Sâmbătă, 2 Iunie 2012, vântul foarte puternic a reușit să spargă, pe alocuri, plafonul de nori care cernuseră stropi de ploaie toată dimineața și să usuce pista si căile de rulare ale bazei aeriene Malmen.
După ce a evoluat în formație cu celelalte aeronave ale SAAB Historic Flight, Rudolf cel Galben – singurul SAAB J-29 Tunnan încă în stare de zbor – decolează pentru o scurtă evoluție solo, presărată cu tonouri, imelmanuri viraje de luptă si treceri la joasă înălțime.
La finalul evoluției, Rudolf cel Galben se aliniază în axul pistei – măturată perpendicular de vântul foarte puternic – începând manevrele de aterizare. După contactul cu pista Tunnan-ul ajunge într-o zonă unde este ascuns vederii – o movilă de pământ dispusă strategic între pista de decolare-aterizare și platforma de parcare din fața hangarelor unde fusese amenajată expoziția statică.
Dintr-o dată, un norișor de fum albăstrui iși face apariția pe deasupra movilei, cam prin locul în care ar fi trebuit sa se afle Tunnan-ul. După câteva secunde, avionul apare în raza vizuală, sursa norului de fum albăstrui fiind acum evidentă: anvelopa jambei principale stânga nu mai era la locul ei, avionul continuându-si deplasarea încă vreo sută de metri, târând după el o jerbă de scântei.
După oprirea avionului avariat, echipele de intervenție s-au deplasat de urgență, gata să intervină pentru stingerea unui eventual incendiu. Odată cu eliminarea riscului de incendiu, un camion al echipei tehnice s-a deplasat la avionul avariat cei patru oameni începând să lucreze de zor.
Ridicarea pe cric a Tunnan-ului și înlocuirea roții nu a durat decât câteva minute, o demontrație clară a filosofiei de bază în Flygvapnet: avioane foarte ușor de reparat și întreținut în condiții de campanie.
– Marius Constantin –
Leave A Comment