Tancul Altay

Tancul Altay

Sa incepem cu vestile bune din presa: turcii au incheiat programul de teste cu tancul Altay si sunt gata de inceperea productiei de serie.

“Altay a incheiat sesiunea de teste si incercari, inclusiv testele de mobilitate si anduranta, testele in teren accidentat si pe cele climaterice; teste de trageri au fost executate dupa scenarii variate. De asemenea au fost finalizate si testele de supravietuire a vehicolului”. Serdar Gorguc, directorul general al Otokar, a mai declarat: “Testele de acceptare pentru Altay s-au incheiat. Dupa indeplinirea cu succes si in conditii extereme a tuturor cerintelor, suntem increzatori ca Altay va fi unul dintre cele mai bune tancuri moderne de pe campul de lupta.”

Gorguc a tinut sa evidentieze potentialul de export pe care l-ar putea avea tancul Altay:”pe langa cele 250 de unitati ce vor fi produse pentru armata turca, Otokar a planificat o capatitate anuala de fabricatie luand in considerare potentiale vehicule pentru export, vehicule pentru deminare si vehicule complementare ce ar putea fi produse pe sasiul Altay. In acest fel se urmareste un program flexibil de fabricatie care sa raspunda necesitatilor Turciei sau ale altor natiuni pretene si aliate.”

Agentia de achizitii a guvernului, SSM (Subsecretariatul pentru Industria de Aparare), va decide daca sau daca nu va semna cu Otokar un contract pentru inceprea productiei de serie, contract ce ar putea ajunge la mai multe miliarde de dolari. Ar mai fi si optiunea lansarii unei competitii. De asemenea, optiunea constituirii unui consortiu din mai multe firme care sa construiasca tancul este luata in calcul de catre SSM.

Pana aici toate bune.

Numai ca… vehiculele implicate in programul de teste sunt propulsate de agregate energetice de provenienta germana. Prototipurile Altay au instalate motoare diesel MTU MT 883 Ka 501, de 1500 CP, cuplate la transmisii automate Renk HSWL 295TM. Preconizand parca eventuale probleme in livrarile de armament si echpament de provenienta germana, turcii au demarat un program national pentru punerea la punct a unui agregat energetic de 1500-1800 CP, care sa poata fi instalat pe tancurile Altay produse in serie.

Dezvoltarea acestui motor a fost incredintata firmai TUMOSAN cu care SSM a semnat in primavara lui 2015 un contract in valoare de 190 milioane de dolari. Programul ar fi trebuit implementat pe o durata maxima de 54 luni cu utilizarea pe cat posibil a tehnologiilor autohtone, fara a fi excuse tehnologiile din import. Cei 190 de milioane ar fi acoperit proiectarea, dezvoltareasi producerea prototipurilor agregatului energetic pentru tancul Altay, testarea si certificarea acestora. TUMOSAN ar mai fi trebuit sa puna la punct sistemul de combustibil si sistemul electronic de gestiune a motorului.

Compania, infiintata in 1975, produce motoare diesel si tractoare agricole, volumul maxim al productiei anuale fiind de 75 mii de motoare. Tumosan ar fi trebuit sa produca pentru tancul Altay, 250 de motoare diesel  de 1500-1800 cp.

In toamna anului 2015 TUMOSAN si austriecii de la AVL List (care se ocupa de dezvoltarea motoarelor si transmisiilor) au semnat un acord de colaborare avand ca scop final dezvoltarea agregatului energetic destinat tancurilor Altay. Turcii ar fi trebuit sa aiba dreptulile de proprietate intelectuala si de export asupra motorului rezultat din aceasta colaborare. Ca urmare a loviturii de stat esuate din Turcia, guvernul austriac a refuzat sa acorde AVL List GMBH licenta pentru transferul de tehnologie. Astfel, s-a ajuns la rezilierea contractului intre TUMOSAN si SSN la inceputul acestui an.

La mijlocul acestei luni, conform unei declaratii a lui Roman Romanov, directorul Ukroboronprom, un memorandum de intelegere a fost semnat de catre premierii Ucrainei si Turciei, memorandum avand ca subiect potentiala furnizare a motorului 6TD-3, de 1500 CP, dezvoltat de Biroul de Proiectare Motoare Harkov. Uzina Malyshev se ocupa in momentul de fata de implementarea in productie a acestui proiect.

Trebuie avut in vedere faptul ca ca turcii urmaresc in continuare dezvoltarea unui motor propriu, din acest punct de vedere memorandumul semnat cu ucrainienii putand fi considerat doar ca o masura de sguranta. Sansele ca fabricatia mororului 6TD-3 sa fie asimilata in Turcia sunt destul de mici. De asemenea, integrarea motorului ucrainian in camera energetica a tancului Altay, testarea si certificarea noului agregat energetic ar putea dura cativa ani.

Marius Constantin