Rafale a executat cu succes primele zboruri in configuratia noua de inarmare grea, avand acrosate sase rachete aer sol de mare precizie tip AASM Hammer, patru rachete aer-aer cu raza medie si lunga din familia MICA, doua rachete aer-aer cu raza foarte lunga tip METEOR, precum si trei rezervoare suplimentare de 2000 litri.
Aceste activitati preliminare, finantate de catre Dassault Aviation, au fost efectuate in colaborare cu Direction de l’Armament si probabil vor rezulta in permiterea unei noi si complete anvelope de zbor.
Crescand capacitatea celor paisprezece puncte de acrosaj, incluzand aici opt sub aripi, Rafale este singurul avion de vanatoare din lume capabil sa care o incarcatura utila de o data si jumatate fata de greutatea proprie, capabilitatile sale de “omnirol” raspunzand astfel nevoilor tarii operatoare la un cost controlat, putand sa indeplineasca toate misiunile intr-un mod mult mai efectiv si cu mobilizarea de resurse reduse.
Doua avioane Rafale reprezinta acelasi potential oferit de sase avioane din clasa Mirage 2000.
Aceasta noua configuratie, fara rival in ceea ce priveste versatilitatea si puterea de foc reprezentata, a fost posibila multumita arhitecturii deschise a avionului proiectat pentru toate tipurile de misiuni… care in trecut erau desemnate la sapte tipuri diferite de avioane in Franta.
Noua dezvoltarea, care combina autonomia mare cu versatilittea sistemelor de armamente, demonstreaza puterea si superioritatea operationala a lui Rafale, care deja poseda unicitatea plajei de configuratii, inclusiv abilitatea unica de a lovi in adancime cu doua rachete de croaziera Scalp in configuratie cu trei rezervoare suplimentare de doua mii de litri, utilizata de catre Franta in Operatia Harmattan desfasurata impotriva Libiei in anul 2011.
Si acum… si mai reclama:
The only totally “omnirole” aircraft in the world, able to operate from a land base or an aircraft carrier, capable of carrying 1.5 times its weight in weapons and fuel, the Rafale has been designed to perform the full spectrum of combat aircraft missions:
— Interception and air-to-air combat using a 30-mm gun, Mica IR/EM missiles and Meteor missiles (as of 2018).
— Close air support using a 30-mm gun, GBU-12/24 laser-guided bombs, AASM and GBU-49 GPS-guided bombs (used in Afghanistan, Libya and Mali).
— Deep strike using Scalp-Storm Shadow cruise missiles (used in Libya).
— Maritime strike using the Exocet AM39 Block 2 missile and other air-to-surface weapons.
— Real-time tactical and strategic reconnaissance using the Areos pod (used in Afghanistan, Libya and Mali).
— Buddy-buddy in-flight refueling
— Nuclear deterrence using the ASMP-A missile.
Sursa: Defense-Aerospace
mai multirol… si mai nevandut…
Pai da… pentru ca Rafale asta este atat de scump pe cat este de bun, poate fi exploatat la adevaratele capabilitati numai de catre tarile bogate aflate in fata unor riscuri de conflict, are concurenta unui concern format din vecini si aliati a caror influenta o depaseste pe cea a Frantei, precum si concurenta avioanelor americane vandute de regula pe influenta coplesitoare, plus concurenta mai ieftinelor avioane rusesti. Plus embargourile pe care Franta trebuie sa le respecte.
Corect.Pacat ca Romania nu isi permite financiar si politic(cumparam doar avioane americane, chiar si Mustanguri daca este cazul) sa cumpere avioane Rafale de ultima generatie.
re. chestia cu doua avioane Rafale care fac cat 6 Mirage 2000 – ele probabil costa si cara armament cat cele 6 Mirage 2000 insa orice comandant ar prefera sa le aiba pe alea 6 in loc de 2 Rafale – poti sa faci mult mai multe cu sase avioane decat poti sa faci cu doua – un avion nu poate sa fie in doua locuri si la doua altitudini in acelasi timp iar numarul avioanelor joaca un rol mare in succes, atat in ofensiva cat si in defensiva.
@mad max: chiar oare orice comandant? Tot la fel de bine ai putea sa cumperi in loc de 2 Rafale sau 6 Mirage 2000 in jur de vreo 60 de MiG-21 sau peste 1000 de P-51 Mustang. Si totusi lucrurile nu s-au miscat in directia aia. Oare de ce?…
Logica asa ar fi, numai ca in prezent dar si viitorul apropiat… remarcam:
– NATO schimba macazul, preferand mai putine avioane multirol superioare tehnologic si ca preturi;
– Tarile relativ nealiniate (Suedia, Brazilia) investesc in avioane multirol din ce in ce mai putine si cat mai apropiate eficiente in raport calitate/pret;
– Tarile sarace fac doar gestul;
– India si tarile bogate din Peninsula Araba continua sa faca salata;
– Rusia incearca sa construiasca un arsenal format din avioane putine si superioare tehnologic, sustinute de ceva mai multe avioane din clasa imediat urmatoare si multe avioane vechi dar modernizate si reparate;
– China isi permite sustinerea introducerii in dotarea a catorva tipuri de avioane superioare tehnologic si a catorva tipuri de avioane din clasa imediat urmatoare, ambele categorii in numar cat mai mare.
Avantaj China.
Dezavantaj pentru cei care se vor apuca mai tarziu de studiat limba chineza. 🙂
Fix despre Rafale, Mirage 2000 si singura tara care opereaza ambele avioane din exemplul dat in comunicatul celor de la Dassault, este dificil de contrazis afirmatia ta avand in vedere faptul ca avioanele Mirage 2000 modernizate pot indeplini cu succes misiunile in care este implicata Franta, dat fiind faptul ca in conflictele de mica intensitate nu vor intalni cine stie ce dotare inamica la nivel de radare, AAA & SAM, avioane de vanatoare-interceptare.
Interventiile franceze in Africa ar putea fi chiar mai ieftine fara implicarea avioanelor Rafale – oricum, sunt folosite inca Mirage F1 si Mirage 2000. Chiar si cu retrasul Jaguar ar fi fost de ajuns, chiar ar fi fost mai practice in misiunile CAS… dar, acum ne multirolim.
Pe de alta parte, in razboaie – interventii… – Libia-like ori cu un adversar mai agresiv in riposta, este de preferat (si) prezenta avioanelor Rafale.
Filmul color se termina cu probabilitatea continua a unui conflict mare si international cu China, in care Franta are sa joace un rol important, probabilitate careia i se adauga necesitatea tinerii pasului.
Adica, avantaj China. 🙂
Rafale si altele se modernizeaza nu doar de dragul vanzarilor sau de frica Chinei ci si pt. a mentine neatrofiata industria europeana de profil. Si in plus pt. ca relativ recent “tarul” s-a apucat sa provoace Occidentul in incercarea lui de a reanima URSS. Iar astia din Vest atat asteptau ca-i mananca si pe ei deshtele sa mestereasca la avioane si alte chestii. Acum…vom vedea daca pe rusi ii tin bracinarii sa termine ce-au inceput. Pana una alta Rafale asta asa incarcat ca un magar cu toate cele incepe sa semene dpdv a capacitatilor cu modelele noi de Flankere multirol. Iar frantujii au singuri vreo 100 iar rusii inca n-au mai mult de cateva duzini aduse la ultimul standard. Si se mai pun si Eurofaiterele (zilele trecute vazusem tot asa unul incarcat ca un catar cu rachete Taurus) si F-18-urile E/F, ca sa vbim doar de generatia 4-4.5 fara sa mai punem la socoteala exclusivele F-22 sau F-35(din ce am inteles prin decembrie 2013 au finalizat al 100-lea exemplar si din alea). Asa ca oricum o luam fie pe avioanele de generatia 4.5 fie pe alea de gen 5, NATO are cam de cateva ori mai mult decat restul lumii la un loc, China&Russia included.
Nu vad unde e avantajul Chinei. Iar chinezii sunt, oricum, vulpoi prea batrani ca sa se bae in vreun conflict mondial.
Da, e bine ca mentin ocupata industria de profil. Problema e ca nu se intrevede nici un inlocuitor al eurocanardurilor (preferabil proiect comun european, nu unul hais si altul cea) in perioada urmatoare. Sau poate exista si nu s-a dezvaluit inca.
Cred ca e NEURO-ul ala drona….
Faza este ca exista si proiectul Taranis si este tot european deci nu trag toti europenii la aceeasi caruta…