Nu este o gluma și nici numele Romaniei nu a ajuns din greșeală în titlu, este doar o știre întârziată cu 16 ani devenită între timp o filă uitată a istoriei.
In luna martie a anului 1997, după ce în România ajunseseră primele avioane de transport C-130B Hercules, Ministrul Apărării din epocă făcea publică intenția de a mai achiziționa încă un număr avioane Hercules.
Noile avioane(vorba vine), ar fi urmat să fie din varianta C-130H Hercules, cumpărate din surplusul Armatei Americane într-un număr nespecificat dintre care o parte erau destinate să fie platforme AEW, o parte cisterne zburătoare iar o parte să rămână în configurația inițială de avioane de transport.
Până în momentul de față România nu a cumpărat nici un avion de avertizare timpurie sau vreun avion de realimentare în zbor, țara noastră find amintită ca un potențial mușteriu al unor astfel de sisteme în raportul anual al fortelor aeriene ale lumii publicat de FlightGlobal până în 2002, an în care Armata Română își reitera opțiunea pentru mărirea flotei de avioane de transport C-130 Hercules de la 4 la 9 bucăți, toate însă în configurația de transport, primul dintre aceste avioane a fost preluat în anul 2004 din Italia și a devenit operațional în 2006(tot un C-130H), dar celelalte 4 nu au mai fost livrate niciodată.
Dacă în privința unui C-130 în versiune AEW rolul său era ușor de justificat(în acea perioadă Forțele Aeriene demaraseră un vast program de modernizare a sistemului de apărare aeriană ce a inclus modernizarea a peste 100 de avioane MiG-21, cumpărarea a peste 20 de radare de supraveghere, realizarea sistemului ASOC), în privința unor Herculesuri în rol de avioane de realimentare în zbor, la acel moment nu ar fi avut ce alte avioane să realimenteze, cel puțin avioane românești, probabil că sarcina lor ar fi fost aceea de a sprijini o nouă flotă de avioane de luptă care dispuneau de posibilitatea realimentării în zbor.
La sfârșitul anilor 1990 planurile Forțelor Aeriene prevedeau se pare pe lângă modernizarea MiG-urilor 21 și 29, cumpărarea într-o primă fază a unui număr de 12 avioane multirol ce ar fi urmat să devină operaționale începând cu anul 2001, urmând ca după 2004 să fie cumpărate alte loturi de avioane multirol care în final să înlocuiască MiG-urile 21 după 2010, întâmplător sau nu prima vizită în România a șefului Lockheed Martin a avut loc în anul 1998 în cadrul unui turneu de promovare a avionului F-16 în regiune și tot în același an la Timișoara erau prezentate 2 aparate Saab Gripen, ambele evenimente se petreceau pe fundalul epopeei defunctului program AH-1Ro Dracula.
In prezent este puțin probabil ca România să mai achiziționeze prea curând avioane AEW sau pentru realimantare în zbor, nevoia de sisteme AEW este temporar acoperită de avioanele AWACS E-3 Sentry ale NATO, iar pentru o flotă de aproximativ 24 F-16 ce va fi folosită în următorii 15 ani în principal pentru misiuni de poliție aeriană cumpărarea unor cisterne zburătoare în condițiile golurilor catastrofice din dotarea Armatei Române este foarte puțin probabilă.
Sursa:
FlightGlobal
– Victor –
Deci un roi de Iar-99 alimentate in zbor de un An2. Ar fi ceva de vis…. Eventual sa cumparam si un portavion…
Doua, cum propunea Marius Zgureanu in urma cu ceva timp. 🙂
Gluma ca gluma, dar detinerea capabilitatii de realimentare in zbor ar fi fost ceva. La fel si 1-2 AEW-uri Saab 2000 AEW & C.
La momentul ala cel mai probabil cred ca se gandeau la ceva in genul EC-130V.
Ele foloseau platforma C-130H, radarul instalat APS-145 este acelasi cu cel de pe E-2.
Sau poate sa luat in considerare cumpararea unor kituri Phalcon, evreii spuneau ca le poti pune si pe Hercules.
In perioada aia eram bot-in-bot cu francejii, care tocmai incepusera sa ne invete meserie la standarde vestice…
Americanii inca nu intrasera pe fir tare cu Fortele Aeriene Romane.
Asa cum subliniai si pe forum, se tot batea apa-n piua cu Mirage (F1 si 2K).
In situatia asta sistemul de alimentare “probe and drogue” instalat pe cisternele aeriene KC-130 s-ar fi potrivit ca o manusa.
In situatia F-16&co (adica avioane gandite pentru USAF) ar fi trebuit mers pe varianta cu tija si receptacul…
Da ai dreptate nu am facut conexiunea asta.
Insa mai exista o mica posibilitate, tot in perioada aia eram la fel de bot in bot cu evreii.
Israelul a operat modificari pe F-16 proprii pentru a le putea permite realimentarea de pe KC-130H si F-15(probe and drogue).
http://www.afwing.com/intro/c130/3.htm
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1953-postdays-0-postorder-asc.html
Sigur, numa’ ca flota de cisterne a IDAF se bazeaza mai mult pe sistemul clasic al USAF – Tija/receptacul:
Israel has seven KC-707 tankers made by Chicago-based Boeing and two propeller-driven KC-130Hs made by Lockheed Martin Corp. (LMT) of Bethesda, Maryland, according to the 2013 edition of The Military Balance, published by the International Institute for Strategic Studies in London.
Mai degraba rezervorul de 370 de galoane de care vorbesti a fost dezvoltat pentru a oferi optiuni…
Nu a fost adoptat din motive lesne de inteles…(pe modelul Rafael Derby)
🙂
Din aceeasi serie…
pardon
http://www.gandul.info/stiri/armata-romana-vrea-sa-cumpere-un-submarin-nuclear-american-la-mana-a-doua-257935
Tot de pe FlightGlobal citim: “US watchdog wants to delay production of F-18E/F”.
He, he, he …
Bre, ai incurcat-o cu mine. Cand am citit titlul am sarit pe birou, le-am aratat degetul din mijloc colegelor din jur, apoi si obiectul muncii, mi-am palmuit seful, l-am sunat pe Iulian si i-am zis ca-mi dau demisia si…..am citit apoi restul articolului. Acum cum dracu’ le explic eu astora ca am glumit?
Nici nu vreau sa ma gandesc cum o sa faci dupa urmatorul articol pe care o sa il scriu.
De AWACS nu avem nevoie la ce sistem integrat de radare detinem. Acesta din urma insa trebuie completatat si trebuie adaugatii dinti mai ascutiti – adica rachete sol-aer noi.
Ar fi nevoie la un moment dat de aeronave alimentare pentru elicoptere.
Ar fi insa nevoie urgenta de avioane de patrulare maritima.
n-as zice ca e urgenta nevoia. e f bine acoperit litoralul fata de vremea cand existau doar granicerii si creo.
Asta cu cumparatul de avioane e o chestie buna,cata vreme avioanele respective sunt drone si sunt facute la noi.Ca se uita la barci sau la altceva,tot dreacu ala e.
Sa alimentezi elicopterele e o treaba ce se rezolva cu putina planificare si cateva cisterne.Nu-i nevoie de chestii SF.
Cu rachetele AA sunt cat se poate de acord.De fapt si de drept io eram si sunt fanul Deveselu din 2 mari motive.Unul ar fi ca ar fi trebuit sa apara in zona un batalion de Patrioti.Al doilea e politically incorrect.
Cu batalionul de Patriot participand la razbelu aerian,posibilitatile armiei noastre de a duce o batalie de manevra cresc simtitor.