Sertarul cu amintiri XLI: Corveta 264

Corveta 264 Contraamiral Eustatiu Sebastian

Uitaţi-vă la poza asta. Serios, daţi un click pe ea ca să se facă mare.  Impresionant. Am dreptate?

Ia, haideţi să vedem: privind-o, m-am gândit la oamenii de la bord. Nu ştiu cum se vedea Regina Maria, privită de pe “264”, dar de pe fregata Regina Maria… corveta 264 Contraamiral Eustaţiu Sebastian se vedea precum în această poză.

Oameni curajoşi. Eu nu cred că m-aş simţi suficient de confortabil încât să mai şi lupt, pe o mare de 4-5, marinar pe o corvetă de circa o mie cinci sute de tone.

Sper să pot urca la vară pe 264 şi să strâng mîinile câtorva marinari din echipajul navei 264.

Presimt că îmi vor spune zâmbind că marea a fost asfalt şi că încă nu am văzut cu ochii mei ce poate Marea Neagră…

/O

Avem onoarea.

 

– Iulian Iamandi –

 

Iulian Iamandi

View Comments

  • Bre, sa dea naiba in motoarele alea (probabil resitene). Si daca punea un motor de la Mocanita era mai eco. Chiar asa al aibii de greu esa montezi 4 suflante sanatoase sa-ti azvarle funinginea aia?
    Daca neglijam faptul mai sus semnalat. corveta de patrulare e frumusica, mult mai echilibrata decat Tetal I.

  • Motorul este un Diesel de locomotiva produs la Resita.

    Cred ca jumatate de echipaj da la boboci avand in vedere cum evolueaza nava...

  • Motoarele principale sunt ALCO Reşiţa făcute după liceenţă ALCO Auburn NY SUA, poate să monteze şi mama turbosuflantei, cauza pentru care fumegă este alta, motoarele sunt făcute să functioneze la anumite regimuri de turaţie iar pe nave regimurile de turatie nu le ating niciodată pe cele constructive ( in cele mai multe cazuri abia se ajunge la jumătate). Ţinând cont că am avut lucrat pe ambele modele (tetal1 si 2) pot spune că in afară de design care trebuie să recunoastem că este reusit la 2 si armament asupra căruia nu mă pot exprima, Tetal 1 este net superior 2-ului in toate privintele (confort, stabilitate, viteză şi multe altele).Echipajele de pe Tetal 2 "simt marea" de gradul 3 aşa cum o simt cei de pe Tetal 1 la gradul 5. De dat la boboci au dat doar bobocii restul suntem obişnuiţi şi cu mai rău de atât!

    • @ Costi - dar ce s-a schimbat intre Tetal 1 si 2 la partea de hidrodinamica a cocii navelor? Din date rough pare ca este cam aceeasi dimensiune...

      • Da ăsta este, din câte stiu singurele diferente (in afară de răcire) este modul in care este utilizat, pe locomotivă din câte am inteles antrenează un generator electric iar dincoace antrenează prin inversor linia axială. Din cauza asta pe locomotivă scoate foarte puţin fum iar la navă ...... .

      • Trebuie să rectific, este vorba despre motorul 16R251 cunoscut popular ca "16 in V" (inainte să răspund mă uitam in tabelul ăla si nu am mai fost atent că vă refereaţi la cel cu 12 cilindrii)

  • asta e mare de 4-5??? hai sa fim seriosi!!! e 2 la 3 maxim! corvetele fac la fel si daca e marea oglinda! peace ;)

  • Ai fost pe mare in misiunea respectiva? Era gradul 3 la coasta si crede-ma ca poza nu este făcută lângă coasta. Daca corvetele fac ca naiba restul cum fac? :)

  • Motoarelor de pe TETAL I si II le lipsesc regulatoarele de turatie. Dupa 1990 au fost montate pe 260, 263, 265 si 265 cate doua elice cu pas variabil, celelalte doua ramanand cele originale cu pas fix. Dupa experinta neplacuta avuta cu turbinele cu gaze de la bordul unitatilor clasei POTI s-a ales solutia fabricarii in Romania atat a motoarelor de propulsie (ALCO fabricate la Resita) cat si a generatoarelor (Maybach fabricate la uzinele 23 August). Motoarele de la Resita sunt mai ieftine, mai usor de intretinut, iar resursa tehnica este practic inepuizabila.
    Motoarele licenta ALCO echipeaza dragoarele maritime, puitorul de mine, GRIGORE ANTIPA etc. MARASESTI are motoare MAN navale.

  • Elice cu pas variabil au doar 2 corvete din cele 4, la una din ele tot sistemul este românesc (un experiment) iar cealaltă sistem german. Din câte am inteles si 111 foloseste ALCO la D.G-uri.

  • Motoarele principale de pe 111 sunt MAN 52/55 L, nu foarte potrivite pentru o nava militara, dar aceasta este situatia cand nu sunt bani; nu stiu ce foloseste ca auxiliare. Pentru 111 a fost acordata mai multa atentie motorizarii.
    Una dintre problemele generate de propulsoarele ALCO de pe corvete este nivelul ridicat de zgomot. Chestiunea cu fumul este secundara si oricum nu poti monta turbosuflanta la un cos care este dotat cu sistem de racire a gazelor de evacuare.

Recent Posts

Hanwha Aerospace caută să obțină un sprijin mai extins în industria de apărare pentru modernizarea securității României

Hanwha Aerospace intenționează să înființeze în România un hub industrial pentru Europa, cu scopul de…

2 weeks ago

Acord de cooperare în domeniul apărării între România și Republica Coreea semnat, în premieră, la Seul

Ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a semnat marți, 23 aprilie, împreună cu omologul său coreean,…

2 weeks ago

Bulgaria ar putea aloca 2,5 procente din PIB către Ministerul Apărării

Parlamentul Bulgariei dezvate ambițiosul plan de creștere a bugetului Apărării la 2.5% din PIB. Ministrul…

2 weeks ago

Rostec lucrează la un nou sistem mobil aruncător de proiectile incendiare

În viitorul apropiar, promit cei de la Rostec, miltiarii ruși vor fi dotați cu un…

4 weeks ago

Posibilă dronă maritimă recuperată din apele teritoriale ale României

În cursul serii de joi, 4 aprilie, nava de căutare-salvare Artemis a Agenției Române de…

1 month ago

China va dezvolta avionul J-15 într-o versiune pentru război electronic

Televiziunea de stat chineză a anunțat recent că se lucrează la dezvoltarea avionului multirol de…

1 month ago