Ministrul suedez al Apărării a anunţat Vineri că Suedia va merge mai departe cu achiziţia noii generaţii de avioane Saab Gripen.
“Global developments and Russian action in Ukraine, with troops in the country, underline the importance of us pursuing the acquisition of the next generation fighter aircraft,”
A declarat Karin Enstroem pentru postul public de televiziune SVT.
“This is also about our security and defence capability in the future,”
A mai adăugat ministrul.
Guvernul suedez a anunţat în trecut că va cumpăra JAS 39 Gripen E numai dacă va exista un alt cumpărător cu care să împartă cheltuielile de dezvoltare.
Elveţia plănuia să cumpere 22 din cele 60 de avioane Gripen E comandate de Suedia şi să împartă costurile de dezvoltare, până ce votanţii să respingă această decizie la referendumul din luna Mai a acestui an.
SVT estimează că preţul suplimentar pentru Suedia se situează în jurul a “câteva miliarde” de kronor, reprezentând câteva sute de milioane de euro.
Din fericire pentru Suedia, decizia de a merge mai departe cu achiziţia a fost susţinută chiar şi de către principalul partid al opoziţiei – partid care conduce în sondaje înainte cu o lună de alegerile generale.
“The 60 jets are due for delivery in 2018.”
Mişto. De ei, desigur.
Sursa: Gloabl Post
– Iualian Iamandi –
Bun…ca sa vinzi trabuie sa produci intai pentru tine, contractul cu Brazilia este in carti deci Gripen E – va merge mai departe in ciuda unor oponenti precum George Visan.
Cand spuneam acum 2-3 ani ca ni s-ar potrivi Gripen deoarece suntem tara de granita decidentii visau la misiuni la Dracu cu carti in strinatate alaturi de americani, acum…o fi prea tarziu?
Sunt tare curios un F 16 Block 50/52+ cu AESA cat costa sa il integrezi si operezi in Ro AF si cat ar costa un Gripen E.
Daca si acum preturile sunt mai bune pentru Gripe as merge pe avionul suedez – din ratiuni de offset si din ratiunea ca Suedia si Finlanda sunt aproape de a lua decizia sa intra in NATO.
Nimic din politica regionala de acum 1-2 ani nu mai seamana cu conjunctura de acum fiindca Euromaidanul a reusit sa trezeasca Rusia….
George Visan pleda si pledeaza pentru F16 pentru ca aceste avioane sunt fabricate de SUA in numar foarte mare si pentru ca se afla in dotarea multor forte aeriene din cadrul NATO, in afara celor americane iar la o adica, in situatii de criza, pilotii nostrii ramasi fara avioane pot folosi imediat avioane F16 aflate in dotarea tarilor NATO.Nu la fel stau lucrurile si cu Gripen.Am cumparat 48 de Gripen, le pierdem in 2 zile de lupta cine ne mai da in timp util alte avioane Gripen ca sa ne continuam treaba?
Si eu sunt fan Gripen NG insa eram si as fi si acum foarte incantat daca s-ar cumpara aparate F16 Viper, noi.
Gripen E zboara pe hartie. Romaniei i s-a propus doar Gripen C/D. Mai e mult pana vezi E operational.
Tocmai pentru ca suntem pe granita F-16 a fost mereu optiunea cea mai buna in raport cu se oferea. Eurofighter prea scump, Gripen – paperfighter – singura optiune reala din punct de vedere operational F-16.
@ George Visan – Gripen C/D cu AESA ar fi fost ideal pentru Romania si tehnologic F 16 Block 50/52+ este de aceeasi generatie, MLU-ul fiind mult mai invechit exact acolo unde trebuie la electronica.
De banii aia mai bine luam Stinger si Javelin cum spune Mihais.
Cand a fost ultima data cand ai vazut un „Gripen C/D cu radar AESA”? Asa ceva nu exista decat pe hartie, in mapele de prezentare de PR ale Saab.
Suedezii ar fi oferit un avion cu capabilitati reduse ca sa castige contractul la pret si pe urma le-ar fi oferit pe post upgradeuri.
MLU-urile sunt de preferat oportunitatii de a purta razboi de guerilla la tine in tare in caz unei invazii.
@ George Visan – stim cam ce s-a cumparat si in ce conditii contractuale de pe la altii, din presa, la noi este secret vezi- doamne ca…..noi ne camuflam incompetenta sau coruptia.
De acord ca Gripen C/D nu are AESA in acest moment dar nu imi spune ca este doar PR pentru ca stiu cum se fac proiectele la electronice.
Si F 16 C/ D block 50/52+ nu aveau AESA insa acum cele sud-corene vor avea, si nici macar nu sunt sisteme furnizate de producator ci de BAE.
Deci se poate!
exista deja la vanzare Gripen cu AESA, asta cumpara Suedia. Din punct de vedere al integrarii nnu conteaza daca e Gripen E sau Gripen C.
Eu vorbesc aici de modele operationale. In momentul de fata singurul AESA instalat pe Gripen e cel de pe demonstratorul NG.
F-16 coreene utilizeaza tehnologie existenta – ceea ce nu e cazul Gripen. Radarul Raven e un radar luat de la zero.
Deci orice varianta de Gripen cu AESA trebuie considerata ca zburand pe hartie.
Eu sincer ma indoiesc ca suedezii s-au deranjat sa ofere in timpul dialogului cu MApN variante sofisticate ale Gripen-ului spre achizitie. Motivul e foarte simplu – Romania nu are/avea bani ca sa si le permita. Ma rog probabil au prezentat modul in care Saab vede dezvoltarea sistemului de Gripen – dar atata tot.
Pe scurt – daca nu zboara, nu exista decat pe hartie!
Asta ca esti tu rautacios si asa vrei tu sa fie :-)))))) Gripen NG zboara si are AESA pe el, de fapt este un Gripen D modificat dar ce conteaza….e de hartie si zboara pe hartie :-))))
NG e un demonstrator tehnologic utilizat pentru cercetare/dezvoltare. Nu este nici macar un prototip.
Bine si daca demonstratorul tehnologic inglobeaza deja AESA si este platforma de D ce te face sa crezi ca AESA nu poate fi grefat – retrofit pe orice alt Gripen?!
Ascunsul dupa cuvinte nu tine. Cum la fel de bine poti schimba numele si denumirile de cate ori vrei asta nu face produsul X sa fie mai bun sau mai prost.
Eu nu am spus ca nu poate fi grefat – cica nu este grefat pe nici un avion operational sau produs in serie.
In momentul de fata nu exista niciun Gripen aflat in serviciul operational dotat cu radar AESA. De asemenea nicun Gripen C/D produs in ultimii 2-3 ani nu a fost produs cu radar AESA.
Asa da, cu asta suntem de-acord – la fel sunt de acord si cu faptul ca Gripen C/D nu a fost inca produs cu AESA.
Daca pierzi F16 le pierzi cu tot cu baze.Insa nu’s cine p’acilea care discuta de posibilitatea unor razboaie mai serioase,zicea ca Gripen e facut pt. a te bate in aparare cu rusii.
Ai un drum drept,un camion de carburant,inca unul de munitie,cativa mecanici si poti trimite avionul inapoi in lupta.
Evident,subiectul e incheiat.Din fericire,nu se va pune problema de razboi cu rusii.Iar daca totusi se pune nu dau 2 lei vechi pe farsa aeriana.Marca partenerul strategic un Hercules cu Stinger si Javelin,mai punem ceva creier si cojones made in Romania si ne descurcam noi cumva.
Daca aceasta achizitie va fi realizata pe piata va exista si Gripen E/F, operational.Poate se razgandesc elvetienii si il cumpara.
Romania are nevoie de cateva avioane pentru misiuni de politie aeriana.Nu faci politie aeriana cu Stinger.Acum cat este de corect pretul dat de Romania pt batranele aparate F16A,nu stiu.
In actualul contest politico-militar din regiune avand in dotare aparate F16 si fiind pregatiti logistic sa exploatam F16, daca va fi cazul, NATO poate trimite la noi pentru misiuni temporare sau de lunga durata aparate F16 la care li se poate asigura mentenanta de catre personalul roman, inclusiv pentru scurt timp, in cazul anumitor misiuni.Una este sa te pricepi sa repari autoturisme Honda si ai pe stoc doar piese pentru Honda si alta este sa fii specializat pe Mazda si sa ai pe stoc piese de Mazda, acest autoturism fiind folosit si de prietenii tai.
Ma rog, ca si neprofesionist imi dau si eu cu parerea.
Glueam in ceea ce ii priveste pe elvetieni.Acolo problema achizitionarii de avioane noi a fost transata pentru multi ani.Doar daca Elvetia ar fi in pericol sa fie implicata intrun razboi, in urmatoarea perioada sau urmatorii ani, i-ar determina pe elvetieni sa cumpere avioane multirol.
@ Sorin – nu cred ca este asa mare problema de interoperabilitate incat sa fi meritat sa fie cumparate F 16 MLU cu pretul ala.
Intai iti iei ceea ce iti trebuie tie pentru aparare abia apoi te vei gandi la ce ii trebuie vecinului ca sa il ajuti cu piese cand vine la tine in vizita.
Si acum CF 18 au stat un timp destul de lung aici si nu am auzit sa fi avut probleme de mentenanta.
Mie nu imi place pretul armamentului cumparat, F 16 MLU primite de la portughezi cu 188 de milioane de euro nu mi s-a parut enorm.
Daca tragem insa linie, am luat armament aer-sol si aer – aer de o vechime medie, cu un pret enorm, care mie tot nu imi iese la calcule.
Corect.Ca s-a cumparat la suprapret este alta poveste.Gresit ca s-a intamplat insa asta este traditia noastra cand facem achizitii publice.
Fiind la frontiera NATO si avand un potential militar extrem de limitat Romania trebuie sa se bazeze pe altii asa ca optiunea pentru F16 este una logica, mai putin logica insa cum s-a facut aceasta achizitie, buna doar pentru liderii USL.
Canadienii au venit aici cu jucariile lor, din fericire pe timp de pace, au stat putin apoi au plecat.Cele cateva luni de sedere in Romania i-a costat ceva bani pe canadieni cu asigurarea logisticii.Daca aveam si noi acelasi timp de avion dotare canadienii ieseau mai bine din povestea asta.
Daca va fi cazul, in special pentru noi SUA va disloca in Romania aparate F16 si tot pentru noi se va deschide o alta baza NATO.
Imi pare rau ca nu s-au cumparat aparate F16, noi,cu offset,ca se putea face si asta, direct de la americani, sau sa cumparam direct de la ei F16C/D pe care sa le modernizam in functie de ce bani avem.
Din punct de vedere pur tehnic si eu as prefera un Gripen E fata de un F16C.