Gripen

Gripen

Dintre toate avioanele considerate de România în cadrul programului multirol Gripen are cele mai slabe rezultate în ceea ce privește cantitatea de armament, raza de acțiune și  numărul de acroșaje. Astfel cu doar 5,2 tone de sarcina utilă, 7 puncte de acroșaj (8 daca socotim și punctul dedicat acroșării contanerului de recunoaștere, iluminare laser și navigație) și 800 de km rază de acțiune este inferior atât F-16 C/D cât și Eurofighter, celalte două modele considerate oficial de SMFA pentru înlocuirea MiG-21. Datele sunt preluate din fișa tehnică a variantei JAS 39 C/D, modelul pe care România probabil îl va achiziționa, dacă se va lua această decizie vreodată. Varianta E/F nu a fost ofertată oficial României, iar posibilitatea achiziției acestui model este improbabilă având în vedere calendarul de dezvoltare al acesteia (prima livrare către Elveția în 2018) și calendarul de  înlocuire a MiG-21 Lancer în aviația militară românească. În acest orizont de timp MiG-21 Lancer va trebui scos din dotare datorita uzurii accentuate. În plus nu este foarte clar, judecând după costurile avansate în cazul Suediei și Elveției, dacă România își poate permite economic achiziția modelului Gripen E.

România a ales să-și modernizeze aviația de vânătoare într-un moment foarte provocator pentru industria aeronautică internațională – tranziția de la generația a 4-a (F-16, F-15, F-18, MiG-29, Su-27/30/35) la generația a 5-a (F-22, F-35, PAK-FA, J-XX). Generația a 5-a va intra pe piața internațională în mai puțin de 6 ani, prin 2018 când F-35 Lightining II va fi declarat operațional în cadrul US Air Force. Începând cu 2020 generația a 5-a va începe treptat să disloce generația a 4-a și 4.5 din inventarele forțelor aeriene. Această tendință nu poate fi ignorată în selectarea avionului multirol al forțelor aeriene. Achiziționarea acum a unui model nou de generația a 4-a (F-16) sau 4.5 (Gripen, Eurofighter Typhoon) înseamnă că acest model va trebui să fie ținut în serviciu 30-40 de ani pentru a se justifica costurile achiziției. Începând însă cu 2020 modelele de generația a 4-a și 4.5 vor fi uzate tehnic și moral de apariția generației a 5-a. Chiar dacă unele forțe aeriene vor investi în modernizarea modelelor vechi, aceste investiții vor fi per total ineficiente raportat la nivelul de performanță impus de modelele de generația a 5-a și de proliferarea pe plan global a acestora.

Soluția optimă în cazul României este achiziționarea unor avioane în uz, o achiziție mult mai ușor de susținut financiar și construirea treptată a unei capabilități care să permită intergrarea mai târziu a unui avion multirol de generația a 5-a. Strategia a fost gândită bine, numai că executarea acesteia lasă de dorit. Oferta americană de F-16 C/D Blk 25 din 2010 era mult mai avantajoasă decât achiziția care se profilează la orizont din Portugalia a 12 F-16 AM/BM.

Saab și FMV/FMX au prezentat tot timpul în materialele lor publicitare JAS-39 C/D Gripen drept un avion de generația a 5-a sau cel puțin ca un „avion multirol de generație nouă”. În realitate Gripen-ul este un avion de generația 4.5, și în varianta C/D, cea mai vândută, este cel mai slab avion european produs în prezent dacă este comparat cu Rafale sau Eurofighter Typhoon. Singura caracteristică pe care Gripen o are în comun cu generația a 5-a este faptul că dispune de fuziune senzorială, dar după cum sugerează evaluarea din Elveția din 2009 acest aspect este limitat de lipsa integrării sistemului de război electronic. Diferența dintre generația a 5-a și 4.5 devine evidentă dacă ne uităm atent la perioada în care a fost dezvoltat avionul suedez – anii ’80, și comparăm cu evoluții în domeniul aeronautic din SUA și Europa. America în anii ’80 demarase programul ce va duce la dezvoltarea avionului F-22, iar în Europa începuse dezvoltare avioanelor Eurofighter și Rafale.

Evaluarea modelului Gripen C/D în Elveția a arătat că acest apărat nu poate îndeplini misiunile pentru care a fost proiectat: protecția spațiului aerian, atacuri la sol în adâncime și CAS. Singurul aspect operațional unde s-a dovedit competitiv a fost la capitolul recunoaștere, unde s-a dovedit superior modelelor Rafale și Eurofighter. Gripen nu s-a dovedit doar mai slab din punct de vedere comparativ decât Rafale și Eurofighter, dar nu a îndeplinit palierul minim stabilit de elvețieni opentru îndeplinirea misiunilor. Bineînțeles că între timp Gripen C/D a fost modernizat – astfel ultima iterația a acestui model include cască cu vizor care permite utilizarea rachetelor aer-aer HOBS (IRIS-T, AIM-9X), integrarea rachetei aer-aer cu rază lungă Meteor sau atacul la sol simultan a mai multor ținte. Numai că aceste modernizări nu schimbă foarte mult ecuația – problema Gripenului C/D, așa cum reiese din raportul de evaluare elvețian este de natură structurală.

Although the Gripen could be engaged in all type of Air-to-Air, Recce or Strike missions, there were similar limiting factors affecting the overall mission success. Given by its design, the endurance, aircraft performances and aircraft wepons load were among the liming factors of the Gripen…. Multiple targets were not able to be engaged during Strike missions. There was no sensor data fusion between the Radar and EW suite.

În testele privind apărarea spațiului aerian Gripen C/D nu a reușit să realizeze interceptarea unui F-18 elvețian care simula violarea spațiului aerian. Pur și simplu Gripen nu a avut destulă anduranță pentru a realiza intercepția conform informațiilor ce au început să se scurgă de la oficialii elvețieni după selectarea modelului Gripen E/F (care există numai sub formă de demonstrator tehnologic) în urma competiției pentru înlocuirea bătrânelor F-5. Situația devine mai neplăcută pentru Gripen în momentul în care îl comparăm cu F-18, un avion teoretic cu jumătate de generație în urma modelului suedez. Cum standardele minime operaționale ale viitorului multirol elvețian au fost stabilite la nivelul lui F-18, contraperformanța modelului Gripen C/D devine evidentă și îngrijorătoare pentru utilizatorii modelului suedez. Singurul motiv plauzibil pentru care varianta E/F a fost selectată, sunt costurile acesteia raportate la modelele Rafale și Eurofighter Typhoon, precum și corectarea deficiențelor descoperite la modelul C/D care a fost testat.

O altă problemă a achiziționării Gripen ține de interoperabilitatea cu NATO. Utilizarea de către Cehia și Ungaria precum și misiunea din Libia au demonstrat că cel puțin teoretic această chestiune este rezolvată. Dar situația este puțin mai complicată. Premierul ceh Petr Necas s-a plâns în mod public că avioanele suedeze nu pot comunica bine cu celalte avioane NATO. Situația a fost confirmată de participarea la operațiunile din Libia unde au  existat probleme cu radiourile și integrarea Link 16  pentru misiuni sol-aer – probleme recunoscute de Saab și de aviația suedeză și remediate. Dar capacitatea de a comunica este doar o parte a interoperabilității în cadrul NATO. Interoperabilitatea presupune executarea aceluiași tip de misiuni și utilizarea aceluiași tip de armament în cadrul NATO. Dacă armamentul s-ar putea să nu fie o problemă per se, tipul de misiuni asumate și eficiența în cadrul acestora este discutabilă.

În cazul României, aliat NATO aflat pe flancul estic și pivot strategic regional al alianței, interoperabilitatea este o condiție sine qua non. România nu se bucură de existența unor vecini mari, puternici și membrii ai NATO cum este cazul Cehiei și Ungariei care beneficiază de protecția dublă a Germaniei și Poloniei. De altfel dintre toate statele care s-au alăturat NATO de la sfârșitul Războiului Rece numai Polonia și România au fost considerate ca având un potențial militare real pentru alianță – acest lucru însemnă că în practică în cazul unui scenariu de tip Capitolul 5 Bucureștiul va asigura practic securitatea Budapestei. Desfășurarea sistemului anti-rachetă american în România începând cu 2015, chiar dacă nu impune costuri directe asupra bugetului, impune obligația asigurării apărării spațiului aerian pentru a contracara eventualele atacuri asupra bazei de la Deveselu. Cum interceptoarele SM-3 sunt instalate într-o incintă fixă, aceasta este vulnerabilă la atacurile aeriene. În condițiile date România are nevoie de un avion multirol interoperabil cu NATO la nivel de comunicații, armament utilizat, mentenanță și a misiunilor pe care le poate îndeplini. Gripen nu satisface acest standard de interoperbilitate.

Raza scurtă de acțiune și cantitatea relativ mică de armament pe care o poate utiliza modelul Gripen C/D pun sub semnul întrebării capacitatea sa de a opera eficient alături de alte elemente ale NATO, în „prima zi de luptă” în cazul unor operațiuni similare cu cele din fosta Iugoslavie sau Libia. Raza scurtă de acțiune înseamnă realimentări în aer mai dese și incapacitatea de a penetra în adâncime spațiul aerian inamic, pentru a duce războiul la adversar acasă. Sarcina utilă mică și numărul redus de puncte de acroșaj utilizabile reduc cantitatea de armament aer-aer sau aer-sol pe care Gripen C/D o pot utiliza atât pentru misiunile de apărăre aeriană  cât și pentru misiunile de atac.

Într-o misiune de patrulare aeriană pe durată îndelungată, cu trei rezervoare suplimentare, raman doar patru piloni disponibili pentru armamentul aer-aer (2 rachete aer-aer cu rază medie de acțiune+2 rachete aer-aer cu rază scurtă de acțiune). Numărul de rachete cu rază medie ar putea fi crescut cu ajutorul unor lansatoare duble, număi că această configurație ar avea efecte negative asupra razei de acțiune prin sporirea frecării cu aerul și ar afecta profilul aero-dinamic al avionului, cu efecte directe asupra manevrabilității acestuia. Dacă cu patru rachete aer-aer se poate executa o misiune de poliție aeriană fără probleme, în cazul unui conflict, acestea devin insuficiente.

Pentru misiunile de atac la sol dezvantajul numărului mic de puncte acroșaj devine evident. Cu trei puncte de acroșaj ocupate de rezervoare suplimentare numai patru sunt utilizabile  din care două vor fi ocupate numai cu rachete aer-aer. Acest lucru înseamnă că numai 2 puncte de acroșaj mai rămân pentru munițiile aer-sol, dar pe care nu se pot acroșa arme mai grele de 500 de kg, din cauza limitărilor structurale ale celulei – o încărcătură de luptă extrem de ușoară. Numai punctele de acroșaj cele mai apropiate de fuselaj pot transporta sarcini mai mari de o tonă. Spre comparație un F-16 sau F-18 dispune de 4 puncte de acroșaj care pot transporta  sarcini de o tonă (5 daca este socotit și pilonul ventral, dedicat deobicei acroșării unui rezervor suplimentar). Bineînțeles punctele de acroșaj  pentru sarcini de o tonă pot fi utilizate dacă rezervoarele suplimentare sunt eliminate și rămâne acroșat doar unul de pilonul ventral, cu prețul scăderii razei de acțiune și a timpului petrecut deasupra câmpului de luptă în cazul unor misiuni de sprijin aerian apropiat.

JAS-39 Gripen a fost proiectat original pentru a satisface nevoile de apărare și profilul strategic al Suediei în timpul Războiului Rece. Aceasta ar fi o veste bună, având în vedere că majoritatea sistemelor de arme proiectate în timpul Războiului Rece au confirmat din punct de vedere tehnic și tactic în conflictele din anii 90 și de la începutul secolului XXI, numai că Gripen a fost gândit ca un sistem defensiv, cu relativ puține abilități ofensive, pentru a păstra profilul strategic neutru al Suediei. Sfârșitul Războiului Rece și reducerea tensiunilor globale a accentuat aspectul defensiv al sistemului. Astfel Gripen nu poate executa misiuni anti-radar (SEAD) deoarece s-a hotărât din capul locului că o asemenea capabilitate ar fi percepută ca fiind provocatoare și nu ar fi potrivită cu politica de neutralitate suedeză.

Unele caracteristici tactice sunt de asemenea superflue în cazul României sau ascund vulnerabilități. Astfel capacitatea de a decola de pe șosele este perfect inutilă pentru România de vreme ce niciuna din bazele aeriene românești nu a fost conectată la sistemul de șosele naționale, iar rețeaua națională de șosele este subdezvoltată. Capacitatea STOL a Gripen e utilă, dar nu reprezintă neapărat un avantaj operațional în cazul României. Mai mult doctrina românească de apărarea a spațiului aerian nu este fundamentată pe operarea în regim „împrăștiat”, de pe o rețea de aerodromuri improvizate (cazul suedez)  sau baze aeriene fortificate (Elveția). Toate bazele aeriene românești sunt la câmpie și România nu dispune de hangare adăpostite în munte sau fortificate.

Raza scurtă de acțiune a Gripen-ului înseamnă un timp relativ redus petrecut în aer protejând spațiul aerian al României. Acest fapt este compensat, conform producătorului, de timpul relativ redus de reînarmare și realimentare, de 10 minute în cazul  misiunilor aer-aer. Din păcate acest aspect arată foarte bine pe hârtie, numai că în realitate, în cazul unei agresiuni și al unui tempo operațional crescut orice minut petrecut la sol reprezintă o vulnerabilitate care va fi exploatată de inamic. Cum bazele aeriene vor fi printre primele ținte ale unui atac inamic, există riscul real ca avioanele Gripen „românești” să fie distruse la sol în timpul realimentării și reînarmării.

Un alt avantaj competitiv pe care Saab îl promovează este ușurința întreținerii Gripen de către tehnicieni, avionul fiind gândit să fie întreținut de un număr foarte redus de soldați în termen sub supravegherea unui maistru militar profesionist. Acest aspect se potrivește foarte bine unei armate formate în bună parte din soldați în termen (cazul suedez), numai că România operează din 2002 forțe armate profesioniste, deci avantajul economic (costuri de personal mai mici) nu este foarte mare, de vreme ce tot personalul tehnic este format din profesioniști ai MApN pregătiți în școlile de maiștrii militari și plătiți ca atare. În plus capabilitatea de a fi înteținut de un număr redus de tehnicieni este un aspect operațional utilizat pe timp de război pentru o durată de timp redusă – pentru operațiuni de întreținere (mentenanță) și reparații mai complexe este nevoie de personal specializat și numeros.

Marketingul Saab a promovat ideea că achiziția Gripen ar însemna modificări minimale aduse actualei infrastructuri aeroportuare militare românești. Numai că acest argument pierde din vedere următoarele aspecte: subinvestiția cronică din domeniul apărării înseamnă că infrastructura aeroportuară militară românească a avut de suferit și are nevoie de modernizări, ca aliat NATO bazele aeriene românești trebuiesc amenajate la standarde care să permită aliaților să opereze de pe acestea alături de Forțele Aeriene ale României, iar Gripen chiar dacă este un design robust nu poate fi comparat la capitolul rezistența la degradare cu MiG-21 – nu poate fi lăsat mult timp în aer liber acoperit doar de o prelată cum se practica în cazul avioanelor sovietice.

Un alt punct slab al avionului suedez este devoltarea incertă în viitor a acestuia și capacitatea Gripen-ului de a face față amenințărilor viitoare. Acest ultim aspect a fost devoalat în Suedia în timpul dezbaterilor privind modernizarea forțelor aeriene cu modelul E/F – actuala variiantă Gripen, chiar și cu ultimele modernizări este competitivă până în 2024. Pentru România este o informație importantă având în vedere faptul că dacă achiziția ar fi hotărâtă în 2013, iar operaționalizarea s-ar face în 2018 întreagă flotă „românească” de avioane Gripen ar fi demodată în 2024. Adică la mai puțin de 10 ani de la intrararea în dotare a primului avion (folosesc 2015 ca dată de livrare pentru primele exemplare). Practic România după ce ar investi fonduri importante în achiziția unui avion multirol „nou” s-ar întoarce foarte rapid la situația din prezent: posedarea unor avioane demodate, bune numai pentru îndeplinirea misiunilor pe timp de pace, care nu fac față amenințărilor și evoluțiilor tehnologice.

Modernizarea Gripen este de asemenea problematică. Din cauza prețului (minim 80 de milioane de dolari) și a calendarului de dezvoltare, România nu ar avea acces la varianta Gripen E. Ar fi nevoie deci modernizarea flotilei după 2024. Situația devine complicată dacă luăm în considerare condițiile impuse de autoritățile suedeze pentru dezvoltarea variantei E a Gripen: obligativitatea găsirii unui partener extern care să achiziționeze modelul și să acopere astfel o parte din costurile de dezvoltare. Cum procesul de achiziție din Elveția, principalul potențial partener pentru dezvoltarea Gripen E, este controversat și actualmente blocat, iar competiția FX-2 din Brazilia amânata sine die din cauza dificultăților financiare, există un risc real ca noua generație a avionului suedez să nu prindă viață.

Dacă competiția din Brazilia este soluționată în favoarea Rafale sau F-18 E/F Super Hornet, iar parlamentul elvețian nu aprobă fondurile pentru Gripen sau achiziția nu trece de un referendum popular (care în mod sigur va fi convocat) atunci viitorul Gripen-ului E devine nebulos. Practic Suedia ar putea fi obligată să dezvolte un program de modernizare mult mai modest și după 2030 să considere achiziția din exterior al unui nou model de avion de luptă. În acest scenariu nu includ posibilele probleme tehnice care ar putea apărea în urma dezvoltării noii variante și care ar spori costurile modelului sau ar amâna livrarea acestuia către clienți – aspecte destul de probabile având în vedere stadiul proiectului.

Cum România nu poate să-și permită Gripen E, ci doar varianta C/D, singura alternativă este să modernizeze după 2024 „flotila” sa cu elemente tehnice ale variantei E. În practică acest lucru s-ar putea să nu se întâmple dacă dezvoltarea modelului Gripen E este anulată de Suedia. Astfel România va trebui să se mulțumească cu o modernizare mult mai „spartană”. În cazul fericit al dezvoltării variantei E, există riscul real ca modernizările să nu fie justificate din punct de vedere al costurilor și al capabilităților pe care le-ar oferi. Acest risc este real dacă luăm considerarea că Gripen C/D este o platformă mică ca dimensiuni – ceea ce nu permite o modernizare extensivă. Există riscul real ca modernizarea Gripen C/D pentru România să fie una sub-optimă sub aspectul raportului capabilități/costuri.

În fine apariția generației a 5-a de avioane de luptă multirol și dezvoltarea unor sisteme anti-aeriene performate rază mare de acțiunei (denumite și ofensive) (S-400, S-500, SAMP-T, HQ-9, MEADS, Patriot) ridică semnul întrebării cu privire la capacitatea avionului Gripen de a face față amenințărilor viitoare. Saab a argumentat tot timpul că Gripen este un avion care poate face amenințărilor care vor apărea în următorii 40 de ani. Având în vedere că Gripen-ul a fost proiectat în anii 80 acest termen se apropie cu pași repezi.

Gripen nu este un avion greu detectabil, ceea ce face supraviețuirea sa pe câmpul de luptă modern să fie îndoielnică. Au fost luate anumite măsuri pentru a i se reduce semnătura radar și electronică, dar aceste măsuri sunt insuficiente și practic devin inutile în condițiile unui conflict. Cu armament și rezervoare de combustibil suplimentare acroșate semnătura radar este destul de mare și îl face ușor detectabil, mai ales pentru sistemele radar cu baleiaj activ sau pasiv, de ultimă generație. Nu par să fi fost luate măsuri serioase pentru a reduce semnătura în infraroșu, iar măsurile de reducere a semnăturii electromagnetice nu se compară cu cele ale generației a 5-a de avioane multirol, care posedă avionică cu emisii scăzute. Cum Gripen este o platformă relativ mică, modificările și modernizările ulterioare devin problematice. Este mult mai ușor să modifici sau să modernizezi o celulă relativ mare decât una mică – a se vedea în acest caz evoluția F-16.

În concluzie achiziționarea JAS-39 C/D pentru modernizarea forțelor aeriene cu un avion multirol este o soluție neindicată din punct de vedere tehnic (risc ridicat de uzură morală pe termen scurt și mediu), al interoperabilității (nu permite o interoperabilitate completă cu NATO), al capabilităților militare oferite și are un potențial limitat și incert de dezvoltare în viitor.

Va urma.

 

– George Visan –