Compania suedeză producătoare de sisteme de apărare și securitate Saab a semnat un acord cu Agenția Suedeză de Administrare a Materialelor de Apărare (FMV) pentru livrarea de avioane de luptă Gripen E.
Acordul include dezvoltarea și modificarea avionului Gripen E pentru Suedia, în perioada 2013 – 2026, și o posibilă comandă din partea Elveției, pentru o nouă producție de avioane Gripen E.
FMV a plasat astăzi o comandă inițială de dezvoltare, în valoare de 2,5 miliarde SEK (aproximativ 295,8 milioane euro), pentru operațiuni ce vor avea loc în perioada 2013 – 2014.
Se așteaptă ca restul de comenzi din partea Suediei să aibă loc în 2013 – 2014. Valoarea totală a comenzilor posibile, în conformitate cu acest acord, se ridică la 47,2 miliarde SEK (5,58 miliarde euro).
Parlamentul suedez a decis, în majoritate, ca Suedia să achiziționeze avioane de luptă de tipul Gripen E. Acordul semnat presupune o livrare inițială de avioane Gripen E către Suedia în 2018.
Acordul cu FMV are mai multe părți. Prima parte, contractată astăzi, se referă la dezvoltarea modelului Gripen E în perioada 2013 – 2014, iar valoarea acestui acord se ridică la 2,5 miliarde SEK (aproximativ 295,8 milioane euro). Celelalte părți ale acordului includ următoarele comenzi:
- Dezvoltarea Gripen E pentru Suedia, în valoare de 10,6 miliarde SEK (1,25 miliarde euro) – așteptată în primul trimestru al 2013;
- Modificarea a 60 de avioane Gripen C și aducerea lor la standardul Gripen E, cu primele livrări către Suedia în 2018 – așteptată în ultimul trimestru din 2013, cel târziu;
- În Elveția, o posibilă achiziție a 22 de avioane Gripen E așteaptă aprobarea Parlamentului. Prin urmare, acordul prevede și livrarea a 22 de avioane noi Gripen E către Elveția, împreună cu echipamentele aferente, dacă Elveția decide să achiziționeze avioane Gripen E.
Toate comenzile cuprinse în acest acord, inclusiv o posibilă comandă în partea Elveției, prin intermediul FMV, au o valoare totală de aproximativ 47,2 miliarde SEK (5,58 miliarde euro) și vor fi procesate în momentul în care vor fi primite.
Acordul include dreptul FMV – condiționat de anumite cerințe – de a anula parțial sau total comenzile. În acest caz, Saab are dreptul la compensarea costurilor deja asumate, precum și a costurilor de anulare. De asemenea, acordul include și secțiuni care reglementează situația în care Elveția decide să nu achiziționeze avioane Gripen E.
„Acesta este un eveniment istoric pentru Saab. Suntem mândri că putem continua să oferim Forțelor Aeriene Suedeze un avion de luptă de vârf. Gripen este de mult timp coloana vertebrală a Forțelor Aeriene Suedeze, precum și a forțelor aeriene din alte țări. Acest pas creează, de asemenea, mai multe oportunități pentru export, pentru mulți ani de acum încolo. Clienții noștri actuali, care operează versiunea Gripen C/D vor avea și ei posibilitatea de a beneficia de dezvoltarea acestui avion, în upgrade-urile lor viitoare”, a declarat Håkan Buskhe, Președinte și CEO al Saab.
„În momentul de față intrăm într-o fază de dezvoltare și testare, la care va participa majoritatea angajaților noștri actuali. De asemenea, anticipăm nevoia unor noi recrutări. Producția va avea loc în Suedia, cu ajutorul furnizorilor din mai multe țări”, a declarat Lennart Sindahl, șeful diviziei Aeronautice, care a mai adăugat:„Prin intermediul acestui acord, vom continua să dezvoltăm conceptul Gripen cu design-ul nostru unic și inovator, precum și cu propriul nostru software, combinat cu sub-sisteme de la diverși furnizori din întreaga lume”.
Gripen E are o capacitate substanțial îmbunătățită, în comparație cu versiunile anterioare. Avionul se bazează pe un design inteligent și soluții tehnologice inovatoare, ce permit economii considerabile, comparativ cu alte alternative. Gripen E are un motor mai puternic, cu capacitatea de a opera pe o durată mai lungă și de a transporta mai mult armament. Noul radar electronic, sistemele modernizate de prezentare din cabina de pilotaj și sistemele electronice de bord moderne (avionica) îmbunătățesc capacitatea avionului de a îndeplini cu succes misiuni. Pașii tehnologici urmați de Gripen E au fost dovediți de programul demonstratorului Gripen 39-7 E/F, în care avionul testat a zburat, începând cu 2008, mai mult de 250 de ore în Suedia, Marea Britanie, India și Elveția, printre altele.
Prin modernizarea sistemelor hardware și software, Gripen E devine la rândul său un sistem modern, ușor de dezvoltat în viitor.
Saab deservește piața globală cu produse, servicii și soluții de vârf pentru apărarea națională și securitatea civilă. Saab are operațiuni și angajați pe toate continentele și dezvoltă, adoptă și îmbunatățește constant noi tehnologii pentru a veni în întâmpinarea nevoilor în schimbare ale clienților săi.
Comunicat de presa SAAB
Cum adica, modifica C sa-l faca E? :)))) Gripen E e mai lung si are anvergura mai mare…
Pai il baga la lungit il iau de o haripa si il trag un pic si creste, si creste si o sa fie mai mare dupa care il trag cu 2 tiruri SAAB Scania unul de coada si altul de bot si iete E-ul!
Da, Gripen E, e un fel de plastic man…
s-a explicat in presa de specialitate – pentru Suedia se fac avioanele E si prin folosirea stocurilor de piese si unele elemente de pe avioanele C care se potrivesc la noua versiune – aripile.
air frame e nou, normal ca nu se poate mari fuselajul (E are fuselajul mai lat si mai lung).
FMV face niste economii – ce-i drept nu foarte mari relativ la costul programului dar oamenii vor sa reutilizeze ce se poate, componente care mai au resursa de peste 8.000 ore si sa nu dea bani in plus, ca oricum nu au ce face cu atatea avioane in operare (daca s-ar pastra si toate avioanele C si ar veni si cele 60 de avioane E ar insemna ca Suedia sa aiba niste forte aeriene enorme).
cele pentru Elvetia vor fi complet noi.
Gripen NG aircraft will, in effect, be new-build machines although some elements of existing JAS 39C/Ds will be re-used, notably the wings. This is made possible by the E/F’s design, which widens the fuselage to achieve greater lifting area rather than enlarging the wing surfaces.
http://www.ainonline.com/aviation-news/farnborough-air-show/2012-07-10/gripen-ef-fighter-takes-step-forward
interesant e si faptul ca noutatile de pe E – avionica noua, radarul e-scan, IRST, noul IFF, etc – toate astea vor fi disponibile ca upgrade-uri si pentru clientii existenti de Gripen C/D in viitor
pana la urma, in afara de schimbarea celulei pentru marirea razei de actiune ei pot sa puna pe avioanele C tot ce se pune pe Gripen E – inclusiv motorul 414G are aceleasi dimensiuni si prinderi ca GE404 (sau varianta imbunatatita – Volvo RM12).
probabil Africa de Sud si Thailanda sa aiba astfel de ambitii de modernizare – ceilalti sunt pe bugete mici – ungurii nu vor avea bani iar cehii daca dau de bani in plus mai degraba ar mai vrea vreo 4 avioane C.
interesant e si faptul ca noutatile de pe E – avionica noua, radarul e-scan, IRST, noul IFF, etc – toate astea vor fi disponibile ca upgrade-uri si pentru clientii existenti de Gripen C/D in viitor
pana la urma, in afara de schimbarea celulei pentru marirea razei de actiune ei pot sa puna pe avioanele C tot ce se pune pe Gripen E – inclusiv motorul 414G are aceleasi dimensiuni si prinderi ca GE404 (sau varianta imbunatatita – Volvo RM12).
probabil Africa de Sud si Thailanda sa aiba astfel de ambitii de modernizare – ceilalti sunt pe bugete mici – ungurii nu vor avea bani iar cehii daca dau de bani in plus mai degraba ar mai vrea vreo 4 avioane C.
Imi amintesc ce scandalizati erau unii cand am spus ca se poate modifica un pic F-20, sa i se mareasca fuselajul si aripa. Ia uite ca si suedezii au aceeasi idee, il lungesc si latesc un pic pe Gripen. Ba si americanii, de la Hornet la Super Hornet.
Pun radare noi, avionica mai buna, motoare mai bune. Interesant, deci se poate
Pai da, dar avioanele Gripen si F/A-18 sunt in productie, exista si in exploatare. E un fel de “bate fierul cat e cald”. Tu doresti sa lung-latesti si sa pui si alte motoare pe ceva ce nu numai ca nu exista, fiind respins atunci cand s-a incercat sa se faca pofta la lume cu el, dar mai doresti si ca pornind numai de la fuselaj sa se puna pe el ca pe briceagul elvetian, tot felul de chestii. 🙂
Hmm, era cam acelasi lucru, se lungea/latea un pic fuselajul, se marea aripa (din cate am citit chiar vroiau sa o mareasca la avionele din productia de serie, al patrulea prototip, daca il faceau, avea deja aripa marita).
Ce am spus eu de modificat era ampenajul vertical, daca se modifica, plus un sistem simplu de tractiune vectoriala (daca se punea) precum cel de la X-31. Si putin botul, asa cum si la F-16 i s-a schimbat de la prototip si varianta F-16 A la varianta de azi, pentru a primi un radar mai mare. Nimic iesit din comun
In rest, acelasi lucru care s-a facut cu avioanele de care spun eu (putem include aici si variante de Suhoi 27 modificate asa si ajunse la seria Su-30, 33, 34, 35, 37), radar nou, motor nou si dimensiuni ceva mai mari pentru a avea raza mai mare si a duce mai multa munitie sau combustibil.
Asadar nimic de nefacut, iar Northrop mai au documentatia necesara si ar ajuta si cu ceva tehnica si studii. Cred ca le-ar conveni si americanilor, ar avea o alternativa mai ieftina pentru F-35, pe care sa o vanda in colaborare cu noi celor ce nu isi permit F-35.
F-16 alea vechi (variantele A/B) sunt moarte si ingropate (tre sa fi ultimu dobitoc sa iei asa ceva, chiar si gratis), cele mai noi (dar tot destul de vechi) sunt prea scump de exploatat de catre multi din potentialii clienti (chiar daca le iau gratis) si cred ca o competitie intre Northrop si Lochkeed e binevenita si la ei.
Din pacate cei de la Northrop, care au facut mai tot timpul cele mai tari avioane au fost tot respinsi in ultimele decenii, si pe acolo sunt tot felul de interese ca si la noi, tot felul de “mafii” in Pentagon si in guvernul sau parlamentul lor.
Au patit-o cu F-20, care desi era mai bun ca F-16 A nu a intrat in productie din cauza ca USAF deja se dotase cu F-16, iar apoi SUA nu au permis exportul lui, iar cand l-au permis a fost prea tarziu.
Apoi a fost YF-23, mai bun decat YF-22 dar care iarasi a fost respins (nu stiu ce s-a intamplat cu F-19, ala poate e tinut pe undeva pentru a fi folosit ca baza pentru avionul de gen a 6-a).
Ar fi pacat sa nu incercam varianta asta, ar fi cel mai bun avion pentru noi. Al doilea ar fi Gripen NG (tot facut in licenta).
Cand aud de “sa facem ceva gen IAR-99 XT” (adica sa pui un motoras mai bun care sa-l duca pana pe la 1,2-1,3 mach, plus sa-i modifici putin aripa) pentru politie aeriana (nu pentru scoala si eventul un pic de CAS) sau sa luam cateva F-16 sh mi se zbarleste paru de pe spate.
De fapt numai cand aud idei de genul ca sa avem doar cateva avioane, macar pentru politie aeriana, si cand aud cuvintele “politie aeriana” (cand e vorba de Armata) mi se zbarleste deja 🙂
Cum dracului cineva se limiteaza la aiurelile alea nu inteleg.
Mai este o diferenta intre avionul tau si Gripen. Ei fac schimb de cozi si aripi cam de la acelasi avion. Ideea ta era sa asamblam un avion cu module de la alte 2 avioane.
Pai oricum Northrop vroia sa puna o aripa mai mare deja de la al patrulea prototip si mergea spre ceea ce spun eu. Nu stiu cum ar fi aratat, eu doar am dat o idee cu forma de la YF-23. Nu e nevoie sa iei module de la YF-23, nici nu se poate pentru ca e un avion semnificativ mai mare.
Se poate copia la o adica forma aripii, facuta la dimensiunea necesara.
La fel ampenajul vertical (poate sa ramana chiar acelasi, eu iarasi am dat doar o idee).
Avionul ar fi pastrat doar partial forma exacta a lui F-20, ar fi pastrat in mare parte liniile generale insa, cu modificari dar nu foarte mari. Plus tot ce tinea de interior, hidraulica, partea electrica, materiale, piese etc. (deja Northrop folosise multe materiale compozite la acea data).
Cat despre motor, exista chiar o varianta si mai puternica a lui F-414, de 120 kN (desi pentru un avion mai mic precum F-20 sau Gripen e ok si varianta de doar 98 kN)
Oricum cu un aspect modificat putin (cu sprijin Northrop) si cu motorul de 120 kN (sau chiar si ala de 98) Super F-20 asta de care zic ar fi unul din cele mai bune avioane din lume, un fel de frate mai mic (si mai putin stealth dar oricum cu un RCS foarte mic) a lui YF-23. Ar “manca jar” cum se spune, cu o manevrabilitate, si chiar viteza si raport tractiune greutate extraordinare. Mai adaugi radarul si senzorul IR pe care Northrop le-a facut acu ceva ani pentru F-16 propus Indiei (a castigat Rafale acolo) plus casca DASH si poti sa te bati cu aproape oricine, de la est la vest (exceptia fiind probabil in multe situatii F-22 si in anumite situatii F-35, care sunt mai stealth).
Rafale de ex. are o putere cumulata a motoarelor de 151 kN dar are si o greutate de maxima la decolare de 24.500 kg. EF are 23.500 kg la o tractiune maxima de 178 kN. Gripen NG are o greutate maxima de 16.500 kg (la 98 kN tractiunea motorului).
Imagineaza-ti un Super F-20 cu 15.200 kg greutate maxima (intre Gripen si Gripen NG) si cu un motor cu tractiunea de 120 kN (sau chiar si 98 kN). Cu o aripa marita si imbuntatita, eventual cu un sistem simplu de tractiune vectoriala?
S-ar bate de la egal la egal cu orice avion. Sa luam de ex. Su-35, cu o greutate maxima la decolare de 34.500 si cu o tractiune cumulata a motoarelor de aprox 280 kN.
Raportul tractiune/greutate ar fi tot cam pe acolo intre Su-35 si Super F-20 asta de care zic eu.
Chiar si ca avionica am sta cel putin la fel de bine daca am primi radarul acela AESA de la Northrop, cuplat cu sistemul IR si cu casca DASH.
Plus de asta am avea un avion foarte fiabil si relativ simplu
Cand va avea loc referendumul in Elvetia pentru acceptarea achizitionarii Gripanelor?
se pare ca nu va fi un referendum – nu a fost propus inca de nimeni – desi in elvetia oricine poate declansa unul daca aduna 100.000 semnaturi.
in principal verzii sunt cei care ar putea sa declanseze referendumul – pe principiul ca nu vor sa se dea bani pentru armata.
dar vom vedea, referendumurile pe cheltuieli militare de obicei sunt aprobate – elvetienii au o mentalitate aparte.