Spania plimbă pe sub nasul peruvienilor o ofertă cu 20 de avioane aproape-multirol tip Eurofighter Typhoon, second-hand, la preţul de aproximativ 45 milioane de rogodei. D-ăia europeni.
Aceeaşi Spanie, se angajează la o livrare promptă. Maxim un an de zile standard, pământene.
Oferta a fost întocmită în urma unei petiţii a Operation Command-(o)ului peruvian, responsabil pentru evaluarea potenţialului tip de avion care să înlocuiască o salată de paseri ca o sorcovă, a cărei reţetă conţine următoarele cantităţi şi ingrediente: 12 Mirage 2000, 19 MiG-29, 18 Suhoi Su-25.
Conform realităţii, şi flota peruviană de zburătoare necesită o modernizare fuga-fuga, altfel reprezentanţii Peru se vor înghionti pe la porţile Marilor Porţi cu Mircea Duşa, Anyu Angelov şi Ante Kotromanović.
Apropos de Ante Kotromanović, mi-am adus aminte că nu i-am dat vestea aproape-bună lui Igor. Îmi trebuie o secretară…
Revenind, să vorbim un pic despre termenele de valabilitate a ingredientelor din vitrina peruviană.
Cele 12 Mirage 2000 sunt destul de pleoştite, având în cartea de muncă vreo 26 de ani. Tinerele, ce-i drept, faţă de MF-75-urile noastre. Apropos, cred că vreo trei de la Luna stau chiar mult mai bine la problema reumatismului decât Mirage 2000 astea peruviene.
Şaisprezece din cele 19 MiG-29 ale Forţelor Aeriene Peruviene au fost cumpărate dintr-un second-hand al belaruşilor, prin ’96. Noi-praf.
Responsabilii cu înlocuirea au scris cu vorbe că majoritatea avionăriei lor are între 20 şi 25 de ani trecuţi de la naştere şi vreo decadă de la ultima internare pentru bibileală majoră.
Cu inima dându-se cu capul de pereţi, ministrul peruvian al Apărării a tras o poliţă de asigurare în valoare de 22.2 milioane de dolari, care acoperă însă numai nouă Mirage 2000, nouă MiG-29 şi patru Suhoi-25.
Dacă întrebaţi de poliţele de asigurare pentru avioanele MiG-21 LanceR, nu mai mă joc cu voi.
După cum nu bănuiţi, peruvienii operează acum doar 22 de avioane din 49. Foarte coincidenţă intenţionată ar fi ca să se zboare exclusiv cu peruşii având plata la zi.
De Su-25 n-am spus, e adevărat şi chiar mă bucur că mi-aţi atras atenţia. Pe ambalaj scrie în belarusă că au fost cumpărate prin 1997. Gânduri de combinaţii au fost, dar n-a dat nimeni şase-şase, nici georgienii, nici haholii şi nici belaruşii, de îşi recunoşteau scrisul, aşa că nu s-a lăsat cu vreun urcat pe rampă şi schimbat de şaibe.
Peruvienii s-au gândit, numărând la rogodei, că au două viitoruri. Fraieri. Dacă erau români, găseau şi a treia manevră.
Stânga, ar fi direcţia cea bună de mers. La stânga este soluţia pentru cumpărarea unei flote de peruşi proaspeţi.
Dreapta, ar fi direcţia cea bună de mers. La dreapta este soluţia pentru cumpărarea unei flote de peruşi obosiţi.
Româneşte, ar fi direcţia şi mai bună de mers. Nu este chiar o soluţie. E ceva, mai mult ca o alifie: nu se cumpără nimic şi se măresc pensiile ştampilatorilor. Merge uns.
În primul caz, adică “stânga”, există în vitrină nişte paseri de numa-numa: Eurofighter Typhoon, paserea aproape bună la toate, F/A-18 Super Hornet, albină universal-valabilă-de-valabilă, Saab 39 Gripen, sau şampania săracului, foarte-jucăuşele Suhoi-27 şi 30, precum şi ăla, de-i cel mai avion bun, cum îi zice… aşa, Rafale!
Varianta următoare, adică “dreapta”, de la dezmembrări, cuprinde MiG-29 şi Suhoi Su-27, Eurofighter Typhoon, F/A-18 Hornet.
Doamneee, nici ăştia nu se gândesc la F-16!!
Ce-i drept, la ei prin Peru, se fumează mult. Altfel nu îmi pot explica cum de se pot gândi la MiG-29 la mâna a doua.
Mă gândesc că-i imposibil ca cineva din România, ţara asta dă dăştepţi, se va gândi să tragă de bilele abacului şi să le trimeaţă peruvienilor o ofertă cu limbi de ceas de MiG-29 sau vreuna legată de tot cârdul de pe MK. Şi nici n-ar trebui să întindem pe ele nişte bronz de plită pe unde scrie întru posteritate vreun “AMR 69” sau “Iubesc femeile perverse”, scrijelit cu linia de miră de vreun pedestraş plictisit să le păzească de ţânţari.
Crescătoriile majore au trimis deja ofertele la kilogram în viu, însă decizia întârzie. Cică, peruvienii, au avut şi tupeul ca după ce că nu vor F-16 de la dezmembrări, să mai ceară şi offset plus transfer de tehnologie.
Eh, ce ştiu ei!
Apropos, cică interesul ar fi o continuitate pe linii apropiate şi geana se zbate când la Su-27, când la Su-30, când la avionul ăla tare, franţuzesc. Rafale parcă îi zice…
Revenind la conquistadori, o delegaţie a descălecat în Peru şi de data asta nu cu mărgele.
Spaniolii oferă avioane Typhoon care au cam la 600 de ore de zbor din totalul de 6000 până la pensioară.
Sursa: LaRepublica.pe
– Iulian Iamandi –
Sunt prosti, domle.De aia nu se orienteaza spre F16.Lasa ca poate George Visan le scoate prostiile din cap si ii aduce pe calea cea buna.:)Normal ca am glume in program.;)
GENIALARTICOLUL, RASU’ PLANSU’, VAI DE NOI CE-AM AJUBS SA FACEM, DAR SPERANTA MOARE ULTIMA
@Sorin
Daca faci pe desteptu platesti de doua ori ca e super-oferta in cazul tau. Platesti o data avioanele (900) si cam tot atata sa le modernizezi ca sunt Tranche 1. Si colac peste pupaza platesti ora de zbor cat nu face si ai o rata de defectiuni mai mare decat la T2 sau T3. Numai vb si diferente de constructie…
Asta e afacere de smenari – scapi de T1 inainte sa-i faci MLU (care e scump al dracului ptr Spania) si il dai fraieri. Basca nu prea are capabilitati aer sol…plus ca modele spaniole sunt cotate ca fiind cele mai slabe EF iesite de pe linia de productie…
Da nene da si cand zici am Eurofighter..alta viata :)))))
Kit ca esti precum cocalarul cu BMW si datorii la intretinere.
George Visan, nu am ridicat in slavi Eurofighter transa 1 SH.Stiu ca acest avion iti papa bani frumosi, si chiar daca l-am primi gratis, nu isi permite financiar aviatia noastra sa il exploateze.Eurofighter transa 1 este destinat doar suprematiei aeriene.Sa faci cu el doar misiuni de politie aeriana nu se justifica financiar costul orei de zbor.
Cu Typhoon, in RoAF s-ar zbura si mai putin decat acum.
Probabil doar de 1Decembrie ar zbura cateva aparate.
Cu toate defectele EF, pentru Peru inseamna capabilitati pe care vecinii nu le au.
Nu o fi sistemul perfect si in mod clar are bube – costuri de operare uriase, capabilitati limitate, etc. – dar comparativ cu ce au ceilalti de pe acolo, vechituri rusesti si frantuzesti, EF face ordine.
Nu inteleg insa de ce ar plati cineva pentru T1 bani seriosi cand si Germania si Anglia si Italia nu stiu cum sa scape de ele, iar englezii le vor baga in curand la naftalina, cum am facut noi cu MiG 29.
In afara de SUA, Peru ar avea cele mai performante avioane de vanatoare.
Canada, nu?
CF-18 e batraior, sub nivelul Typhoon T1.
Nici Su-30 ale Venezuelei?
Sincer sa fiu, nu stiu ce rachete au pe ele. Pilotii, cei de pe F-16 venezuelene erau foarte bine cotati acum niste ani… legat de Venezuela am avut o ezitare, dar am mers mai departe cu convingere. Daca se demonstreaza inversul, am sa il accept.
Buna seara!
Am o rugaminte. Aviatia militara nu este pentru mine un domeniu pe care sa il stapanesc. V-as ruga sa imi spuneti cat e de slab Typhoonul din prima transa. Adica pentru aviatia romana nu este suficient? E mai slab la atac la sol decat lancerul?
Multumesc.
nu e slab, e chiar puternic.
insa are niste hibe si capabilitati limitate (practic doar aer-aer).
capabilitatile ar fi OK pentru Romania, care are nevoie de politie aeriana, insa costurile de operare sunt prohibitive. ar fi un avion de vitrina (sau de stat in baza) iar Romania nu si-ar permite sa opereze o astfel de flota. tari mult mai bogate, precum Anglia, Austria, au probleme cu costurile, e usor de imaginat ce ar fi pe aci.
Din acest motiv am considerat ca Gripen este aparatul ideal pentrui noi, nu ca ar fi cel mai tare din parcare, si am cochetat multa vreme cu ideea ca poate il vom avea in dotare, mai ales versiunea NG , insa nu a fost sa fie.
concluzia de la programele astea e ca e mult mai simplu sa fie o singura companie care sa le conduca si o singura tara, chiar daca nu e una foarte mare, precum Saab sau Dassault.
Gripen s-a miscat, a fost in progres continuu (si foarte rapid) de la varianta A/B, la C/D si acum la E.
Eurofighter, fiind un program colaborativ al unor state cu idei diverse, prioritati si cerinte divergente, a progresat extrem de lent si e cu ani in urma Gripen, care e aproape gata cu radarul AESA, are armamentul nou integrat, IRST.
e si felul platformei si setarea programului cu lantul de furnizori – va fi foarte complicat pentru partenerii Eurofighter, in conditiile financiare de azi, sa isi onoreze comenzile si sa faca upgrade-uri. Poate din exporturi pe la arabi se vor drege cat de cat.
Io zic sa ne linistim, deja la AMARC au inceput sa apara Block 50, ce mai vrem de la viata..
Apropos cu bulgarii nu am putea sa facem la fel ca la masini, le inmatriculam la ei si le zburam la noi :)))
Multumesc Mad-Max.