Suedia își va instrui piloții militari pentru avioanele de vânătoare în cadrul Forțelor Aeriene ale Italiei în cadrul unui contract care se va desfășura de-a lungul următorilor zece ani.
Contractul a fost semnat de către Șeful Forțelor Aeriene Suedeze, general maior Jonas Wikman, precum și de către omologul italian, general locotenent Luca Goretti.
Începând din luna Ianuarie a anului următor un prim detașament de studenți suedezi din cadrul Școlii de Aviație vor începe programul de instruire în Italia la unitatea 61 Stormo din Aeronautica Militare.
61 Stormo dispune de avioane reactive Alenia Aermacchi M-346 Master și Aermacchi MB-339.
Suedia va trimite și instructori de zbori care vor face trecerea pe avioanele italiene și se vor adapta la sistemul italian de instruire după care vor rămâne în cadrul școlii italiene de aviație.
Foarte probabil calculele suedezilor au rezultat în cheltuieli mai mici pe varianta externalizării pregătirii viitorilor piloți de vânătoare și au decis pragmatic, fără a se crampona de orgolii așa cum se întâmplă pe la noi. Și, să nu uităm că Suedia la rândul ei are o tradiție și o experiență consistentă în domeniul Aviației.
Iulian Iamandi
O scoala asemanatoare de antrement s-ar preta si la noi – am avea si candidati externi: bulgarii si ucrainienii (poate si slovacii daca nu se duc la polonezi).
Ne cam lipsesc avioanele si experienta pe F-16. Cu IAR99 (cum era melodia I`ve got 99 problems but modernization la Craiova is one) si IAR/IAK-52nu poti sa ai pretentia ca faci treaba. Cand vom avea un turbopropulsor mai modern (nu trebuie sa fie ultimul ragnet) si un LIFT get T/F-50, plus personalul necesar, nu vad de ce n-am putea oferi serviciile.
Cred ca si noua ne vor trebui avioane de antrenament.IAR 99 nu este o solutie din mai multe motive.In primul rand nu cred ca mai suntem in stare sa producem un avion nou de la A la Z ci doar sa facem reparatii sau, ma rog,”modernizari” ale celor existente.Si chiar si aici Craiova merge in ritm de melc.Poate cineva in tara asta ar trebui sa aiba curajul sa recunoasca ca va trebui sa importam “la cheie” direct de afara avioane.Fantasme de genul ca le vom face in tara nu vor duce nicaieri pentru ca industria actuala romaneasca pur si simplu nu mai este capabila de asa ceva.