UTVA Kobac

Din când în când, în conversaţiile cu prietenii noştri piloţi, vorbim despre înlocuirea Yak-52 şi la comun visăm la SuperTucano. Atât putem face noi, poate alţii vor decide vreodată să se facă ceva. La alţii, se poate…

Compania sârbească UTVA dezvoltă un avion uşor de atac sub numele de Kobac (Sparrowhawk). Este bazat pe avionul de antrenament Lasta-95 (cunoscut înainte drept Lasta-TP) din care au cumpărat şi irakienii.

Proiectat de către UTVA împreună cu Institutul Tehnic Militar şi Yugoimport-SDPR, avionul Kobac este oferit pentru trageri de antrenament şi misiuni COIN.

Ministrul sârb al apărării, Dragan Sutanovac, a dezvăluit existenţa acestui proiect la începutul lunii trecute în cadrul unei ceremonii la fabrica UTVA din Pancevo, iar sursa articolului nostru a obţinut mai multe informaţii la Sofex, evenimentul dedicat forţelor pentru operaţiuni speciale, desfăşurat la Amman, în Iordania.

Deşi Kobac este bazat pe structura lui Lasta, există totuşi numeroase modificări pentru ca rezultatul să fie compatibil cu noile sale roluri.

Cea mai evidentă diferenţă este echiparea cu un motor de o mie de cai putere şi un nas alungit. Mai multe nu au fost dezvăluite, legat de turbopropulsor, dar se pare că ar fi un Pratt &  Whitney Canada PT6A.

De asemenea, fuselajul posterior este mai lung şi Kobac dispune de o coadă nouă pentru a face faţă creşterii de putere.

În timp originalul Lasta-9 deţine capabilităţi de bază pentru trageri de antrenament, dispunând de două puncte de acroşaj pentru gondole sau bombe uşoare, Kobac este proiectat pentru operaţiuni de luptă complete.

Kobac dispune de de cinci puncte de acroşaj pentru mai bine de jumătate de tonă de încărcături de luptă. Cei patru piloni de sub aripi pot acroşa bombe cu cădere liberă, lansatoare cu 7 sau 16 guri pentru rachete nedirijate, gondole cu mitraliere grele de 12,7 sau tunuri de 20 milimetri calibru.

Pe pilonul central poate fi acroşat o gondolă cu echipament pentru război electronic.

La capetele de plan pot fi acroşate rezervoare suplimentare care adaugă 190 de litri de carburant celor 156 din rezervorul principal, totalul oferindu-i lui Kobac o anduranţă de circa cinci ore de zbor.

UTVA a reproiectat şi zona cockpitului, rezultând chiar şi o cabină nouă ce oferă o mai bună vizibilitate decât cea de pe Lasta-95. Cockpitul a fost proiectat ergonomic pentru a fi compatibil cu 90 procente dintre piloţi.

Locul din spate este ridicat cu aproximativ patru inch  pentru o mai bună vizibilitate frontală. Ambele posturi de pilotaj sunt dotate cu scaune catapultabile uşoare Martin-Baker Mk 15B.

Cockpitul modern dispune de trei display-uri, dintre care cel central este destinat informaţiilor tactice şi imaginilor transmise de către senzori.

Kobac dispune de un sistem Hotas.

Trăgând linie, sârbii zic că avionul ăsta va zbura în câteva luni.

Sursa: AIN Online