Corneliu Dobriţoiu, ministrul Apărării

“Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu: Există riscul să nu putem asigura misiunile de poliţie aeriană pe întreaga suprafaţă a spaţiului aerian ci numai pe jumătate, dacă nu vom revitaliza o parte din MiG-uri.”

Ehe, i-a cam durut pe toţi la tubul Pitot până acum… (Nota redacţiei Resboiu)

*

Ministrul apararii, Corneliu Dobritoiu, a declarat, miercuri, la Bruxelles, la sfarsitul reuniuni ministrilor apararii din cadrul NATO, ca Romania risca sa ramana fara capacitatea de a asigura misiunile de politie aeriana daca nu va revitaliza o parte din avioanele MIG 21 Lancer, despre care a spus ca isi “epuizeaza rapid resursa de viata” avand in vedere ca au peste 45 de ani. In context, Dobritoiu a spus ca guvernul va incepe oficial negocierile cu Portugalia pentru achizitia a 12 avioane F16 si ca valoarea anuntata a programului, de 670 de milioane de dolari, ar putea cobora in functie de negocieri. Ministrul apararii sustine ca Romania a primit doua notificari din partea Comisiei Europene, dar ca achizitia avioanelor respecta “ad literam” legislatia europeana.
Cele mai importante declaratii facute la Bruxelles de ministrul apararii, Corneliu Dobritoiu:

  • Subiectele s-au focalizat pe problamatica legata de transformare, capabilitati, indicatori de performanta, ceea ce inseamna ca la nivelul Aliantei este perceputa tot mai acut nevoia de a comensura efortul fiecarui membru in asa fel incat, ca urmare a criteriilor de performanta, sa avem o imagine foarte clara a indeplinirii angajamentelor politice.
  • S-au discutat aspecte legate de bugetele apararii, acum, intr-o perioada de austeritate economica, tendinte. Astazi de dimineata s-au trecut in revista situatia operatiunilor in care Alianta este angajata la ora actuala. Problematica bugetelor apararii, chiar in perioada de austeritate economica, are o relevanta din ce in ce mai mare.
  • Fara buget nu putem face nimic, iar fara bugete angajante nu se pot elimina dezechilibrele majore la nivelul finantarii comune si care, cu certitudine, pot genera probleme politice foarte serioase. Dupa cum stiti, Statele Unite, prin dezangajarea aliatilor europeni, au ajuns sa contribuie aproape 80%  la  bugetul comun Aliantei.  Or, si america e in criza. Iar NATO are responsabilitati strategice.
  • Se pune problema achizitiei avionului multirol, care presune in esenta nu numai angajament fara de responsabilitatile comune in cadrul aliat, dar si un angajament serios fata de parteneriatul strategic cu Statele Unite.
  • Am avut discutii bilaterale cu ministrul portughez, l-am informat asupra faptului ca s-a luat o decizie in acest sens si ca in perioada urmatoare vom face toate demersurile guvernamentale in asa fel incat sa startam negocierile pentru un avion de tranzitie catre un avion de generatia a cincea.
  • E adevarat ca am primit in ultimul timp doua scrisori de la doi comisari. La randul nostru, i-am asigurat ca achizitia se va face in stricta conformitate cu cele doua directive ale Uniunii Europene. E vorba de directiva 81, care deja a fost adoptata in cadrul legislativ intern cat si de directiva 43. Oricum, cele doua directive nu ne pun in situatia de a incalca vreo prerogativa inscrisa in ele. Deci respectam legislatia europeana ad-literam.
  • Negocierile n-au inceput, urmeaza sa le incepem intr-un timp foarte scurt in urma emiteri unei scrisori de intentie in acest sens. Costurile despre care am facut vorbire (n.r.670 de milioane de dolari valoarea intregului proiect) sunt costuri estimative oferite de partea portugheza, dar ele sunt subiectul negocierilor in plan bilateral cu portughezii.

 

  • Rep:Adica valoarea proiectului, de 670 de milioane, se poate duce in sus sau in jos in urma negocierilor? Corneliul Dobritoiu: Cu certitudine in jos. Aceea este o valoare maximala. Putem negocia fata de preturile avansate de dumnealor. Noi vom starta negocierile pentru 12 avioane. Numarul a fost stabilit functie de informatiile pe care le-am primit atat de la fortele aeriene portugheze, care ar avea disponibile 9 avioane, dar aceasta informatie a fost intregita de ministerul apararii portughez, care si-a manifestat disponibilitatea de a scoate la vanzare 12 avioane, in scopul acoperirii unor cheltuieli legate de deficit. Fiind o problema politica, ministerul apararii este dispus sa negocieze vanzarea a 12 aparate.
  • Rep: Cate avioane MIG mai sunt operationale in Romania si cand isi epuizeaza resursa de zbor? 
  • C.D: N-as vrea sa va dau o cifra exacta, nu face obiectul unor informari publice. Dar oricum demn de notat este ca avioanele MIG 21 Lancer isi epuizeaza rapid resursa de viata avand in vedere si varsta acestora. Au peste 45 de ani. Si cu cat sunt mai vechi costurile pentru mentinerea lor la nivel operational cresc exponential.
  • Nu se pune problema modernizarii lor, ci a revitalizarii lor. Datorita ritmului abrupt in care MIG-urile 21 Lancer si vor da bunul sfarsit, se pune problema mentinerii capacitatii Romaniei de a-si asigura misiunile de politie aeriana pe intreg teritoriul national, in spatiul aerian al tarii. In acest sens, vrem sa grupam toate aparatele functionale pe o baza aeriana, ca ulterior, pe masura intrarii in dotare a aparatului de generatie a patra sa putem sa operam. Altfel, exista riscul sa nu putem asigura misiunile de politie aeriana pe intreaga suprafata a spatiului aerian ci numai pe jumatate din acesta.
  • Ca sa fiu sincer, ministerul apararii a facut evaluari foarte serioase, analize comparate de pret, eficienta cost, cu ani in urma. La nivelul ministerului se mentine optiunea achizitionarii in timp a avionului de generatie a cincea. Avionul de tranzitie ar trebuie sa asigure costuri minimale pentru operarea avionului de generatie a cincea. Or, F16 asigura aceste costuri. De ce? Programul de inarmare este la fel. Programul pentru infrstructura aeroportuara pentru avionul de generatia a cincea este similara cu infrastructura pentru avionul de generatia a patra.
  • Cu alte cuvinte, daca noi am adopta o decizie politica, la ora actuala, avand in vedere si realitatile economice ale Romaniei, noi ar trebui sa ne indreptam catre un avion de generatia a patra din spatiul european, avion care ar putea sa fie in aceeasi situatie cum este F16, la jumatatea ciclului de viata. Adica o solutie costisitoare si cu orizon de timp ingust. Si este anti-nationala, este contraproductiva. In momentul in care ne mentinem optiunea pentru avionul de genratia a cincea care va intra, speram noi, in dotare peste 20 – 25 de ani, cu ciclu de viata de minim 30 de ani, am acoperi un orizont de timp mult mai larg.

Sursa: Hotnews

– Resboiu –

Navighează în portal:

Resboiu Master; Armata Română; Forţe SpecialeSpace; Revista Resboiu; Forumul Resboiu;