Marinele militare moderne constientizeaza ca trebuie sa raspunda cerintelor razboiului naval de azi, sa faca fata standardelor de performanta ale altor jucatori globali, pentru a ramane eficiente si relevante in secolul XXI. Tehnologia pentru capabilitatile navale avansate depinde de inter-operabilitate si de accesul la operatiuni ale unor forte comune. Marina militara este liderul si jucatorul final care furnizeaza platformei colaborative un sistem robust, verificat de conducere a luptei.
„Sistemul de lupta nu este doar un software, el este platforma fundamentală care confera o functionalitate, informatii si posibilitati de luare a deciziilor complete in toate situatiile, mai ales atunci cand ai nevoie de asta”, declară Bob Benbow, Manager pentru Ingineria Sistemelor de Lupta pentru Saab Australia.
Compania globala de aparare si securitate Saab si-a construit o reputatie solida in Australia, de cealaltă parte a globului, acum mai bine de 25 de ani, cu cel mai mare contract de aparare pentru Marina Militara Australiana – sistemul de conducere a luptei (CMS) pentru fregatele din clasa ANZAC.
Aceasta a fost o adevarata poveste de succes pentru Fortele de Aparare Australiene, care, ca orice forte armate, trebuie sa raspunda la asteptarile poporului fată de care raspund in ultimă instanta, si pe care il apara.
„Bazandu-se pe succesul ANZAC, Saab a construit o industrie completa in Australia, in care sunt angajati acum 350 de australieni, care dezvolta o tehnologie avansata de integrare a sistemelor de lupta, care reprezinta acum baza pentru navele de lupta din viitoarea generatie a acestei tări”, spune Benbow.
Sistemul de lupta poate fi definit in mare ca totalitatea sistemelor unei nave, care produc un efect prin intermediul unei „retele” sau imagine comuna de operare (COP), cum ar fi data link-uri diferite, senzori, arme soft-kill şi hard-kill. Senzorii tipici pentru un sistem de lupta sunt radarele de supraveghere, sonarele pasive sau active, receptorii de avertizare cu laser, precum si sistemele electronooptice si cu termoviziune. Sistemele de contramasuri (decoy) pentru rachete si torpile, de bruiaj electronic, dispersoarele de capcane termice si dipoli (chaff and flare dispensers) sunt cele mai comune arme soft-kill; rachetele, tunurile si armele automate (mitraliere mari de caliprul 0.50 sau de 7,62 mm) sunt cele mai obisnuite arme hard-kill. Orice radare de control al focului si telemetre laser pot fi adaugate si ele la sistemul de arme.
Sistemul modern de lupta (CMS) integreaza senzorii navei si armele , pentru a spori posibilitatea de a neutraliza amenintarea cu care se confrunta o nava de lupta. Integrarea senzorilor si a sistemelor de arme intr-un sistem de conducere a luptei da posibilitatea unei foarte bune constientizari situationale, aceasta oferind o imagine completa a ceea ce se intampla in jurul navei, precum si controlul la distanta, uneori automatizat, al sistemelor de arme.
O trasatura esentiala a Sistemului de Conducere a Luptei (CMS) este de a oferi o imagine situationala comuna, precum si baza care ii permite operatorului sa faca evaluari informate despre situatie si rationamente tactice, bazate pe pregatirea de lupta si prioritate.
Instalatia tipica a unui sistem de conducere a luptei este in inima camerei de operatiuni a navei de lupta, sau Centrul de Informatii pentru Lupta. Din ce in ce mai frecvent, data link-uri tactice leaga sistemele de lupta ale unor nave diferite, submarine si platforme aeriene, oferind o capabilitate formidabila de lupta, prin adaugarea unor informatii valoroase tabloului operational de ansamblu.
Michael Sahlberg, Director Saab pentru Vanzarile Internationale, are o experienta de peste 30 de ani in rezolvarea provocarilor operationale pentru clientii militari internationali.
„Sistemul de lupta reprezinta coloana vertebrală a capacitatii de lupta a unei nave. Cheia este masura in care acest sistem este robust si flexibil pentru integrarea oricarui numar de sub-sisteme intr-o imagine usor de inteles”, declara Sahlberg.
„Sunt multi jucatori in domeniul integrarii sistemelor de lupta, dar marea intrebare pentru orice achizitie, atunci cand esecul nu este o optiune, trebuie să fie: care este riscul? ” a spus Sahlberg.
Managementul ciclului de dezvoltare al sistemului de lupta al unei nave mari implica un risc enorm. Integrarea sistemului de lupta necesita un design ingineresc calificat, cu o cunoastere in detaliu a capabilitatilor si capacitatii platformei.
„Sistemul si operatorii sai trebuie sa reactioneze, sa angajeze si sa ia decizii critice cu precizie si in ceea ce poate constitui o situatie de viata sau de moarte, iar acest lucru nu poate fi facut cu usurinta”, a spus Benbow.
Arhitectura CMS trebuie sa includa solutii de securitate IT avansate, sa furnizeze suport pentru streaming-ul de materiale video mari, si sa fie capabila sa inregistreze mari cantitati de date. Ea trebuie sa administreze in timp real cerintele unui lant critic de control al focului, inclusiv un complex de aparare anti-aeriana pentru o fregata.
CMS trebuie sa furnizeze interfata între multe sub-sisteme, indiferent de furnizor. Un design cu arhitectura deschisa va permite modernizari eficiente din punctul de vedere al costurilor, precum si extensii in timpul intregului ciclu de viata al navei, iar sistemul ar trebui să aiba un grad inalt de independenta al hardware-ului, pentru a minimiza astfel problemele de la finalul vietii si sa permita reparatii eficiente din punctul de vedere al costurilor la mijlocul vietii operationale.
„Numai CMS 9LV al Saab ofera o flexibilitate completa, gratie designului sau modular. Clientii sunt liberi să aleaga produsele si componentele cele mai bune din gama lor, indiferent de furnizor, pe care Saab le va integra perfect,” a spus Sahlberg.
Experienta Saab in combinarea modularitatii functionale cu tehnologia informatica moderna a creat solutiile scalabile cele mai flexibile cu capacitatea incorporata de moderrnizare sau de extindere la orice moment de pe intreg parcursul ciclului de viată al navei. Metodele de dezvoltare moderne ale Saab fac posibila modificarea designului, pentru a se conforma cu cerintele in schimbare ale clientilor.
„Modularitatea completa a sistemului inseamnă ca putem sa reproducem fiecare imbunatatire pe care o facem in orice module din orice sistem nou,” a declarat Benbow.
Aceasta include cerintele unice ale clientilor, frecvent solicitate, precum compenente secrete sau algoritmi si modele de business secrete, care pot fi adaptate in conformitate cu nevoile clientilor.
Saab a castigat o apreciere larga pentru mai multe proiecte de fregate, ca integrator principal de sisteme de lupta, si este pe primul loc in lume in privinta sistemelor de control al focului, experienta in integrarea ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) in toate modurile, si in integrarea armelor si senzorilor de la orice furnizor.
Cel mai bun sistem de conducere a luptei poate fi folosit intuitiv, ceea ce reduce sarcina pregătirii si trecerii echipajelor intre sistemele din generatia veche si cea noua. Aceasta este o trasatura care nu poate fi trecuta cu vederea, desi trebuie sa existe si pachete avansate de training pentru diferite roluri.
„CMS 9LV automatizeaza provocari majore pentru operatori, ceea ce reduce semnificativ timpul de la detectie la riposta”, a declarat Sahlberg.
Managementul uzurii morale poate fi o problema majora pentru managerii sistemelor de lupta si este bine sa ne intrebam cum se realizeaza asta. Saab sustine ca are o abordare proactiva, care minimizeaza riscul pentru suportabilitatea sistemelor in folosinta.
Sahlberg spune ca „designul modular fundamental al 9LV ne permite sa refolosim infrastructura de inginerie, mentenanta, furnizare şi support pentru training pentru fiecare sistem. Cu Saab ca partener pentru un contract de suport pentru 9LV CMs multi-clasa, clientul poate să realizeze sinergii şi economii de costuri pe intreg ciclul de viata al navei”.
In cele din urma, cheia pentru succesul integrarii sistemului de lupta este sa ai o experienţa, cunoastere si capabilitate pofunde, castigata din proiecte anterioare, care sa le permita managerilor de engineering sa prevada si sa reduca riscurile, inainte de a deveni reale. „Aceasta poate fi diferenţta dintre a te trezi în situatia de a gestiona derapaje de costuri si intirzieri fată de program, care pot să transforme in esec cea mai mare achizitie pe care ai facut-o intr-o mare perioada de timp – in timp ce noi ne concentram doar pe succes si livram un succes”, a declarat Sahlberg.
Cu o experienta de peste 50 de ani in domeniul conducerii luptei navale, Saab a castigat increderea si respectul ca partener pentru solutii al marinelor militare din intreaga lume.
„Cheia reputatiei Saab in livrarea solutiilor pentru sisteme de lupta de mare calibru conform promisiunilor – la timp si incadrandu-se in buget – se bazeaza fara indoiala pe experienta noastra vasta si pe abordarea noastra in privinta managemenului riscului”, a declarat Sahlsberg.
De mai bine de 80 de ani, Saab dezvolta sisteme militare si comerciale de inaltă tehnologie, prin operatiunile sale internationale, cu sediul in Suedia. Grupul dezvolta, produce si livreaza produse si servicii avansate pentru pietele de aparare si securitate.
Cu peste 30 de nave de lupta care functioneaza cu designul cel mai avansat de sisteme de condusere a luptei CMS 9LV pe intreg globul, din Australia in Thailanda, Canada si alte tari, Saab are ramificatii pe fiecare continent, si raspunde pietelor din intreaga lume.
Activitatea de baza a SAAB este ingineria sistemelor in domeniul sistemelor operationale de software intensiv avansate. Dezvoltarea permanenta, integrarea, productia si suportul acestor sisteme continua sa intareasca experienta vasta a companiei fata de cerintele integrarii sistemelor complexe. La aceasta se adauga competentele in managementul proiectelor, refolosirea modulelor de software si componentelor existente, sisteme de informatii cu mesaje in timp real si sisteme de baze de date, design Interfata Om Masina, suport in timpul serviciului (mentenanta sistemelor, training şi documentatie), ceea ce face ca SAAB sa fie alegerea cu cel mai redus risc pentru integrarea sistemelor de conducere a luptei.
Via:
SAAB
Articolul ar fi bun daca nu ar fi atata limba de lemn si atat de putine informatii. De exemplu putea sa aiba un ecran si sa vedem si noi “sensor fusion”. Ca presupun ca nu e fiecare senzor pe ecranul lui, si fiecare arma cu panoul ei de control.
La poza “Gama de radare navale SAAB” trebui sa stii dinainte unde sa te uiti si ce sa vezi, ca detalii canci. Daca stii ce e ala “SEA GIRAFFE AMB” nu ai nevoie de poza…
Si apropo, as fi putut sa jur ca deunazi erau mai multe comentarii pe articolu’ asta.