Zilele trecute am dat curs invitaţiei din partea Statului Major al Forţelor Navale şi prin intermediul colegului nostru “Mozambic” redacţia Resboiu a luat parte la prezentarea noii versiuni a softului JCATS, eveniment ce a avut loc la Centrul de Instruire, Simulare şi Evaluare (CISE) al Forţelor Navale, în Constanţa.
Astfel, am aflat că noua versiune a apilcaţiei Joint Conflict and Tactical Simulation (JCATS) oferă posibilitatea de a conduce activităţi de nivel tactic până la grupări de forţe întrunite, incluzând întregul spectru al conflictelor.
Cred că nu greşesc dacă afirm că majoritatea cititorilor noştri au jucat, ca şi noi, jocuri de pc cu strategie şi tactică.
Ei, cam aşa este JCATS-ul Marinei, doar că este la scara la care visăm. Nu beneficiază de briz-brizuri grafice care să lase playerii cu gurile căscate, pentru că nu-i conceput în sensul ăsta şi resursele serverului pe care rulează pot fi alocate pentru calculul mai rapid al soluţiilor, nefiind încărcat de procesarea părţii de grafică foarte complexă.
De fapt, mult mai precis, JCATS-ul este mai mult un fel de map editor, decât un “joc”. Este visul unora dintre noi.
Ah, ce aş vrea acasă un JCATS mai mare ca să probez niscai variante ale unor scenarii din 1939, 1940, 1944, 1968, etc.
Aş face scenarii în JCATS şi în baza lor m-aş pune pe scris istorii alternative.
Desigur, militarii au altele pe cap şi nu le arde de what if-uri. De exemplu, Centrul de Instruire, Simulare şi Evaluare, a pus la dispoziţia Forţelor Navale suportul organizatoric şi informatic pentru mai mult de 30 de exerciţii de instruire prin simulare constructivă cu diferite structuri tactice şi administrative, la care aru participat peste 2500 de militari străini!
Apropos, să nu uit: noua versiune de JCATS nu este strict destinată unităţilor navale, ci permite posibilitatea simulării participării Infanteriei Marine! Dar, cel mai bine ar fi să urmăriţi interviurile din filmul de mai jos, pentru a afla şi alte detalii interesante:
– Iulian Iamandi –
resboiule ce zici tu de “map editor” – nu e mare branza
sunt hartile militare rusesti pentru toata europa, care sunt deja public domain, cele pentru romania din anii 50 sunt pe un server gis al universitatii, am pus odata linkuri pe resboiu ala vechi, cred ca pentru kala, 1:50000, au curbe de nivel, sunt gata georeferentziate multe din ele, mura-n gura deja
sunt si mai vechi, da astea sovietice sunt de departe cele mai detailate
Daca nu gasesti uleiul de pila sa faci piese de schimb din titan la MiG (ti-am zis ca am mai avut o tentativa, a zis parintele ca e bun untdelemnul sfintzit la orice, daca nu pileste titaniul macar iti dai pe bataturi dupa aia cu el), poti incerca sa iti faci o jucarie de asta, un layer harta, si dupa asta in layerul de deasupra desenezi tu ceva sa semene a chestiile alea de se vad in film (daca nu se vede nimic peste harta nu-i nimic, zici ca ai doar invizibile 100%, ti le-a vandut George Visan, si suptmarinul nostru e in imersiune “voita”, adica nu ca in 2011, inainte de “reparatia de urgenta”, legat cu paramele de chei)
Apoi (dupa ce se termina si reconditzionatul la IAR93 ala de trebuie facut airworthy), poti sa scrii un protocol si sa iti faci un server simplu, sa te atace pe la spate prietenii si cunoscutzii, cu T34 sau F35 chestii de astea dintr-o litera si doua cfre), la alegere , faci o baza de date cu un inventar si le imparti fiecaruia, lui George ii dai F35-urile din dotarea RoaAf, si la restul le dai pietre
Dupa asta te opresti, iti tragi sufletul si razi doua sticle de bere
Ce m-am distrat 🙂 Mersi Paul!
Ma subestimezi, ma supraestimezi, ma aburesti cu uleiul ala, nici eu nu mai stiu ce sa cred.
Sa o luam in ordinea importantelor.
Mirul nu e bun de dat pe pila, ca nu ramane intre canelurile alea si nu mai e acelasi efect.
Pot doar incerca sa fac un JCATS, dar nu ma duce capul sa trec mai departe de copierea-liprea int-un folder a unor harti militare romanesti de care ma foloseam pe ici pe colo, cand eram cadastras sau desenator de case.
Partea proasta e ca nu stiu programare, d-apai sa stiu atata cata mi-ar trebui sa fac un engine pentru un JCATS. Aici cred ca e buba si imi apartine, ca am zis-o p-aia cu map editorul.
Deranjant e ca ma subestimezi, tocmai la final. Doar doua sticle de bere, Paul? Doua?
Poa’ sa fie din alea la trei litri, macar?
poate si de alea 🙂
harta nu e chiar asa complicata, ca nu e secretomania pentagonului sa nu lase pe goagal sa vada cu ce arme si unde s-au jucat cu jcats pe harta lor
de exemplu aici – vezi ca e o triula din 3 f35 100% invizibile deasupra scolii
https://maps.google.com/maps?q=Bucharest,+Romania&hl=en&ll=44.445074,26.091816&spn=0.001283,0.001993&sll=35.101935,-95.712891&sspn=47.419624,65.302734&oq=bucharest&t=f&hnear=Bucharest,+Romania&z=19&ecpose=44.44493581,26.09181605,248.02,-0.004,5.285,0
(eu nu le vad, da 100% sunt acolo, uita-te si tu bine)
Pe harta aia, la modul simplist in care sunt desenate alea cu jcats, niste poligoane simple mutate de colo colo, google iti da un api, de exe asta de javascript ti-ar ajunge
https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/overlays (e plin netul si de exemple)
asta asa de inceput
Apoi dupa ce te hotarasti exact ce vrei sa faci – iti trebe o mica baza de date unde sa tii tot “hardwarele” militar, care al cui e si unde se afla pe harta
Apoi partea aia interesanta, cu taberele, o baza de date cu ce are fiecare si in ce pozitie geografica, si cum se folosesc si un set de reguli (de exe ca nu poti ateriza cu f35 pe campul de cartofi de exemplu, ce probabilitate ai sa nimeresti cu racheta functie de ce conditii – distanta , zi sau noapte, tipul de tinta etc etc, ) – asta cred ca e realist la JCATS, ca e specificat de militari care au vazut ceva conflicte, nu de noi care am tras (sau am vrea sa tragem) doar cu bateria de vin
Apoi intr-adevar daca merg toate, meriti berile alea 🙂
Pentru partea de harta, sunt map servere open source care le poti folosi, daca nu iti place google maps sau bing maps, si incarca in ele de exemplu hartile alea militare sovietice in russian belts, sau harti fiscale de pe vremea mariei tereza, alea sunt cele mai vechi, (daca iti place de maria tereza si calul ei)
Davai adrese de hartzi! C-o am pe aioa cica militara a lu’ Romanica, da’ e incompleta.
PS. Ceva cu Mali, Algeria, Ciad, Niger nu e? Ziceam la Iulica de facut un drum, sa vedem cum e falafelu’ pe acolo. :p
http://earth.unibuc.ro/download/hartile-sovietice-50k, par exampli
http://www.madmappers.com/htm/Ru500kDVD.htm
Vezi ce au si oamenii astia pe aici: nima.mil
Adresa o foloseam inainte pentru ca se incarca greu site-ul lor – o foloseam la teste pentru browsat pe net, prin diverse locuri pe unde ma nimeream ca it-st.
iar PR idiot al ministerului ce arata mai mult ca “nu avem/nu ne pricepem” decit o modernizare. un alt tip de abordare din partea lor si lucrul arata altfel, interesant si o ferea o baza pentru obiectivele marete: modernizare, incredere in armata etc.
pina si defcon-ul (jocul) arata mai bine http://www.introversion.co.uk/defcon/about/screenshots.html
la aliati chestia asta arata cam asa: http://www.shephardmedia.com/static/images/article/100729-N-5016P-002.jpg
si prezinta caruta de vectori privind o unitate. aici avem un icon MARE ce ocupa aiurea un spatiu ce nu spune absolut nimic, deci o estimare, si inca una nereusita (degrevata de date, vectori sau diverse librarii interoperabile privind unitatile afisate).
” Nu beneficiază de briz-brizuri grafice… resursele serverului pe care rulează pot fi alocate pentru calculul mai rapid al soluţiilor”
serverul unui sistem nu va gestiona “resursa grafica”, placile grafice alocate workstation-ului vin cu procesor incorporat exact pentru asta. povestea corecta e: ca nu trebuie si nu e necesar pentru stilul asta de estimare.