Suhoi T-50 a efectuat întîiul zbor cu rază lungă, cu ocazia transferului de la fabrica din Estul Îndepărtat al Rusiei către o bază aeriană din apropierea Moscovei, a anunţat ieri vicepremierul Dmitry Rogozin.
“It is a serious breakthrough! The plane flew 7,000 kilometers (4,350 miles), making two landings, in Abakan and Chelyabinsk, on the way to the Russian capital,”
Avionul s-a alăturat altor trei prototipuri de T-50 pe Jukovsky şi urmează să înceapă zboruri de test în luna Martie a acestui an.
T-50, cunoscut şi ca proiect PAK-FA, a efectuat primul zbor în Ianuarie 2010 şi a fost prezentat publicului la Moscow Air Show în 2011.
Ministerul rus al Apărării are în plan finalizarea zborurilor de test ale celor opt prototipuri planificate până în 2015, urmând ca producţia de serie să demareze în anul 2016.
Suhoi T-50 şi MiG-29M2, Moscova 2012
Sursa: RIA Novosti
– Iulian Iamandi –
Ce intorsatura frumoasa a facut la min. 1:06, deci performantele se par a fi superioare.
Nu-mi dau seama ce ai vazut tu acolo asa spectaculos. Si MiG-29A face asta.
Pai e frumoasa si aici ma refer la faptul ca e totusi un avion in ca in teste.
Ar fi aiurea sa compar cu Su-35 sau mig-29 ovt.
Bre Kala, parca ziceai ca trei PAK-FA sunt operationale ? 🙂 🙂
Vezi ca si SU-35 e inca in teste 🙂
Su – 35 nu mai e in teste bre..:) a inceput productia in serie.
In decembrie 2012 au livrat 6 aparate. Asta nu e productie de serie, bre 🙂
Testele de stat au luat sfirsit si primele aparate a inceput sa le primeasca VVS-ul.., este oficial bre.. 🙂 Productie de serie nu inseamna neaparta 48 – 96 aparate pe anumm.. 🙂
Ria Novosti: Russian Air Force Commander Maj. Gen. Viktor Bondarev said on Monday (August) that the serial production of Su-35 could begin as early as in 2013.
Dar probabil ca l-au angajat pe Stahanov si tu stii bine ce inseamna asta 🙂
Da., cred ca ai dreptate aici. Eu am citit urmatorul aricol unde corespondentul spune ca productia de serie a lui Su – 35 are loc la uzina… bla..bla. ( posibil ca corespondentul nu s-a exprimat corect si ma indus in eroare.. )
http://www.oborona.ru/includes/periodics/priority/2012/0305/10598002/detail.shtml iata textul
Серийное производство Су-35C ведется на заводе «Сухого» – Комсомольском-на-Амуре авиационном производственном объединении имени Ю.А. Гагарина в соответствии с заключенным в 2009 г. государственным контрактом на поставку Министерству обороны РФ в период до 2015 г. 48 самолетов.
Oricum, din alte articole am inteles ca de la testarile de uzina s-a trecut deja la asa numitele testari militare in unitati.. si asta deja inseamna ca a trecut la faza de serie, precum si Su -34, desi primele 8 bucati ale acestuia sint toate diferite 🙂
Oricum trebuie sa ne asteptam ca prin 2015 sa vada serie in masa atit Su-35 cit si MiG 35, ca stea doua sint variantele de virf la pret acceptabil pentru VVS impreuna cu Su 30, luind in calcul doctrina noua a Rusiei care apasa mai mult pentru aparare si pentru capacitati de a opri ofensive inamice pe teritoriul rus, cred ca se vor cumpara mai multe Su -34 si Su 30
Între timp, o formatie de 4 Rafale (un C si trei B), a fàcut cel mai lung zbor fàrà escalà pentru acest avion în timp de 9:35 ore între Saint-Dizier si N’Djamena, cu 5 realimentari, si pe parcurs au si “livrat” 21 GBU-12 în Mali.
Suhoi-ul va avea armele tot acrosate, nu va avea cala pt ele?
Nu va avea armele acrosate, exista nise interne la fel ca si la F 22 sau F 35, clar va fi stealth acum ramane de vazut la ce nivel de stealth, posibil sa aiba amprenta mai mare decat dublu lui F 35, asta insa nu va crea automat un avantaj tactic pentru avioanele americane.
din ce am inteles “adevaratul Suhoi T-50” va fi cel cu motoarele schimbate. Care probabil va avea modificari masive de design si chiar de arhitectura in toata partea din spate. Pentru ca asa cum e acum e un fel de cvasi-invizibil. Are implementate anumite elemente de conceptie “stealth” cum ar fi paralelismul formlor in plan, forma rezultata din intersectarea unor suprafete ample continue in schimb la partea din spate si in special la motoare pare a fi ocolit complet tehnologia “stealth”: lipsa tratamentului antiradar la ajutaje, motoare fara o minima ecranare infrarosu, posibil sa fie vizibile discurile frontale ale compresorului, inca e plin de panouri nituite, samd. Daca luam in considerare doar elementul stealth (fara a pune in discutie armamentul si performantele de zbor) T-50-ul e FOARTE DEPARTE de aparatele americane F-22 si F-35, poate e chiar mai slab si decat J-20-ul chinezilor. Dpdv stealth probabil e mai aproape de Rafale sau Eurofighter.
Stai un pic ca sa mai fure ceva FSB-ul de la amerikanski aia indopati cu mac si cola si din cand in cand cu pepsi.
Se pare ca partea din spate va avea ajutajele circulare asa ca si F 35-ul pentru a nu sacrifica manevrabilitatea si deoarece Su 35BM, si Su 30 MKI au foarte bune performante cu ajutaje circulare cu controlul tractiunii TVC.
Canalele lui Su T 50 PAK FA sunt in forma de S la un unghi de 30 de grade se pare asa ca din sectorul fontal este stealth.
pai americanski au pus singuri pe net poze la rezolutie mare cu ajutajul circular al lui F-35. Au fatetat tot ajutajul si au pus material radar absorbant pana au capiat. Acum au mari probleme cu racirea motorului in zona si timpul de folosire a postcombustiei e foarte restrictionat la F-35. Solutia teoretica si de principiu o stie toata lumea doar ca in proiectare exista o vorba: “Dumnezeu (unii spun Dracul) e in detalii”. Cateodata proiectezi un ansamblu in 2 luni si apoi o nenorocita de imbinare sau mai stiu ce detaliu iti da de lucru pentru un an. Probabil ca problema ajutajului circular “invizibil” e foarte spinoasa, rusii si chinezii avand buget si experienta mai mici s-au resemnat si si-au bagat shutul iar americanii dau ca berbecul in zid si cheltuie bani cu nemiluita in speranta ca or sa-i dea de capat. Oricum, americanii au in domeniul stealth o experienta de cel putin 20 de ani fata de ceilalti, nu e de neglijat. Din cate am inteles tehnologia “stealth” nu se rezuma la aspectul exterior al aparatului ci e o intreaga paradigma de proiectare de la aerodinamica si studiul general al reflexiilor radio pe fuselaj si pana la studiul amanuntit al imbinarilor si capacelor de vizitare, a undelor radio emise de electronica si cablajele avionului. Ca sa nu mai spun de tacticile specifice utilizate in lupta. Pare o tehnologie care se bazeaza mai mult pe perseverenta decat pe solutii-miracol. Long way to go.
chestiile “teoretice” de aspect stealth le-a gasit un fizican rus, Petr Ufimtsev, si aia de aprobau articolele stiintifice au zis ca e doar o chestie de teorie care nu are beneficii militare si l-au lasat sa publice, cu metodele de calcul cu element finit
sa vedem acuma, cum are f35 radar coating pot avea si rusii materiale asemenatoare care pot fi testate in aer pe orice zboara cu o viteza asemanatoare cu pak-fa, pot vopsi orice, nu o sa se vada niturile intotdeauna
@stelian, dar americanii au facut teste cu diveresele benzi radar rusesti, ca tot o dam cu stelth-ul asta.
Ma intreb si eu fata de care radare e f-22 si f-35 invizibil, ca eu cred cand va trece pe langa radarele de conceptie rusa (care clar nu sunt de productie americana) se vor vedea ca orice avion.
americanii au un numar de echipamente rusesti, chiar foarte mare. Unele “prada de razboi” din diverse campanii, altele obtinute prin operatiuni de “dezertare” a unor piloti sau militari care le foloseau, altele cumparate prin coruptie. Americanii mai au probabil cea mai impresionanta colectie de avioane/nave/sateliti/baze terestre ELINT/SIGINT (electronic inteligence/signal inteligence). Tot americanii au cele mai puternice supercomputere din lume precum si una din cele mai avansate industrii de electronice din lume, laboratoare din toate domeniile, samd. Ca sa inchei insiruirea, tot americanii au sute daca nu mii de specialisti ex-sovietici emigrati dupa anii ’90, specialisti care au lucrat sau inca lucreaza in firme americane. Deci, fara a minimaliza potentialul rusilor, nu-i plang pe americani de mila. Exceptand poate cercetarile de absolut ultima ora (gen ultimele luni) sunt in general la curent cu ceea ce poate tehnologia ruseasca, care sunt practicile si standardele de proiectare, solutiile principiale, samd.
Radarele pot fi si de origine extraterestra, frecventa si lungimea de unda e aceeasi pe toate planetele.
Esti sigur ca o lungime de unda diferita de cea normala nu strica mandrete de acoperire stealth? Eu nu sunt asa de sigur….
Si mai este un aspect daca adversarul reuseste sa “prajeasca” la propriu radrul rachetei trase de tine ce faci?
Radarul francez Nostradamus (si probabil cà nu este singurul), lucreazà în lungimi de undà “neobisnuite”.
Detecteazà miscàrile unui B-2, cât despre F-117 era o jucàrie.
Despre F-22 nu am informatii.
Ca detecteaza miscarile, alerteaza putin operatorii radar, samd e una. Probabil destul de multe radare actuale reusesc asta. Sa asigure identificarea tintei si apoi sa faca tracking pentru suficient timp cat sa asigure interceptia cu avioane pilotate sau calcularea solutiei de tragere/ghidajul unei rachete e cu totul altceva. Din pct de vedere militar conteaza ca radarul sa sigure incadrarea si urmarirea tintei la cu precizie de cativa km timp de 30-40 de minute cat ar dura alarma/decolarea/interceptia cu avioane pilotate sau identificarea precisa si stabilirea pozitiei cu precizie de cativa metri timp de vreo 10 minute bune cat ar dura interceptarea cu o racheta A-A cu raza medie/lunga de actiune. Daca apare 7-8 secunde pe radar odata apoi inca 3 secunde vreo 200 km mai la vest, apoi inca 5-6 secunde 300km mai la sud..e egal cu 0 dpdv militar. Ba chiar poate fi mai rau pentru cel cu radarele pt ca-si alerteaza toata reteaua de radare si pe urma au dupa ce sa se ghideze HARM-urile. Stealth nu inseamna ca e invizibil ci ca impiedica trio-ul descoperire-incadrare-urmarire pe perioada de timp necesara interceptarii. Iar ca bonus e si o momeala foarte atractiva pentru apararea antiaeriana. Stealth-ul trece, radarele prind ele ceva dar nu prea clar, reteaua integrata de radare se aprinde ca un brad de Craciun si incepe sa ploua cu rachete antiradar.
Ca o curiozitate.
Singura cifra referitoare la caracteristicile stealth ale PAK-FA a fost data nemuririi de un general indian care spunea ca FGFA ar avea un RCS de 0,5 mp..cea ce este imens.
De atunci tot citesc ca FGFA nu este tot una cu PAK-FA, ca asta e dezinformare, ca asta a fost tinta initiala de la care sa plecat pe la sfarsitul anilor 1990, iar produsul final ar avea performante mult superioare fata de tintele initiale.
Poate ca o fi asa cum ar spune rusii, poate o fi cum a spus indianul sau poate ca adevarul este mijloc, cine stie.
Hai bre, FSB-ul este ocupat in momentul de fata sa il tina pe Putin la putere, americanii nu cred ca sunt o adunatura de subimbecili ca sa le fure SVR-ul sau GRU-ul secretele, si chiar daca le furi iti trebuie multi ani pana reusesti sa asimilezi ce ai furat, perioada in care americanii mai fac un pas.
Pana la urma.. 7000km cu 2 aterizari, adica 2300km un zbor nu mi se pare ceva de nemaipomenit. Daca era cu o alimentare in zbor, mai ziceam ca e ceva de notat. Asa, e fix-pix. Nu zic ca nu ar ficapabil, dar inca nu s-a aratat.
Asta nu a fost un zbor – record sau ceva… Primele trei prototipuri au fost transportate cu avioane grele de transport. , deci, asta a fost primul zbor de sinestatator al PAK-ului la distanta mare, normal ei nu-si asuma prea mari riscuri.
Aici la T-50 sint citeva chestii:
1. Inca este destul de secret ca proiect, ceea ce inseamna ca primim informatii “printre degete”
2. Aparatul final va avea alte motoare care inca sint in stadiu de cercetari.,
3. Suhoi din start nu a mizat atit de mult pe capacitatile stealth cit au bagat in F 22 americanii., adica rusii nu au scopul de a copia aparatul american, F-22 zboara de ceva ani, rusii cum au putut ( i-mi imaginez ca au informatii destule ) l-au studiat si cred ca de unele chestii in ce priveste stealth s-au refuzat. Fara indoiala unele lucruri nici nu le pot face la nivelul americanilor din lipsa de bani si experienta.Sa nu uitam ca americanii au lucrat multi ani asupra diferitor aparate stealth pe care le au operationale de multi ani., iar experienta foarte mult conteaza.
Probabil ca rusii si-au dat seama ca un avion cu adevarat invizibil nu exista, au si ei specialistii lor ca nu sa varsat galeata cu inteligenta numai in america la companiile private.
Probabil rusii stiu ca f-22 nu e prea invizibil iar f-35 sici atat, asa ca au lasat americanii sa investeasca in prostie in proiect, rusii au vazut pe banii americanilor ca totul e o utopie, si au zis ca mai bine fac un avion cu caracteristici net superiaore avioanelor americane.
Paan vor introduce americanii f-22 in lupte se vor cojii toate si vor fi un f-15 cu multe touch-screen-uri.
Da sigur ca nici nu se pot revopsi asa-i? Si pana ajung sa lupte nu mai au americanii nici sculele sa le repare ca o sa fie un idiot sa arnce trusa de chei! LOL!
pai odata si ei recunosc ca e optimizat pentru radarele avioanelor, la alea de la sol unde spre deosebire de botul avionului poti sa ai orice antena, cam greu sa gasesti ceva care sa fie invizibil chiar pentru “tot”
da ideea de acuma – e ca in vestul salbatic, cine reuseste sa traga primul
daca tu esti “mai invizibil” decat adversarul tau, si tu il vezi de la 60 de km sa zic si el te vede de la 30 de exemplu, si ai o racheta si poti incadra in aia 30 de km in care esti “nevazut”, atunci pa pa adversar
oricum eu nu sunt deocamdata fan al generatiei asta, fiare de calcat zburatoare 🙂
sunt curios ce iese acuma din proiectul lui boeing cu 10 f15 facute “silent”, alea vor fi intr-adevar niste avioane super
@Paul
ce iese acuma din proiectul lui boeing cu 10 f15 facute “silent”
Exista cumva un proiect in derulare al Boeing de transformare a 10 F-15E in F-15SE?
Din ce am vazut pana acum singurul client cu adevarat interesat de F-15SE ar fi Israelul, care ar dori un lot de 25 bucati, in locul unui al doilea lot de 25 F-35.
Pentru flota israeliana de F-15, se pare ca din cele 3 escadrile vor ramane numai 2, care ar trebui modernizate, radare AESA, fie APG-63V3 sau APG-82 sau EL/EM-2056, sisteme defensive mai destepte, prelungirea resursei de zbar pana ala 12.000 ore si mentinerea lor in serviciu pana in 2040, dar nimic despre transformarea astora in F-15SE, sa discutat doar de posibila achizitie a unor F-15 uzate din SUA.
In rest americanii vor moderniza cam 170 F-15 C/D si pastra in serviciu alte 220 F-15E pana spre 2035.
Si desigur in Coreea de Sud acolo unde F-15SE participa la licitatea pentru 60 avioane.
In rest nimic concret, daca nu reusesc sa vanda in Israel sau Coreea de Sud, cred ca F-15 SE ramane doar un prototip.
Tocmai astàzi au apàrut amànunte în Air & Cosmos asupra celui de-al patrulea prototip.
Ca noutàti
– radar antenà activà recent instalat de la început (pe prototipul al 3-lea l-au pus în retrofit)
– captori de amenintare laterali instalati (pâna acum erau numai fatà si spate).
– sistemul de contramàsuri opotronic sferic din spatele carlingei înlocuit su trei antene (una dreaptà si douà sferice)
– sistemul de conducere de tir instalat pentru primele teste cu rachete.
Multumesc frumos datorita tie MirceaS am desoperit articolul din Air &Cosmos tare interesanta publicatia, inca nu a ruginit de tot franceza mea….
O cumpàr în fiecare sàptàmânà de mai bine de zece ani, sunt foarte bine informati si dau detalii tehnice interesante.
Multumesc MirceaS pentru “Air & Cosmos”!
Raptorski asta arata cam cracanat … Pe cand F-22 inspira forta.
Asa e, Pak-Fa e un pic c-am cracanat, dar tare frumos, am senzatia ca T-50-ul e mult mai stabil in zbor si parca pluteste, pe cand f-22 nu poate sta in aer daca nu zboara ca un soim in cadere.
Din cauza vitezei f-22 va rata tintele, am senzatia ca va intra in spatiul inamic ca un fricos si tot ca un fricos va si pleca fara a face mare lucru.
Tot pe Pak-Fa mizez ca va fi cu adevarat cel mai bun pentru tot.
Exista si cracanati frumosi 🙂 .
La F 22 vs. Su T 50 PAK FA intalnesti exact aceeasi abordare de la F 15 vs. Su 27 din punct de vedere al designului – F 15 mai compact cu motoarele apropiate Su 27 cu motoarele departate avand intre ele un tronson aerodinamic pe care se pot prinde rachete aer-aer sau aer-nava sau aer sol.
Cred ca faptul ca motarele sunt departate vine si din faptul ca Su T 50 PAK FA are motoare cu vectorizarea tractiunii pe ambele axe atat in plan vertical cat si orizontal, courile de evacuare practic rotindu-se cu anumite grade in cele doua plane.
La F 22 tractiunea este vectorizata in plan vetical doar si acest lucru da posibilitatea apropierii celor 2 motoare de centul aparatului.
Un alt amanunt care le diferentiaza este canaul in S la F 22 aproape in plan in timp ce canalele in S la Su T50 PAK FA vor fi dupa toate probabilitatile in plan aproape vertical usor inclinat spre laterale.
Cred, mai degraba, ca radarul din spate a determinat aceasta configuratie.
Nu e de neglijat ca modificari masive de arhitectura in tot fuselajul posterior din cauza necesitatii S-duct-urilor care sa ascunda discurile compresoarelor, a imbracarii motoarelor cu elemente de fuselaj pt reducerea RCS si mai ales a semnaturii IR, vor necesita timp indelungat de punere la punct. Practic ei au de reproiectat cam 1/3-1/4 de avion si nu oriunde ci intr-o zona dificila (integrarea motoarelor). Probabil mai mult testeaza tehnologii pe el iar aparatul de serie va fi destul de departe de ceea ce vedem acum.
Su T 50 PAK FA are S ducturi deja in plan vertical usor inclinat sper exterior, in nicio poza de la MAKS 2012 nu apare sa se vada palele compresoarelor de la motoarele cu reactie.
Nu au atata de modificat pe cat se crede si tind sa cred ca in 2017 vor fi aproape de productia de serie initiala, intre timp vor avea Su 35 BM, Su 30 MKI si posibil MIG 35 pentru a umple golurile de iesire a MIG 29 din serviciu.
Am citit undeva cà ar contribui la tractiunea vectorialà 3D (nu numai distanta între reactoare, dar chiar “excrescenta” dintre ajutaje).