Luna trecută s-a aflat despre donația generoasă a Emiratelor Arabe Unite, reprezentată de 80 de tancuri Leclerc, către Iordania. La mai puțin de o lună, iordanienii au scos Leclercurile la treabă într-un prim exercițiu militar.

Regele Abdullah II bin Al-Hussein al Iordaniei în fața tancurilor Leclerc

Regele Abdullah II bin Al-Hussein al Iordaniei în fața tancurilor Leclerc

Cele optzeci de tancuri Leclerc permit Iordaniei să echipeze două din cele patru batalioane de tancuri aparținând Diviziei 3 Blindată. Această mare unitate este alcătuită din două brigăzi: Brigada 40 Blindată “King Hussein” compusă din Batalionul 2 Regal de Tancuri și Batalionul 3 Tancuri “Prinț Ali Bin Al Hussein”, respectiv Brigada 60 Blindată “Prinț Hassan” compusă din Batalionul 3 Regal de Tancuri și Batalionul 5 Regal de Tancuri.

Armata Iordaniană continuă procesul de modernizare cu vehicule blindate “la mâna a doua” fabricate de către industria europeană de apărare, incluzând autotunul italian Centauro 8×8, mașina de luptă a infanteriei Marder 1A3 din Germania și acum tancul principal de luptă Leclerc fabricat de compania franceză Nexter Systems.

Povestea tancurilor donate iordanienilor începe în anul 1993, atunci când Emiratele Arabe Unite a au selectat tancul Giat Industries Leclerc MBT și a comandat 436 de astfel de vehicule, cu livrarea începând cu anul următor.

Ce vremuri… Ce numere!

Eh… dar să ne punem pofta în cui și să revenim la povestea Leclercurilor care au ajuns recent în Iordania. La regele acela care pare mai mult operator de forțe speciale, decât politician. Hm. Pare mai voievod, decât domn – ca s-o dăm ca pe la noi și prin Balcani.

Zece ani mai târziu, în 2003, francezii de la Giat Industries au fost de acord să modernizeze sutele de tancuri Leclerc vândute către Emiratele Arabe Unite. Treaba asta s-a concretizat oficial prin autografe pe un contract în valoare de patru miliarde de dolari, ce avea să se desfășoare în următorii zece ani.

Lăsați invidia… Da, după ce că și-au cumpărat 436 (!) de tancuri Leclerc, emirații le-au și modernizat începând cu numai zece ani de la semnarea facturii. Și au dat patru miliarde de dolari numai pe modernizare!

Iar noi ne rezemăm pe T-55 și familia dezvoltată cu mai mult sau mai puțin succes în spațiul Carpato-Danubiano-Pontic. De fapt, a fost dezvoltată la miticii din București, ca să fim mai preciși. 🙂

De la capăt.

La începutul anului 2011, Nexter – da, la francezi se lasă cu rebotez, spre deosebire de la noi unde apar mall-uri și hipermarket-uri – a semnat o înțelegere cu International Golden Group pentru furnizarea de kit-uri de protecție suplimentară Azur pentru tancurile Leclerc din ograda Emiratelor Arabe Unite.

Modernizarea asta a constat din fuste laterale din materiale compozite, protecție împotriva grenadelor antitanc cu motor rachetă (omg, ce ciudat sună atunci când nu zici ca pe la noi… lovituri de AG-7!) în spatele carapacei blindate și a turelei, ăstora adăugându-se un sistem suplimentar de protecție… de data asta împotriva armelor incendiare – și înclin să cred că este vorba despre cele improvizate, pentru că totul bate în direcția luptei urbane.

Tanc Leclerc cu kit de protectie suplimentara Azur

Tanc Leclerc cu kit de protectie suplimentara Azur

Pe lângă protecțiile suplimentare, tancurile Leclerc ale Emiratelor Arabe Unite au fost dotate și cu o stație de armament telecomandată înarmată cu o mitralieră de calibrul 7,62 milimetri.

În 2016, compania germană Dynamit Nobel Defence a fost contractată de către Emiratele Arabe Unite pentru furnizarea de kit-uri cu blindaj reactiv CLARA pentru peste 200 de tancuri Leclerc.

CLARA/HL-Schutz Rad/Kette furnizează de cel puțin zece ori mai multă protecție decât blindajul convențional atunci când vine vorba despre încărcătura cumulativă a RPG-urilor și a rachetelor antitanc ghidate (ATGM).

Așa se explică, într-un fel, rezultatele obținute în luptă de către tancurile Leclerc ale EAU în Yemen… Că n-a fost stock și l-au tot modernizat.

Tanc Leclerc

Tanc Leclerc

Tancul Leclerc a intrat în serviciul armatei franceze la începutul anului 1992.

Leclerc este operat de către un echipaj format din trei tanchiști, beneficiind de avantajul sistemului de încărcare automată.

Iulian Iamandi