Fortele Aeriene Romane ar fi primit o oferta din partea SUA pentru achizitionarea de aparate F-16, informatia a fost comunicata cu ocazia receptionarii primelor 6 avioane de acest tip.
Romania a trimis cereri de informatii, in vederea achizitionarii de avioane F-16, catre SUA si alte 5 state europene care opereaza acest tip de aparat, cel mai probabil SUA au raspuns acelui RFI lansat de catre Ministerul Apararii din Romania.
Insa cu ocazia receptionarii primelor F-16, ministrul apararii, Mihnea Motoc a declarat ca pentru realizarea capabilitatii, „avion multirol” sunt necesare 3 escadrile, iar autoritatile de la Bucuresti sunt hotarate sa atinga acest obiectiv.
„Suntem hotarâţi să continuăm constituirea capabilităţii avion multirol. Înseamnă trei escadrile”
Un numar de 3 escadrile de supersonice, respectiv cel putin 36 de avioane, ar putea sa reprezinte un element de noutate in programul de modernizare al Armatei Romane, pana acum in declaratiile oficialilor armatei se vorbea de constituirea a 2 escadrile dotate cu aparate F-16.
Cu ocazia BSDA 2016, directorul Lockheed Martin, Randall Howard, declara ca Romania are potentialul de a cumpara in total un numar de 24 sau chiar 36 de avioane F-16, dintre care unele ar putea sa fie chiar noi, iar LM era pregatit sa sprijine acest demers prin vanzarea de avioane sau modernizarea celor cumparate pana la standardul F-16V, achizitii care ar reprezenta o etapa in obiectivul de dotare al RoAF cu avionul de generatia a 5 a, F-35.
Dotarea cu avionul F-35 a reprezentat de la bun inceput obiectivul final al dotarii Fortelor Aeriene, achizitia de F-16 MLU ar fi doar un pas catre acel obiectiv, achizitia unui numar de 48 de aeronave F-35 ar fi fost hotarata se pare inca din anul 2006, si conform documentelor oficiale ale MApN din perioada 2012-2013, aceste 48 de avioane ar urma sa echipeze un numar de 3 escadrile.
Ramane astfel de vazut in perioada urmatoare cum anume se va concretiza aceasta posibila noua structura a Fortelor Aeriene care sa includa 3 escadrile de avioane de lupta multirol, care va fi tipul avioanelor si cum ar putea inlesni posibila tranzitia catre F-35.
– David Victor –
numai sa fie din varianta C/D, acceptam
Cat costa ora de zbor pe F16 si cate ore de zbor o sa facem anual cu fiecare avion, aproximativ fireste. ?
36 de F 16 in loc de 48…….aberatii despre F 35, in numar de 48 de bucati. Mai ca te doare capul la ce viseaza decidentii RoAf. Hai sa fim noi sanitari daca vom avea 24 de F 16 A/B MLU 5.2R si mai tinem 10 ani inca 24 de MIG 21 LanceR C active si niste Soimi, putem sa zambim linistiti.
Ceva oferta de bani sa le cumpere nu au primit 🙂 ?
Eniuei, nasosul ala minte cum respira, 24, 36, 48 F1635 Block 2052+V Dzeu cu mila, si nici macar nu’s 2nd handuri 🙂
Eh,ne mai gandim 2 ani la oferta,o analizam,o trecem prin comisii…we’ll get back to you yanks,we’ll call you,don’t call us.
Despre partea cu F35,vreo 48 bucati,insa Doamne sa ne ierti…
Cumpararea inca a unei escadrile de F-16 in momentul actual, ar fi o greseala.
Banii care ar fi disponibili acum, cei destinati achizitiei a inca 12 F-16(sau cate au de gand sa mai ia), si pentru a doua faza de modernizare a fregatelor.
Ar trebui investiti in realizarea unui sistem aa, de 300-400 milioane de euro s-ar putea cumpara un numar rezonabil de sisteme SHORAD care sa reprezinte o amenintare valabila pt aviatia rusa.
Decizia pentru avioane noi ar trebui sa se ia undeva in jurul anului 2025, pana atunci sa ne taraim cu o escadrila de F-16 si una de MiG-21.
Dar daca o sa vrem sa avem o aviatie care sa isi justifice existenta, nu prea avem alta optiune decat F-35, care sa intre in dotare undeva in 2025-2030.
Printre planurili povestite de povestitori la un moment dat erau (trecand peste planurile cu 48 F16) ca sa se cumpere 24 F16 urmate de 24 F35 candva prin 2100 toamna
Cu 12 F16 nu faci mare lucru, nu faci mare lucru nici cu 24, dar ma rog, orice cantitate pozitiva e mai buna decat zero
LanceRurile alea se vor retrage la un moment dat, si cu ele sau fara ele cacam tot aia e
Hanca 12 F16 sunt mult cacapabilitatzi peste 20 de LancerC
Ideea e ca odata inceputa dixxxtractzia cu F16 nu cred ca are rost sa te rezumi la 12 🙂 🙂
SHORAD…de cacate shoraduri ai nevoie sa acoperi toate fortzele si toate obiectivele economice/infrastructura importante…
La SHORAD parca de bine de rau s’a mai miscat ceva: Gepard, Oerlikoanele, GUNSTAR, GapFiller, or mai fi bune de 5% kill rate si CA94/95urile alea si ce OSA/KUB or mai avea
De 3-400 meleoane (sau ceva mai mult ca preturile se tot duc in sus) ar trebui sa cumpere ceva cu bataie un pic mai mare si desfasurare buna in teritoriu, distributed si network centric, ceva la jenu NASAMS II, ca Patriot nu’s de nasul lui nea ministru “second handuri la prima mana”
Cum au facut astia
http://defense-update.com/products/n/nasams_300409.html
Da, poate ai dreptate, ideea este ca banii care ar fi disponibili pt inca o transa de F-16 si fregate ar fi mai bine investiti in niste sisteme aa.
6 sisteme VL-MICA ne-ar fi costat in 2009, cam 250-300 milioane euro, nus d-alea is d’alelalte, importa mai putin.
Aham, F35 la mana a treia in 2037.
Voi realizati cat mai e pana in 2037 si cevaaa, a a…
Basme si povesti, chiar si F35 la 3rh hand, nu cred ca aveti habar de cuantumul pensiilor militare care vor fi atunci, in ritmul in care se promoveaza gradatii (si cati sunt deja in asteptarea vietii lor pentru care s-au spaguit atat> pensia)de niste ani incoace :))
Cine naiba a scos ineptia asta cu “escadrila” de 12 aparate? Daca n-ai bani de cauciucuri la masina, te prefaci ca ai bicicleta??
Vorbim de un stat si o armata care trebuiau sa achizitioneze F16 si armamentul aferent si ca practica, exercitiu, experienta la achizitia de F35. Ce vedem? Ca nu sunt bani pentru armament suficient la F16, ca se cumpara vechituri reconditionate din generatiile de inceput ale modelului, ca nu exista planuri multianuale facute clar, profesionist, economic, dedicat. Doar carpeli si bisnitareli pe genunchi.
Secretul este ca Mapn este atat de diletant si ,se vede -explicabil dealtfel, de infiltrat incat oricum nu vor primi in veci F35,clar?
Si oricum in 2037, peste 21 de ani…
Voi stiti ce greutate va fi pe bugetul de pensii atunci? La natalitatea de acum?
Stiti.
Nu se poate sa iti ia 11 ani(!) sa aduci in tara cateva avioane 3rd hand si sa ai pretentii la chestii de ultima ora peste doar 21 de ani ))
Cand oricum nu vor bani, ca si acum.
Cand oricum astia care sunt la conducere vor fi demult pensionari sau oale si ulcele, conform evolutiei naturale.
In acest moment armata este intr-un ***** asa de mare -si in care s-au bagat singuri- ca nici bugetul de aparare al Arabiei saudite nu ar face fata. Ca oricum s-ar duce pe comisioane, amante,secretare,spagi, pensii si avansari.
Cum e posibil sa existe militari, in serviciu, de 150 de kg? La ce arma sunt aia frate, la ‘distrugere de masa’?
In rest, pastile dinastea cu “inca oispe de F oispe”, escadrile de buzunar, cu rachete pe degete> se termina imediat si.. ghici ce: nici kamikaze nu poti sa dai cu avioanele ca sunt doar cateva :))
Da’ “suprematie aeriana” cu ce se face? Cu porumbei?
Da’ S400 cu ce trage cand trage, adica daca trage f16 cep face? Face cumva poc sau cum?
Adica F16 e bun doar de pace? Si vor fi doar 12 bucati: 3 duble, cateva indisponibile si asadar cate in aer? Model A/B si cu cateva rachete in tot depozitul?
Ce maret “plan de achizitie” pe 10 ani e ala in urma caruia se cumpara 12 bucati 3rd hand in 12 ani?
Cred ca orice manager de la un srl din Berceni ar fi putut mai bine de atat si probabil mai eftin.
Ce vise umede sa avem despre F35 in conditiile astea? Ce aduce nou modelul F16 in lupta aeriana fata de tevi? In afara de belele alea de rakete mai rare ca tigarile din pachet? Pana si radarul era acelasi lighean ca pe Lancer?
Nu e ca si cum ai cumpara ceva nou aparut, iei doar cateva si apoi iei modele ulterioare :))
Romania nu va avea in veci armament modern daca toate structurile decidente nu vor fi reformate complet si evident “doctrina” inlocuita total cu ceva logic!
Si asta nu se va intampla (pentru ca nimeni din mapn,smg etc nu are “barbatia” necesara,doar o dragoste de comision si pensioara) si stiti bine lucrul asta.
38
Logic ar fi sa cumparam avioane F16 direct de la SUA care este producatorul acestor avioane.Daca am cumpara macar 24 de aparate, la o singura comanda, am beneficia si de un pret bun atat la achizitie cat si la modernizarea avioanelor de lupta.Financiar si logistic, inclusiv la pregatirea persoanalului de specialitate, iesim mai bine facand targul cu SUA.
Poate ca nu ar fi rau sa cumparam 24 de avioane noi, echipate la nivelul Viper si 12 aparate SH, aduse minim la nivelul block 52+.
@sorin
Adică 24 la standard V, 12 block 52+ ,si 12 MLU tape 5.2
Muhaha,
si logistica si intretinerea lor cui o lasi…..că sunt cam 3 avioane diferite,
nu mult, doar așa în părțile esențiale….
Logic ar fi ca sa ceara tot F 16 A/B MLU si sa-l aduca la astandardul 5.2R. Numai numarul e o necunoscuta. In principiu 12, dar se poate si mai mult!
Cat despre F 35…..povesti pentru creduli! 🙂
Eu unul nu stiu ce parere aveti , dar am cam obosit de intentii, RFI-uri, pdf-uri, etc-uri….
Când voi vedea cu ochii mei pus în aplicare un program multianual de dotare cu ceva, nu conteaza ce(chiloți blindați cu luneta, de exemplu) , cu sursele de bugetare, cu transfer mentenanța în RO, si implicarea ind de apărare în acel program(fie măcar snurul sau elasticul de la chiloti, sau capacele de la luneta macar, pt început și dupa un nr de bucati implicarea in productie in procent de măcar 60% a industriei locale), vorbim “discutii” si discutam “avioane”.
Pâna atunci, traiasca “armata” de generali si colonei creatori de rfi-uri si pdf-uri, mari sefi de brigazi dezarmate, ca am ajuns la concluzia ca pe langa politic , nici armata română nu prea se înghesuie să fie capabilă să își îndeplineasca menirea în caz de ceva. Sefii, cel puțin…
Generali si colonei mari sefi de state minore, care cred ca logistica face referire doar la potol si chiloti, nu si la repararea tehnicii, upgradarea ei, capacitate industriala de înlocuire în caz de pierderi, etc…
Astia ai nostri mai au un pic si se pare ca nici daca le parcheaza americanii cate o escadrila moca pe acele baze aeriene , zicând “na mă, voi cumparati macar gaz si petarde, si reparati-le”, ar zice că nu le trebuie……că unde e “spaga” la “afacerea” asta…..
Sper ca nu am luat-o prea mult pe “câmp”… 🙂
Da draga, ma lasi cu banuiala ca habar nu ai ce inseamna 60%. Shaizeci de procente inseamna, tinete bine de buci, aproape trei sfertiru de avion construit. La noi? Apropo, avionul asta multirol care nu mai e chiar asa modern tot mai are el nisthe chestiuni secretoase. Ai idee ca India, inainte de finalizarea licitatiei MMRCA, isi doreau F-16 dar integrat intr-o linie de productie bastinoasa iar americanii i-au refuzat pe aia chiar daca plateau cu doua TIR-uri incarcate de dolari? E adevarat, in noul MMRCA sau cum s-o chema, americanii ofera tot. Totusi, India nu e Romania (mamaaaa, ce nasol suna pentru mioritici) iar amerlocii au mai multa nevoie de aia decat de noi. PEACE!
@Yo
Măi draga, mă țin cât pot de bine de posterior, și cred ca pot aprecia acele 60%…..
Am facut referire la acele multe echipamante de care este nevoie, patrihotii preferând sa le achizitioneze în nr simbolic, si de obicei achizitiile sunt amânate pâna în a 25-a ora, sa poată cumpăra de unde îi taie pe ei capul, fara o planificare , fara a implica si industria locală, fara transfer de mentenanta, fara etc…..nu doar la avioane.
Pe lânga arme ,tehnică,militari, munitii, mai e o “chestie” , care nu lipseste din conflictele militare, și nici nu a lipsit vreodata, îi zice generic logistică. Si e cea care pe termen mediu-lung “face si desface” victoriile sau înfrângerile.
Dacă achizitia de F 16 ar fi fost coerentă nu ar fi luat din Portugalia, ci din USA, si nu 12.
La ora actuala ar fi fost în uz deja de ceva vreme în fortele aeriene, și mentenanta la Aerostar.
Nu am afirmat că ar fi trebuit să producem 36 buc în RO, cifra nu se justifica, dar dacă ar planifica să aiba în dotare un nr de 150 buc , cred că ar fi altă discuție. Că nu ar vea fonduri să le opereze pe toate, e iar din alt film.
Dacă citești, poate încerci să și pricepi…..PEACE!
A ,întrebare: tu ce naționalitate ai?
“Totusi, India nu e Romania (mamaaaa, ce nasol suna pentru mioritici)”??
mentenanta probabil e facuta in romania pt ca doar nu crezi ca sau investit 32 de mil
in borcea doar pt 1 pista si 1 hangar si ala de reparat de pe vremea sovieticilor
Când voi vedea primul F dezmembrat la Aerostar o să cred.
Până atunci, nu mai cred nimic, si de bla bla-uri cred că suntem sătui cu toții….
Sau crezi că aștia au nevoie să îi învățăm noi să deturneze bani?
dan mentenata nu inseamna sa produci fiecare piesa pt avionla tine in fabrica inseamna sa fii in stare sa intretii si sa repari cu piese deja produse tu te duci la service sa iti faca mentenata la masina sau te duci in germania la fabrica
Mai draga… Pe mine ma minuneaza si contrariaza cifrele alea EXACTE despre care vorbesc multi. explica-mi si mie ca unui novice de ce trebuie o integrare de 60% sau in alta ordine de idei de ce nu 99% ori vreo cifra intermediara. Pe ce te bazezi cand crezi ca integrarea asta solicitata de tine o va accepta cineva, cat sunt rusii de hamesiti dupa bani cred ca nici ei nu accepta asa ceva decat pt vechituri. In afara de asta, prin absurd vorbind, daca amerlocii accepta 60% pentru F-16 ce le iese lor in afara de ochi? Adica au muncit spre patru decenii sa aibe asa ceva si il vand romanilor pentru cat? Cat le iese americanilor daca romanii cumpara aproape tot si fabrica 100 de efuri? In plus de asta, sa pricepi enormitatea prostiei spuse, as vrea sa te gandesti ca veche, proasta si chioara cum e industria noastra poate produce mai mult de jumatate dintr-un “ef”. Nu ma refer la 22 sau 35. Poate produce si in pofida geniilor ce salasluiesc la orice colt de ulita romaneasca tot nu se incheaga de un avion. pana si 99 e vai mamica lui. O fi fost ceva de el acum trei decenii dar acum…
MNO, rumega la astea si nu mai vorbii, argumenteaza cifrele ca oricne poate cere 99%, treaba e sa vedem cine ofera!
Eu când am zis că tu stii să citesti, doar cu întelesul e mai greu……
Ce ar mai fi de zis?
Sau esti atât de pornit să ai dreptate, încât creierul tău nu mai proceseaza nimic coerent?
Am scris mai sus:
“un program multianual de dotare cu ceva, nu conteaza ce”
De unde ai tras concluzia ca e vorba doar de avioane?
Din punctul meu de vedere o integrare de măcar 60% a unui produs în ind. asigura accesul si la alte tehnologii, altele decât roți, tablă, vopsea, mânere de uși, stâns șuruburi…. Oricum 100%cap coadă nu poate face nimeni singur….
Si mai sunt state care produc F16(Turcia, Japonia).., nu am zis ca trebuie sa fim si noi. Cu toate că o bucata de fuselaj se mai face si prin RO pt unele avioane…
Cat despre capacitatea industriei din RO, livreaza atât cât se investeste în ea si cât se cere de la ea.
Sau cumva crezi că LM , Bell, Northrop si altii au început proiectele pe banii lor, fara cerința, finanțare și comenzi de la statul american ?
Le-au facut cumva pe banii lor în speranța că poate îi bagă US Air Force în seamă?
Dacă se vrea, ceea ce e puțin probabil, ai putea începe de jos, încet….
Cu afirmații de genul nu se poate face nici măcar un șurub cum trebuie la noi, nici nu se va face vreodata ceva.
Hai cu emigrarea în vestul Europei, cam asta înteleg eu de la tine, dar nici aia nu ne vor prea mult sau prea mulți….ei mai bine primesc arabi, pe care apoi îi redistribuie…
Ce vrei, nu putem fi toți perfecți si să dorim să importăm tot și să platim prin taxe cresterea industrială a tuturor mai puțin a noastra!
Si cu asta te las , fiecare cu ideile și părerile lui…..
Cand ai idei fixe iti modifici tot timpul discursul (comentariul) pentru ca tu sa ai dreptate iar daca asta nu merge treci la jigniri. Mai bine vezi de industria ta si planurile multi, multi anuale din Camerun. Dupa ce toti cei ce citesc ce ai scris si observa cum le intorci ca la Ploiesti e mai bine ca ai tacut…
Apropo, vezi ca te refereai LA VIOANE (citez): “pt început și dupa un nr de bucati implicarea in productie in procent de măcar 60% a industriei locale” (incheiat citatul). Asta ai spus tu la un subiect despre efuri. Prin urmare, las-o jos ca macane
Si da, nu ai afirmat ca trebuie sa producem aici, ai vorbit de implicarea industriei locale cu 60% in productia lui. Sa fiu scuzat, yo am inteles ca te refereai la industria romaneasca iar tu te gandeau la aia din Camerun. Scuze, e vina mea
Daca mai dam banii pe inca5….facem 1/1000 fata de rusia…….
Corect, diferenta e ca noi aparam 400km de frontiera si ei apara 8000 de km. Stai jos, 4
pt YO : e usor sa vii doar cu critici, pesimism si mistocareli…vino si cu idei pozitive si cu ceva constructiv, pt ca la bascalie suntem campiono mondiali
Eiii, cati bani aveam yo daca puteam sa ma exprim. Gjinionul e ca din afara sistemului n-ai cum sa te exprimi nici daca ai inventa roata patrata
Sa speram ca mentenanta se va face ‘americaneste’ si nu romaneste asa cum e obiceiul pe la noi. Cine lucreaza in aviatie stie despre ce vorbesc eu.