Pe 29 noiembrie 2013 a avut loc primul zbor al celui de-al treilea prototip Mi-38. Ca parte a programului de test, elicopterul a efectuat un tur de pista la centrul Mil din Moscova (Mil Moscow Helicopter Plant).
“The Mi-38’s first flight is the successful result of collaboration between Russian helicopter constructors and engine-builders. The Mi-38 represents a new generation of helicopters that provide the highest standards of safety and comfort. Thanks to its TV7-117V engines, the Mi-38 has a significantly broader range of potential applications, which will give it an additional competitive edge and make the helicopter even more attractive to both existing and new customers.” a spus utilizand cuvintele proprii Alexander Mikheev, CEO-ul Russian Helicopters.
Noile motoare Klimov TV7-117V (V de la vertoliot cat si de la victorie) au o putere intre 2500 si 3000 CP si au la baza motorul TV7-117 folosit pe Il-114 turboprop regional. Cele doua versiuni de motoare sunt 90% identice. Versiunea V imbunatateste siguranta zborului, acestea producand in situatii de forta majora intre 2800 si 3750 CP. Pe aceste motoare s-a instalat un nou sistem FADEC (Full Authority Digital Engine Control) si anume BARK-12 sau BARK-57.
Mi-38 este un elicopter multirol de politie aeriana…erhm, scuze. Reiau. Mi-38 este un elicopter multirol si poate fi folosit pentru transport cargo, pasageri, VIP cat si spital zburator sau pentru misiuni in largul marii. Viteza de croaziera este de 285 km/h si raza de actiune de 1200 de kilometri.
Cel de-al doilea prototip este echipat cu motoare Pratt & Whitney si a avut primul zbor pe 24 decembrie 2010. La a 14a editie a campionatelor mondiale de elicoptere care s-au desfasurat la Moscova in august 2012, elicopterul a stabilit un nou record de altitudine pentru clasa E-1h (elicoptere cu greutate intre 10000 – 20000 kg). Acesta urcand pana la 8600 de metri.
Certificarea elicopterului va fi terminata in 2015. Elicopterul va fi construit la uzina Kazan Helicopter, unde in momentul de fata este construit cel de-al patrulea si ultim prototip. Acesta va fi echipat cu rezervoare rezistente la soc produse de Aerazur si ferestre marite. Elicopterele de serie sunt planificate a fi motorizate cu motoare TV7-117V.
Performante Mi-38 | |
---|---|
Viteza de croaziera
|
285 kmh
|
Raza de actiune cu 3,000 kg cargo
|
660 km
|
Raza de actiune cu 5,000 kg cargo
|
420 km
|
Raza maxima de actiune cu doua rezervoare suplimentare si 2,700 kg cargo
|
1,200 km
|
Plafon operational
|
5,900 m
|
Plaforn pentru zbor la punct fix (OGE – In afara efectului de sol)
|
3,750 m
|
Greutati |
|
Greutate maxima la decolare
|
15,600 kg
|
Greutate maxima la decolare cu greutate acrosata
|
16,200 kg
|
Greutatea maxima a incarcaturii in cabina
|
6,000 kg
|
Greutatea maxima a incarcaturii acrosata
|
7,000 kg
|
Motorizare |
|
Motoare
|
2x Klimov TV7-117V
|
Puterea maxima la decolare
|
2,800 hp
|
Puterea disponibila in caz de avarie
|
3,750 hp
|
Dimensiunile cabinei
|
|
Lungime
|
7,000 mm
|
Latime
|
2,360 mm
|
Inaltime
|
1,840 mm
|
Volum
|
29.5 m3
|
Echipaj
|
1-3
|
Pasageri
|
30
|
Sursa: Kazan Helicopters
Nota bene: cel mai mare dusman al lui Mi-38 este Mi-17 care inca este modernizat si produs si se vinde ca painea calda.
– Bogdan Movileanu –
Frumoasa libalula, ce sa spun, este inca un produs rusesc in care nu s-au sfiit sa implementeze si tehnologie vestica in caz ca un client le va cere acest lucru.
Sunt curios de pretul de achizitie al unui astfel de elicopter, cred ca multe tari si-l vor permite macar in varianta VIP.
Primul si al 2lea prototip au motoare Pratt and Whitney PT127. Din cate am citit vor sa-l certifice si ptr vest.
Foarte frumos, cred ca cu motoarele straine e mai performant…, dar e normal ca rusii sa-si sustina industria locala in ce priveste motoarele.
Parca seamana un pic cu Mil 17 modernizat..
https://www.youtube.com/watch?v=dIp2xmhgK-U
https://www.youtube.com/watch?v=vjZUIRR_J6Y
fain elicopter. Dar nu cred ca e “cel mai mare dusman al lui Mi-17” ci mai degraba al elicopterelor vestice gen Sikorski S-92 sau variantelor VIP de Puma. Mi-8/17 va ramane in continuare Logan-ul elicopterelor in timp ce Mi-38 se pare ca tinteste o piata mai scumpa.
S-92 nu se vinde atat de bine cum se vinde Mi-17, la fel nici Puma nu se vinde. Cele doua uzine care produc Mi-17 (Kazan si Ulan Ude) abia fac fata comenzilor. De asemenea S-92 este un elicopter tare complicat, ma uit la butucul rotor si ma pierd in detaliile, iar la capitolul estetica S-92 este tare deficitar. Performantele lui Mi-38 nu sunt chiar atat de diferite fata de Mi-17, mai ales ca motorul TV7 poate fi instalat si pe Mi-17, iar asta va cantari greu atunci cand cineva va merge la cumparaturi. Nu stiu ce comenzi ferme are Mi-38.
au inceput sa le dea forme frumoase caci inainte elicopterele rusesti sufereau pe partea de design.
Cred ca nici nu se gandeau la design, au facaut unul reusit, Mi 8 si l-au construit cu modificari la nesfarsit…., la fel ca si cu jiguli lada… 🙂
Si camila arata mai urata decat un cal dar isi face treaba in mediul sau . Am mai auzit o pe asta cu designu la tehnica si tehnologia militar placut , sa mori de ras nu alta.
Cat despre Mi -38 rusii sunt la inaltime cu prototipul au stabilt 5 recorduri ,mai multe detalii aici http://helihub.com/2013/03/22/mi-38s-world-records-officially-registered-by-fai/ .