Miercuri, 1 mai 2013 a fost prima zi a evenimentului Safety Demo, desfăşurat la Băneşti, aflat la a treia ediţie.

Scopul evenimentului a fost, pe lângă delectarea pasionaţilor de aviaţie cu manevre de acrobaţie, şi acela de a promova siguranţa zborului şi comportamentul responsabil al piloţilor, prin conştientizarea consecinţelor propriilor acţiuni.

Indisciplina, abaterea de la proceduri şi dorinţa de a ieşi în evidenţă reprezintă cauzele principale ale accidentelor de aviaţie.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

La eveniment au evoluat planorişti precum Cătălin Porumbu şi Campionul Mondial Acrobaţie Planor Luca Bertosio, spectaculoşii Iacări Acrobaţi şi celebrul Jurgis Kairys.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013  DSC_0307

Atmosfera de pe aerodrom a fost una plăcută: aviaţie şi oameni care se cunosc între ei, care împărtăşesc aceeaşi pasiune, zgomot de motoare (de avion), aer curat, cer senin şi un superb peisaj muntos la orizont.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

M-am prezentat la acest eveniment din trei motive:

  1. Pentru că acţiunile de promovare a siguranţei zborului sunt încă timide la noi în ţară, deşi reprezintă un subiect care ar trebui tratat cu periodicitate şi mai ales cu seriozitate.
  2. Pentru că îi admir pe Iacării Acrobaţi.
  3. Pentru că se anunţase posibilitatea efectuării de zboruri de agrement cu avionul BN-2 Islander.

De ce am vrut neapărat să zbor cu BN-2 Islander?

Pentru că acest avion se construieşte la noi în ţară din anul 1968, mai precis la ROMAERO (pentru care lucrez ca psiholog), care este fabricant şi subcontractor principal al companiei britanice Britten-Norman. Până în prezent s-au produs în România  peste 550 de avioane utilitare BN-2 Islander. Unde mai pui că zborul urma să fie efectuat de iacărul acrobat Ioan Postolache?

 

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Cum am ajuns la aerodrom, m-am şi înscris pe listă pentru zborul cu BN-2 şi am sperat să se strângă numărul de persoane pentru ca zborul să se efectueze.

Persoanele s-au strâns, pilotul Ioan Postolache ne-a adunat pe toţi, ne-a dus la aeronavă, ne-a îmbarcat, ne-a verificat pe fiecare în parte să fim „safe”, a parcurs check-listul pentru decolare, marshaller-ul ne-a ghidat, apoi pilotul a desprins avionul de sol.

Imediat am avut parte de privelişti deosebite: aerodromul, pădurea, câmpuri galbene de rapiţă, câmpuri de grâu înverzit.

Ioan Postolache ne-a întrebat apoi unde am dori să zburăm, iar decizia s-a luat rapid: pe Valea Doftanei către Sinaia, cu întoarcere pe Valea Prahovei. Ne-a oferit astfel ocazia să fotografiem de sus Munţii Bucegi, Barajul Doftanei, Sinaia…

Pilotul Ioan Postolache ne conducea către avionul BN-2 Islander:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Putem decola:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Jurgis Kairys ne salută înainte de decolare:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Peisaje din avion:

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

După aproximativ 30 de minute de zbor am aterizat şi am vrut neapărat să prind momentul touchdown-ului pe cameră, însă aterizarea a fost atât de lină, încât abia am reuşit să fotografiez un firicel de praf sărit de sub una din roţile trenului de aterizare.

Banesti Safety Demo 2013

Banesti Safety Demo 2013

Cu siguranţă îmi voi aminti mereu cu satisfacţie de acest zbor care a reunit multe dintre pasiunile şi preocupările mele: safety, BN-2, Iacări, aviaţie, Sinaia, Bucegi şi altele.

 

Victoria-Adina Călin

Jr. Aviation Psychologist