Armata Romana Fortele Aeriene

Romania a primit donatie un avion de transport C-130H Hercules

O aeronavă de tip C-130 Hercules, varianta H, transferată, cu titlu gratuit, din excedentul Guvernului Statelor Unite ale Americii către Forţele Aeriene Române, a aterizat marți, 14 decembrie, pe Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa „Aurel Vlaicu”.

C-130H Hercules

C-130H Hercules

Avionul de transport va intra în înzestrarea Bazei 90 Transport Aerian-Escadrila 901 Transport Strategic. Astfel, cea de-a şasea aeronavă C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române va spori capacitatea de proiecție a Armatei României prin executarea de misiuni de transport în sprijinul forţelor proprii sau al partenerilor din NATO.

După aterizare, aeronava a fost preluată de specialiștii ROMAERO S.A. în vederea alinierii la programul de mentenenţă specific Forţelor Aeriene Române.

Transferul aeronavei, ratificat printr-un acord de tipul Letter of Offer and Acceptance, este rezultatul unui proces complex, derulat în ultimii ani în cadrul programului Foreign Military Sales (FMS) prin intermediul Biroului Cooperare Militară al SUA de la București (Office of Defense Cooperation – ODC). Pentru derularea cu maximă operativitate a transferului acestei aeronave, ODC s-a aflat în strânsă legătură cu Forțele Aeriene Române, precum și cu Biroul de coordonare al Programului C-130 din Statele Unite.

Aparatul de zbor a fost adus în România de un echipaj al 120th Airlift Wing din cadrul Air National Guard Montana, care a deţinut şi exploatat aeronava până în prezent.

Țara noastră este, astfel, printre primele state partenere căreia, în cadrul noului program C-130 Ramp to Ramp (R2R), îi este afluită în zbor şi transferată direct o aeronavă operaţională americană.

Forțele Aeriene Române mai au în dotare cinci aeronave C-130 Hercules, patru în variantă „B” și una în variantă „H”.

Prima aeronavă Hercules C-130 „B” a aterizat în România pe 25 octombrie 1996, urmată de alte trei aparate de același tip. Pe 18 martie 1997 a avut loc primul zbor al unui avion C-130 cu echipaj complet românesc, iar în vara aceluiaşi an a fost desfășurată prima misiune în afara graniţelor României. Pe 28 ianuarie 2002, primul Hercules al Forțelor Aeriene Române a aterizat în Afganistan.

Cel de-al cincilea C-130 Hercules, varianta H, a intrat în dotarea Forțelor Aeriene la 14 februarie 2007.

Având capabilităţi de transport pe distanţe medii şi lungi, C-130 Hercules a constituit, în ultimii ani, împreună cu C27J Spartan, principalul mijloc de susţinere a tupelor proprii aflate în teatrele de operaţii, de intervenţie şi de ajutor în situaţii de calamităţi naturale, pe plan intern şi internaţional.

De-a lungul timpului, aeronavele românești de acest tip au participat la numeroase exerciţii şi aplicaţii desfăşurate în Europa (Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Grecia, Lituania, Marea Britanie, Norvegia, Portugalia, Polonia) şi misiuni umanitare interne şi internaţionale (China, Indonezia, Libia, Muntenegru, Turcia).

Peste 50 de țări folosesc acest tip de aeronavă, care este cel mai utilizat avion de transport militar din lume.

Biroul presă

8 Comments

    • Cred ca ar fi fost mai bine sa mai achizitionam niste Spartanuri noi decat sa tot primim donatiile astea de echipamente foarte vechi. Pe termen lung cred ca ar fi fost mai avantajos.

      • Ar fi fost mai ieftin sa nu luam deloc Spartane, sau daca aveam cap negociam o parte din cele luate de americani (21 comandate)si ieseam mult mai ieftin.
        Alti aliati au ales CASA C-295 din aceeasi clasa cu Spartanul nostru, dar la jumatate de pret pe aparat.
        An-2 a fost tras pe dreapta fara inlocuitor, o clasa ieftina de avioane pentru para, dar o clasa cu putine optiuni, iar celebrul CASA C-212 Aviocar nu se mai face de prin 2014-15.
        In plus, ne-am plans ca nu avem bani de multirol nou care era doar cu 50% mai mult decat un Spartan, ceva imi scapa aici si cred ca a scapat multora, ca sa nu mai amintesc ca multirolul a venit dupa Spartane, desi avea prioritate datorita aviatiei de lupta imbatranite si numarul mare de tragedii din aceasta bransa.

        • C-295 ar fi fost o alegere buna. Insa odata ce am ales un model, ar fi fost costisitor sa avem o flota eterogena formata din 7 Spartane si 7-8 C-295.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: