Este încă iarnă, aşteptăm cu nerăbdare să treacă încă vreo două luni…până să se deschidă iarăşi sezonul spectacolelor aeriene, să punem tunurile pe bătrânele şi dragele noastre MiG-uri, cu ciulini dacă se poate.
Mikoyan-Gurevich MiG-21, avion de interceptare de front, care atinge Mach 2,1 la 10000 m, a fost cel mai fabricat supersonic din toate timpurile, folosit în flotele forţelor aeriene ale multor de ţări (peste 50). Se spune despre el că are ca puncte slabe autonomia de zbor, de maximum 1500 km şi agilitatea redusă. Aş zice că al doilea punct slab e compensat cu succes de abilităţile extraordinare ale piloţilor noştri.
În fotografie îl avem pe LanceR-ul C cu numărul 5724, în plină demonstraţie de agilitate, al cărui motor Tumansky R-13-300 cu postcombustie ni se arată în toată splendoarea lui.
– Adina Călin –
Mică observație: Viteza maximă dată în carte e 2.05 și nu neaparat de la 10.000 de metri, dacă am înțeles corect formularea. În opinia mea, viteza tinde mai degrabă spre 2 Mach, deși la noi nu se prea mai zboară la extremele anvelopei de exploatare și e bine. Toți cunosc aparatul și operarea nu presupune încercările limitelor.
Un T 34 al aviatiei 🙂
Chiar așa!
coane era undeva un interviu cu domnul care zbura teava asta si in prezentarea facuta de gazetar erau toate mai mici si viteza si plafonul la lancer decat la 21 “clasic”
la costumele alea oranj ermetice care nu mai sunt pe lancer, m-am gandit ca e de plafon, am intrebat si aici pe resboiu si mi-a zis careva la ce bun daca faci politie aeriana doar ca airbusul e la 11300 etc
dar limitarea de altitudine de la aia ar fi
si cica limitarea de viteza, de la incalzirea cinetica care ar mai strica din electrocasnicele de la bord care nu au cum sa fie prea bine racite
@Paul, spune cu mai multe cuvinte treaba cu plafonul. Nu mi-o amintesc.
@Flogger, care este plafonul minim pentru lansarea in supersonic?
Depinde… de situație, Iulian. Pe pace e una, pe real alta, anume dictat de misiune și de ce trebuie să facă pilotul pentru îndeplinire. În genere, nu te lansezi supersonic cu motorul în regim maximal decât sus, jos nu are sens, dacă nu cumva ești presat.
Sigur că au fost ceva schimbări în urma conversiei, dar nici chiar așa dramatice, dacă discutăm de caracteristicile dinamice/manevriere. Viteza maximă e pe acolo, însă la partea cu electrocasnicele ai ceva dreptate, nu e ceva grav. Sigur că frecarea se traduce în căldură mare la peste 2 Mach, însă e oarecum compensat de gradientul termic la înălțime. În plus, temperaturile nu sunt atât de drastice până la 2,4-2,5 M (vezi treaba cu MiG-23), care tot accelerează peste ce e dat în carte… și freza rezistă!
Costumul de pe LanceR e net superior operațional, în genere. Cele vechi asigurau un oarecare confort termic și în caz de depresurizare, dacă purtătorul îl avea închis, vezi cazul DD.