Avionul de atac şi uşor şi antrenament avansat Yak-130 ar putea fi dotat cu radarul brazilian Scipio-01 produs de Mectron, subsidiară a Odebrecht Defense and Technology (ODT).
Dispozitivul echipează deja supersonicul F-5M modernizat şi revitalizat împreună cu Elbit, precum şi avionul de vânătoare bombardament A-1 AMX, din dotarea Forţelor Aeriene Braziliene.
Negocierile se fac în contextul întelegerii dintre Moscova şi Brazilia semnată în luna Decembrie a anului trecut în Rusia de către preşedintele Dilma Rousseff.
Principalul aspect al acestei înţelegeri este format din furnizarea de către Rusia a trei baterii cu sisteme pentru apărare antiaeriană mobile tip Pantsir S1, dotarea a două unităţi cu lansatoare portabile sol-aer tip Igla 4/9K38 şi formarea unui joint venture pentru producţia acestei arme în Brazilia, joint venture în care din partea braziliană se vor implica Avibras, Embraer şi Odebrecht.
Decizia finală va fi anunţată săptămâna viitoare, în timpul vizitei premierului Dmitry Medvedev în Brazilia.
Parte rusă oferă avionul Yak-130 pentru tranziţia, în cadrul Forţelor Aeriene ale Braziliei, între Super Tucano, dotat cu turbopropulsor, şi principalul avion reactiv de luptă al acestei ţări.
Radarul Scipio-01, de care sunt interesaţi cei de la Irkut, care fabrică Yak-130, combină două caracteristici: este compact şi are mai multe moduri de operare – căutare, urmărire, localizarea cisternei zburătoare, aer-mare, cartografiere, telemetrie şi patru moduri diferite pentru activitatea de luptă.
În practică, radarul poate identifica cel puţin 4 ţinte (şi probabil cel mult 8) simultan.
Scipio-01 poate detecta ţinte aeriene cu RCS de 5 metri pătraţi de la 32 km depărtare şi ţinte terestre de 100 de metri pătraţi de la 80 de kilometri.
Yak-ul 130 costă aproximativ 15.3 milioane de dolari.
Recent, Uruguayul şi Serbia şi-au manifestat interesul faţă de acest tip de avion şi studiază achiziţia câte unei escadrile complete de Yak-130.
Sursa: Poder Aereo
– Iulian Iamandi –
e ceva gresit la articolul asta din Poder – Scipio nu e pe F-5 modernizat de Elbit – la modernizare se foloseste radarul Grifo. Scipio din cate retin e pe AM-X.
interesanta ideea cu oferirea lui IAK-130, un trainer/ LCA ca solutie de tranzitie pana la noul fighter. Asta e avionul care sta la baza si lui M-346 de la Aermacchi, care a fost selectat recent de Israel in dauna supersonicului T-50 Golden Eagle din Coreea. Dar Brazilia are Super Tucano, cred ca nu vor lua un alt trainer cu care ei sunt in competitie pe diverse piete.
Radarul asta este un pas inapoi facut de YAK 130 daca vor ca sa il foloseasca in alte tari decat Brazilia, 5 m2 la 32 de km este destul de putin, atunci un F 16 in configuratie lisa, fara acrosaje si rezervoare suplimentare cu ai sai 1.2 m2 este practic stealth pentru avionul de antrenament.
daca si F 5M are acelasi radar cu aceeasi antena s-ar juca MIG 21 LanceR cu ele, ori datele sunt eronate cu privire la radar ori brazilienii insista ca sa aiba home made orice briz-briz.
e o incurcatura facuta de ziarul brazilian intre upgrade-urile de la F-5 si cele de la AMX.
in mod sigur F-5 upgradat al Braziliei are Grifo, integrat de Elbit impreuna cu EW si alte sisteme noi.
http://www.defenseindustrydaily.com/Brazil-Finishing-F-5BR-Fleet-Upgrade-Program-06837/
cat despre Scipio, el e radarul pentru avionul facut de Alenia si Embraer. A propos, nu e un radar brazilian, e tot de la Selex ca si Grifo, insa se va produce in Brazilia.
Italy/Brazil upgrade AMX with Scipio radar
By: 12:00 15 May 2001 Source:
The Italian and Brazilian air forces have selected the Finmeccanica/Galileo Avionica SCP-01 Scipio radar for their Alenia/Embraer AMX upgrade.
Negotiations between the two air forces are on-going and a request for upgrade proposals is due to be issued shortly to industry (Flight International, 8-14 May).
Around 100-130 aircraft in Brazil and Italy are to be upgraded. The Scipio will replace a ranging-only radar on Italian AMXs, while the Brazilian aircraft will finally receive the radar that was originally selected, but was not fitted because of two successive bankruptcies of the Brazilian firms that were to manufacture the unit.
The modification programme will include a cockpit upgrade with Elbit and Alenia avionics, a head-up display, a new communication suite with satellite communications and the JTIDS/MIDS datalink, a new inertial navigation system (INS), a new mission/ weapons computer and the integration of new weapons.
Meanwhile, the Italian air force has signed a L50 billion ($23 million) contract to equip at least 36 Batch 3 AMXs with the Thales CLDP laser designation pod. This will allow AMXs to self-designate rather than rely on another aircraft. The air force also wants to equip the AMX with a GPS-satellite/INS navigation system to allow the integration of the Boeing Joint Direct Attack Munition.
“The Yak-130 is fitted with the 8GHz to 12.5GHz Osa or Oca (Wasp) radar developed by NIIP Zhukovsky. The radar has the capacity to track eight airborne targets simultaneously, simultaneously engage four targets at all angles and simultaneously track two ground targets. The detection range against 5m² cross section targets is 40km in the rear direction and 85km in the forward direction. The lock-on range for operation in automatic tracking mode is 65km.”
Cam asta instaleaza rusii sau preconizeaza ca vor instala pe YAK 130 ale lor – sursa:
http://www.airforce-technology.com/projects/yak_130/
rusii nu sunt prosti – ei stiu ca brazilienii vor cere Scipio, mai ales daca se va produce in Brazilia.
nu se cunosc din presa performantele lui Scipio in ziua de azi iar montat pe o alta platforma, ca IAK 130, performantele sa fie complet diferite decat e pe AMX.
asta pentru ca in AMX nu e loc decat de o antena minuscula datorita botului foarte foarte mic al avionului si performantele sunt astfel mai reduse, nu e exclus ca la IAK-130 sa se puna alta antena mai mare si sa vezi ce diferenta iese numai din asta.
Currently the largest contract SELEX Galileo has in Brazil is for the the Grifo- F radar: close to 50 radars have been installed on the Brazilian Air Force F-5 aircraft with a value in the region of 60 million Euro. The Grifo F radar belongs to the Grifo Fire Control radar family. With over 450 units sold worldwide and 100,000 flight hours, Grifo offers an advanced performance ability to both new and upgradeable aircraft.
Another important programme for SELEX Galileo is the SCP-01 (Scipio) Radar. The company designed and developed the multimode radar for the specific requirement of the Brazilian Air Force AM-X combat aircraft.
Since the beginning the program has been a cooperation with local industry with a significant Know-how transfer to build a strong technical relationship in the field of avionic radar; in addition the integration with the avionics system was successfully completed together with Embraer before starting the production of 60 units. The S. Jose dos Campos based Mectron has now the responsibility of some LRU and will be able to contribute in the radar support.
The SCP-01 is a very compact system and the optimum solution when a Fire Control radar has to be fitted in a small aircraft nose, with multimode requirements.”
a propos de IAK 130, Scipio si AMX – cel din urma fiind un avion cu botul foarte mic – la fel in nevoie de un fire control radar foarte usor si compact e si IAR-99… poate le vine vreo idee si la romani.
cu IAR 99 nu s-a mai facut nimic de 10 ani iar flota incepe sa imbatraneasca. se vorbeste mult de supersonice, dar nici la trainere nu stam stralucit, desi avem fabrica in Romania.