Firma de apărare şi securitate Saab concurează, împreună cu Boeing, pentru a câştiga procesul de licitaţie pentru furnizarea unui avion de antrenament avansat pentru Forţele Aeriene ale SUA. Saab va înfiinţa o capabilitate de producţie în SUA pentru avionul de antrenament avansat T-X, în cazul în care soluţia Boeing şi Saab va fi selectată.
Dezvoltat în parteneriat cu Boeing, avionul de antrenament avansat T-X poate oferi o soluţie nouă şi de înaltă capabilitate pentru Forţele Aeriene ale SUA (USAF). Saab a demarat procesul de evaluare şi identificaree a unor locaţii potenţiale pentru producţie.
“Avionul T-X al Boeing şi Saab este proiectat şi construit în mod special pentru misiunile de antrenament ale USAF, aşa că noi considerăm că întreg avionul, înclusiv partea noastră, ar trebui să fie construite în SUA”, declară Håkan Buskhe, Preşedinte şi CEO al Saab AB. „Saab a investit deja în dezvoltarea avionului de antrenament avansat T-X şi dacă Saab şi Boeing câştigă, Saab va duce acest angajament mai departe, prin consctrucţia şi producţia în SUA”.
„Statele Unite sunt o piaţă strategică pentru Saab şi compania planifică o creştere continuă în această ţară. Stabilirea acestui tip de capabilitate de producţie în SUA ar fi un alt pas înainte spre obiectivul Saab de a-şi spori prezenţa naţională şi de a crea capabilităţi organice puternice pentru dezvoltarea, producţia şi vânzarea produselor sale”, adaugă Håkan Buskhe.
Alegerea finală referitoare la locaţia pentru producţie în SUA va fi făcută pe baza a ceea ce serveşte mai bine nevoile programului, precum şi strategia de creştere pe termen lung a Saab.
Înfiinţarea unei noi capabilităţi pe producţie va spori prezenţa Saab în SUA, care include soluţii pentru radare şi senzori, managementul semnăturii, antrenament şi simulare, precum şi servicii de suport şi pentru cartografierea 3D de înaltă rezoluţie, managementul traficului aerian şi securitatea internă. Saab deţine în prezent şapte operaţiuni în patru state şi în Districtul Columbia din SUA.
Boeing T-X este un sistem de antrenament proiectat special pentru misiunile de antrenament ale Forţelor Aeriene ale SUA. În cazul în care Boeing şi Saab vor câştiga competiţia, T-X va înlocui flota învechită de avioane T-38. Se aşteaptă ca selecţia să fie făcută la finele acestui an.
***
In eventualitatea in care Boeing/Saab vor catsiga competitia T-X, fabricatia va fi impartita in felul urmator:
- Triumph Aerospace Structures (urmas al Vought Aircraft) vor construi aripa si ampenajele la uzina din Red Oak, Texas. Anterior Triumph a colaborat cu Boeing ca furnizor de subansamble pentru V-22 Osprey si C-17 Globemaster.
- SAAB va construi fuselajul central si cel posterior la o facilitate noua de productie din Statele Unite.
- Boeing va fabrica fuselajul anterior si va asigura montajul final al T-X la uzina din St. Louis, Missouri
Daca ne uitam mai bine vedem ca defapt Saab e partener al Boeing si nu invers. Evident ca daca vor sa castige programul trebuie sa faca cat mai mult in SUA…
Parteneriatul este 50-50: Boeing fabrica fuselajul anterior aripa si ampenajele (acestea fiind deja subcontractate Catre Triumph) iar SAAB face fuselajul central si cel posterior. Si cum obiceiul locului e sa…”buy american” SAAB va trebui sa mai deschida o facilitate de productie in State. Nu mai stiu pe unde am citit ca, in cazul in care proiectul lor va fi selectat, Boeing va prelua metodologiile de fabricatie de la suedezi pentru a reduce cat mai mult costurile de productie. Ramane de vazut ce iese…
Deci transfera la Boeing productia.
Boeing nu are un mono-motor si nici nu prea a mai investit in F-18, asa ca parteneriatul cu Saab vine ca o manusa. Eu cred ca vor dupa T/X, fie ca vor castiga, fie ca vor pierde, va aparea si Gripen-ul american, facut in co-productie de Boeing si Saab.
Avionul ala ar putea merge initial spre national guard si alte zone complementare fortelor principale, si apoi va merge dupa clientii nemultumiti de JSF, poate chiar USAF va anula programul dupa vreun sfert din livrari, cum au mai facut si cu altele.
Turcii au iesit la interval :
https://twitter.com/Rotorfocus/status/911269339780861954
Urmeaza Stavatti.