit Systems în România:
Elbit Systems operează în România de 27 de ani, fiind un furnizor tradițional al Ministerului Apărării Naționale, în strânsă colaborare cu companii din industria locală către care a făcut transfer de tehnologie.
Elbit Systems a participat ca furnizor principal la programe majore de modernizare a Armatei Române: pentru Forțele Aeriene (MiG-21 LanceR, Puma SOCAT, IAR-99 Șoim, EW-C130), pentru Forțele Terestre (LAROM, Piranha), pentru Forțele Navale (Puma Naval și simulatore navale), etc.
În anul 2020, Avioane Craiova, Romaero și Elbit Systems au semnat un memorandum de colaborare pentru a produce drone în România.
Pentru a onora contractele încheiat cu Ministerul Apărării Naționale, Elbit Systems, în calitate de acționar unic a pus bazele a patru unități de producție românești.
Cele patru fabrici, în ca muncesc sute de ingineri, generează anual o cifră de afaceri cumulată de zeci de milioane de dolari, majoritatea contractelor fiind destinate exportului.
Astfel, Elbit Systems este una dintre cele mai importante companii din industria română de apărare care derulează exporturi semnificative.
Despre Elbit Systems
Elbit Systems este o companie internațională high-tech care derulează proiecte în domeniul apărării, securității și în domeniul civil în întreaga lume.
Prin subsidiarele din toată lumea, Elbit Systems produce sisteme în domeniul aerospațial, terestru, naval, precum sisteme de comandă-control, comunicații, computere, informații, supraveghere și recunoaștere (C4ISR), avioane fără pilot, sisteme spațiale electro-optice, sisteme electro-optice avansare, Electronic Warfare (EW), SIGINT, sisteme de transmitere de date și comunicații, sisteme radio și cibernetice și muniții.
De asemenea, compania își concentrează eforturile pe modernizarea platformelor actuale, dezvoltâng noi tehnologii pentru apăare, securitate națională, aplicații civile, cât și pe furnizarea de servicii de suport, inclusiv training și sisteme de simulare.
Iulian Iamandi
Eu unul nu inteleg de ce s-a ales modelul asta(bine daca lasi la o parte pretul foarte mic). Argumentul ca se va “produce” la noi nu este valabil. La ora actuala, cu industria de aparare care mai exista, nu putem face mai mult decat asamblare din kituri venite din alta parte si intretinere. Ca asa poti fabrica o drona de la A la Z iti trebuie o industrie orizontala serioasa pe care din pacate nu o avem. MQ9 Reaper , desi mult mai scumpa decat Hermes 450, ar fi fost o alegere mult mai buna. E adevarat, MQ 9 costa in jur de 14-15 milioane, insa isi face banii.
Tu ai citit ce scrie in comunicatul de presa?
Partie componente vor fi produse la Elmet Bacau si asamblate in Romania.
Inca nu s-a decis unde, dar se subantelege ca inca nu s-a decis daca la Romaero sau la Avioane Craiova.
Te contrazici singur. Compari MQ9 cu Hermesc 450. Câte aprobări ar fi trebuit pentru MQ9? Am fi putut să o facem loco? MQ9 este la alta clasa, este in categoria Hermes 900.
Nu o puteam face singuri este adevarat insa nici 450-ul nu il putem face singuri cu adevarat. Vom face probabil doar asamblare. Pana la urma este vorba de alegeri – vrem sa avem sa zicem 20-30 de drone ieftine, cu performante pe masura sau vreo 7-8 ca lumea.Criteriul asta de a le face ceva in Romania poate avea ceva sens cu ani in urma, insa astazi nu cred ca se mai poate vorbi de asa ceva pentru produsele mai complexe.
Nu o puteam face singuri este adevarat insa nici 450-ul nu il putem face singuri cu adevarat. Vom face probabil doar asamblare. Pana la urma este vorba de alegeri – vrem sa avem sa zicem 20-30 de drone ieftine, cu performante pe masura sau vreo 7-8 ca lumea.Criteriul asta de a le face ceva in Romania poate avea ceva sens cu ani in urma, insa astazi nu cred ca se mai poate vorbi de asa ceva pentru produsele mai complexe. Am dat exemplul cu MQ9 insa putea fi orice altceva comparabil cu ea – Mantis, Heron
Nu o puteam face singuri este adevarat insa nici 450-ul nu il putem face singuri cu adevarat. Vom face probabil doar asamblare. Pana la urma este vorba de alegeri – vrem sa avem sa zicem 20-30 de drone ieftine, cu performante pe masura sau vreo 7-8 ca lumea?Criteriul asta de a le face ceva in Romania poate avea ceva sens cu ani in urma, insa astazi nu cred ca se mai poate vorbi de asa ceva pentru produsele mai complexe. Am dat exemplul cu MQ9 insa putea fi orice altceva comparabil cu ea – Mantis, Heron
Motorul sigur nu il vom face si nici aparatura electronica, dar, asa cum scrie in comunicatul de presa pe care l-am publicat, componentele vor fi fabricate la Elmet Bacau. Am vizitat Elmetul si am fost impresionat. Tehnologie moderna, CNC-uri japoneze in 5 axe, etc. Acolo se fac componente pentru blindate si avioane, inclusiv pentru F-35.
De cativa ani sunt CNC-st in viata de muritor de rand si daca nu era departe, lasam un CV la Elmet. De placere, din pasiune, unite: mi-ar fi placut sa trec de la 3 axe la 5 axe, pe un utilaj modern. Din pacate, nu stiu proiectare 3D, doar 2… am vazut ce faceau proiectantii lor acolo si nu imi venea sa ma mai desprind de la geam. 🙂
Sigur i-ar fi placut lui Marius Fenchea sa ma insoteasca in acea vizita.
Cred ca ideea asta cu “sa fie facut la noi” ar merita o discutie mai lunga si nu doar referitor la drone. Sunt cu siguranta avantaje daca reusesti sa asimilezi si o parte din produsul respectiv insa, daca nu il poti face singur cap-coada intr-o situatie de forta majora, este ca si cum nu l-ai putea face deloc (sa ne imaginam o situatie de razboi unde partenerul extern nu vrea sau nu poate sa mai furnizeze componente; intr-o atare situatie “productia” noastra s-ar opri brusc). Daca luam exemplul dronelor, atat Franta cat si Olanda au comandat MQ9 fara a le asimila intern (in Olanda Fokker se va ocupa de intretinere insa nu va construi MQ9 in Olanda). Faptul ca sunt multe state, care militar sunt mai sus decat noi, care nu pun conditia ca drona respectiva sa fie facuta la ele, te face sa iti pui intrebari.