Zilele trecute la fabrica AERO Vodochody a avut loc zborul de debut al primului avion L-39NG din producția de serie. Zborul a durat patruzeci de minute, timp în care aeronava a fost verificată în toate fazele evoluției.

Avionul L-39 de nouă generație (NG) a fost prezentat întîia dată la salonul internațioal Farnborough din anul 2014. Aeronava a fost dezvoltată pentru instruirea de bază și avansată precum și pentru LIFT (Lead In Fighter Trainer).

Aeronava care a debutat zilele trecute în zbor face parte dintr-o comandă de doisprezece avioane reactive de antrenament L-39NG dintr-un contract cu Vietnamul semnat în anul 2021. Contractul include furnizarea de piese de schimb, echipamente pentru instruirea la sol, suport logistic și sisteme specializate de aeroport.

Livrările către Vietnam se vor desfășura în perioada 2023-2024.

Ungaria a anunțat în primăvara anului trecut achiziția a doisprezece L-39NG pentru forțele aeriene proprii, din cele doisprezece aeronave urmând ca opt să fie specializate pentru pregătirea piloților iar restul de opt vor fi echipate pentru misiuni de recunoaștere.

Primul avion destinat Ungariei va fi livrat în anul 2024.

Guvernul Cehiei a comandat patru avioane L-39NG, contractul cu AERO Vodochody fiind semnat în luna Noiembrie a anului trecut. Contractul include o opțiune pentru încă patru avioane din același tip.

O altă țară interesată de L-39NG este Ghana, ministerul apărării al acestei țări solicitând aprobarea parlamentuluii pentru achiziția a șase astfel de avioane în vara anului 2021, însă negocierile cu fabricantul ceh fiind oprite la începutul anului următor.

Ghana a luat în considerare oferte americane cu avioane A-29 Super Tucano și AT-6C Wolverine, însă nici acestea nu au fost finalizate cu o achiziție.

Ghana se află în acest moment într-o criză financiară, această țară lăsând pentru viitor achiziția de avioane destinate instruirii viitorilor piloți militari.

Iulian Iamandi