Korea Aerospace Industries (KAI) a prezentat primele imagini ale Sily Powietrzne RP (Forțele Aeriene Poloneze) KAI FA-50, aceste având numărul de serie 5002.
Aeronava a fost prezentată ca FA-50GF (Gap FIller).
Primele doisprezece avioane, toate model FA-50GF Block 10, vor fi livrate până la jumătatea anului acesta.
Comanda poloneză pentru avioane KAI FA-50 a fost semnată în ziua de 28 Iulie a anului 2022, pentru un total de patruzeci și opt de avioane. Dintre acestea doisprezece vor fi FA-50 Block 10 și treizeci și șase de FA-50PL Block 20.
Contractul include instruire, pachete logistice și suport tehnic, având valoarea totală de trei miliarde de dolari americani.
Livrările avioanelor FA-50PL vor debuta în anul 2025 și vor fi încheiat până în 2028.
Un centru de mentenanță va fi înființat în Polonia și toate cele doisprezece avioane Block 10 vor fi modernizate în timp la standardul Block 20.
Și noi? Noi ce facem?
Să nu îmi spuneți că suntem săraci, că voi zice că statul ar trebui să supraimpoziteze cetățenii români plătiți în ruble. La cât de mulți sunt, s-ar strânge ceva gologani.
Poate că ar trebui ca statul să impoziteze cu o taxă și pe idioții utili.
Și uite așa s-ar strânge un plus pentru bugetul Apărării.
Serios vorbind, proiectul… pardon, programul de modernizare al avioanelor IAR-99 Standard la nivel Super sau cum îi zicea, că de când nu s-a mișcat nimic am și uitat, e mort pentru mine. Și pentru alții.
Programul ăsta e un motiv politic făcător de imagine, în rest… bani prin unele buzunare și neînțelegeri în detrimentul interesului național.
IAR-99 nu a fost, nu este și nu va fi un avion fiabil. Plus că are o vârstă și indiferent cât s-ar da patrioții cu emisfera sudică de asfalt, este slab motorizat, vechi, etc.
’99 nu este comparabil cu un avion omolog modern și cu mult inferior unui avion reactiv avansat destinat misiunilor de instruire și cu capacități de luptă așa cum este FA-50 cu care se dotează Forțele Aeriene Poloneze.
Știu, nu ne-a lăsat NATO, că dacă ne lăsa… și acum zburam IAR-93. Și nici IAR-80 nu trebuia retras, din mândrie națională.
O escadrilă de FA-50 la Bacău, pentru antrenament avansat și trecere pe F-16, plus misiuni de Poliție Aeriană, ar fi un plus pentru Armata României.
Un plus mare.
Iulian Iamandi
Si cand aparea ideea asta pe Resboiu prin 2014-2016…eh ce vremuri…acum dintr-o data devin interesante FA 50-urile dupa ce MApN-ul le-a ignorat cu gratie.
Avem alternativa M 346 pe care Polonia l-a achizitionat deja si clar ar trebui intrebat pe canalele militare ce nu multumeste Fortele Aeriene Poloneze cu privire le acesta.
Oricare dintre avioanele mentionate poate indeplini mult mai mult decat IAR 99 C Soim va fi capabil sa faca in orice configuratie l-am face.
Ceea ce este mai important pentru Polonia este cred eu faptul ca FA 50 are capabilitati pentru lupta aer-aer si aer-sol inclusiv cu armament modern ghidat si in varianta FA 50 Bk20 o sa aiba si capabilitati aer-aer BVR cu Derby ER/ AIM 120 AMRAAM
Fa50 are senzori mai buni, e supersonic, poate lansa racheta maverick la 1.2 mach. Ne-ar trebui minim 24 de bucăți cu piesele de schimb aferente. In plus unele piese plus motorul sunt comune cu F16.