Ministerul polonez al Apărării a anunţat competiţia AJT (Advanced Jet Trainer) pentru dotarea Forţelor Aeriene, anunţă Jane’s.
Conform publicaţiei, competiţia este deschisă pentru participarea avioanelor M-346 Master, Hawk 100, KAI T-50 Golden Eagle şi L-159 Alca.
Competitorii vor transmite ofertele până pe 2 Aprilie 2013.
Polonia doreşte ca 10 până la 30 de procente din valoare contractului final, sa fie subcontractată firmelor locale.
Tipul de avion ce va ieşi învingător, va înlocui cele 47 avioane poloneze TS-11 Iskra aflate în serviciu încă din 1964.
În afara avioanelor reactive Iskra, polonia mai dispune şi de 23 avioane de antrenament cu elice tip PZL-130 Orlik – şi 12 F-16D Fighting Falcon.
În 2010 Polonia a lansat competiţia LIFT (Lead-In Fighter Trainer) pentru livrarea a 16 avioane de antrenament, dar aceasta a fost anulată în Octombrie 2011.
În cazul competiţiei LIFT, Polonia oferea maximum 1.5 miliarde de zloţi – 473 milioane de dolari.
Sursa: Lenta
În trecut dezbăteam pe Resboiu cel Bătrân competiţia LIFT, de unde citez ce zicea la acel moment colegul nostru, redactorul Alex Neagu:
M-am intors din concediu fratilor si e clar ca am facut insolatie. Da, Soimul este favorit dar doar al nostru, din pacate, si, la cum arata lucrurile, asa o sa si ramana, chiar daca pe felia lui, dupa Irak, iata ca si Polonia se arata interesata de avioane de antrenament.
Mai precis, 16 bucati menite sa inlocuiasca modelele actuale din dotare PZL Mielec TS-11 Iskra, cam 100 la numar dar destul de vechi si expirate inca din 2009.
Continuarea, în articolul Polonia lansează competiţie pentru avion de antrenament. IAR-99 Soim favorit?
De atunci, de la articolul lui Alex şi până acum, continuăm să ne uităm la ce fac alţii şi cârpim politic două IAR-99 Standard ca să îşi ia salariile angajaţii unei fabrici de avioane pe care politicienii noştri, tradiţional nu sunt în stare să o menţină deşi este obiectiv strategic al României.
De posibilitatea exportării avionului tip IAR-99 Şoim, ori promovarea sau participarea externă… nici vorbă.
Iaca, din 2010 şi până în 2013, nu s-a schimbat nimic. Nu vedem listat IAR-99 Şoim în lista polonezilor.
– Iulian Iamandi –
We have
F-16C-52+ – 36
F-16D-52+ – 12
MiG-29 – 26
MiG-29UB – 6
Su-22M4 – 26
Su-22UM3K – 6
and other – http://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Air_Force
Thank you, Pawel!
Do you have any info about the RD33 egines you brought from us?
Dar de o cifra sa mai facut vorbire?
In trecut vorbeau de 16 bucati, iar prin 2004-2005 se discuta chiar si de 60 de bucati.
Ceva se intampla in Est daca si polonezii isi reduc(chiar drastic) numeric aviatia.Eu cred ca ei si-ar pute face si singuri acel trainer,dar …
Iata niste proiecte de avioane-scoala ptr. armata Belarus:
http://translate.google.ro/translate?hl=ro&sl=ru&u=http://alexandershevchenko.com/49489/428809/gallery-/-&prev=/search%3Fq%3D%25D0%25A3%25D0%25A2%25D0%25A1%2B%25D0%259E%25D0%25A0%25D0%259B%25D0%2595%25D0%259D%25D0%259E%25D0%259A%26hl%3Dro%26sa%3DN%26rlz%3D1W1ADRA_enRO428%26biw%3D1280%26bih%3D812&sa=X&ei=MHowUcr1E8jntQbo8YCYAQ&ved=0CEcQ7gEwAw
Pentru ca au in dotare F16 si sunt pregatiti sa exploateze logistic acest aparat cred ca polonezii ar trebui sa opteze pentru T-50.Sigur ca conteaza in luarea deciziei, in afara pretului de achzitie si offsetul acordat.Cumparatorii inteligenti care urmaresc interesul national pun mare accent pe offset.
Cred ca vor lua ALCA si vor face bara-bara cu cehii la productie ca doar sunt vecini. Vor iesi ieftin sunt convins.
Sunt de acord cu Cristian … n-am putea pune un radar pe IAR 99 Soim … sa-i lungim “nas-ucul ” ca la L159 Alca …Ar deveni un LCA transonic bunicel si nu cred ca ar dura mult modificarea si reproiectarea … acest gand mi-a venit cand m-am uitat la
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/IAFBaeHawk.jpg
Eu presupun … ca … in cateva milioane de euro(cost sub 20 mil. cu toate exemplarele disponibile/existente )… am face un up-grade la cele existente … astfel am avea … niste exemple(demonstrator clar “comercial”) al acestei aplicabilitati multiple de LCA/trainer “interceptor” transonic (contra elicopterelor si aparatelor cu turbopropulsor ) … aceasta este o “parere ieftina” pentru praful nostru romanesc … ca de reshapat MIG-urile 21 la nivel :
Lancer 2 (UTOPIE) nu vad…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Guizhou_jl9.jpg
… si cu F16 de “ghena” nu discut … ca voi spuneti mult mai multe argumente pro si contra decat as fi eu capabil …
Mai jos afisez o viziune de up-grade la IAR – 99 existent in uz/rezerva …
https://picasaweb.google.com/107716831380567422751/1Martie201302#5850376825546423986
Sursa de inspiratie :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/IAFBaeHawk.jpg
http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/08/air_l-159t_and_l-159_lg.jpg
Salut! Pai, asteptam sa vedem ce va rezulta din proiectul IAR-XT.
Legat de modernizarea IAR-99, iti recomand si pagina 10 din revista Resboiu: https://www.resboiu.ro/publicatii/Resboiu%20Nr.1.pdf
Polonezii nu fac si ei un Iskra-ALCA, monoloc? 🙂